Waar zit mijn bottleneck, NAS of TV?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• BTFD
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 06:17
Ik ervaar problemen met name bij het streamen van telefoonfilmpjes, die weer als backup te vinden zijn op mijn NAS. Voordat ik allemaal nieuwe hardware ga aanschaffen, zou ik graag willen weten waar ik goed aan doe..

Relevante software en hardware die ik gebruik

Huidige setup is als volgt:
Zyxel router - Asus ZenWifi XD5 - NAS Ds215j - Philips OLED909 - Kodi app (SMB Share)

De router, Asus XD5 en NAS zijn voorzien van een 1Gb netwerkpoort en alles is verbonden met een Cat6 kabel. Als ik films kijk in .MKV formaat heb ik nergens last van, maar de opgenomen filmpjes van de telefoon stotteren en lijkt alleen maar te bufferen. Ook iedere keer als ik een map open (+/- 5gb aan materiaal) moet hij eerst alle "media information" scannen.

Nu weet ik dat mijn DS215j niet meer de jongste is, maar als ik op mijn PC/Laptop (verbonden met wifi) via de verkenner de filmpjes bekijk, spelen deze zoals je verwacht, dus zonder enige moeite..

Nu wilde ik mijn NAS upgraden naar een nieuwere versie, maar vraag mij dus af of hier het probleem wel zit? Of ben ik beter af met een meidaspeler welke aan transcoding kan doen en ik zo de 100Mb poort van de TV buitenspel zet?

When daytrading, you can earn 2000% of your money, but you can only lose 100%. Do the math..

Alle reacties

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07:28
Je hebt een instap NAS, de J serie. Die is nou niet bepaald krachtig te noemen. Daar Kodi op gaan draaien vraagt om problemen.

Als je perse aan Kodi wilt vasthouden zou ik upgraden naar een NAS van de + series, dan in het bijzonder de 7+ series.

Lees je van tevoren goed in of het exemplaar dat je voornemens bent te kopen ook een beetje draait met Kodi (check de processor enzo).

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

• BTFD
Panzer_V schreef op woensdag 3 december 2025 @ 08:54:
Je hebt een instap NAS, de J serie. Die is nou niet bepaald krachtig te noemen.
Klopt, daar ben ik mij bewust van en zat te kijken naar een DXP2800 als upgrade.

Zojuist nog een test gedaan met een filmpje (.MOV van 1Gb) via de telefoon zelf:
Als ik hem open met de "DS File" app werkt het niet, maar als ik hem met de "DS Photos" app open, speelt die gewoon af, dus zou zeggen dat de NAS het wel aankan, maar dan alleen in een specifieke app? 8)7

Vandaar dat ik steeds verder verdwaal in het issue..

When daytrading, you can earn 2000% of your money, but you can only lose 100%. Do the math..

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:50

BCC

Probeer eens met een andere app? VLC bijvoorbeeld?

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:05
Het klinkt alsof Kodi gaat transcoden en dat te heftig is voor je nas en dat DS Photo dat niet doet (of veel efficienter). Ik zou even inloggen op je nas terwijl je streamed en de resources checked (cpu en ram)

[ Voor 50% gewijzigd door 418O2 op 03-12-2025 09:26 ]

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:10
BTFD schreef op woensdag 3 december 2025 @ 08:40:
Als ik films kijk in .MKV formaat heb ik nergens last van, maar de opgenomen filmpjes van de telefoon stotteren en lijkt alleen maar te bufferen.
Het kan ook aan de indeling van de betreffende filmpjes liggen?
Spelen de bestanden wel goed af direct via USB op je TV?
Je kan ook de DLNA server functie van de Syology eens proberen?
Synology: How to enjoy multimedia contents stored on Synology NAS with DLNA/UPnP-compliant DMAs?

Bij een Samsung TV die ik ook gebruik met een DLNA router heb ik ook wel eens dat bepaalde (gedownloade) films/series niet vloeiend afspelen/vastlopen.
Die moet ik dan even remuxen met een tool zoals MKVtoolNix

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Panzer_V schreef op woensdag 3 december 2025 @ 08:54:
Je hebt een instap NAS, de J serie. Die is nou niet bepaald krachtig te noemen. Daar Kodi op gaan draaien vraagt om problemen.
Maar als ik het goed lees staat Kodi op de TV, niet op de NAS. Hoe snel de NAS is maakt voor Kodi dan niet uit.
418O2 schreef op woensdag 3 december 2025 @ 09:26:
Het klinkt alsof Kodi gaat transcoden en dat te heftig is voor je nas en dat DS Photo dat niet doet (of veel efficienter). Ik zou even inloggen op je nas terwijl je streamed en de resources checked (cpu en ram)
Kodi kan niet transcoden, het is enkel een client op de TV.

• BTFD
BCC schreef op woensdag 3 december 2025 @ 09:17:
Probeer eens met een andere app? VLC bijvoorbeeld?
Als app op TV bedoel je? Want op PC speel ik ze namelijk al af met VLC..
418O2 schreef op woensdag 3 december 2025 @ 09:26:Het klinkt alsof Kodi gaat transcoden en dat te heftig is voor je nas en dat DS Photo dat niet doet (of veel efficienter). Ik zou even inloggen op je nas terwijl je streamed en de resources checked (cpu en ram)
Denk dat we hier de juiste kant op gaan! Als test heb ik zojuist ook de "DS Photo" app op de TV geinstalleerd en speelt alle (grote) bestanden af zonder gezeur, net zoals op mobiel het geval is. Dus kan bijna niet anders dan de Kodi app wat vertraging geeft en de DS Photo app hiervoor beter geoptimaliseerd is..

Ook net even via de PC een filmpje afgespeelt en recources bekeken: CPU 20%, geheugen 50%, lijkt dus niet te jammen bij een stream..

• BTFD
dcm360 schreef op woensdag 3 december 2025 @ 10:06:
[...]

Maar als ik het goed lees staat Kodi op de TV, niet op de NAS.
Klopt, heb de Kodi app op TV geinstalleerd en niet op de NAS zelf. Aangezien jij aangeeft dat Kodi het niet doet, gebeurt het transcoden dan op de NAS of TV?

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 04-12 19:35
De Nas heeft er niets mee te maken als ik het goed lees staan die filmpje gewoon op een smb share en wat hiij daar vanaf leest is voor die Nas en ook voor het netwerk nauwelijks een belasting.

De belangrijkste vraag is in welk format worden die telefoon filmpjes van jouw opgeslagen, want waarschijnlijk is het een format waar Kodi het moeilijk mee heeft.

Het kan zijn dat je telefoon gewoon mp4 gebruikt maar met een H.265 encoding, wat wel eens te veel voor je tv zou kunnen zijn.
Ook andere encodings met hoge compressie zoals 3GP of 3GPP2 kunnen moeilijk doen

[ Voor 24% gewijzigd door Ben(V) op 03-12-2025 10:42 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

BTFD schreef op woensdag 3 december 2025 @ 10:10:
[...]

Klopt, heb de Kodi app op TV geinstalleerd en niet op de NAS zelf. Aangezien jij aangeeft dat Kodi het niet doet, gebeurt het transcoden dan op de NAS of TV?
Transcoden gebeurt dan helemaal niet. Dat is namelijk het proces van een bestand omzetten naar een ander (geschikt) formaat om af te spelen op een ander apparaat. In jouw geval speelt de TV het bestand direct af (en is het proces 'gewoon' decoden).

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-12 13:53

Shunt

Boe

Hou er even rekening mee dat je leuk 1gb verbindingen kunt hebben naar je NAS.
Maar je TV heeft maximaal 100mbit (of je moet via WIFI gaan).
Als ik een film die tegen de 70/80mbits aan gaan (4k + subs + DTS HD) dan gaat het op mijn gloed nieuwe tv ook niet goed via de plex / SMB of iets anders. Dus ik weet niet wat voor bitrate die video's hebben wellicht te veel voor je 100Mbit lijntje op de TV?

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

• Ben(V)
Ook 100Mbps is nog ontzettend veel meer dan wat nodig is om film van een smb share te lezen, dus ook daar heeft het niets mee te maken.
Alleen als je een 4K film zou streamen heb je veel bandbreedte nodig maar dat is hier niet het geval.
En een telefoon filmpje is uiteraard geen 4K.

[ Voor 35% gewijzigd door Ben(V) op 03-12-2025 10:48 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Shunt

Shunt

Boe

Ben(V) schreef op woensdag 3 december 2025 @ 10:45:
Ook 100Mbps is nog ontzettend veel meer dan wat nodig is om film van een smb share te lezen, dus ook daar heeft het niets mee te maken.
Alleen als je een 4K film zou streamen heb je veel bandbreedte nodig maar dat is hier niet het geval.
En een telefoon filmpje is uiteraard geen 4K.
Euh telefoons nemen tegenwoordig prima in 4k op zelfs met 120fps en in hoge bitrate als je dat wilt dus dat vind ik nogal een aanname.

Even snel een samevattingkje ge gpt'd.
iPhone 4K/120fps high bitrate:
HEVC (High Efficiency): 160–220 Mbps (~20–28 MB/s)
ProRes 422: ~1.4 Gbps (~175 MB/s)
ProRes 422 HQ: ~2.1 Gbps (~260 MB/s)

[ Voor 16% gewijzigd door Shunt op 03-12-2025 10:53 ]

Game PC

• Ben(V)
Prima een aanname van mij dan, maar als TS het over 4K telefoon filmjes zou hebben neem ik aan dat hij dat wel vermeld zou hebben.

Maar het heeft nog steeds niets met het probleem van TS te maken, die leest gewoon een smb share en streamt niet, dus zowel de Nas als het netwerk kunnen nooit de bottleneck zijn.

• Shunt

Shunt

Boe

Ben(V) schreef op woensdag 3 december 2025 @ 10:57:
Prima een aanname van mij dan, maar als TS het over 4K telefoon filmjes zou hebben neem ik aan dat hij dat wel vermeld zou hebben.

Maar het heeft nog steeds niets met het probleem van TS te maken, die leest gewoon een smb share en streamt niet, dus zowel de Nas als het netwerk kunnen nooit de bottleneck zijn.
Als een filmpje 20gb is en om af te spelen 230 mbit per seconde nodig heeft dan gaat dat niet werken op een 100mbit lijn.

Game PC

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 07:56
Due to varying browser and device support for image and video formats, not all of them can display certain formats correctly. To address this, Synology Photos saves the original files and generates additional preview images and compressed videos in widely supported formats like JPEG and AVC, ensuring compatibility across platforms and faster loading times.

[ Voor 13% gewijzigd door jeroen3 op 03-12-2025 11:59 ]

• Ben(V)
@Shunt
Je snap blijkbaar niet dat streamen wat anders is dan afspelen van een smb share.
Voor dat laatste is maar een paar Mbps nodig, zelfs 10Mbps zou nog voldoende zijn.

Een film van 20GB in 4K is toch altijd gauw ruim meer dan een uur film (waarschijnlijk wel 2 a 3 uur), dus als je dat van een smb share moet lezen kan dat met een snelheid van iets van 5Mbps.

PS mbit = milibit (een duizendste bit)

[ Voor 15% gewijzigd door Ben(V) op 03-12-2025 12:53 ]

• Ben(V)
@jeroen3
Heeft er dus niets mee te maken, TS gebruikt Kodi op z'n TV dus de Nas doet helemaal niets, alleen een share aanbieden met files.

• Shunt

Shunt

Boe

Ben(V) schreef op woensdag 3 december 2025 @ 11:59:
@Shunt
Je snap blijkbaar niet dat streamen wat anders is dan afspelen van een smb share.
Voor dat laatste is maar een paar Mbps nodig, zelfs 10Mbps zou nog voldoende zijn.

Een film van 20GB in 4K is toch altijd gauw ruim meer dan een uur film (waarschijnlijk wel 2 a 3 uur), dus als je dat van een smb share moet lezen kan dat met een snelheid van iets van 5Mbps.

PS mbit = milibit (een duizendste bit)
Volgens mij onderschat jij aardig wat een raw uncompressed video direct uit een telefoon qua storage en dus bandbreedte nodig heeft bij afspelen. 4K prores 120hz begint op 17/20 GB per minuut.

Maar goed jij weet al zeker wat het probleem zeker niet is dus ik zal mij afzijdig houden.

Game PC

• Ben(V)
Je denkt nog steeds dat er gestreamd wordt, dat is niet zo er wordt enkel file access gedaan op die Nas.
Je gooit gewoon de dingen door elkaar of je begrijpt het niet.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 07:56
@Ben(V) Streamen is afspelen zonder lokale kopie.

• Shunt

Shunt

Boe

Ben(V) schreef op woensdag 3 december 2025 @ 13:09:
Je denkt nog steeds dat er gestreamd wordt, dat is niet zo er wordt enkel file access gedaan op die Nas.
Je gooit gewoon de dingen door elkaar of je begrijpt het niet.
Waar komt die data vandaan?
Die verschijnt magisch op de TV?
Files afspelen op de TV stoppen / bufferen en gaan verder.

EN het file access duurt lang met scannen.

[ Voor 13% gewijzigd door Shunt op 03-12-2025 13:16 ]

Game PC

• Ben(V)
Als je streamt moet de data on the fly omgezet worden naar een video stream en over de lijn gestuurd worden en de datastream wordt dus een veelvoud van wat een file grootte is.
Hoeveel groter is afhankelijk welk streaming protocol je gebruikt.
Daarom zit er compressie op een video file, als je het op zou slaan als RAW dan zou die file een factor 2000 groter zijn als je bijvoorbeeld H.264 gebruikt.

Dus de data die over de lijn moet is bij streaming ook vele malen groter dan alleen bij bestands access.

[ Voor 7% gewijzigd door Ben(V) op 03-12-2025 13:32 ]

• Shunt

Shunt

Boe

Ben(V) schreef op woensdag 3 december 2025 @ 13:28:
Als je streamt moet de data on the fly omgezet worden naar een video stream en over de lijn gestuurd worden en de datastream wordt dus een veelvoud van wat een file grootte is.
Hoeveel groter is afhankelijk welk streaming protocol je gebruikt.
Daarom zit er compressie op een video file, als je het op zou slaan als RAW dan zou die file een factor 2000 groter zijn als je bijvoorbeeld H.264 gebruikt.

Dus de data die over de lijn moet is bij streaming ook vele malen groter dan alleen bij bestands access.
Dat begrijp ik, echter zijn we in een tijd terecht gekomen waar een simpel telefoon filmpje zonder al te veel moeite per minuut 20GB aan data maakt. Als jij die minuut af wilt spelen moet jij dus die 20GB binnen of exact binnen die minuut binnen halen.

4k ProRes 30fps met HDR (want meer mag ik niet op mijn interne opslag van apple) is 1GB per 10 seconden.
En een simpel 4k filmpje van 10 seconden zit zo rond de 700MB per 60 seconden. Dan zit je ook snel tegen de beperkinge van je 100mbit aan. Dat zit ook op 13 ish MB's

[ Voor 12% gewijzigd door Shunt op 03-12-2025 14:07 ]

Game PC

• Ben(V)
Je snapt het nog steeds niet.
Er gaat alleen file data over het netwerk.

• Shunt

Shunt

Boe

Ben(V) schreef op woensdag 3 december 2025 @ 14:45:
Je snapt het nog steeds niet.
Er gaat alleen file data over het netwerk.
Hoe speelt die video dan af op de TV ?

Game PC

• Ben(V)
Dat doet in dit geval Kodi, dat op de TV draait.
Die leest enkel het bestand en decodeert dat met behulp van zijn codecs zodat de tv het kan weergeven.

Daar zit voor TS waarschijnlijk het probleem, hij heeft een bestand dat slecht door Kodi geconverteerd wordt of dat die daar zoveel cpu power voor nodig heeft dat de beperkte TV cpu dat niet voldoende kan leveren en dan gaat de boel stotteren.

• Shunt

Shunt

Boe

Ben(V) schreef op woensdag 3 december 2025 @ 14:57:
Dat doet in dit geval Kodi, dat op de TV draait.
Die leest enkel het bestand en decodeert dat met behulp van zijn codecs zodat de tv het kan weergeven.

Daar zit voor TS waarschijnlijk het probleem, hij heeft een bestand dat slecht door Kodi geconverteerd wordt of dat die daar zoveel cpu power voor nodig heeft dat de beperkte TV cpu dat niet voldoende kan leveren en dan gaat de boel stotteren.
En Kodi of een andere tool maakt dan in eens magisch van die 700 mb per minuut een hoop minder per minuut ?
Hoe zou Kodi die enkel en alleen direct op SMB de file op zoekt en afspeelt de data van de SMB share halen transcoded en afspelen zolang dat vanaf de SMB share gaat zal dat toch echt gewoon de hele file zijn die hij oppakt om af te spelen.

[ Voor 15% gewijzigd door Shunt op 03-12-2025 15:05 ]

Game PC

• Ben(V)
Ja maar die file is maar een fractie van de afmetingen die na het decoderen ontstaat.
En die data blijft gewoon in memory op de TV en hoeft niet over het netwerk.

Het verschil zit gewoon in het decoderen op de NAs of het decoderen in de TV.
In het eerste geval moet er gedecodeerde data over het netwerk en in het tweede geval alleen de nog gecomprimeerde data zijnde de file over het netwerk.

• Shunt

Shunt

Boe

Ben(V) schreef op woensdag 3 december 2025 @ 15:22:
Ja maar die file is maar een fractie van de afmetingen die na het decoderen ontstaat.
En die data blijft gewoon in memory op de TV en hoeft niet over het netwerk.

Het verschil zit gewoon in het decoderen op de NAs of het decoderen in de TV.
In het eerste geval moet er gedecodeerde data over het netwerk en in het tweede geval alleen de nog gecomprimeerde data zijnde de file over het netwerk.
Het decoderen gebeurt op de tv die TV zal dus eerst het bestand moeten downloaden en dan gaan transcoden. Verder ga je er vanuit dat hij uberhoubt gaat proberen te transcoden.

Game PC

• Ben(V)
Uiteraard wordt er altijd gedecodeerd.
Een display device zoals een tv kan niets met gecomprimeerde video data zoals dat in een video file staat.

Maar transcoderen is wat anders, dat is het omzetten door dlna server die op de Nas draait naar videostream dat over het netwerk naar een dlna client (op de tv) die het dan weer omzet in iets dat de TV kan weergeven.

Wat hier gebeurd zoals ik al drie keer verteld heb is dat niet een stream (die vele malen groter is) over het netwerk gaat maar alleen de video data zoals het in de file staat.

Misschien moet je eerst eens wat inlezen over deze materie.

• BTFD
En zo ontstaat er ineens een leuke discussie :)

Als leek probeer ik jullie beide te volgen, maar ben bang dat het niet gaat lukken. Om wat meer info te geven; Filmpjes zijn opgenomen via een iPhone in 1080p (60fps) en opgeslagen als .MOV bestanden op de DS215j.

Daar waar Kodi moeite had met alles wat van de telefoon komt, speelt de DS Photo app alles naadloos af. Ook heb ik geen wachttijden meer bij het openen van de mappen, waar Kodi eerst iedere map ging scannen en alsnog geen filmpjes kon afspelen.

Eigenlijk is mijn probleem dus opgelost, namelijk media van mijn telefoon op de NAS via TV inzien zonder haperingen.

Zal voor mij een raadsel blijven dat een MKV bestand van 15Gb wel gewoon afspeelt via Kodi en een MOV van 1Gb niet lukt. Dan maar 2 apps, Kodi voor films en DS app voor telefoon media..

Iedereen bedankt voor de nuttige info! :)

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:25
In jouw voorbeeld waarbij de tv het afspeelwerk doet en de NAS het bestand aanlevert werkt het als volgt:
- stel dat het een film van twee uur betreft en dat het videobestand op de NAS 4 GB groot is:
- dan moeten de NAS en het netwerk zorgen dat de buffer in de tv gevuld blijft met een gemiddelde snelheid van 2 GByte per uur aan bestandsdata behoefte.
Als je uitrekent hoe groot de bitstream moet zijn om dat te halen, is dat 2.000 / 60 min / 60 seconden = ruim 4 Mbit per seconde.
Dat is gewoonlijk geen enkel probleem voor een beetje NAS en een beetje netwerk.
- de app en processr in de TV moeten die bits omzetten in het originele beeld en geluid.
Welke datastream dat is maakt niet uit: de meeste recente SMART tv's doen dat afspelen van films fluitend.

[ Voor 4% gewijzigd door Renault op 03-12-2025 20:31 ]

Pagina: 1