Vraag

• Shmoo
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 03-12 18:13
Hallo,

Ik overweeg een thuisbatterij, om precies te zijn de Pylontech | Battery-Box H3 20.5kWh en een Solis | S6-EH3P6K-H-EU hybride omvormer.

Op dit moment liggen er 9 stuks 350 Wp zonnepanelen op het dak met elk SolarEdge optimizers eronder, op zolder hangt een SolarEdge SE 3000H 1-fase HD-Wave omvormer.

De zonnepanelen zijn gekocht en geïnstalleerd door de vorige eigenaar van de woning (juni 2021) en leveren dit jaar nog zo'n 3450 kWh stroom terug. Best knap. (Zonneplan app).

De omvormer moet sowieso vervangen worden door een 3-fase omvormer, en dan wil ik meteen op een kleine aanbouw nog 4 stuks zonnepanelen a 500 Wp erbij plaatsen.

Nu heb ik een aantal vragen.

1) Ik las ergens dat als je SolarEdge optimizers onder de panelen hebt dat dit niet zo goed samenwerk met omvormers van andere merken?
2) Moet ik dezelfde SolarEdge optimizers gebruiken onder de nieuwe extra panelen?
3) Als je zonnepanelen plaats, lees ik dat je altijd een omvormer moet plaatsen die iets minder vermogen heeft dan je panelen (Wp) opwekken, hoe zit dat met een thuisbatterij + hybride omvormer? Als ik het goed begrijp sluit je een hybride omvormer aan op de meterkast en dan op je thuisbatterij, je zonnepanelen komen ook op deze omvormer -- toch?
4) Ik wil een 6KW hybride omvormer plaatsen in de kelder boven/naast de batterij, de meterkast zit 2 meter boven de batterij. Heb je dan echt een dikkere voeding nodig of volstaat een 5x2,5mm2 kabel ook? Deze laatste ligt daar namelijk al.

Waar moet ik vooral op letten?

In de meterkast heb ik een Raspberry Pi hangen HomeAssistant, nog niet echt ingesteld omdat we er nog niet wonen. Ik wil natuurlijk wel alles gaan automatiseren.

Alle reacties

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
1) solaredge optimizers werken niet met andere merken omvormer.
Met het gebruikelijke model optimizer is alleen de 3 fase short string omvormer te gebruiken. Voor de normale serie zijn 16 optimizers in een string voorgeschreven.
2) dezelfde serie (bepaald door maximale stringzijdige spanning)
3) die richtlijn is puur besparen op onnodige dure omvormer en een fractie efficiëntie
4) 6kW is een eitje voor 5x2,5

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:06

CyBeRSPiN

sinds 2001

Is dit puur voor de hobby of denk je dit ooit terug te gaan verdienen?

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Nu online

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Volgens mij maak je het nodeloos ingewikkeld en duur . Als je een Victron neemt kan je de SolarEdge laten hangen, deze kan je op de AC-Out aansluiten van de Victron zodat deze ook geladen wordt bij stroomuitval. De Victron komt dan dus op de groep van de PV. (Kost je overigens wel een beetje efficientie t.o.v. hybride omvormer)

De uitbreiding zet je dan op micro-inverters

[ Voor 10% gewijzigd door revolution-nl op 03-12-2025 09:29 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler