Lokaal mail versturen met linux

Pagina: 1
Acties:
  • 104 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Rembrand20
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-09-2023
Hallo,

Ik heb een probleempie.
ik wil graag lokaal mail versturen.
Maar het mailtje dat ik wil sturen moet een attachment bij aan. het moet een commando zijn die je gewoon op de prompt kan uitvoeren anders kijk die niet in me backup script.

Nog ff uitleggen waarvoor ik het wil gebruiken.

ik heb een backup script gemaakt wat aan de hand van een cron elke nacjt draait. het script backupd mijn website en nog wat spullentjes. maar laat ook een logfile achter in de /tmp dir. nu wil ik deze logfile elke avond naar me mail adres sturen. dat adres is ook lokaal op de zelfde server dus.

dus wat ik eigenlijk wil in het kort is een mailtje versturen locaal met de inhoud van de logfile.

en snel nog een vraagje

als ik een tar -zcf /home/downloads.tar.gz /home/downloads
uitvoer krijg ik de volgende melding wie weet hoe ik dat kan oplossen
tar: Removing leading `/' from member names

Al vast bedankt

Rembrand

Model 3 LR AWD Solid Black / Black / Aero / Trekhaak - Bestelling 2-10 Leaseplan, 4-10 Tesla, RN 22-09, Nieuwe RN 25-11, VIN Yes, leverdatum: ?/?/19(?)

• afterburn
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-08 14:02

afterburn

No more...

echo "From Backupscript">>/var/mail/<user>;cat /tmp/<logfile> >>/var/mail/<user>

Tis de dirty manier, maar het werkt wel. :)

Netter is:
mail <user> <</tmp/<logfile>

Fuji X-T1 | XF14mm F2.8 R | XF23mm F1.4 R | XF35mm F1.4 R
Nikon D800 | AF-S 24-120/f4 VR2 | AF-S 50/f1.8G
Computer specs

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:45

deadinspace

The what goes where now?

man mutt

echo blaat | mutt -s subject -a attachment dodo@blaat.com

• jeroen|IA
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 26-05-2025
Op woensdag 19 september 2001 14:18 schreef Rembrand20 het volgende:
Hallo,

Ik heb een probleempie.
< knip >

en snel nog een vraagje

als ik een tar -zcf /home/downloads.tar.gz /home/downloads
uitvoer krijg ik de volgende melding wie weet hoe ik dat kan oplossen
tar: Removing leading `/' from member names

Al vast bedankt

Rembrand
Jah... waarom zou dat nou zijn...
Kee, stel je bent root op je systeem en je krijgt een tarretje van iemand met eoa leuk proggeltje in source vorm. Or so they claim... want eigenlijk zit er een binary genaamd "bash" in die in het absolute pad "/usr/bin" wordt uitgepakt, en omdat je de -v optie was vergeten mee te geven bij het uitpakken zie je dat ook nog es niet.
Om die reden stript tar dus standaard alle slashes aan het begin van het pad eraf, zodat alle paden dus relatief ten opzichte van de directory waarin je em uitpakt worden. Is overigens wel te overriden dacht ik, zie man page. Moraal van dit verhaal: doe altijd eerst een tar -tvzf bladiebla.tar.gz als je als root een tar.gz gaat uitpakken.