Deco netwerk loopt vast bij gebruik netwerk kabels

Pagina: 1
Acties:

• xxxMaverick
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 04-12 17:07
Ik heb een vraag. Ik had hier een Deco M5 mesh netwerk draaien. Deed het prima maar wilde wel een upgrade mede voor VR bril en algemene dekking in huis. Heb dus een Deco 65 pro set gekocht.

Het probleem: als ik een netwerkkabel in een Deco plug loopt die Deco vast. Bij de M5 was dit al het geval maar toen dacht ik dat het lag aan de set zelf en had ik het ook niet nodig. Nu wil ik juist de Deco 65Pro. Het is me inmiddels duidelijk dat ik dus ergens blunder in het netwerk. Ik had ergens gelezen dat het niet uitmaakte waar je kabels deed maar blijkbaar wel.

Hoe is het aangesloten: Ik heb een Odidio modem met hieruit een netwerk kabel naar de main Deco. In de modem heb ik ook andere netwerk kabels hangen vanuit verschillende plekken in het huis. Er zijn ook twee kabels van de modem die weer lopennaar 2 managed switches waar weer meer kabels op zijn aangesloten Naast de kabel vanuit de modem is er op deze Deco niks extra aangesloten qua kabels.

Mijn doel: de netwerkkabel op zolder aansluiten op de Deco die daar staat. Dan loopt de nieuwe deco vast (volgens mij ging hele netwerk eraan bij de m5's). Dat ik iets fout doe is duidelijk 8)7 . Ik dacht dat ik eigenlijk alles op alles kon aansluiten (naïef ik weet het, lach me maar uit, geen netwerk expert ;)).

Wat is de juiste route voor dit 'project'? moet de Deco niet samen met andere kabels in de modem? is het iets anders?

Tips?

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 07:56
Maak je per ongeluk een netwerklus?

• m4ni4k-4live
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22:53
Volgens mij heb je 2 routers achterelkaar staan, dat is niet wenselijk.
je hebt 2 opties denk ik om het wel werkend te krijgen:

router mode:
Zet de Odido in bridge mode bedraad aan de hoofd deco (in router mode) koppelen aan de switchs en deze naar de andere twee decos te bedraden. (kan ook onbedraad in wifi). (hoofd deco is de router die de adressen uitdeeld)

Access point:
Odido is de router bedraad naar hoofd deco (instellen als Access point) koppelen aan de switchs en deze naar de andere twee decos te bedraden. (kan ook onbedraad in wifi). (hoofd deco is de router die de adressen uitdeeld) ook kan er 1 of 2 deco bedraad worden vanuit de Odido router.

Zelf gebruik ik de Deco als access point, werkt prima.

[ Voor 8% gewijzigd door m4ni4k-4live op 02-12-2025 20:11 ]

• xxxMaverick
m4ni4k-4live schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 20:04:
Volgens mij heb je 2 routers achterelkaar staan, dat is niet wenselijk.
je hebt 2 opties denk ik om het wel werkend te krijgen:

router mode:
Zet de Odido in bridge mode bedraad aan de hoofd deco (in router mode) koppelen aan de switchs en deze naar de andere twee decos te bedraden. (kan ook onbedraad in wifi). (hoofd deco is de router die de adressen uitdeeld)

Access point:
Odido is de router bedraad naar hoofd deco (instellen als Access point) koppelen aan de switchs en deze naar de andere twee decos te bedraden. (kan ook onbedraad in wifi). (hoofd deco is de router die de adressen uitdeeld) ook kan er 1 of 2 deco bedraad worden vanuit de Odido router.

Zelf gebruik ik de Deco als access point, werkt prima.
nou in deze opstelling is het idd een acces point, maar dan heb ik dus de router van odidio met draadje naar die Deco. ik heb echter ook op die router gewoon al meerdere kabels, die dan ook weer naar switches gaan,. Is het probleem dan dat die deco naar die router gaat en die routers ook andere verbindingen heeft?

• xxxMaverick
jeroen3 schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 20:03:
Maak je per ongeluk een netwerklus?
Nou niet naar zichzelf zou ik zeggen?

• m4ni4k-4live
Probeer eens de 2 andere decos niet te bedraden heb je dan het probleem ook.
Als je dan geen probleem hebt verbind je weer 1 van de decos met de kabel om te zien of hij dan crashed, gaat deze goed volgende verbinden met de kabel. (fout kan ook in de kabel zitten).

Tot slot kan je het ook bekabeld proberen vanuit de router zelf met 3 kort kabels om te kijken of het aan de kabels liggen.

Maak anders even een schets hoe je het precies hebt aangesloten.

Ook kan een van de managed switches de boosdoener zijn (verkeerd ingesteld)

[ Voor 7% gewijzigd door m4ni4k-4live op 03-12-2025 09:31 ]

• merobieboy
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 04-12 14:42
Ik heb met Deco M5's ook loops gemaakt bij het aansluiten van een tweede node, maar het bleek dat loop detection uitstond op mijn switch. Nadat ik het had aangezet gaat het allemaal goed. Ik heb nu een TL-SG1024D met isolation uit en loop prevention aan, dat werkt.

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 04-12 19:35
xxxMaverick schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 21:32:
[...]

nou in deze opstelling is het idd een acces point, maar dan heb ik dus de router van odidio met draadje naar die Deco. ik heb echter ook op die router gewoon al meerdere kabels, die dan ook weer naar switches gaan,. Is het probleem dan dat die deco naar die router gaat en die routers ook andere verbindingen heeft?
De opstelling is niet wat bepaalt of die Deco in router mode of in AP mode staat, dat moet je in die Deco configureren.
Als de deco in router mode staat zal alles achter die Deco (wifi en kabel) in een ander subnet staan dan alles wat enkel aan die Odido hangt.
Kijk eens wat de Lan en Wan IP adressen van de Main deco zijn.

Overigens zou dat niet dit probleem moeten veroorzaken.
Is die Deco op zolder bedraad aangesloten op de main deco of alleen wireless en wat sluit de daar aan als de boel plat gaat, is dat een apparaat dat ook wifi kan?

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 07:50
xxxMaverick schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 21:32:
[...]
Teken eens uit hoe je het een en ander allemaal hebt aangesloten. Vergelijk dat plaatje even met wat TP-Link zegt over de verschillende modus van de Deco's. En hoe je die moet instellen op de Deco's. Als ik namelijk zo lees ver extra aansluitingen en netwerkswitches aan de Odido-router zou je de boel in Accespoint-modus moeten zetten om het te laten werken. Niet eentje als hoofd en de rest als "client".

• m4ni4k-4live
merobieboy schreef op woensdag 3 december 2025 @ 10:49:
Ik heb met Deco M5's ook loops gemaakt bij het aansluiten van een tweede node, maar het bleek dat loop detection uitstond op mijn switch. Nadat ik het had aangezet gaat het allemaal goed. Ik heb nu een TL-SG1024D met isolation uit en loop prevention aan, dat werkt.
Ook ik denk dat het probleem zit in een van de switches.

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Je probleem kan komen door slechte netwerkkabels of apparatuur. Dit probleem had ik ook bij een klant waarbij bedraad boven op zolder in principe wel verbinding was maar het Deco netwerk klapperde. Netwerkkabel eruit getrokken en klant had niet alleen 80 Mbit/s download maar door draadloos te meshen daarna boven de 250 Mbit/s. Het bleek achteraf dat iemand de oude ISDN kabel had gebruikt voor netwerk en ja dat werkt echt niet.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
Het probleem bij Deco is vaak IEEE1905.1
Dat is een stukje techniek wat uit probeert te dokteren of de decos onderling bekabeld zijn aangesloten of niet.

Als je switch dit signaal niet doorgeeft, of je kabel klappert, dan kan de foute diagnose maken dat hij niet onderling bekabeld is. Als resultaat zal die dan een draadloze mesh verbinding opbouwen.

Echter, als de diagnose niet klopt maar de bekabelde verbinding er wel is dan worden er 2 paden actief (wifi en ethernet) en krijg je dus een lus en gaat je netwerk heel slecht performen.

In praktijk pakken de meeste switches wel IEEE1905.1 maar zijn het vaak, gek genoeg, de switches die in je provider router zitten het probleem. Die blokkeren vaak IEEE1905.1.
Oplossing is dan losse switch erin (Die van de action van een tientje bv), en daar al je decos in te prikken.

CISSP! Drop your encryption keys!

• xxxMaverick
Geweldige top mede tweakers, jullie bewijzen weer de meest nuttige community te zijn die ik ken. Al meer dan 25 jaar fan en weer bewezen.

Het zat inderdaad in de switches. Hoewel ik best goede apparatuur heb liggen ben ik eigenlijk geen echte expert. Wat was het? Idd een loop want met het aanzetten van bescherming hiertegen op alle vier! de switches ging het goed. Was nog een heel gedoe wat dus symptoom was van wellicht meer problemen niet nooit opgevallen zijn. Ik kon sommige switches namelijk niet eens meer benaderen dus moest ik compleet resetten. Opvallend want deden het verder wel.

Samengevat: ik heb een nieuw Deco netwerk draaien met 2 bedraad aangesloten deco's, enorm bedankt. zonder jullie had ik dit niet gered!

• stofie_stofie
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 04-12 14:15
Als je de detectie aanzet, gaat hij dan wel nog steeds via ethernet werken of gaat hij dan toch over op wifi mesh. Is het dan geen oplossing om te zorgen dat je geen loop maakt?

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
xxxMaverick schreef op woensdag 3 december 2025 @ 20:23:
Wat was het? Idd een loop want met het aanzetten van bescherming hiertegen op alle vier! de switches ging het goed. Was nog een heel gedoe wat dus symptoom was van wellicht meer problemen niet nooit opgevallen zijn. Ik kon sommige switches namelijk niet eens meer benaderen dus moest ik compleet resetten. Opvallend want deden het verder wel.
Wat heb je nu gedaan om de loop te voorkomen? Detectie aanzetten is mogelijk niet genoeg. Dan weet je alleen waar het is. Dan moet je er nog iets aan doen.

• xxxMaverick
RonnieKo schreef op woensdag 3 december 2025 @ 21:21:
[...]

Wat heb je nu gedaan om de loop te voorkomen? Detectie aanzetten is mogelijk niet genoeg. Dan weet je alleen waar het is. Dan moet je er nog iets aan doen.
Nou ik heb op de managed switches de loop preventiemaatregelen aangezet op alle vier . Ik kan nu gewoon de deco aansluiten en gaat dan van wifi over op bedraad, zichtbaar in de app. De boel crasht niet meer en verbinding lijkt sterk. Do far so good
Pagina: 1