Idle stroom verbruik GPU - Meerdere schermen.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• clannad
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14-12 21:43
tldr: GPU gaat niet terug naar idle clock memory speed wanneer je meerdere monitors gebruikt met hoge refresh rate.

Bij reviews van GPU's of schermen komt het onderwerp van stroomverbruik boven.
En dat is een correcte vraag, het is belangrijk.
Idle vs full load, we zien graag hoeveel watt ons systeem trekt.
Maar je vindt weinig info wanneer je meerdere schermen hebt met hoge resolutie en hoge refresh rate (144hz+).

Ik gebruik 2 1440p schermen. 1 scherm 144hz, het andere 240hz. Met mijn oude GTX 1080Ti kon ik beide schermen limiteren op 120hz en dan klokte de gpu correct terug, verbruik 8 watt
Maar mijn 6800xt en de 7900xtx doen dat niet. Die kaarten begrenzen het verbruik pas wanneer beiden schermen op 60hz worden ingesteld. In de praktijk idle 40+ watt.

Hoe is jullie ervaring? En zijn er mogelijkheden om het idle verbruik naar beneden te krijgen?

Beste antwoord (via clannad op 03-12-2025 22:51)

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:46

nelizmastr

Goed wies kapot

Dit is (helaas) normaal bij AMD kaarten. Als je lage idle wilt moet je refresh omlaag zetten of een van de schermen uit. Dit is al zo sinds RDNA1 en zal voorlopig zo blijven, gezien het inherent aan het ontwerp lijkt.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

Alle reacties

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:44
clannad schreef op maandag 1 december 2025 @ 23:49:

Hoe is jullie ervaring? En zijn er mogelijkheden om het idle verbruik naar beneden te krijgen?
Jazeker, uitzetten en je verbruik wordt heel laag bijna onmeetbaar. :P

• jazzozo
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13:12
Zou je het probleem iets duidelijker kunnen omschrijven? Zelf herken ik dit probleem namelijk niet en toevalligerwijs gebruik ik twee monitoren met exact dezelfde specificaties. Ik laat ze echter wel respectievelijk op 240hz en 144hz staan en dan zit ik idle met mijn Radeon 6900XT op zo’n 30-40watt. Acceptabel zat als je het mij vraagt.

Acties:
  • Beste antwoord

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:46

nelizmastr

Goed wies kapot

Dit is (helaas) normaal bij AMD kaarten. Als je lage idle wilt moet je refresh omlaag zetten of een van de schermen uit. Dit is al zo sinds RDNA1 en zal voorlopig zo blijven, gezien het inherent aan het ontwerp lijkt.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• polli_
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21-12 15:52
nelizmastr schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 15:32:
Nee, de AMD vega architectuur heeft hier geen last van vanwege het gebruik van HBM geheugen en ook de RDNA 4 is zuinig in een multi screen setup.

https://www.computerbase....en_spiele_youtube_desktop

Meestal helpt het inschakelen van Freesync om het verbruik te verminderen.