Honeywell evohome onnodig aan

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Turkkanim
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 20:54
Het systeem
Het systeem bestaat uit vloerverwarming op de begane grond aangestuurd door een honeywell draadloos ketelrelais BDR91 (wat aangesoten is op een Honeywell 2-weg regelafsluiter). Radiatoren op de verdiepingen zijn op het systeem aangesloten met Honeywell evohome thr092hrt controller wireless thermostaten. Het geheel wordt aangestuurd door de centraal geplaatste Honeywell evoHome atf600 radiatorregelaar in de woonkamer.

Probleem
Bij warmtevraag door de thr092hrt op de etages schakelt ook de draadloos ketelrelais BDR91 op de begane vloer en daarmee de vloerverwarming onnodig aan waardoor de warmte in de woonkamer meer oploopt dan benodigd.
Staat er iets verkeerd in de instellingen of is er iets defect?
Zie voor de instellingen in de atf600 ook bijgevoegde foto's.

Beste antwoord (via Turkkanim op 03-12-2025 18:59)

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 04-12 15:44
Turkkanim schreef op woensdag 3 december 2025 @ 14:38:
Primaire waterlevering is stadsverwarming. Mis ik dan nog iets in apparatuur of iets dergelijks om mee te geven?
Dan klopt mijn vermoeden denk ik: je hebt de BDR91 tweemaal gekoppeld aan je EvoHome unit.

1x als aansturing voor de zone-klep in je vloerverwarmingsverdeler (en dat is helemaal prima, dat moet ook);

en dan ook nog 1x als "ketelmodule" ofwel "toestelregeling" in je EvoHome unit.

Als je dat inderdaad zo 2x hebt gekoppeld, dan is dit gedrag helemaal logisch. Immers, je EvoHome unit wil/moet het toestel wat je warmte levert aanzetten als er warmtevraag is!

De oplossing is dan als volgt (mits bovenstaande analyse inderdaad klopt):

1. Zet in je EvoHome instellingen de "toestelregeling" op "Geen"; Je hoeft immers geen ketel of warmtepomp daadwerkelijk aan te zetten;
2. Reset *alle* toewijzingen van de BDR91; Zie bijvoorbeeld: https://support.resideo.c...R91-module?language=nl_NL
3. Wijs de BDR91 opnieuw toe vanuit de EvoHome, maar *alleen* aan de "zoneklep" van de zone waarin je vloerverwarming hebt, die door die zoneklep wordt aangestuurd;

Als je dit doet, zal er geen signaal meer naar de BDR91 gaan als er warmtevraag van boven is ;)

(Toelichting: ik had dit ook zo ooit ingesteld, met hetzelfde gedrag, en dit heeft alles opgelost)...

6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh

Alle reacties

• Gameboy
Waarschijnlijk heb je de BDR91 niet alleen als zoneklep voor de vloerverwarming gekoppeld, maar *ook* als ketelmodule?

Dat is een beetje een gok, omdat je niet hebt aangegeven wat je primaire warmte-levering doet (ketel, warmtepomp, stadverwarming, etc..) en hoe je die aanstuurt...

Iets meer details kan zeker helpen in dezen ;)

• Turkkanim
Primaire waterlevering is stadsverwarming. Mis ik dan nog iets in apparatuur of iets dergelijks om mee te geven?

• arjankoole
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04-12 12:20
Dit doet me erg denken aan mijn situatie voorheen. Honeywell gooide random van alles open, zelfs als de temperatuur al veel te hoog was. Niemand kon er wijs uit worden. Op de slaapkamer van m'n dochter was 't echt idioot veel te heet. Woonkamer ook.

ik was het aan het einde van vorig stookseizoen zo ongelofelijk zat dat ik de hele boel er uit heb laten halen, en de aansturing met plugwise ben gaan doen. werkt vlekkeloos nu.

Acties:
  • Beste antwoord

• Gameboy
Turkkanim schreef op woensdag 3 december 2025 @ 14:38:
Dan klopt mijn vermoeden denk ik: je hebt de BDR91 tweemaal gekoppeld aan je EvoHome unit.

1x als aansturing voor de zone-klep in je vloerverwarmingsverdeler (en dat is helemaal prima, dat moet ook);

Als je dat inderdaad zo 2x hebt gekoppeld, dan is dit gedrag helemaal logisch. Immers, je EvoHome unit wil/moet het toestel wat je warmte levert aanzetten als er warmtevraag is!

1. Zet in je EvoHome instellingen de "toestelregeling" op "Geen"; Je hoeft immers geen ketel of warmtepomp daadwerkelijk aan te zetten;
2. Reset *alle* toewijzingen van de BDR91; Zie bijvoorbeeld: https://support.resideo.c...R91-module?language=nl_NL
3. Wijs de BDR91 opnieuw toe vanuit de EvoHome, maar *alleen* aan de "zoneklep" van de zone waarin je vloerverwarming hebt, die door die zoneklep wordt aangestuurd;

Als je dit doet, zal er geen signaal meer naar de BDR91 gaan als er warmtevraag van boven is ;)

(Toelichting: ik had dit ook zo ooit ingesteld, met hetzelfde gedrag, en dit heeft alles opgelost)...

• Turkkanim
Gameboy schreef op woensdag 3 december 2025 @ 15:22:
[...]

Hartelijk dank! Net uitgevoerd. Alhoewel het opnieuw toewijzen van de bdr91 moeizaam ging is het toch gelukt. Probleem lijkt opgelost te zijn.
Pagina: 1