Port forwarding nieuwe Delta WIFI 7 modem

Pagina: 1
Acties:

• EJvdHam
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 03-12 15:35
Ik zit sinds een paar weken bij Delta en heb het nieuwe WIFI 7 modem hierbij ontvangen.

Nu loop ik tegen wat geks aan met de Port Forwarding. Zodra ik een poort openzet dan kan ik via de chrome browser op mijn android of mijn laptop niet meer naar het ip adres van de forward en de poort browsen. Dit loopt via wifi.

Maar wanneer ik hetzelfde ip adres en poort open op mijn desktop of een ethernet kabel in de laptop steek dan lukt het wel.

Is dit normaal?

In de firewall voor IPv6 loop ik ook tegen iets geks aan. Poorten zijn alleen bereikbaar wanneer ik bij remote en local port any opgeeft. Wanneer ik een specifieke poort opgeef is de betreffende port niet bereikbaar.

Ik heb ook geprobeerd om ipv port forwarding de firewall voor IPv4 open te zetten maar dat opent ook niks. Ook niet als ik dit voor any local en remote port doe.

• MasterL
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:04

MasterL

Moderator Internet & Netwerken
Ok dit zijn veel vragen in 1 post..

Allereerst IPV4 en V6 zijn vergelijkbaar maar werken in de praktijk anders
zo is "port foward" niet echt een ding bij V6 omdat er niet perse NAT hoeft plaats te vinden.
Ik zal proberen je vragen te beantwoorden, te beginnen bij V6.

Local/remote poort.. ik hou niet van die termen ik gebruik liever source/destination, zal een
slechte vertaling/interpretatie zijn.
Source (local?) gebruik je bijna nooit een firewall, je weet namelijk niet vanaf welke poort een connectie geïnitieerd wordt, uiteraard wel van SRC IP... Dus source kan bijna altijd wel op any staan, dan kom je bij DST (destination) aan dit is het eindstation en de poort waar de verbinding toegestaan en/of geblokkeerd moet worden.
Bijvoorbeeld je hebt een webserver dan zou de rule zijn SRC Any - DST TCP 80 allow, als voorbeeld.

Bij V4 is dit niet veel anders behalve dat er een extra laag (NAT) tussen zit, omdat je maar 1 (public) IP hebt in V4 bestaat hier zoals als "port fowards". Dit heeft een extra probleem namelijk "nat loopback" en ik denk dat jij hier nu tegenaan loopt (op V4). Er zijn genoeg zoektermen op NAT loopback en ik heb eerlijk gezegd geen verklaring waarom dit bedraad wel werkt en draadloos niet tenzij er iets actief als "client isolation".