Vraag

• Tribunus
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 06:29
Tweakers,

Ik heb besloten om een eigen topic te maken voor het verduurzamen van mijn woning. Begin dit jaar de sleutel mogen ontvangen en direct een aantal zaken aangepakt die belangrijk zijn voor de "migratie" van gas naar gasloos. Ik vind het enorm interessante materie maar ik zie door de bomen het bos niet meer. Heb ook advies gevraagd bij diverse bedrijven in de buurt, maar het advies lijkt enorm naar Hybride warmtepompen te gaan. En daar heb ik helemaal geen behoefte aan. Ik wil graag van het gas af.

Daarom heb ik besloten om toch maar een eigen topic te maken op Tweakers, om advies in te winnen over de beste strategie en om te kunnen bepalen of een toekomstige installateur mij gaat bieden wat ik zoek. Dus eigenlijk wil ik gewoon beslagen ten ijs komen als ik een advies gesprek in ga bij een installateur.

Zelf heb ik 2 linker handen en zal dus zelf geen uitvoerende werkzaamheden gaan doen.

De woning is een vrijstaande woning met een aangebouwde geïsoleerde garage. Ongeveer 90% van de muren van de woning zijn aan de buitenlucht blootgesteld. De woning is gebouwd in 1996/1997 en zou als het goed is moeten voldoen aan de isolatie eisen van die tijd. Ik probeer nog te achterhalen of het glas dubbel is of een betere variant. Er is een redelijke grote glaspartij aanwezig en dat bepaald een groot deel van het warmteverlies.

Ik heb zelf een warmteverliesberekening gedaan met de beperkte kennis die ik heb en dan kom ik op ongeveer 8kW aan verwarmingsvraag.

Ik houd sinds eind februari het gasverbruik bij. In maart had ik ca 180m3 gas i.v.m. opstook protocol voor de nieuwe vloerverwarming. Maand november zit op ongeveer 180m3 en als ik dat verhoog naar 200 en even doorreken met december, januari en februari komt ik op ongeveer 1300m3 gas uit. Maar het is natuurlijk niet echt koud, wellicht is 1800m3 gas een beter uitgangspunt. Het heeft helaas geen zin om het bij de oude bewoners na te vragen, want er was nog geen sprake van vloerverwarming.

We hebben nog geen PV, ik twijfel om dit te laten plaatsen. Het is een puntdak, en dit leent zich volgens mij niet zo goed voor een heel pak zonnepanelen. Elke vlak van de punt heeft wel iets wat niet gunstig is voor plaatsing (klein dakkapel, raam etc)
Historisch gasverbruik:
1800 m³/jaar? Dit is dus onbekend en lastig in te schatten voor mij.
Afgiftesysteem:
- ca 90 m² vloerverwarming, slangen 10 cm HoH 16mm pe-rt, 9 groepen, 8 daarvan staan altijd open
- 3 radiatoren, slaapkamers, welke nooit open staan, ook niet LTV, ga ik nu nog niets mee doen
- badkamer heeft een soort van vloerverwarming (leidingen in lus gelegd) naar LTV radiator: Vasco Niva N2L1 2020x620
- In de keuken heb ik een quooker en dus geen heet water nodig, SWW is alleen voor de douche/bad/wasbak
SWW:
- Op zolder, oude positie van de CV ketel. Wel moet ik nog een constructie berekening laten doen i.v.m. gewicht
- 270 liter nodig (we hebben een bad, bijna niet gebruikt maar wil ik wel rekening mee houden)
- Geen WTW systeem aanwezig
Warmtepompvoorkeur:
L/W : zuinig, stil, domotica-integratie, verkrijgbaarheid, DIY/tweakersvriendelijk,
Ventilatie:
Systeem A, dus ik heb wat roosters boven de ramen, en de ramen kunnen ook open :X
Wie gaat het installeren?
het wordt uitbesteed
Foto's/schetsen/plaatjes van mogelijk geschikte plekken voor de apparatuur
Dit is wellicht een te vroeg stadium om dit door te nemen. Er is voldoende ruimte om het huis om een buitenunit te plaatsen. Kavel waar de woning op staat is ca 800m2 dus we vinden wel een geschikte plek. De binnenunit zal echter wel op de begane grond moeten komen, en daarvoor heb ik nog ruimte in een kast waar ook de verdeler van de vvw zit. Dus dat kan dan mooi op elkaar worden aangesloten. Hier lopen ook de aanvoer leidingen welke nu naar de CV gaan, dus dan kan ook daarop direct de rest van de woning aangesloten worden.
Wat zijn nu mijn vragen aan jullie?
- is het zinnig om een adviseur in te schakelen die naar de isolatie waarden etc gaat kijken;
- Lijkt mijn warmteverliesberekening zinnig te zijn, of is het afwijkend voor een vrijstaande woning uit deze tijd;
- Denken jullie dat het zinnig is om over te stappen op een warmtepomp;
- Is het afgifte systeem voldoende om over te stappen naar een WP (liefst zonder Buffervat uiteraard)
- Wat zal de capaciteit moeten zijn van de warmtepomp;
- is 270 liter SWW voldoende voor een gezin van 4 met een bad of moet ik nog groter;
- Waar moet ik op letten tijdens een advies gesprek met een installateur;
- is een zoneregeling nodig? Enige wat ik kan verzinnen is dat we de badkamer iets warmer willen, maar daar heb ik ook nog plek voor een elektrische radiator/kachel voor als het snel warm moet zijn voor een korte periode;

Mocht er nog belangrijke (of onbelangrijke) informatie missen vul ik dat natuurlijk graag aan waar nodig!

Alle reacties

• GadgetFrank
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 00:07
Ik heb zelf een woning uit 1994 met vloerverwarming en wat HR++ glas op de begane grond en daar heb ik een 6 kW Mitsubishi Ecodan all-in-one in geplaatst (monoblock).
De binnenunit bevat 200 liter SWW en dat is genoeg om mee te douchen of een bad te vullen. Terwijl je in bad zit, wordt het SWW vat weer verwarmd. Dit duurt ongeveer 30 minuten. Ik kan niet eerst een bad vullen en dan iemand ernaast laten douchen.

Ik zou de radiatoren boven altijd minstens 1 slag open zetten. Een WP heeft flow nodig en zoveel mogelijk systeeminhoud.
In de badkamer heb ik een IR paneel van 700 Watt aan het plafond hangen, in de winter zet ik die aan zodra ik ga douchen. Heerlijke stralingswarmte, alsof je in de zon staat.

PV:12,4kWp ~ 6kW Ecodan ~ Daikin Airco's ~ DoucheWTW ~ Y LR RWD ~ 85kWh Leaf ~ 25kWh Thuisaccu ~ V2H: 85+25 kWh

• cgms
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 03-12 16:26
Aangezien je begin dit jaar de sleutel hebt ontvangen, heb je ook een energielabel bij de koop gekregen. Wat ik begrijp is dat deze, sinds dat het bredere onderzoek noodzakelijk is, behoorlijk uitgebreid is. Dus als de verkopers dat recent hebben laten maken, kun je daar mogelijk ook wat info (bv type ramen) van halen.

• Tribunus
cgms schreef op woensdag 3 december 2025 @ 13:20:
Aangezien je begin dit jaar de sleutel hebt ontvangen, heb je ook een energielabel bij de koop gekregen. Wat ik begrijp is dat deze, sinds dat het bredere onderzoek noodzakelijk is, behoorlijk uitgebreid is. Dus als de verkopers dat recent hebben laten maken, kun je daar mogelijk ook wat info (bv type ramen) van halen.
Het enige wat ik weet is dat het label B is, maar ik heb daar verder geen details over ontvangen. Het kan natuurlijk zijn dat ze deze al een jaar of wat geleden hebben aangevraagd, en er dus nog niet zo grondig werd onderzocht (heb ik destijds ook zelf gedaan) voor 5 euro een label

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
GadgetFrank schreef op woensdag 3 december 2025 @ 11:26:
Ik heb zelf een woning uit 1994 met vloerverwarming en wat HR++ glas op de begane grond en daar heb ik een 6 kW Mitsubishi Ecodan all-in-one in geplaatst (monoblock).
De binnenunit bevat 200 liter SWW en dat is genoeg om mee te douchen of een bad te vullen. Terwijl je in bad zit, wordt het SWW vat weer verwarmd. Dit duurt ongeveer 30 minuten. Ik kan niet eerst een bad vullen en dan iemand ernaast laten douchen.
Die SWW van leeg/koud naar 200 liter op temperatuur in een half uur is neem ik aan vrijwel puur via het ingebouwd elektrisch element (COP 1), want de warmtepomp doet in die dertig minuten niet zoveel (je 6kW warmtepomp verwarmt 200 liter in 30 minuten slechts zo'n 13 graden).

Als je een groter vat kwijt kan is er (na berekenen van stilstandsverlies, efficientie van de warmtepomp en hoe je het geheel gebruikt) mogelijk voor TS wel winst te halen bij een groter vat.

• Tribunus
GadgetFrank schreef op woensdag 3 december 2025 @ 11:26:

Ik zou de radiatoren boven altijd minstens 1 slag open zetten. Een WP heeft flow nodig en zoveel mogelijk systeeminhoud.
In de badkamer heb ik een IR paneel van 700 Watt aan het plafond hangen, in de winter zet ik die aan zodra ik ga douchen. Heerlijke stralingswarmte, alsof je in de zon staat.
Het open zetten van de radiatoren boven is natuurlijk geen enkel probleem en kunnen we gewoon doen. Gezien het normale radiatoren zijn zullen deze ook niet veel warmte afgeven als er 35 graden doorheen wordt gestuurd.

IR paneel is geen optie in het plafond, de badkamer verbouwing is inmiddels klaar met een span plafond. Daarnaast is het niet echt heel koud in de douche, en de radiator die we daar hebben is behoorlijk groot de enkele keer dat ik bijverwarming nodig verwacht te hebben pak ik een elektrische kachel oid.

Ik douche vaak wel tijdens dat mijn vrouw in het bad zit, dus dit moet wel kunnen. Vandaar ook de 270 liter waarvan ik verwacht dat deze voldoende zou moeten zijn. Ik douche niet al te warm en ook zo kort mogelijk. Daarnaast zou ik ook iets slims kunnen doen met de warmtepomp boiler qua tijden dat deze verwarmt wordt als ik wel iets met PV etc ga doen.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Leg gasverbruik naast het graaddagen model, zie mindergas.nl
Dan kun je extrapoleren naar jaarverbruik

Let op dat een mijns inziens deugdelijk verwarmingssysteem ook de slaapkamers tot 20 graden kan verwarmen. Houdt dus wat extra marge. Deugdelijk kunnen verwarmen is ook nodig voor de vochthuishouding.

Dat gezegd: bij vloerverwarming met gepast leidingwerk (maatje babypols, 32mm meerlagenbuis of 28 staal) en gesloten (pomploze) verdeler er exact nooit voordeel is van hybride.
Het is het ultieme warmtepompgeschikte systeem.

Met 80m2 vloer open is echt geen buffer nodig.

Zoneregeling is secundair: balanceren van temperatuur in huis doe je primair met inregelen (van de flow per zone). Zone/naregeling is er om overschrijding door weersomstandigheden (zon) te stoppen.

270l is zat, beetje rekening houden met elkaar is ook heel goed opvoedkundig… ook voor de ouders 😂

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Tribunus
pagani schreef op woensdag 3 december 2025 @ 13:55:
[...]

Die SWW van leeg/koud naar 200 liter op temperatuur in een half uur is neem ik aan vrijwel puur via het ingebouwd elektrisch element (COP 1), want de warmtepomp doet in die dertig minuten niet zoveel (je 6kW warmtepomp verwarmt 200 liter in 30 minuten slechts zo'n 13 graden).

Als je een groter vat kwijt kan is er (na berekenen van stilstandsverlies, efficientie van de warmtepomp en hoe je het geheel gebruikt) mogelijk voor TS wel winst te halen bij een groter vat.
Ik verwacht wel dat ik een groter vat kwijt kan, maar ik moet echt wel even een berekening laten maken. Wellicht is een liggende variant dan beter gezien het zwaartepunt.

• GadgetFrank
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 00:07
[...]

Mijn 6 kW Mitsubishi ging gistermiddag in 40 minuten van 34 naar 49 graden met alleen de compressor.
Het electrisch element wordt alleen voor legionella-runs gebruikt om 65 graden te kunnen halen.
Dit was dus in de winter dus kan het mogelijk iets langer duren dan 's zomers vanwege lage buitentemperaturen.

PV:12,4kWp ~ 6kW Ecodan ~ Daikin Airco's ~ DoucheWTW ~ Y LR RWD ~ 85kWh Leaf ~ 25kWh Thuisaccu ~ V2H: 85+25 kWh

• Tribunus
Ronald schreef op woensdag 3 december 2025 @ 14:00:

Let op dat een mijns inziens deugdelijk verwarmingssysteem ook de slaapkamers tot 20 graden kan verwarmen. Houdt dus wat extra marge. Deugdelijk kunnen verwarmen is ook nodig voor de vochthuishouding.

Dat gezegd: bij vloerverwarming met gepast leidingwerk (maatje babypols, 32mm meerlagenbuis of 28 staal) en gesloten (pomploze) verdeler er exact nooit voordeel is van hybride.
Het is het ultieme warmtepompgeschikte systeem.

Met 80m2 vloer open is echt geen buffer nodig.

Zoneregeling is secundair: balanceren van temperatuur in huis doe je primair met inregelen (van de flow per zone). Zone/naregeling is er om overschrijding door weersomstandigheden (zon) te stoppen.

270l is zat, beetje rekening houden met elkaar is ook heel goed opvoedkundig… ook voor de ouders 😂
Dank voor je reactie!

Wat betreft de slaapkamers; ik zou dan de radiatoren ook moeten aanpassen naar een LTV variant. Geen probleem maar dat heeft nu niet de focus. Maar het is inderdaad een goede tip om er qua vermogen toch rekening mee te houden :>

• Ronald
  • Nu online
Continue mee laten draaien doet ook op 35 best veel. Ik doe dat in inpandige badkamer met een 60x170 buizenhandoekradiator. De CV staat op 35…

Badkamer blijft een graad of 2-3 boven de omliggende ruimtes.

T22 radiatoren doen een hoop meer… als je 24 uur 200 watt de slaapkamer in propt is dat ook 4,8 kWh: ongeveer als 0,4 m3 gas… dus nog best veel.

Jij hebt er overigens een vloerlus bij in badkamer, moet wel goedkomen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Tribunus
Ronald schreef op woensdag 3 december 2025 @ 14:00:
Ik heb nu de maand November en de laatste dagen van december er in gezet. En krijg dan:
Laatste 365 dagen
0,519
m3/graaddag

Prognose gasverbruik 2025
Er zijn te weinig verbruiksgegevens of het energieverbruik voor verwarming is te laag om een prognose te kunnen geven.

Denk dat ik dan nog wat meer maanden in moet vullen haha. Goed dat doe ik dan vanavond wel even ofzo. Best een handmatig werkje zo om in HA de datum en tijd op te zoeken en vervolgens in te kloppen op mindergas :)

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09:10
[...]

Hoe kom je daar bij? Alles hangt af van je instellingen namelijk. En zelfs dan, je elektrisch element is vaak max 3kW en zijn warmtepomp blijkbaar al 6kW, dan is je stelling niet logisch.

Zelfs als je de volledige 200L van koud nieuw water hebt voorzien en die weer op moet warmen van 10 naar 50 graden C (dit is extreem worst case, zal in praktijk niet zo gaan) dan kom ik aan 9,2 kWh aan energie nodig. Dat zou dus met een 6kW WP anderhalf uur duren. Maar:

je vat is nooit volledig leeg naar 10C want je hebt het bij het vullen van het bad al veel eerder koud. Dus laat die temp eens max 30C zijn. het kan ook goed zijn dat je je vat op 55C instelt of op 60C, heb je ook alweer meer capaciteit. Om met bijv. 6 L/min te kunnen douchen op 40C heb je ongeveer 12 kW thermisch vermogen nodig. Bij een WP met half vermogen kun je dus in 2 min opladen 1 minuut douchen er bij krijgen. In een half uur opwarmen kan je dus alweer 15 min douchen.

[ Voor 4% gewijzigd door Fr33z op 03-12-2025 14:37 ]

• Ronald
  • Nu online
Tribunus schreef op woensdag 3 december 2025 @ 14:29:
[...]

Ik heb nu de maand November en de laatste dagen van december er in gezet. En krijg dan:
Laatste 365 dagen
0,519
m3/graaddag
Hoe meer je in voert hoe beter. Op basis van november alleen ga je richting de 1500m3.

Je hebt door niet verwarmen van de slaapkamers een lagere gemiddelde temperatuur in huis… dat kun je ook bij benadering invoeren.

Helpt ook weer extrapoleren naar hogere gemiddelde temperatuur. Graaddagen model is enorm krachtig.

Die hele ruwe schatting van 1800 zou nog wel eens best in de buurt kunnen zitten. Dan Koevlaas er over en komen we op 1800*8/1650=8,727 kW warmtepomp

• Tribunus
Ronald schreef op woensdag 3 december 2025 @ 15:52:
[...]

Hoe meer je in voert hoe beter. Op basis van november alleen ga je richting de 1500m3.

Je hebt door niet verwarmen van de slaapkamers een lagere gemiddelde temperatuur in huis… dat kun je ook bij benadering invoeren.

Helpt ook weer extrapoleren naar hogere gemiddelde temperatuur. Graaddagen model is enorm krachtig.

Die hele ruwe schatting van 1800 zou nog wel eens best in de buurt kunnen zitten. Dan Koevlaas er over en komen we op 1800*8/1650=8,727 kW warmtepomp
Ik heb de raampartijen opgemeten en eens gezocht naar de codes e.d. Helaas zijn die niet duidelijk. Het is Isopane Plus N xxx*xxxx (afmeting denk ik?) 15 175483/1 Kan er niet wat over vinden maar het zal vast HR++ zijn. De raamen zijn bij elkaar een goede 25m2 dus een behoorlijk oppervlakte.

Ik denk dus dat mijn initiële berekening wat betreft de warmteverlies wel aardig in de richting zit van die 8kW.
Dit alles is natuurlijk wel met SWW, en dat zal ook wel een 1m3 gas zijn? Juni, Juli en Augustus zat ik op 31m3 per maand. Dus we kunnen dan van die 1800m3 wel 300 afhalen en dan komen we weer op de 1500. Komen we op 7,27 kW warmtepomp.

Of ben ik nu dom bezig? Dan zou het beste voor een 8kW variant kunnen gaan om een beetje ruimte over te houden? Welke merken zouden jullie aanbevelen? En wellicht tips voor een goede en efficiente warmtepompboiler?

[ Voor 3% gewijzigd door Tribunus op 03-12-2025 20:17 ]

• Ronald
  • Nu online
Als je SWW door de CV warmtepomp laat maken moet je het gasverbruik voor SWW meenemen.

Warmtepomp boiler mag het er af…

Dit is een afweging met beide voor en nadelen

Let er wel op dat de machine die 7kW bij -10 kan maken. Zo uit het hoofd bijvoorbeeld een Vaillant 75/6. Dit is niet uit het gemiddelde schijn-typenummer te halen… creatief boekhouden is een ding

[ Voor 36% gewijzigd door Ronald op 03-12-2025 20:21 ]

• Tribunus
Ronald schreef op woensdag 3 december 2025 @ 20:19:
Als je SWW door de CV warmtepomp laat maken moet je het gasverbruik voor SWW meenemen.

Warmtepomp boiler mag het er af…

Dit is een afweging met beide voor en nadelen
Wat zijn de nadelen hiervan dan? Ik zie eigenlijk alleen voordelen:
- Warmtepompboiler is extra subsidie
- Water sneller bij de douche (zit er praktisch recht boven)
- Minder ruimte nodig beneden bij de binnenunit

Nadeel is meer kosten denk ik qua installatie? Is nogal een ding om zo'n boiler van 270L op zolder te krijgen :+ Zijn er nog nadelen die ik verder over het hoofd zie?

• Ronald
  • Nu online
WPB warmt traag op, en vrij veel geluid in huis.

Na subsidie niet veel anders in prijs dan SWW vat.

Los vat warmt snel op, nog sterker een relatief krachtige machine als jij nodig hebt houdt een spaardouche met WTW bij, dus defacto richting onbeperkt douchen.
Nadeel complexere installatie.

Vanaf binnenuit kan best een langer leidingtraject naar het vat. Zolang de 3-weg maar aangestuurd kan worden.

[ Voor 3% gewijzigd door Ronald op 03-12-2025 21:23 ]

• basfromasd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:25
@Tribunus Volgens mij ben je verstandig bezig. Je stelt de juiste vragen. Het is wel jammer dat je alleen maar installateurs hebt getroffen die per se hybride willen doen. Zit er geen installateur in de buurt die de moeite neemt om naar je warmtevraag en afgifte te kijken?
Disclaimer: ik hoor daar ook bij.

[ Voor 7% gewijzigd door basfromasd op 03-12-2025 22:31 ]

Heat Geek certified

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09:10
Ronald schreef op woensdag 3 december 2025 @ 21:23:
WPB warmt traag op, en vrij veel geluid in huis.

Na subsidie niet veel anders in prijs dan SWW vat.

Los vat warmt snel op, nog sterker een relatief krachtige machine als jij nodig hebt houdt een spaardouche met WTW bij, dus defacto richting onbeperkt douchen.
Nadeel complexere installatie.

Vanaf binnenuit kan best een langer leidingtraject naar het vat. Zolang de 3-weg maar aangestuurd kan worden.
WPB is inderdaad trager, denk ongeveer 5 a 6 uur van volledig koud naar weer warm versus ~45-60min met een vat bij je WP. Ik kies toch in een nieuwe setup voor een losse WPB omdat het de installatie simpeler maakt EN omdat ik dan meer eigen zonnestroom kan gebruiken voor het maken van warm tapwater. De warmtepompboiler gaat mooi op een paar honderd Watt draaien en dat heb ik veel vaker over uit de zonnepanelen dan de 1500+W die mijn gewone warmtepomp gebruikt voor warm tapwater. Dit is voor de meeste mensen geneuzel in de marge hoor maar voor mij een overweging.

• Ronald
  • Nu online
@Fr33z Gewoon een valide overweging... Ik geef (toch) ook geen waardeoordeel wat voor een ander beter is :D?

Pagina: 1