Ik heb gisteren een telefoongesprek gehad met Stedin en daarna de onderstaande mail ontvangen.
Lang verhaal kort; Na een paar jaar op een wachtlijst voor terugleveren te hebben gestaan, mogen we nu onder voorwaarden terugleveren. De voorwaarden zijn dat we ons aansluiten bij GOPACS, via een tussenpersoon (CSP). De CSP regelt volgens mij de koppeling tussen onze netaansluiting en GOPACS.
Volgens mij mag je het ook zelf doen en mijn vraag is eigenlijk of iemand daar ervaring mee heeft?
We hebben Solaredge 2x 20K met 100 panelen van totaal ongeveer 40.000WP. Met een modbus van Solaredge wordt er gekeken wat ons verbruik is en dat minus 1 KW kan er maximaal opgewekt worden. Dit om er voor te zorgen dat we niet terugleveren. Ik heb HomeAssistant geinstalleerd en een andere modbus gekoppeld (van de laadpalen) voor inzicht. De API van Solaredge staat ook gekoppeld. De modbus van Solaredge krijg ik niet in HA aan de praat.
De vraag is eigenlijk of iemand hier ervaring mee heeft. Kan je een modbus van extra informatie voorzien (vanuit GOPACS) om zo de export regels van de omvormers te beinvloeden? Of moet je dan eigenlijk een batterij hebben om dit goed te kunnen doen? Of zou je iets anders dan een modbus moeten plaatsen? Zou bijv. HA de omvormers kunnen aansturen?
Volledig mail:
Lang verhaal kort; Na een paar jaar op een wachtlijst voor terugleveren te hebben gestaan, mogen we nu onder voorwaarden terugleveren. De voorwaarden zijn dat we ons aansluiten bij GOPACS, via een tussenpersoon (CSP). De CSP regelt volgens mij de koppeling tussen onze netaansluiting en GOPACS.
Volgens mij mag je het ook zelf doen en mijn vraag is eigenlijk of iemand daar ervaring mee heeft?
We hebben Solaredge 2x 20K met 100 panelen van totaal ongeveer 40.000WP. Met een modbus van Solaredge wordt er gekeken wat ons verbruik is en dat minus 1 KW kan er maximaal opgewekt worden. Dit om er voor te zorgen dat we niet terugleveren. Ik heb HomeAssistant geinstalleerd en een andere modbus gekoppeld (van de laadpalen) voor inzicht. De API van Solaredge staat ook gekoppeld. De modbus van Solaredge krijg ik niet in HA aan de praat.
De vraag is eigenlijk of iemand hier ervaring mee heeft. Kan je een modbus van extra informatie voorzien (vanuit GOPACS) om zo de export regels van de omvormers te beinvloeden? Of moet je dan eigenlijk een batterij hebben om dit goed te kunnen doen? Of zou je iets anders dan een modbus moeten plaatsen? Zou bijv. HA de omvormers kunnen aansturen?
Volledig mail:
Deze voorwaarden gaan over het flexibel omgaan met het toegekende transportvermogen, en zijn gericht op klanten die zelf elektriciteit opwekken in congestiegebieden. U staat op de wachtlijst voor een nieuwe aansluiting of een verzwaring van een bestaande aansluiting voor het terugleveren van energie.
Het aanvullende voorwaarden bij dit aanbod bestaat uit twee onderdelen:
1. Een capaciteitsbeperkingscontract: spitsmijden op afroep: een dag van tevoren
2. Een biedplichtcontract voor redispatch: spitsmijden op afroep, kort van tevoren (op de dag zelf)
Dynamische capaciteitsbeperking
Soms is het te druk op het elektriciteitsnet. Wij kunnen u dan vragen om tijdelijk minder stroom terug te leveren. U hoort dit uiterlijk om 07.00 uur de dag ervoor via het platform GOPACS. U krijgt een vergoeding voor de gemiste inkomsten. De vergoeding bestaat uit een vaste prijsafspraak, aangevuld met een toeslag per gemiste megawattuur. Dit is gebaseerd op gemiste inkomsten (EPEX of PPA) + gemiste SDE subsidie + gemiste GVO subsidie + 10 euro per beperkte MWH.
Wat betekent dit voor u?
- U sluit een CapaciteitsSturingsContract af.
- Uw installatie moet door uzelf of uw CSP stuurbaar zijn. Stedin kan en mag uw installatie niet zelf aan- of uitzetten
- U geeft vooraf door hoeveel stroom u verwacht op te wekken (T-prognose).
- U meldt zich aan bij GOPACS of doet dit via een Congestie Service Provider (CSP).
Een overzicht van CSP’s vindt u op de website van TenneT. Kijk hier.
Biedplichtcontract voor redispatch
Soms is er op de dag zelf extra hulp nodig om het elektriciteitsnet stabiel te houden. Wij publiceren deze hulpvraag op GOPACS (intraday). U biedt dan uw opgewekte energie aan via een Congestion Service Provider, bij wie u zich moet aanmelden. De vergoeding voor het bod bepaalt u zelf. U bent verplicht om via uw CSP biedingen te doen als wij daarom vragen. Als Stedin uw bod accepteert, dan vermindert u zelf uw transportvermogen. Is de aansturing voltooid, dan wordt de vergoeding betaald.
Wat betekent dit voor u?
- U sluit een Biedplichtcontract af met Stedin
- Uw installatie moet door uzelf of uw CSP stuurbaar zijn. Stedin kan en mag uw installatie niet zelf aan- of uitzetten
- U geeft vooraf door hoeveel stroom u verwacht op te wekken (T-prognose).
- U meldt zich aan bij een CSP of wordt zelf CSP.
Een overzicht van CSP’s vindt u op de website van TenneT. Kijk hier.
Real Time Interface (RTI)
Heeft u een installatie groter dan 1 MW? Dan bent u verplicht een Real Time Interface te installeren. Hiermee kunnen wij in noodsituaties direct ingrijpen als het net overbelast raakt. Wij sturen dan een signaal naar uw RTI met kaders waarin u moet blijven. U blijft zelf verantwoordelijk voor het aansturen van uw installatie. De kosten voor de RTI zijn voor uw rekening. Meer informatie vindt u hier.
Meer informatie
Congestiemanagement | Stedin Dynamische capaciteitsbeperking
Biedplicht voor Redispatch
Real Time Interface
Hoe nu verder
Wij verzoeken u vriendelijk om ons binnen vier weken na dagtekening van deze e-mail te laten weten of u gebruik wilt maken van dit aanbod. Indien wij binnen deze termijn geen reactie van u ontvangen, gaan wij ervan uit dat u geen gebruik wilt maken van het aanbod. In dat geval blijft u op de wachtlijst staan. Uw wachtlijstpositie verandert niet.