3D printer - bestaan er wel 'verkoop' .STL licenties?

Pagina: 1
Acties:

• mugenmarco
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 08:37
Ik had begrepen dat er verschillende licenties zijn van alle .STL files die online 'al dan niet tegen betaling' te vinden zijn, op basis van het ontwerp en de author. De ene licentie zegt dat je het niet 3D ontwerp niet mag delen met een ander, de andere licentie zegt weer dat het wel mag maar dat je de Author moet vermelden. En weer een andere zegt dat je het mag delen, maar niet mag verkopen.

Maar ik ben tot nu toe nog geen enkel 3D ontwerp (.STL file) tegen gekomen waarbij de licentie het wel toe laat om de 3D print te verkopen.

Zoek ik niet goed of bestaan er geen online .STL bestanden die je wel na het uitprinten mag door verkopen?

En als je het 3D ontwerp iets aan past, mag je het dan wel verkopen?

Vroeg me af of er wel een markt is om 3D prints te verkopen.

Het leek me een leule hobby om een 3D print uit te printen, te verven en dan door te verkopen.

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 07:50
Kijk goed wat wel en niet mag volgens de licentie. Neem anders contact op met de ontwerper / maker.
mugenmarco schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 18:03:
Maar ik ben tot nu toe nog geen enkel 3D ontwerp (.STL file) tegen gekomen waarbij de licentie het wel toe laat om de 3D print te verkopen. Zoek ik niet goed of bestaan er geen online .STL bestanden die je wel na het uitprinten mag door verkopen?
Kan mij voorstellen dat een ontwerper / tekenaar aangeeft dat ontwerpen niet voor commercieel gebruik zijn. De ontwerper / tekenaar heeft moeite en tijd (en mogelijk geld) ingestoken om het ontwerp te maken. Het delen van een ontwerp kan ook een deel van de hobby zijn. Het is dan vaak voor alleen persoonlijk gebruik. Om andere hobbyisten te helpen aan een model dat eigenlijk nooit door een grote (bekende) fabrikant zou worden uitgebracht.

Ik doe ook wel eens wat met (o.a. lasergesneden) spul verkopen. Ik vraag niet de hoofdprijs voor mijn spullen. De kosten voor het materiaal, de kosten van de machine, eventueel een handleiding en de benodigde verpakking. Soms vinden mensen het te duur. Dan vragen ze of ze niet de (ontwerp) bestanden mogen hebben. Want ze hebben ook wel de machine ook thuis staan of ze kennen iemand met een machine. Dan kunnen ze het ook wel zelf maken. Daar begin ik niet aan. Ik heb er ook tijd (en geld) ingestoken. Deels is het voor mij de hobby daarom hoef ik de tijd niet terug te hebben. Want als je dat moet doen dan is een model helemaal niet meer te betalen. Het spul dat ik verkoop moest ik toch al zelf hebben of op een vraag van iemand anders gemaakt. Een vergoeding voor materiaal, machines en verpakking is dan niet meer dan redelijk. Trouwens als je zelf de machines thuis hebt staan dan zou de stap om zoiets zelf te ontwerpen niet groot moeten zijn. Zeker niet als je het graag wil hebben. Daarnaast is het de vraag of een bestand voor mijn machines goed uit een andere machines komt. Dat is een ander klein dingetje. Je mag altijd dingen aanpassen is mijn ervaring.
En als je het 3D ontwerp iets aan past, mag je het dan wel verkopen?
Kijk bij wat de licentie aangeeft wat je wel en niet mag. Als het niet mag is het netjes? Nee, dat niet dat zou betekenen als je één klein ding verandert opeens het wel mag verkopen. Dat is vaak niet de bedoeling. Ik zou het niet snel doen. Daarom goed kijken wat wel en niet mag. Anders navragen bij de ontwerper / maker.

Als anderen met een eigen ontwerp bij mij komen met de vraag of het gemaakt kan worden. Ik wil dat wel doen. Alleen dan wel voor de persoon van het ontwerp die de opdracht geeft. Niet voor mezelf of anderen. Dat hoort niet.
Vroeg me af of er wel een markt is om 3D prints te verkopen.
Als je in de goede markt zit wel. Dan is er wel een markt om 3D-prints te verkopen. Kijk maar eens op modelbouw / modelspoorbeurzen daar is veel te vinden met 3D-prints. Al dan niet kant en klaar maar ook waarbij je zelf de boel mag schilderen. Voor de modelbouwhobby is de komst van de nieuwe technieken zoals lasersnijden en 3D-printen een zegen. Nog nooit is zoveel te krijgen of te maken.
Het leek me een leule hobby om een 3D print uit te printen, te verven en dan door te verkopen.
Het kan zeker een leuke hobby zijn. Bedenk goed of jij het zo leuk zou vinden als iemand een ontwerp (STL-bestand) van jou zou gebruiken. Print en dan (commercieel) gaat verkopen. Dan verdient hij iedere keer op jouw ontwerp. Terwijl jij maar éénmalig een kleine vergoeding hebt ontvangen. Vind je dat redelijk?

Ik ken ook mensen die gewoon onbeschilderde 3d-prints bij een fabrikant kopen. Die schilderen en weer verkopen. Je voegt dan iets toe aan de 3D-print. Op die manier verdient de ontwerper / tekenaar iets aan het ontwerp en printen van het model. Het is dan wel de vraag of de fabrikant voor jou de juiste kwaliteit kan leveren. Dat wil nog wel eens uitdaging zijn.

Wil je het toch in eigen hand houden zoals het zelf printen. Dan zou ik zelf gaan ontwerpen / tekenen. Het ontwerp is dan van jou. Je mag dan doen en laten wat je wilt met het ontwerp. Zoals het ontwerp printen, schilderen en verkopen. Het ontwerpen / tekenen is dan ook weer een mooi deel van de hobby. :)

[ Voor 12% gewijzigd door RonnieKo op 03-12-2025 08:55 ]

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04-12 15:19

Rmg

https://www.printables.com/store?licenses=15%3A14

Je kan in de printables store gewoon sorteren op commercial use..

Gewoon goed kijken naar de licenties

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
De meeste modellen online zijn Creative Commons. Reproducties mag je verkopen, tenzij de non-commercial clause erbij zit. Voor de rest moet je blijven voldoen aan de licentie, dus vertellen wie de originele maker is, en soms mag je niets aanpassen.
https://creativecommons.org/share-your-work/cclicenses/

GPL mag je ook verkopen, je moet dat vermelden en de modellen erbij leveren als iemand daarom vraagt.

Soms zijn dingen public domain, dan mag alles.

Je kunt altijd onderhandelen met de maker voor een commercial licentie. Veel patreon creators hebben dit model. Gratis voor thuis, met royalties voor business.