Deco x55 als Acces point

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• stofie_stofie
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 04-12 14:15
Beste,

Ik ben aan het uitkijken om het draadloos netwerk uit te breiden bij mij thuis als bij mijn ouders.
Momenteel hebben we elk een modem van Orange(hey telecom).

We gebruiken de standaard wifi van de modem maar die is niet altijd toereikend. In heel het huis hebben we bedraad netwerk liggen tot aan de modem. Ik zou graag deze wifi uitbreiden door bedrade Acces points. Op het verdiep en de zolder. Ik had zitten kijken naar een deco x55 deze heeft 3 netwerkpoorten waardoor ik nog 2 bedrade toestellen aan deze deco kan hangen.
1)Als ik deze instel als Acces Point, ipv router kan ik ze allen dan rechtstreeks aan de modem hangen, dus in ster?
2)Is dit een uitbreiding van de wifi van de Orangemodem, dus zelfde naam en wachtwoord? Waardoor ik niet alle apparaten opnieuw moet connecteren met een ander netwerk?
3)Bij mijn ouders hangt er aan de Orange modem een gigabit switch waarop alle bekabeling toekomt. De Deco's zouden dan niet rechtstreeks op de lan poorten van de modem aangesloten worden maar op de switch.
Reden waarom ik een deco niet als router wens in te stellen en de modem van Orange bridge (als dit al mogelijk is), vermits het wifinetwerk van de Orange modem op het gelijkvloers voldoende dekking heeft. Zodoende spaar ik een deco uit.
Of is de deco minder geschikt en kijk ik beter naar een dedicated Acces Point zoals de TP-Link Omada EAP650.

Alvast bedankt voor jullie hulp

Alle reacties

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17:58
Als het modem ook de router is (dus DHCP en WIFI zaken regelt) dan kan je de X55 in Access Point modus zetten.

Kan ik Deco gebruiken met mijn bestaande router?
Ja, zie: https://www.tp-link.com/nl/support/faq/1432/

Hoe stel ik Deco in de accesspointmodus in?
https://www.tp-link.com/nl/support/faq/1842/

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

• sus
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-12 23:46

sus

is druk :+

1)Als ik deze instel als Acces Point, ipv router kan ik ze allen dan rechtstreeks aan de modem hangen, dus in ster?

Ja, dat kan zelfs alleen als ze in AP mode staan, in router mode moeten ze - op 1 na - allemaal draadloos zijn. In AP kan je ze allemaal van een eigen uplink voorzien voor optimale snelheid.

2)Is dit een uitbreiding van de wifi van de Orangemodem, dus zelfde naam en wachtwoord? Waardoor ik niet alle apparaten opnieuw moet connecteren met een ander netwerk?

Gezien de kosten van een 3-pack zou ik de wifi in de modem lekker uitzetten, DHCP wel aan laten staan en alles rondom wifi door DECO laten afhandelen.

3)Bij mijn ouders hangt er aan de Orange modem een gigabit switch waarop alle bekabeling toekomt. De Deco's zouden dan niet rechtstreeks op de lan poorten van de modem aangesloten worden maar op de switch.

Kan prima. Je kan zelfs een switch terug aan een deco hangen als je er meer apparaten op aan wil sluiten. Of, als je een kabel “naar boven” hebt lopen naar bv een PC, daar een switch met een kabeltje naar de PC en een naar de DECO.

Je kan overigens ook kijken naar het merk Mercusys. Wattes? idd, mercusys. Is de wat goedkopere lijn van TP-Link met ook dezelfde units als deco en ook dezelfde app. Zitten wat minder technische snufjes in, maar als je alleen Wifi nodig hebt, heb je een 3-pack van Mercusys voor de prijs van een 2-pack Deco.

Is verder letterlijk hetzelfde spul, je kan ze alleen (nog) niet gemengd gebruiken. Een bestaand DECO netwerk kan je dus (nog) niet uitbreiden met een Mercusys unit.

• stofie_stofie
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 04-12 14:15
Bedankt voor de antwoorden. Dus als ik het goed op heb zullen de Deco's dezelfde wifi ssdi/wachtwoord uitzenden van de Orange modem/router. Als ik ze in Acces Point zet natuurlijk.

Mocht ik de wifi op de orange router uitschakelen. Kan ik dan wel een andere ssdi ingeven in de acces Points?

U sprak ook over een kabel naar de zolder en daar een switch en vervolgens een deco en pc op de switch. Maar de switch kan daar toch overbodig zijn vermits de deco nog 2 uitgangen heeft en zelf als switch kan dienen.? Ik zou dit gebruiken voor een printer op aan te sluiten.

Laatste vraag als ik de Deco's bedraad aansluit zullen ze niet als mesh werken maar gewoon het wifi signaal versterken/ uitbreiden. Zullen mijn aangesloten apparaten hinder ondervinden door met een andere deco te verbinden want hoe weet bv mijn gsm welke deco of modem hij moet verbinden. Of is dit gewoon 1 groot netwerk.

Ik bekijk ook jouw alternatief voorstel.

Alvast bedankt

• Ringgss
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04-12 09:39
De Deco's zullen niet automatisch hetzelfde SSID en wachtwoord overnemen van het modem. De SSID en het wachtwoord kan je tijdens het instellen van de Deco's makkelijk aanpassen naar wat je zelf wilt. Je kunt natuurlijk ook dezelfde gegevens invoeren als die van het modem. Dan is het wel raadzaam om de wifi op het modem uit te schakelen.

Als je de Deco's bedraad aansluit is het officieel inderdaag geen mesh netwerk, omdat de backhaul niet via wifi gaat. Maar de werking voor je apparaten is hetzelfde. Het is een groot netwerk en je gsm verbind automatisch met degene die het beste signaal op die plek geeft. Als je en gsm hebt van niet ouder dan 5 jaar zal niets merken van het switchen van Deco door je gsm.