Glasvezel abonnement afsluiten - bedrijf buitengebied

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Gieterse
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 03-12 15:47
Mijn vraag
Als dit niet het juiste forum is, let me know!

Ik ben op zoek naar een stabiel glasvezel netwerk voor privé en bedrijfsmatig gebruik >1Gbit. Welke provider heeft voor zakelijk gebruik het best en meest stabiele apparaat? Voor mij is het belangrijk een uitgebreide en toekomstig bestendig apparaat te hebben omdat zonder internet de toko hier niet blijft draaien. Slechte hulp of hoger risico op storing is echt een no-go voor hier.

Het pand met woonruimte heb ik overgenomen per 1 december en ik kan eventueel verder met het huidige 0,5Gbit glasvezel van Solcon en de Fritzbox. Omdat de huidige eigenaar vertrekt, zou dit ook het moment kunnen zijn om van Solcon af te komen en een betere provider op te zoeken.

Solcon draait hier zeer stabiel, nooit storing gehad en WiFi is prima wat ik begreep. Van Delta hoor ik zeer uiteenlopende verhalen in de buurt, van relatief goed tot echt ronduit slecht. Verder is hier Odido mogelijk en Online.nl

Wat opvalt is dat als ik een postcode check doe, Solcon er helemaal niet tussenstaat en bij aanpassen abonnement er maximaal voor 1Gbit glaszvezel gekozen kan worden.

Wie kan mij helpen? Of doorverwijzen naar een reeds bestaand topic!

Mijn dank is groot :)

Alle reacties

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

FRITZ!Box is qua hoge kwaliteit consumentenspul de absolute top in de markt, weinig dat zo goed werkt. Wil je beter dan dat dan ga je naar de échte enterprise, en dat is weer heel wat duurder.

Welke provider je het beste kunt gebruiken is heel erg regio-afhankelijk. Hier bij mij in de buurt hoor ik over Odido alleen maar slechte verhalen, dorpje verderop doet die het prima.

De postcode checks op vergelijkingssites kijken alleen naar de aangesloten partijen, als Solcon er niet tussen staat zullen ze niet voor die dienst betalen. Dat is vaak zo met regionale aanbieders.

• QinX
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 02:06

QinX

Shai-Hulud

Sowieso de toevoeging, als jouw "toko" afhankelijk is van de uptime van het internet, dan zo snel mogelijk een extra lijn erbij. Coax, ADSL of en 5G oplossing zoals Odido Klik en Klaar.

http://tweakers.net/productreview/user/184256

• thof
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 19:06

thof

FP ProMod
Het is ook even de vraag wat voor soort internet abonnement je zoekt. Volgensmij, geen ervaring, bestaat het uit de volgende categorieen:
1. Consumentenlijn: beperkte SLA, overboeking
2. Kleinzakelijk (ZZP/thuiskantoor): betere SLA 'zelfde dag weer online', overboeking (zelfde netwerk als consument)
3. MKB-lijn: betere SLA 'zelfde dag weer online', vast IP, 4G back-up, overboeking (zelfde netwerk als consument)
4. Zakelijke-lijn: Glasvezel aansluiting met gegarandeerde snelheid zonder overboeking
5. Dark-fiber: Een glasvezel van A naar B en de rest regel je zelf

De eerste 3 vind je bijvoorbeeld bij KPN, de laatste 2 bij partijen zoals Eurofiber. Hoe meer garanties (beschikbaarheid, snelheid, support) hoe duurder uiteraard. Vraag je ook af of je echt te behoefte hebt aan 1gbit, genoeg bedrijven die het met minder af doen maar is uiteraard afhankelijk van wat je over de verbinding wil doen en met hoeveel werkplekken/FTE.
https://www.kpn.com/zakelijk/glasvezel
https://www.eurofiber.com/nl-nl/diensten/zakelijk-internet

Edit: je vroeg natuurlijk om meest stabiele aparaat, dat weet ik niet. Wel loop je er tegen aan dat bij sommige zakelijke aansluitingen iets is wat je zelf moet regelen: de router en/of wifi.

[ Voor 8% gewijzigd door thof op 02-12-2025 12:46 ]

Server 1: Intel N305 | 48GB RAM | 5*4TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 2: Intel N5105 | 64GB RAM | 1TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 3: Intel Xeon E5-2670 | 128GB RAM | 512+750GB SATA SSD | 6x10TB HDD | 6x 1GbE [Buiten gebruik]

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 22:35
Je eis van "de beste verbinding zonder storingen" slaat nergens op. Dat kan niet en ga je niet krijgen. Elke provider heeft eens een storing. Dat hoeft niet aan de provider te liggen, als de stroom bij de wijkcentrale ermee ophoudt ben je ook klaar.

Als je een goede oplossing wil dan moet je je portemonnee trekken. Ben je daartoe bereid?

Je zal dan moeten denken aan:
1) Zorgen voor stroom, UPS én noodstroom die automatisch inschakelt
2) 3 verbindingen van 3 providers via 3 kanalen (glas, DSL & 4/5G of Starlink)
3) 2 Enterprise firewall inclusief benodigde hardware en geen consumenten spul zodat je bovengenoemde 3 verbindingen kan gebruiken
4) SLA's op alles wat mogelijk is

Ik zit al heel lang in deze wereld en ik kan je vertellen dat bovenstaande je serieus geld zou gaan kosten. En als je het gaat afwegen tegen de risico's en wat het helpt dan ga ik je ook alvast voorspellen dat het complete nonsens is. Praktisch elk bedrijf kan prima een uurtje of dag zonder internet, zeker met alle smartphones met hotspots en gebruik van cloud diensten.

Ofwel, ik zou het veel simpeler doen. Regel een provider die ook een backup verbinding via 4/5G aanbiedt. Die zijn er op de zakelijke markt voldoende. Bijvoorbeeld Heldenvannu. Prima provider en voor 2 tientjes per maand extra heb je een 4G backup die automatisch inschakelt én je IP adressen indien van toepassing meeneemt naar die verbinding. Heldenvannu levert in principe een enkele kabel die je kan aansluiten in een willekeurige firewall, de backup zit al voor dat kabeltje.

En wat betreft de wifi, het is een no-brainer om geen gebruik te maken van de door de provider geleverde apparatuur. Gewoon een goede set kopen van bijvoorbeeld Unifi of Ruckus, kabels trekken en de boel goed inrichten.

[ Voor 6% gewijzigd door Drardollan op 02-12-2025 13:43 ]

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:47

Bezulba

Formerly known as Eendje

^-- what he said, maar als toevoeging; als internet ECHT "altijd" aan moet blijven, ook bij stroomstoringen, dan moet je gaan denken aan een backupverbinding met Starlink en een volledig onafhankelijke stroomvoorziening (accu's, hometrainer, whatever) maar dan moet je hele interne infrastructuur ook up en running blijven voor toch wel minimaal een paar uur en dan moet je jezelf afvragen of dat nuttig is.

blup

• Drardollan
Bezulba schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 13:29:
^-- what he said, maar als toevoeging; als internet ECHT "altijd" aan moet blijven, ook bij stroomstoringen, dan moet je gaan denken aan een backupverbinding met Starlink en een volledig onafhankelijke stroomvoorziening (accu's, hometrainer, whatever) maar dan moet je hele interne infrastructuur ook up en running blijven voor toch wel minimaal een paar uur en dan moet je jezelf afvragen of dat nuttig is.
Ik heb ooit in een gebied gewerkt met veel en langdurige stroomuitval. Hadden een bak aan accu's staan en een noodaggregaat die het hele pand voorzag van elektra. Super gaaf om te zien als hij in bedrijf ging.

Het was ook leuk dat we licht en koffie hadden. Maar internet e.d. niet meer. Want de wijkcentrale stopte er na een half uurtje mee (accu's leeg) en dan was het klaar _O-

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 00:00
gezien de openingspost zit je waarschijnlijk op een DFN glas aansluiting. dat maakt het aantal providers beperkt. Solcon met fritzbox is een goed en stabiel netwerk, waar je ook een vast ip4 nummer kunt krijgen.

Hier een solcon 400/400 abbo, wat doorgaans 425/425 aan speedtest oplevert
storingen/uitval internetverbindingn (solcon/dfn) 5x sinds dec 2020, 4x 's nachts (0.00- 6.00, gem 1,5 uur). daarnaast 1x door graafschade 24 uur

[ Voor 10% gewijzigd door peter-rm op 02-12-2025 13:48 ]

• Gieterse
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 03-12 15:47
Oké veel scherpe reacties zie ik al. Ik verwacht dat ik mijn vraag iets anders had moeten formuleren zodat de reacties ook iets genuanceerder waren; ik ben niet 100% afhankelijk van internet, kan heus een dag zonder. Een groot gedeelte van de problemen kan ik via mijn telefoon wel oplossen zolang die wel internet heeft en in de draaiende PC's zijn ook 5G dongles aangesloten. Stroomuitval is geen probleem, er is een diesel aggregaat aanwezig met 4 kuub aan diesel waar ik een maand mee kan draaien. Maar dat was mijn vraag niet..

Het grootste issue waar ik tegen aan loop is dat er gewoon zo veel verschil in stabiliteit zit naar mijn idee en ik puur kan/ wil kiezen uit de consumenten of MKB aanbieders. Heb zelf privé ook glasvezel van Delta gehad en dat was gewoon drama; vaak storing, instabiel en soms meerdere dagen weinig tot geen verbinding. De buren van het bedrijf waar ik nu zit, klagen ook weer over Odido omdat het instabiel was in het verleden (nu beter) en zijn over gestapt naar Delta.

De keuze is beperkt en het maakt volgens mij ook nog al wat verschil welk modem je thuis geleverd krijgt. Op internet gebied heb ik te weinig kennis om voor mijzelf te beoordelen welk type glasvezel modem nu fatsoenlijk werk levert.

• Drardollan
Het is simpel, nagenoeg geen enkel modem bij consumentenproducten is fatsoenlijk te noemen. Gewoon een zakelijk abo met bijpassende service en SLA afsluiten, dan krijg je gewoon goed spul.

• MasterL
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 04-12 17:10

MasterL

Moderator Internet & Netwerken
De vraag is vanuit IT infrastructuur (imo) is.. Heb je inkomende verbindingen of alleen uitgaande verbindingen? Inkomende verbindingen waarbij een externe client verbind naar jouw server/lijn/IP-adres is veel moeilijker in een failover scenario als een uitgaande verbinding waarbij je slecht "internet" nodig hebt hoe dan ook.

Dit is een links of rechtsom keuze, mocht het zo zijn dat je IP-adres niet mag veranderen en dat een IP-adres via welk pad dan ook beschikbaar moet zijn? > zakelijke ISP en laat dit regelen door een serieuze partij. Mocht het zo zijn dat je bij wijs van spreken gewoon bij je Microsoft 365 omgeving moet komen?
Dan zou ik persoonlijk kiezen een multi-WAN router met meerdere ISP en media (Glas,Coax, 5G, DSL) noem het maar op. Dit is ook de financieel meest valide optie. Eventueel kun je routers dubbel uitvoeren maar een zelfde model "op de plank" hebben waarbij je een back-up erin schiet en aansluit is weer een veel minder complexe optie. Een ISP is ook niet gekoppeld aan "apparatuur" bijvoorbeeld ik heb hier thuis ook Odido ik heb nog geen 0.01 seconde hun meegeleverde router gebruikt. Ik sluit de ONT wel aan op mijn eigen apparatuur.. Deze heeft vervolgens ook weer geen WiFi want hier heb ik weer aparte AP (access points) voor. Dus kies voor een ISP die bij jou past, en kies apparatuur (bedraad en draadloos) die bij jou past. En ja deze drie dingen hoeven niet perse iets met elkaar te maken te hebben.

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:28
Waarom probeer je starlink niet gewoon?

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 04-12 15:57

nelizmastr

Goed wies kapot

Drardollan schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 14:50:
Het is simpel, nagenoeg geen enkel modem bij consumentenproducten is fatsoenlijk te noemen. Gewoon een zakelijk abo met bijpassende service en SLA afsluiten, dan krijg je gewoon goed spul.
Aan de infrakant ja, maar vaak krijg je dan alleen een ONT of rackmount CPE waar je dan zelf nog een fatsoenlijke router achter moet klussen.

Nu is dat ook logisch, wat moet je zakelijk met een Experiabox, de meeste MKB bedrijven hangen daar minstens een instapper zakelijke firewall op, klasse Fortigate, Sophos, Sonicwall, Watchguard onder de €1000.

Zolang TS er geen klasse TP-Link van 6 tientjes neerhangt komt ‘t vast goed :+

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:47

Bezulba

Formerly known as Eendje

Gieterse schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 14:15:
Oké veel scherpe reacties zie ik al. Ik verwacht dat ik mijn vraag iets anders had moeten formuleren zodat de reacties ook iets genuanceerder waren; ik ben niet 100% afhankelijk van internet, kan heus een dag zonder. Een groot gedeelte van de problemen kan ik via mijn telefoon wel oplossen zolang die wel internet heeft en in de draaiende PC's zijn ook 5G dongles aangesloten. Stroomuitval is geen probleem, er is een diesel aggregaat aanwezig met 4 kuub aan diesel waar ik een maand mee kan draaien. Maar dat was mijn vraag niet..

Het grootste issue waar ik tegen aan loop is dat er gewoon zo veel verschil in stabiliteit zit naar mijn idee en ik puur kan/ wil kiezen uit de consumenten of MKB aanbieders. Heb zelf privé ook glasvezel van Delta gehad en dat was gewoon drama; vaak storing, instabiel en soms meerdere dagen weinig tot geen verbinding. De buren van het bedrijf waar ik nu zit, klagen ook weer over Odido omdat het instabiel was in het verleden (nu beter) en zijn over gestapt naar Delta.

De keuze is beperkt en het maakt volgens mij ook nog al wat verschil welk modem je thuis geleverd krijgt. Op internet gebied heb ik te weinig kennis om voor mijzelf te beoordelen welk type glasvezel modem nu fatsoenlijk werk levert.
Je hebt 2 zaken die meespelen:

1. De lokale infrastructuur.
2. De infrastructuur van de ISP.

Als er alleen maar glasvezel naar het pand/huis gaat maakt het voor de lokale infra dus totaal niet uit welke isp je kiest, als het lokaal helemaal ruk is om wat voor reden dan ook ga je met wisselen van ISP geen winst halen, zakelijk of prive. Die buren van jouw zitten 99% zeker nog steeds over de zelfde lokale lijnen te werken, grote kans dat daar wat aan de hand was en dat de problemen niet de ISP waren, maar dat het wel zo lijkt omdat na overstappen de klachten verminderden.

De infra van de ISP heb je wel wat meer invloed op, want zoals altijd; de betaler bepaald. Geef een ISP meer geld en ze rennen harder voor je. Neem een fatsoenlijk, zakelijk, abonnement en je hebt strakkere SLA's, betere apparatuur (alhoewel bij de echte zakelijke abo's verwacht wordt dat je je eigen apparatuur gebruikt, daar wordt geen Fritzbox bij geleverd) en meer ondersteuning.

Ga voor jezelf na of het echt heel erg is dat je internet wegvalt en wat je bereid bent om te betalen om dat te beperken. De stap om van 99% uptime naar 99.99% uptime te gaan kost je wel heel veel meer geld.

blup

• aartvg
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:28
Denk dat de belangrijkste vraag is of de locatie al op xgspon zit of nog op oude p2p netwerk.

Uit ervaring weet ik dat het nieuwe xgspon netwerk van Delta best goed werkt.

Mijn advies zou zijn om bij een klein provider diensten af te nemen. Lijnen zijn kort met de support van Delta en meeste bieden ondersteuning voor eigen routers en vaste ip addressen bijvoorbeeld.
Pagina: 1