Bestaande groepenkast aanpassen voor thuisbatterij

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• gvdh81
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-12 11:07

gvdh81

To got or not to got..

Topicstarter
Op verzoek van de TS onetime in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3" heb ik mijn eigen topic geopend. In dat topic was ik gekomen via het Marstek Venus E3 draadje, waarin staat dat installatie vragen in eerstgenoemde topic moeten worden geplaatst.

Mijn vraag:
Hoe kan ik mijn bestaande groepenkast herindelen/voorbereiden zodat ik in de toekomst naar een thuisbatterij kan gaan?

Isolatiestatus:
Mijn huis heeft vloer- en spouwmuurisolatie gekregen de afgelopen jaren en ook geheel voorzien van kunstofkozijnen en een geisoleerd (huis)dak.

De volgende stappen:
Met het oog op de energietransitie is het voorbereiden van de thuisinstallatie zodat ik van het gas af kan en mijn zelf opgewekte zonnestroom kan gaan gebruiken. Daarnaast heb ik home-assistant draaien en kan ik mijn omvormer "aansturen" zodat ik bij een eventuele volle batterij ook niets teveel teruglever.

Huidige installatie:
Ik heb een 3-fase aansluiting en 16 (of 17) groepen. Vraag me niet waarom maar ik heb dat zo bedacht toen ik hier 10 jaar geleden kwam wonen. Dit zijn er voor mijn situatie teveel, daar ben ik me nu inmiddels van bewust, dus wil ik ruimte gaan maken in de groepenkast.

De electra zal ik laten doen door een erkend installateur maar zou ik wel graag willen weten waar hij op zou moeten letten en hoe ik het aan moet pakken. Ik verbruik ongeveer 500w/uur gedurende de hele dag, door een Unifi setup met camera's en een POE switch en daarbij ook nog wat aquaria.

Voor wat betreft mijn situatie:
- Ik kook met inductie
- Ik heb zonnepanelen van SolarEdge, 6700wp waar ik een overschot op heb
- Ik heb momenteel nog gas (voor de verwarming) maar wil in de toekomst naar een WP zodat ik mijn gasaansluiting ook kan afkoppelen.

Het idee is om (uiteindelijk minimaal) 15kw aan thuisbatterijen aan te sluiten, elk op de eigen fase zodat de teruglevering per groep maximaal is. Misschien wil ik later zelfs nog wel meerdere batterijen koppelen (dit kan bijv. bij de Marstek Venus E3)

De eerste stap lijkt me om mijn groepenkast 'op te ruimen' d.w.z. aansluitingen die op 1 groep kunnen gaan consolideren en kijken hoe ik het efficientst de groepen verdeel over de fases, maar hoe pak je zoiets aan? Eye-ballen of daadwerkelijk over langere tijd zaken gaan meten?

Daarnaast twijfel ik over de locatie van de batterijen. Mijn garage staat recht naast mijn meterkast. Met een lange boor zou ik vanuit de garage op dezelfde hoogte in de meterkast uitkomen. De ruimte die ik daar heb meet 1 bij 1.8 meter en zou denk ik de meest ideale plek zijn (35cm diep). Anders zou ik het onder het (niet geisoleerde) dak moeten plaatsen in dezelfde garage, waar momenteel ook mijn omvormer hangt en mijn UniFi setup. Daar is het in de winter koud, maar in de zomer bloedheet en heb ik veel minder ruimte.

Een derde alternatief is onder de overkapping achter in mijn tuin bij het tuinhuis, waar ik ook genoeg ruimte heb maar dan met mantelbuizen en grondkabels moet gaan werken wat ik liever niet doe gezien de laad en ontlading die plaats vind.

Aanvulling: Zowel de kookplaat als omvormer hebben reeds een eigen krachtgroep, mocht dit niet duidelijk zijn. Er hangt ook reeds een brandmelder in de garage.

Hoe dan ook, volgen er vast nog wel meer vragen ;)

[ Voor 4% gewijzigd door gvdh81 op 02-12-2025 12:59 ]

Alle reacties

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Nu geen tijd:
accu in garage, korte kabels eventueel brandmelder bij angst voor brand.
kookplaat 3x 16A
ik heb een voorkeur voor allemaal alamats, dan geen remautomaat of zwaardere aardleks nodig
later....

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 00:18
onetime schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 11:32:
Nu geen tijd:
accu in garage, korte kabels eventueel brandmelder bij angst voor brand.
kookplaat 3x 16A
ik heb een voorkeur voor allamaal alamats, dan geen remautomaat of zwaardere aardleks nodig
later....
Zou het niet beter zijn om, vooral een grotere, accu op te stellen in een losse buitenruimte? Ik denk dan aan iets als een betonnen bak met een soort van dunne wand aan de zijkant weg van het huis zodat je huis nooit gevaar loopt?

• pietje63
  • Laatst online: 22:26

pietje63

RTFM

Geen expert hier, maar de verwijzing naar de brandmelder vind ik nog wel interessant. Zou je er een slimme melder willen ophangen die automatisch de groep van de batterij in de meterkast uitschakelt (kan dat?)

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
gvdh81 schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 11:26:
[...] Mijn vraag: Hoe kan ik mijn bestaande groepenkast herindelen/voorbereiden zodat ik in de toekomst naar een thuisbatterij kan gaan?
[...] De volgende stappen:
Met het oog op de energietransitie is het voorbereiden van de thuisinstallatie zodat ik van het gas af kan en mijn zelf opgewekte zonnestroom kan gaan gebruiken. Daarnaast heb ik home-assistant draaien en kan ik mijn omvormer "aansturen" zodat ik bij een eventuele volle batterij ook niets teveel teruglever.
Pas stoppen met terugleveren als de totaalprijs negatief gaat worden...
Huidige installatie:
Ik heb een 3-fase aansluiting en 16 (of 17) groepen. Vraag me niet waarom maar ik heb dat zo bedacht toen ik hier 10 jaar geleden kwam wonen. Dit zijn er voor mijn situatie teveel, daar ben ik me nu inmiddels van bewust, dus wil ik ruimte gaan maken in de groepenkast.
Om ruimte te besparen, geen remautomaat nodig te hebben en ook geen zwaardere aardlekschakelaars, alle (verbruikers)groepen als alamat.
De electra zal ik laten doen door een erkend installateur maar zou ik wel graag willen weten waar hij op zou moeten letten en hoe ik het aan moet pakken. Ik verbruik ongeveer 500w/uur gedurende de hele dag, door een Unifi setup met camera's en een POE switch en daarbij ook nog wat aquaria.
De juiste eenheden gebruiken voorkomt verwarring en maakt het duidelijker. Gemiddeld over de dag heb je belasting van 500W, dus dat is 12kWh per dag als ik het goed begrijp.
Voor wat betreft mijn situatie:
- Ik kook met inductie 3x 16A krachtgroep
- Ik heb zonnepanelen van SolarEdge, 6700wp waar ik een overschot op heb (3x 10A alamat?)
- Ik heb momenteel nog gas (voor de verwarming) maar wil in de toekomst naar een WP zodat ik mijn gasaansluiting ook kan afkoppelen.

Het idee is om (uiteindelijk minimaal) 15kw aan thuisbatterijen aan te sluiten, elk op de eigen fase zodat de teruglevering per groep maximaal is. Misschien wil ik later zelfs nog wel meerdere batterijen koppelen (dit kan bijv. bij de Marstek Venus E3)
15kW vermogen (5kW per fase) of 15kWh capaciteit (30 uur backup bij jouw verbruik)?
De eerste stap lijkt me om mijn groepenkast 'op te ruimen' d.w.z. aansluitingen die op 1 groep kunnen gaan consolideren en kijken hoe ik het efficientst de groepen verdeel over de fases, maar hoe pak je zoiets aan? Eye-ballen of daadwerkelijk over langere tijd zaken gaan meten?
Een beetje inschatten wat het maximale gelijktijdige verbruik op groepen zou zijn, en dan wat ruimte zien te houden voor onverwacht..
en dan zoveel mogelijk (tijd en vermogen) gelijk over de fases verdelen.
Daarnaast twijfel ik over de locatie van de batterijen. Mijn garage staat recht naast mijn meterkast. Met een lange boor zou ik vanuit de garage op dezelfde hoogte in de meterkast uitkomen. De ruimte die ik daar heb meet 1 bij 1.8 meter en zou denk ik de meest ideale plek zijn (35cm diep).
Als het daar past, ideaal.
Anders zou ik het onder het (niet geisoleerde) dak moeten plaatsen in dezelfde garage, waar momenteel ook mijn omvormer hangt en mijn UniFi setup. Daar is het in de winter koud, maar in de zomer bloedheet en heb ik veel minder ruimte.

Een derde alternatief is onder de overkapping achter in mijn tuin bij het tuinhuis, waar ik ook genoeg ruimte heb maar dan met mantelbuizen en grondkabels moet gaan werken wat ik liever niet doe gezien de laad en ontlading die plaats vind.

Aanvulling: Zowel de kookplaat als omvormer hebben reeds een eigen krachtgroep, mocht dit niet duidelijk zijn. Er hangt ook reeds een brandmelder in de garage.
Mooi, is dat al goed.
Hoe dan ook, volgen er vast nog wel meer vragen ;)
We zien ze wel komen. En hier over alle onderwerpen.
edit: je kunt natuurlijk in het dan relevante topic even hier naar toe verwijzen

mag deze nog leeg, of ook een verwijzing? gvdh81 in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3"

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• gvdh81
  • Laatst online: 04-12 11:07

gvdh81

To got or not to got..

Topicstarter
Ik heb hem leeggemaakt @onetime - ik zal morgen een foto van mijn huidige groepenkast maken.
Pagina: 1