Om even te reflecteren op wat er in het "verleden" gebeurde

Pagina: 1
Acties:

• sfjuocekr
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 00:35
review: Wat ging er mis bij de AMD RX 9070 (XT)-release?

Wat ging er mis? Laten we daar nu eens op terugkijken?

Als deze kaarten nu voor de helft van de prijs verkocht worden, dan zet ik toch zeker weer vraagtekens bij de onzin die webshops je release na release weer proberen aan te smeren.

• Jeroenzer
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 13:16
Alle bedrijven zullen proberen om zoveel mogelijk en voor een hoge prijs te verkopen.
Niks meer niks minder.
Aan jou als consument of er in mee te gaan of geduld te hebben en aan je wallet te denken.

Als dat jasje van jouw beschadigd is en je wilt er wat aan doen....

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:23

D4NG3R

kiwi

:)

Bedrijven proberen winst te maken/maximaliseren, what's new. Maaruhm, de helft van de prijs?

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• MrXzombie
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 11:24
Het is het hele FOMO verhaal, alle commerciële bedrijven maken er misbruik van.

Doen of er schaarste is waardoor mensen bang zijn buiten de boot te vallen. De gretigste betalen je de hoofdprijs voor je spullen op dag één, zodra het mondjesmaat weer op voorraad komt koopt de volgende groep het snel omdat ze bang zijn dat het snel weer niet te krijgen is tot het grootste deel van de markt bedient is en de restanten ineens voorraad zijn.

Mensen voelen zich nu eenmaal speciaal als ze iets hebben wat niet/niet makkelijk te krijgen is.

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

sfjuocekr schreef op woensdag 3 december 2025 @ 00:35:
Als deze kaarten nu voor de helft van de prijs verkocht worden, dan zet ik toch zeker weer vraagtekens bij de onzin die webshops je release na release weer proberen aan te smeren.
Nu voor de helft van de prijs? De helft van welke prijs precies? Zeker niet de helft van de adviesprijs die in het gelinkte artikel genoemd wordt...

Maar tja, je bent driekwart jaar verder in een wereld die zo snel gaat gaat dat het niet bij te houden is. Dalende prijzen zijn natuurlijk zeer gewoon, de eerste hype is immers achter de rug en de vraag is weer wat meer genormaliseerd. Ik zie niet hoe de huidige prijzen reden geven om aan het verhaal van de webwinkels te twijfelen.

[ Voor 5% gewijzigd door naitsoezn op 03-12-2025 10:11 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online
sfjuocekr schreef op woensdag 3 december 2025 @ 00:35:
review: Wat ging er mis bij de AMD RX 9070 (XT)-release?

Wat ging er mis? Laten we daar nu eens op terugkijken?

Je ageert tegen de spiegel van ons eigen doen: wat er mis gaat is dat we zelf alleen nog maar op stimuli reageren en bedrijven inmiddels het punt bereiken vrij exact de stimuli kunnen bepalen waar mensen op aanslaan.

Als een ding bij late stage capitalism hoort is het wel het gegeven dat waar we denken vrije keuzes te maken, we dat niet doen. Er zit meer geld en mankracht in de algoritmes die ons gedrag bepalen dan in de producten die we daardoor willen gebruiken.

Wat er mis gaat is dat zovelen die stimuli niet meer onder controle hebben dat ze mee doen aan dit soort waanzin. Of het nu fomo, hebzucht, scalping, whatever is, het komt op hetzelfde neer. En webshops, maar vooral fabrikanten, hebben dat principe heel nauwkeurig geoptimaliseerd.

Oplossing: niet meer kopen.

Realime: dit is pas het begin :+ spelen met schaarste wordt nu pas leuk voor de bedrijven, omdat we eraan gewend raken.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:45
Klassiek verhaal van vraag en aanbod. Het nut van dit topic ontgaat mij verder.....

• kever678
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 13:51
Ik heb een 9070xt vlak na release gekocht voor €730, deze kost nu €630. Geen idee waar je het over hebt.

• ReVision.
  • Registratie: Juli 2019
  • Niet online
Misschien met je even reflecteren over je topic start, wat ging er mis?

hoi

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:45
ReVision. schreef op woensdag 3 december 2025 @ 13:54:
Misschien met je even reflecteren over je topic start, wat ging er mis?
Klinkt meer alsof de TS een berg wrok heeft tegen webshops die spontaan opspeelde?
Pagina: 1