IBM 40GB 60GXP, lage hdparm score

Pagina: 1
Acties:

• wouzer
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Ik nieuwe HD gekocht, wil toch wel eens zien hoe snel dat ding nu is. Ik linux booten en hdparm -tT /dev/hda uitvoeren, krijg ik de volgende score:
code:
1
2
3
/dev/hda1:
 Timing buffer-cache reads:   128 MB in  0.71 seconds =180.28 MB/sec
 Timing buffered disk reads:  64 MB in 13.27 seconds =  4.82 MB/sec

Beetje laag die tweede waarde leek me zo, dus ik pak de manpage erbij en tik onderstaande, tot mijn verbazing zie ik vage foutmeldingen.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
# hdparm -c1 -d1 -X66 /dev/hda1

/dev/hda1:
 setting 32-bit I/O support flag to 1
 HDIO_SET_32BIT failed: Invalid argument
 setting using_dma to 1 (on)
 HDIO_SET_DMA failed: Invalid argument
 setting xfermode to 66 (UltraDMA mode2)
 I/O support  =  0 (default 16-bit)
 using_dma    =  0 (off)

Wat is dit? Waarom is het zo laag? en hoe krijg ik 'normale' waarden?

bvd

• wouzer
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
ok, met:
code:
1
hdparm -X66 -d1 -u1 -m16 -c3 /dev/hda

heb ik hem al op 20MB/s, maar dat verklaart nog niet waarom dit niet standaard zo staat, van 4MB/s naar 20MB/s is toch wel wat vreemd zo ineens. Die snelheid wil je nooit missen toch? Oh en wordt dit standaard onder win2k ofzo wel gedaan?

• Sjonny
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:43

Sjonny

Fratser

het staat standaard uit omdat niet iedere chipset (vooral oudere) deze snelheden niet aankunnen. om compatible te zijn staat het op de sloomste stand.
kweenie wat voor chipset jij heb maar die hdd kan udma5 (100 ipv 66) aan.. gaat ie met hdparm naar de 30-35Mb/s :)

The problem is in the part of your brain that handles intelligence.

• RG
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-11-2025

RG

Lambda

Nieuwe kernels stellen dat zelf allemaal goed in. Die gebruiken automagisch DMA en dat soort spul om de snelheid op te voeren. Dat zet ik ook altijd aan bij mijn eigen kernels.

"IDE/ATA/MFM/RLL support" -> "IDE, ATA and ATAPI Block devices" -> "Generic PCI IDE chipset support" -> "Use PCI DMA by default when available" aanzetten should do it. En natuurlijk een kernel hebben die jou chipset goed ondersteund.

[deze advertentieruimte is te koop]

Verwijderd

ik vond mijn 60 gxp ibm schijf al langzaam onder linux. Bleek DMA niet aan te staan... Even hdparm -d1 /dev/hda gedaan, en nu is de snelheid van de schijf van 3 MB naar 36 MB. :9~