Ajax alarm ethernet of 4g?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• klotezke
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 00:12
Beste tweakers!

Ik wil een Ajax alarmsysteem kopen voor mijn huis. Ik neem hiervoor de hub 2. Echter twijfelde ik of ik gewoon de normale hub 2 kan nemen en met ethernet kan aansluiten of dat het handiger zou zijn om de 4g versie te nemen die 100 euro duurder is en een m2m abbo vereist.

Ik zou denken dat internet in Nederland redelijk stabiel is en het alarm nog steeds werkt, alleen geen melding. Aan de andere kant wil ik geen spijt hebben later dat ik het niet heb genomen. Daarom de vraag zijn er overwegingen die ik over het hoofd zie?

Indien relevant, ik wil home assistant gaan gebruiken om een en ander te automatiseren in huis.

Dank!

Alle reacties

• kwibox
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 01:17
Ik zou lekker de ethernet versie nemen, dan maar geen connectie met de centrale bij stroom of internet uitval (ik neem aan dat je alarm wel gewoon functioneerd bij stroomuitval dus een backup accu aan boord heeft).

Tenzij je in t echte leven Freddy Heineken Jr Jr heet, denk ik niet dat de inhoud van huize klotezke intressant genoeg is voor een Oceans 11 achtige inbraak, waarbij eerst de internetverbinding omzeep geholpen wordt.

En als de inbreker inbreekt op het moment dat toevallig je internet eruit ligt én hij of zij t geluk heeft dat niemand de loeiende alarmsirene hoort én zelf nog de ballen heeft om niet gelijk de biezen te pakken... Nou dan heeft ie daadwerkelijk gewerkt voor zn buit en gun ik t hem van harte ;)

Naar mijn mening is een een alarmsyteem met name iets om de inwoners op te voeden... uhmm er op te attenderen dat ramen en deuren gesloten zijn, inbrekersgespuis af te schrikken door stickers op ramen en een deftige sirene aan de gevel en als de inbreker binnen is hem zo snel mogelijk te verjagen door met geluid en licht het huis aandacht van de buurt te laten trekken.

De kans dat een inbreker op heterdaad betrapt wordt (dus een inbraak word beindigd) doordat de meldkamer de politie heeft gebeld én deze op tijd komt is niet zo groot. Als je dat vermenigvuldigd met de nog kleinere kans dat er word ingebroken juist op het moment dat je internet eruit ligt, dan is de toegevoegde waarde van een 4G verbonden alarmsysteem mi bijzonder laag.

Kans is verder ook aanwezig dat als je vaste internet eruit ligt de 4G toren verderop ook offline is. Tenslotte kan je met een simpel UPSje en een 4G-modem backup stick in je modem (een aantal providers ondersteund dat iig voor zakelijke klanten dat ik weet) hetzelfde bereiken.

Besteed die 100 euro aan upgrades voor hang en sluit werk of bv extra sensoren of cameras. Veel zinvoller. Abbogeld voor je 4G data abbo kan je dan besteden aan brokken voor de waakhond.
Niemand die zichzelf nog ongevraagt durft uit te nodigen in je huis ;)

[ Voor 34% gewijzigd door kwibox op 02-12-2025 01:15 ]