LED dimmer zonder belasting

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• bartosss
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:23
Ik wil een LED Zigbee dimmer aansluiten (EcoDim 07), waarbij geen fysieke lamp op is aangesloten. Doordat de dimmer zonder directe nul leiding werkt, wordt het circuit gesloten via de nul van de lamp. De dimmer moet namelijk alleen de dimmer stand via Zigbee doorgeven. De lamp wordt dan ook via Zigbee geschakeld.

https://cdn.webshopapp.co...dleiding-nl-de-en-web.pdf

Mijn vraag is nu; hoe kan ik de dimmer aansluiten met een dummy-load, zodat de dimmer werkt?

Ik kwam deze LED compensator van Niko tegen, die je wel in serie kunt zetten.

https://www.goedkopermets...05001-ledcompensator.html

Maar is er nog een simpeler alternatief? Een simpel 230 LED lamp zou ook moeten werken denk ik?

Alle reacties

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 21:36
Waarom wil je deze oplossing?
bartosss schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 11:09:
Maar is er nog een simpeler alternatief? Een simpel 230 LED lamp zou ook moeten werken denk ik?
Waarom gebruik je niet een standaard Zigbee-schakelaar? Deze kunnen meestal ook wel "dimmen". Dan heb je geen extra "dimmer" nodig en geen zigbee zender.

• bartosss
Omdat ik nog steeds wel gebruik wil maken van de dimmer uitvoering. Dus een pin met een draaiknop. Ik heb ook een Zigbee variant dimmer afstandsbediening die werkt op een batterij, maar de batterij moet binnen een half jaar vervangen worden. Dit is niet ideaal.

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:59
@bartosss

Volgens mij kan je een zo'n dimmer niet onbelast laten, gaat niet werken onbelast.

[ Voor 59% gewijzigd door Hell-Slave op 03-12-2025 13:21 ]

• bartosss
Precies. En ik vraag mij af hoe ik hem toch kan laten belasten, zonder een “normale” LED lamp.

• Hell-Slave
Ik snap niet wat je wilt, een dimmer waar je geen lamp op wilt aansluiten?

• Logic Lion
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:40
Misschien ben je een verkeerde oplossing voor je probleem aan het verzinnen.

Wat is je exacte probleem dat je probeert op te lossen?

• bartosss
De dimmer stuurt het Zigbee signaal alleen door. Het wordt dus een afstandsbediening, en stuurt niet direct een lamp aan.

• Hell-Slave
bartosss schreef op woensdag 3 december 2025 @ 13:41:
De dimmer stuurt het Zigbee signaal alleen door. Het wordt dus een afstandsbediening, en stuurt niet direct een lamp aan.
Waarom niet de lamp?

• Hell-Slave

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18:42

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Als je een slimme RGB lamp wil gebruiken dan kun je daar geen dimmer voorzetten bijvoorbeeld...

TS: ik heb een soortgelijke situatie, mijn buitenlamp is nog niet aangesloten maar ik wilde deze wel alvast via Zigbee (zonder 0-draad) kunnen schakelen. Ik heb deze gebruikt:
https://www.elektramat.nl...ren-van-verlichting-s-byp

Die zijn een heel stuk goedkoper dan de versie die je in je TS hebt gelinkt.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

• Hell-Slave
DexterDee schreef op woensdag 3 december 2025 @ 13:47:
[...]

Als je een slimme RGB lamp wil gebruiken dan kun je daar geen dimmer voorzetten bijvoorbeeld...
Je kan niet dimmen, maar je wilt wel een dimmer gebruiken? (de TS in ieder geval wel)

• Logic Lion
bartosss schreef op woensdag 3 december 2025 @ 13:41:
Maar waarom wil je dit? Welk problem probeer je op te lossen?

• bartosss
De dimmer is een slimme dimmer. Hij dimt een lamp fysiek (zwart schakeldraad en blauwe nul) en stuurt de dimstand door via Zigbee. Ik wil dat de dimmer alleen het laatste doet.

• Hell-Slave
Logic Lion schreef op woensdag 3 december 2025 @ 13:52:
[...]

Ik ben duidelijk niet de enige die het niet snapt. ;)
Mijn leven is lekker eenvoudig, lamp schakelaar aan uit klaar. :*)

• Logic Lion
@bartosss dit is nog steeds een oplossing en geen probleemomschrijving.

Als je al een slimme dimmer hebt dan kan die toch de dimstand doorsturen? Of is je signaal niet voldoende?

• Hell-Slave
bartosss schreef op woensdag 3 december 2025 @ 13:53:
De dimmer is een slimme dimmer. Hij dimt een lamp fysiek (zwart schakeldraad en blauwe nul) en stuurt de dimstand door via Zigbee. Ik wil dat de dimmer alleen het laatste doet.
Dit dus?

https://www.digi.com/reso...igi-xbee-zigbee-cloud-kit

• DexterDee

DexterDee

Hell-Slave schreef op woensdag 3 december 2025 @ 13:51:
[...]
Je kan niet dimmen, maar je wilt wel een dimmer gebruiken? (de TS in ieder geval wel)
Logic Lion schreef op woensdag 3 december 2025 @ 13:52:
[...]
Dit is toch niet moeilijk te begrijpen?

Stel dat TS een slimme Zigbee lamp heeft. Die kan (via een app) gedimd worden en van kleur veranderen. Als je die achter een TRIAC dimmer zet, dan zal deze niet dimmen, want slimme lampen kunnen niet via een reguliere dimmer gedimd worden. Bovendien zal de slimme lamp zichzelf uitschakelen als deze te weinig spanning krijgt. Dan kan deze dus niet meer bediend worden door een Zigbee controller.

Om de slimme lamp toch via een reguliere draaidimmer te kunnen bedienen wil TS de dimmer alleen gebruiken om het dimsignaal 0-100% via Zigbee te versturen. Home Assistant (of een ander Domotica pakket) vertaalt vervolgens het dimsignaal naar een opdracht naar de slimme lamp om ook te dimmen. Doordat de slimme lamp altijd op de stroom aangesloten blijft is deze ten alle tijde via Zigbee te bedienen en kan bijvoorbeeld ook een kleur gekozen worden (iets dat een reguliere dimmer niet kan doorgeven).

• bartosss
Logic Lion schreef op woensdag 3 december 2025 @ 13:55:
@bartosss dit is nog steeds een oplossing en geen probleemomschrijving.

Als je al een slimme dimmer hebt dan kan die toch de dimstand doorsturen? Of is je signaal niet voldoende?
Excuses voor de onduidelijkheid. De dimmer werkt niet als er geen fysieke lamp op is aangesloten. Is een dimmer zonder nul aansluiting.

• Hell-Slave
bartosss schreef op woensdag 3 december 2025 @ 14:02:
[...]

Excuses voor de onduidelijkheid. De dimmer werkt niet als er geen fysieke lamp op is aangesloten. Is een dimmer zonder nul aansluiting.
Is er een reden dat je niet op mijn link reageert?

• Hell-Slave
DexterDee schreef op woensdag 3 december 2025 @ 14:01:
[...]

[...]

Stel dat TS een slimme Zigbee lamp heeft. Die kan (via een app) gedimd worden en van kleur veranderen. Als je die achter een TRIAC dimmer zet, dan zal deze niet dimmen, want slimme lampen kunnen niet via een reguliere dimmer gedimd worden. Bovendien zal de slimme lamp zichzelf uitschakelen als deze te weinig spanning krijgt. Dan kan deze dus niet meer bediend worden door een Zigbee controller.

Om de slimme lamp toch via een reguliere draaidimmer te kunnen bedienen wil TS de dimmer alleen gebruiken om het dimsignaal 0-100% via Zigbee te versturen. Home Assistant (of een ander Domotica pakket) vertaalt vervolgens het dimsignaal naar een opdracht naar de slimme lamp om ook te dimmen. Doordat de slimme lamp altijd op de stroom aangesloten blijft is deze ten alle tijde via Zigbee te bedienen en kan bijvoorbeeld ook een kleur gekozen worden (iets dat een reguliere dimmer niet kan doorgeven).
Oke snap het, een slimme lamp werkt niet op een slimme dimmer. (ook niet op een domme dimmer)
Een Zigbee potmeter is dan een uitkomst.

• Logic Lion
Een dummy load zou dan een weerstand zijn, maar dan ben je een kleine verwarming aan het maken.
Werkt hij niet als je wel gewoon een nul aansluit op de lamp uitgang?

@Hell-Slave wat kost die kit? Want als ik snel zoek zie ik prijzen van meerdere tientjes, en dan kan hij net zo goed een nieuwe dimmer kopen die wel een nul aansluiting heeft.
https://www.robbshop.nl/r...aaidimmer-2-draads-zigbee Deze kan 2 draads maar ook met nul.

[ Voor 46% gewijzigd door Logic Lion op 03-12-2025 14:13 ]

• DexterDee

DexterDee

Hell-Slave schreef op woensdag 3 december 2025 @ 14:08:
Oke snap het, een slimme lamp werkt niet op een slimme dimmer. (ook niet op een domme dimmer)
Een Zigbee potmeter is dan een uitkomst.
Een Zigbee potmeter knutselproject is inderdaad een technische oplossing voor dit probleem. Maar TS vraagt om een standaard vormfactor dimmer die hoogstwaarschijnlijk compatible is met zijn schakelmateriaal. Zo'n potmeter krijg je zelf nooit mooi ingebouwd achter een A-merk dimmer draaiknop.
Logic Lion schreef op woensdag 3 december 2025 @ 14:09:
Een dummy load zou dan een weerstand zijn, maar dan ben je een kleine verwarming aan het maken.
De bypass die ik hierboven link verbruikt nog geen 1 watt en wordt niet heel warm. Ik heb er 10 van in gebruik, dus ben wel enigszins ervaringsdeskundige.

Als zo min mogelijk stroom gebruiken belangrijk is, dan moet je überhaupt niet met slimme lampen gaan werken. Die trekken immers altijd stroom, ook als ze "uit" staan...

• Hell-Slave

@Hell-Slave wat kost die kit? Want als ik snel zoek zie ik prijzen van meerdere tientjes, en dan kan hij net zo goed een nieuwe dimmer kopen die wel een nul aansluiting heeft.
https://www.robbshop.nl/r...aaidimmer-2-draads-zigbee Deze kan 2 draads maar ook met nul.
Het is wat ik snel kon vinden, ziet uit als een hobbyproject van iemand. :9~

• Logic Lion
@DexterDee Wat die bypass doet is zodra het vermogen onder een bepaald wattage gaat opengaan. Dus als je dimt gaat het vermogen door de lamp, maar als je de dimmer uit (0%) zet gaat de bypass open en kan de stroom daardoorheen zodat de lamp dus niet flikkert.

Maar als je dus geen lamp hebt kun je er ook geen bypass overheen zetten. Wellicht werkt het wel als je hem in lijn zet, maar ik weet dan zogauw niet wat die doet als je de dimmer wel daadwerkelijk aan zet.

• Hell-Slave
DexterDee schreef op woensdag 3 december 2025 @ 14:16:

De bypass die ik hierboven link verbruikt nog geen 1 watt en wordt niet heel warm. Ik heb er 10 van in gebruik, dus ben wel enigszins ervaringsdeskundige.

Als zo min mogelijk stroom gebruiken belangrijk is, dan moet je überhaupt niet met slimme lampen gaan werken. Die trekken immers altijd stroom, ook als ze "uit" staan...
Heb die link van je bekeken, ziet eruit als een kleine load, een weerstand hoogstwaarschijnlijk.
Meeste led lampen hebben zoiets ingebouwd. (een kleine load weerstandje)

• DexterDee

DexterDee

Logic Lion schreef op woensdag 3 december 2025 @ 14:24:
@DexterDee Wat die bypass doet is zodra het vermogen onder een bepaald wattage gaat opengaan. Dus als je dimt gaat het vermogen door de lamp, maar als je de dimmer uit (0%) zet gaat de bypass open en kan de stroom daardoorheen zodat de lamp dus niet flikkert.

Maar als je dus geen lamp hebt kun je er ook geen bypass overheen zetten. Wellicht werkt het wel als je hem in lijn zet, maar ik weet dan zogauw niet wat die doet als je de dimmer wel daadwerkelijk aan zet.
Het werkt prima voor no-neutral Zigbee switches die niet aangesloten zijn op een lamp (dus alléén de bypass). Zoals ik hierboven beschreef heb ik een soortgelijke setup momenteel in huis voor een buitenlamp die ik nog moet aanschaffen. Ik geef 't een goede kans dat het met de Ecodim ook gewoon gaat werken. Volgens de specificaties kan die lichtbronnen van 0-200W dimmen, wat een indicatie is dat deze met heel weinig stroom ook zou moeten kunnen werken.

• bartosss

Dat is een goede optie, maar ik verwacht niet dat dat kan en dat er een kortsluiting volgt. Alhoewel de uitgang dimbaar is vanaf 0W. Hmm, misschien maar even proberen..?

• bartosss
DexterDee schreef op woensdag 3 december 2025 @ 14:01:
[...]

[...]

Precies dit is de situatie. Dankjewel!

• bartosss
Hell-Slave schreef op woensdag 3 december 2025 @ 14:04:
[...]

Is er een reden dat je niet op mijn link reageert?
Omdat de uitvoering belangrijk voor mij is. Ik wil hem als reguliere dimmer in de muur gebruiken, dus met een draaiknop.

• bartosss

Dit is inderdaad een goede optie. Dan werkt hij gewoon wel met een nul aansluiting. Bestaat er ook een optie als ik de huidige dimmer wil gebruiken?

• bartosss
DexterDee schreef op woensdag 3 december 2025 @ 13:47:
[...]

TS: ik heb een soortgelijke situatie, mijn buitenlamp is nog niet aangesloten maar ik wilde deze wel alvast via Zigbee (zonder 0-draad) kunnen schakelen. Ik heb deze gebruikt:
https://www.elektramat.nl...ren-van-verlichting-s-byp

Die zijn een heel stuk goedkoper dan de versie die je in je TS hebt gelinkt.
Ja bedankt. Hier heb ik ook naar gekeken, maar ik twijfel of je deze bijpass in serie kunt zetten tussen de uitgang van de dimmer, en de nul leiding. Normaal dient deze bypass te werken parallel op de lamp. Maar dit werkt dus ook? Dan zou dit de oplossing zijn..
De bypass is toch niet meer dan een weerstand met condensator schakeling?

• DexterDee

DexterDee

bartosss schreef op woensdag 3 december 2025 @ 18:49:
Ja bedankt. Hier heb ik ook naar gekeken, maar ik twijfel of je deze bijpass in serie kunt zetten tussen de uitgang van de dimmer, en de nul leiding. Normaal dient deze bypass te werken parallel op de lamp. Maar dit werkt dus ook? Dan zou dit de oplossing zijn..
De bypass is toch niet meer dan een weerstand met condensator schakeling?
Ik heb de bypass "parallel" geïnstalleerd, dus precies zoals je 'm mét lamp zou installeren maar dan simpelweg zonder lamp. Aangezien er maar één circuit is in dat geval loopt er feitelijk niks parallel, dus je zou het inderdaad ook serieel kunnen beschouwen. Dat werkt in mijn situatie dus prima met een Zigbee no-neutral schakelaar, ik ben niet zeker of het werkt met de Ecodim. Voor het geld van zo'n Shelly Bypass is het echter zeker het proberen waard.

• bartosss
Ja inderdaad. Ik heb ze besteld en ga het uitproberen. Wat zou een directe aansluiting van de dimmer uitgang naar de nul leiding doen denk je?

• DexterDee

DexterDee

bartosss schreef op donderdag 4 december 2025 @ 10:45:
Ja inderdaad. Ik heb ze besteld en ga het uitproberen. Wat zou een directe aansluiting van de dimmer uitgang naar de nul leiding doen denk je?
Euhhh... ik ben geen elektricien, maar ik denk dat je dan gewoon kortsluiting krijgt. De dimmer heeft een lastbereik van 0-200W en als je letterlijk de dimmer doorverbindt tussen fase en nul dan is je weerstand extreem klein en dus je stroom extreem groot. Zo groot dat je dimmer waarschijnlijk *POEF* zegt en je automaat in de meterkast eruit vliegt.

• Hell-Slave
bartosss schreef op donderdag 4 december 2025 @ 10:45:
Wil ik zien, maak foto zodra je het aanzet. *O* _/-\o_ ;w
Alle gekheid op een stokje, als je niet weet wat je doet kan je beter er maar vanaf blijven.

[ Voor 13% gewijzigd door Hell-Slave op 04-12-2025 15:53 ]

• bartosss
Waarom zou ik dat doen? Toch veel te leuk om het niet te proberen. :-)
Een beetje spanning in je leven is nooit verkeerd..

Alle gekheid op een stokje, ik vraag dit juist om er een serieus antwoord om te krijgen. Niet om dit soort "adviezen" te krijgen. Wat voegt je opmerking toe aan de vraag die ik had?

[ Voor 69% gewijzigd door bartosss op 04-12-2025 16:43 ]

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 21:36
bartosss schreef op donderdag 4 december 2025 @ 16:27:
Alle gekheid op een stokje, ik vraag dit juist om er een serieus antwoord om te krijgen. Niet om dit soort "adviezen" te krijgen. Wat voegt je opmerking toe aan de vraag die ik had?
Precies wat eigenlijk al aangegeven wordt: Je moet het niet doen. Als je slim bent vraag je iemand met verstand van zaken. Ook al zal het je wat geld kosten maar dan zorg je niet bij jezelf en in het huis voor vuurwerk. De dimmer uitgang direct op de 0-leiding zetten lijkt mij geen goed idee. Dan maak je zo goed als kortsluiting tussen de fase en 0-leiding. Zie het eerdere antwoord in het draadje.

[ Voor 4% gewijzigd door RonnieKo op 04-12-2025 17:58 ]

Pagina: 1