Vraag

• twtummers
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 08:56
Na het lezen van een aantal interessante discussie met waardevolle adviezen op tweakers leg ik graag de volgende vragen voor mete overwegingen om Ubiquiti UniFi apparatuur aan te schaffen, om netwerk te verbeteren.
Advies is zeer welkom.
  •  
  • Huidige set-up KPN 1GB + KPN WiFi punten
  •  
  • Doel 1: Verbeteren snelheid
  •  
  • Doel 2: Solide beveiliging van netwerk
  •  
  • Doel 3: Anticiperen op uitbreiding naar meerdere camera's
De uitgebreide toelichting Van Cloud Key tot Dream Wall Een duik in UniFi's controllerlandschap bracht ook weer nieuwe inzichten.

Vragen:
1. Router/Cloud Gateway: Welke router is aan te bevelen?2. Switch: Welke switch is aan te bevelen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ODZpECaOV3RttR2nsBYxgd-ruOU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cgqv4oDo8Zw2SVyRC9BXf9os.jpg?f=fotoalbum_large

Ook las ik over de UniFi Device Bridge Switch via Ubiquiti brengt 'draadloze' netwerkswitch uit met Wi-Fi 7-uplink / Ubiquiti UniFi Device Bridge Switch / UniFi SKU: UDB-Switch-EU, dit apparaat plaats je na de WiFi om oa. camera's zonder bekabelde verbinding aan te sluiten. In het bericht staat:
De Device Bridge Switch is daarnaast ook gewoon als 'normale', volledig bekabelde switch te gebruiken.
Is de UDB-Switch misschien nu al een interessant alternatief, mede gezien het derde doel om camera's toe te voegen?

3. Access Points: Is het aan te bevelen de UniFi Access Points U7 Pro XG / UniFi Access Point U7 SKU: U7-Pro-XG-B toe te voegen?
eventueel icm UniFi 10G PoE++ Adapter (60W) / UniFi SKU: UACC-PoE++-10G-EU omdat een enterprise switch wat overdreven is (geen last van de stekker).

Mede gezien de review van 10 oktober jl. UniFi U7 Pro XG Accesspoint Review, eventueel de Ubiquiti UniFi Access Point U6 Plus / UniFi SKU: U6+, ben namelijk wel bereid om te investeren in WiFi 7, maar moet wel zinvol zijn..

Op een locatie kan Access Point niet aan het plafond worden gemonteerd. Is het aan te bevelen de Ubiquiti UniFi Access Point U7 Pro Wall / UniFi SKU: U7-Pro-Wall aan te schaffen?

Alvast dank voor adviezen & tips.

[ Voor 0% gewijzigd door twtummers op 02-12-2025 12:42 . Reden: nummering ]

Alle reacties

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 15:12
Waarom een U7 Pro XG?
Waarom niet een U7 Pro of zelfs een U7 Lite,
Hoevel Wifi 7 capabel devices heb je? en hoeveel bandbreedte heb je nodig?

Je kan het plafond model ook aan de wand hangen.
Het "Wall" model is interessanter als je deze direct op een WCD hangt, dus vanuit de muur van kabels kan voorzien

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 03-12 18:43

icecreamfarmer

en het is

Zit met dezelfde vraag dus kijk mee.
Zelf ga ik voor de cloud gateway fiber maar zoek nog een goede oplossing voor de zolder verdieping.
Zat te denken aan een in wall variant zodat ik er 2 2,5gb poorten bij krijg.
Maar voor de rest is het redelijk overkill echter de combi van army knife met een swich is bijna net zo duur.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

• twtummers
GarBaGe schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 12:59:
Waarom een U7 Pro XG?
Waarom niet een U7 Pro of zelfs een U7 Lite,
Hoevel Wifi 7 capabel devices heb je? en hoeveel bandbreedte heb je nodig?

Je kan het plafond model ook aan de wand hangen.
Het "Wall" model is interessanter als je deze direct op een WCD hangt, dus vanuit de muur van kabels kan voorzien
Dank voor je reactie en vragen.
Waarom U7 Pro XG & bandbreedte: In een vergelijking vond ik de prijsverschillen meevallen (muv lite) en nu bereid te investeren in een flinke verbetereing (+ zwart ook wel aardig). Vereiste bandbreedte, lastig te inschatten, maar waarschijnlijk bieden alle U7 APs ruim voldoende.Dank voor tip mbt ophangen van plafond model. Prima oplossing.

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:19
twtummers schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 12:41:
  •  
  • Huidige set-up KPN 1GB + KPN WiFi punten
  •  
  • Doel 1: Verbeteren snelheid
  •  
  • Doel 2: Solide beveiliging van netwerk
  •  
  • Doel 3: Anticiperen op uitbreiding naar meerdere camera's
Wat werkt er nu niet snel genoeg?
Wat mis je aan beveiliging?
Hoeveel camera's wil je op gaan hangen?
Vragen:
1. Router/Cloud Gateway: Welke router is aan te bevelen?
Je zit hier appels met peren te vergelijken.
Heeft het in jouw geval zin als er wifi accesspoint (al niet ingebouwd in de router) op de plek waar je je gateway gaat zetten?
Zo niet, dan valt de dreamrouter eigenlijk al af.

Hoeveel camera's wil je aansluiten?
Op welk device wil je de Unifi Protect draaien? Op de gateway of wil je de losse UNVR gebruiken?
2. Switch: Welke switch is aan te bevelen?

Ook las ik over de UniFi Device Bridge Switch via Ubiquiti brengt 'draadloze' netwerkswitch uit met Wi-Fi 7-uplink / Ubiquiti UniFi Device Bridge Switch / UniFi SKU: UDB-Switch-EU, dit apparaat plaats je na de WiFi om oa. camera's zonder bekabelde verbinding aan te sluiten. In het bericht staat:
[...]

Is de UDB-Switch misschien nu al een interessant alternatief, mede gezien het derde doel om camera's toe te voegen?
Hier wordt het een halve fruitschaal die je in de mix gooit ;)
USW-Lite-8-POE-EU of USW-Flex-2.5G-8-PoE: Is typisch een switch die je naast je gateway voor verdere (POE)-distributie door je huis
UDB-Switch-EU: Een switch die je op een plek gebruikt waar je geen kabel heen kan of wil trekken.

Hoeveel accesspoints en hoeveel camera's wil je aan gaan sluiten?
Komen alle kabels straks uit op de plek waar je de switch neer wil zetten?
3. Access Points: Is het aan te bevelen de UniFi Access Points U7 Pro XG / UniFi Access Point U7 SKU: U7-Pro-XG-B toe te voegen?
eventueel icm UniFi 10G PoE++ Adapter (60W) / UniFi SKU: UACC-PoE++-10G-EU omdat een enterprise switch wat overdreven is (geen last van de stekker).

Mede gezien de review van 10 oktober jl. UniFi U7 Pro XG Accesspoint Review, eventueel de Ubiquiti UniFi Access Point U6 Plus / UniFi SKU: U6+, ben namelijk wel bereid om te investeren in WiFi 7, maar moet wel zinvol zijn..

Op een locatie kan Access Point niet aan het plafond worden gemonteerd. Is het aan te bevelen de Ubiquiti UniFi Access Point U7 Pro Wall / UniFi SKU: U7-Pro-Wall aan te schaffen?

Alvast dank voor adviezen & tips.
Voor de meeste woningen voldoet een U7 Lite per verdieping. En die kan je ook prima aan de muur hangen.

Spel en typfouten voorbehouden

• twtummers
icecreamfarmer schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 14:14:
Zit met dezelfde vraag dus kijk mee.
Zelf ga ik voor de cloud gateway fiber maar zoek nog een goede oplossing voor de zolder verdieping.
Zat te denken aan een in wall variant zodat ik er 2 2,5gb poorten bij krijg.
Maar voor de rest is het redelijk overkill echter de combi van army knife met een swich is bijna net zo duur.
Ja ik neig ook om voor de Cloud Gateway Fiber te gaan.

Ik zag dat de U7 In-Wall inderdaad 2 poorten (2.5 GbE) biedt. De U7 Pro Wall niet (enige poort is nodig als uplink & PoE).
U7 In-Wall
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a8Uq5OWD8ylgxg6kQcAY5g35fBM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qD8z1pl7kgpWxVUlGTvVhJnx.png?f=fotoalbum_large
U7 Pro Wall
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AXvywaeoPJtOrSH8EYKKDCVuRjk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/irZq7BIRSxZ8BpkpRGBWvTbK.png?f=fotoalbum_large

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

timovd

Voorsprong door techniek

Ik heb ook op iedere verdieping een AP (in de vorm van een In Wall)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uprzEUCIGNbbZ35EKaj3K9N04fg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/d9PVNFtYfCcI9Pz3qeJWs2Dq.png?f=user_large

Beneden heb ik wel twee AP's; zowel voor (in de meterkast een UDR7) als achter (U6 IW) voor ook dekking rondom het huis. De reden dat ik overal een In Wall heb, is de ingebouwde switch. In de TV-hoek heb ik bijvoorbeeld 3 ethernetkabels aangesloten voor het apparatuur daar. Daar heb ik een bureaustandaard voor geprint.

Qua bereik zal zo'n "UFO" beter zijn, maar ik merk geen beperkingen en ik vind een IW gemakkelijk/flexibel te plaatsen.
Ik ben voor de USW Pro Max POE gegaan voor de 2,5GbE aansluitingen (voor mijn NAS).

Wellicht heb je er wat aan.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• twtummers
FredvZ schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 15:18:
[...]

Wat werkt er nu niet snel genoeg?
Wat mis je aan beveiliging?
Hoeveel camera's wil je op gaan hangen?

[...]

Je zit hier appels met peren te vergelijken.
Heeft het in jouw geval zin als er wifi accesspoint (al niet ingebouwd in de router) op de plek waar je je gateway gaat zetten?
Zo niet, dan valt de dreamrouter eigenlijk al af.

Hoeveel camera's wil je aansluiten?
Op welk device wil je de Unifi Protect draaien? Op de gateway of wil je de losse UNVR gebruiken?

[...]

Hier wordt het een halve fruitschaal die je in de mix gooit ;)
USW-Lite-8-POE-EU of USW-Flex-2.5G-8-PoE: Is typisch een switch die je naast je gateway voor verdere (POE)-distributie door je huis
UDB-Switch-EU: Een switch die je op een plek gebruikt waar je geen kabel heen kan of wil trekken.

Hoeveel accesspoints en hoeveel camera's wil je aan gaan sluiten?
Komen alle kabels straks uit op de plek waar je de switch neer wil zetten?

[...]

Voor de meeste woningen voldoet een U7 Lite per verdieping. En die kan je ook prima aan de muur hangen.
Dank voor je reactie & vragen:
  • Snelheid: Ik merk dat ik toch vaak de UTP-kabel gebruik, omdat WiFi minder stabiel is. Zo vallen de KPN-kastjes uit en boven merk je snelheidsverlies omdat device dan nog op WiFi-punt van beneden zit.
  • Beveiliging: Alle apparaten, incl. Philips smart lighting, huidige 2 camera's, telefoons / tabels makem allemaal gebruik van hetzelfde WiFi-netwerk. Ik las dat het verstandiger is daar onderscheid in aan te maken, oa. door alle IOT-devices op een eigen SSID aan te sluiten, en deze daarna niet-zichtbaar in te stellen.
  • Camera's: Ik heb nu 2 deurcamera's op WiFi, die wil ik vervangen en uitbreiden met 2x AI 360 (maar nog een project vanwege vereiste UTP/PoE-kabels).
  • Unifi Protect: Ik dacht op de Gateway, daarom de variant met 1TB. Is dat mogelijk, of specifieke voor- / nadelen?
  • Switch: Eens, ik las ook over de specifieke meerwaarde. Maar vanwege de opmerking dat de UDB-switch ook als reguliere switch gebruiken is, wilde ik die ook als optie geven.
  • Locatie gateway/router: Zoals ik je vraag lees, valt de dreamrouter af. De modem/router/gateway/switch komen allemaal in de meterkast te staan. Bekabeld zijn er 5 plekken in huis om access points aan te sluiten. In totaal denk ik 3 Access Points, 4 camera's (waarvoor dus nog extra kabels getrokken moeten worden).

• twtummers
timovd schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 15:37:
Ik heb ook op iedere verdieping een AP (in de vorm van een In Wall)
[Afbeelding]

Beneden heb ik wel twee AP's; zowel voor (in de meterkast een UDR7) als achter (U6 IW) voor ook dekking rondom het huis. De reden dat ik overal een In Wall heb, is de ingebouwde switch. In de TV-hoek heb ik bijvoorbeeld 3 ethernetkabels aangesloten voor het apparatuur daar. Daar heb ik een bureaustandaard voor geprint.

Qua bereik zal zo'n "UFO" beter zijn, maar ik merk geen beperkingen en ik vind een IW gemakkelijk/flexibel te plaatsen.
Ik ben voor de USW Pro Max POE gegaan voor de 2,5GbE aansluitingen (voor mijn NAS).

Wellicht heb je er wat aan.
Zeker nuttig, dank.

De UTP wandcontactdozen zijn als volgt opgeleverd:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EWEmEc4AiFw_i-_kcrhwhPAjzsU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Y5QbMZXBsYVhv1HXuCTE95d1.png?f=fotoalbum_large

Is het mogelijk toch een 'In-wall' aan te sluiten, of wordt het door de kabel op deze wijze automatisch een 'Pro Wall'?

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:26
Een verkeerd gepositioneerd wifi netwerk verbeter je nooit door andere hardware op die plekken te zetten.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

timovd

Voorsprong door techniek

Ben(V) schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 17:58:
Een verkeerd gepositioneerd wifi netwerk verbeter je nooit door andere hardware op die plekken te zetten.
Zeker waar. Mijn In-Walls misbruik ik daarom ook om ze niet "IN" Wall te installeren, maar op een geprinte bureauhouder en op een plek waar het goed verdeeld is naar de desbetreffende ruimte(s).

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:26
Dan zou ik je toch willen aanraden voor Aruba Instant On HP22D te gaan in plaats van die over hypte unifi spullen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Pagina: 1