Vraag

• _BjornW
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 15:16
Beste mensen,
Wij hebben 5 led inbouwspotjes (GU10) in onze keuken die vrij regelmatig kapot gaan vaak nadat ze enige tijd trillen en zoemen. We gebruiken Philips WarmGlow Dimmable (5W 2200-2700K 350lm 25mA)
Toevallig kwamen we erachter dat er meerdere dimmer types zijn. Ik heb daarom even het afdek materiaal verwijderd en zag toen dat we een Berker 286710 dimmer hebben. Deze zou ook met LED overweg moeten kunnen, maar ik heb daar nu zo m'n twijfels bij. Ik wil dit graag verhelpen.

Hetzij door andere lampen hetzij door een nieuwe dimmer aan te schaffen. Een nieuwe dimmer die gebruik maakt van trailing edge lijkt mij de beste oplossing omdat ik daarmee ook nog wat stroom kan besparen tov de oude dimmer met leading edge.

Ik heb al even rondgekeken op het forum en ik vermoed dat ik de Berker zou kunnen vervangen met onderstaande dimmer:

https://www.sandervunderi...rsele-led-dimmer-3-0.html

Zijn er nog dingen die ik van te voren moet checken voordat ik deze bestel?

Btw, ik overweeg nog om een dimmer met zigbee te nemen, zodat ik dit evt via Home assistent kan aansturen. Welke variant zouden jullie dan aanraden? Voor de rest doen we weinig met domotica, hebben wel een aantal Ikea tradfri lampen dus zou hiermee moeten kunnen samenwerken. Mijn doel voor de zigbee is dat ik de lampen aan kan doen als het donker wordt en uitdoen als er niemand thuis is.

Alvast bedankt voor het meedenken!

PS: Dit is de huidig dimmer
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PICdJlhyCMV0_Cpi8n_bliPtmms=/x800/filters:strip_exif()/f/image/nnrI83GEiMtyzrP1mk7Rgjuo.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door _BjornW op 02-12-2025 15:16 ]

Alle reacties

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Ik heb een heleboel geprobeerd... Fase aansnij, fase afsnij, dimmers die beide ondersteunen... Bleef snel stervende (gu4) lampen houden en de dimbaarheid was ook matig.

Doe jezelf een plezier en ga naar Zigbee lampen. Ik heb gewoon standaard muurschakelaars en een mix van Ikea Tradfri and Eglo Connect.Z (=Awox) (ST64 edison lampen heeft Ikea niet).

Dimmen doe ik nu volautomatisch met adaptive lighting integratie in HA... lekker met het daglicht mee.

[ Voor 15% gewijzigd door Ronald op 02-12-2025 19:24 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

remco_k

een cassettebandje was genoeg

@Ronald
Ja, maar GU4 is dan ook niet een 230V lamp en ben je ook afhankelijk van de voeding die, als ik jouw situatie in mag schatten, een grotere kanshebber was als oorzaak van het probleem icm dimmer.

Lampen met Zigbee ingebouwd kopen is leuk, maar ook onnodig duur lijkt mij.

TS kan het beste inderdaad zijn dimmer gewoon vervangen, al is het ook handig om even bij de lampen te checken of ze hun warmte wel goed kwijt kunnen. Te heet worden is namelijk een hele belangrijke oorzaak voor vroegtijdig overlijden.

Alles kan stuk.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
@remco_k Dimmer, driver en lampen kwamen van dezelfde leverancier. Dus zeg het maar.

Zigbee lampen bij ikea zijn best netjes geprijsd, zeker GU10s (€7,99)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.