Water gedragen vloerverwarming op lewis platen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• C. Blonk
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 03-12 23:37
Ik krijg in februari de sleutel van mijn woning, mijn jaren ’60-huis. Omdat ik niet van plan ben er de komende 30 jaar weg te gaan, wil ik graag de beganegrondvloer aanpassen. Ik heb al een offerte klaarliggen voor een Havebo-renovatievloer, bij de offerte zitten ook Lewis-platen inbegrepen. Daarop wil ik graag een watergedragen vloerverwarming (16 mm) aanleggen met een klemmensysteem.

Maar nu loop ik een beetje vast. De totale oppervlakte is ongeveer 48 m², en ik weet niet goed hoe ik de vloer vervolgens moet afwerken. Moet ik er zandcement overheen gieten? Een betere thermische massa voor vloerverwarming, maar moet ik ook nog egaliseren voor laminaat. Moet ik ook nog krimpnetten over de vloerverwarming leggen? Ik wil het liefst de Lewis-platen behouden, want die reflecteren de warmte van de vloerverwarming enigszins naar boven, in plaats van krimpnetten om daar de vloerverwarming op vast te zetten.

Of moet ik juist voor een anhydrietvloer gaan? Voordeel daarvan is dat deze direct glad wordt en ik er gelijk laminaat overheen kan leggen. Maar online kan ik bijna niets vinden over het direct storten van een anhydrietvloer over Lewis-platen met vloerverwarming. Kan dat überhaupt? Is er risico op scheurvorming? Zijn er ideale laagdiktes van 5 tot 7 cm? Moet ik me zorgen maken dat het ertussendoor lekt en dat ik onbedoeld alle EPS-elementen ook opvul?

Ik hou het graag bij een semi-natte vloer. Schuimbeton of EPS-mortel heb ik wel overwogen, maar het is een woning in Krimpen, het verzakt hier nog wel aardig. Ik wil het risico niet nemen dat ik over vijf jaar kans heb op scheuren.

Alle reacties

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 00:22
Die info kun je toch gewoon van de Havebo website afhalen?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-12 18:11

mjl

Ugh

Ik heb hier een gedeelte van de vloer op lewis platen liggen, vloerverwarming en anhydriet er over was geen probleem. de vloer was redelijk glad maar wel nog geschuurd en egaline er over gekregen voordat de vloerenboer het pvc wilde plakken.

De vloerverwarming is aan een soort gaas gevlochten bovenop de lewis platen, daaroverheen anhydriet gegoten. Zorg voor een emmer zand in de buurt, mocht er iets lekken bij het storten dan zand er in gooien en je kan verder.

-------

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07:52
Simpel: netten neergooien, vloerverwarmingsbuis daar aan vastbindem, 5cm zandcement er op en redelijk vlak laten smeren: klaar. Laminaat kan met ondervloertje echt wel zo op zandcementvloer. En zandcement is dik genoek dat het niet door een gaatje van 5mm helemaal wegloopt.

• tux-87
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 21:30
Binden op netten is het handigst. Laat je niet verleiden tot dure klemmetjes oid in de Lewis plaat, het is één en al frustratie omdat ze steeds los schieten. Gewoon goedkope netten en knopen met snelstroppen. De vloer laten smeren met zandcement met mortelverbeteraar om een hogere buigtreksterkte te krijgen. Dat kun je het best gewoon uitbesteden.

Dan direct laminaat op een ondervloer leggen. Egaliseren is niet nodig.

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 06:35
De zandcementvloer hier bij ons was net zo vlak of misschien wel iets vlakker dan de geëgaliseerde vloer bij mijn ouders. Als je een goed dekvloeren bedrijf laat komen wordt het meer dan vlak genoeg voor laminaat, je kunt het bedrijf ook vragen om er krimpnetten in te leggen.

• C. Blonk
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 03-12 23:37
tux-87 schreef op woensdag 3 december 2025 @ 07:19:
Binden op netten is het handigst. Laat je niet verleiden tot dure klemmetjes oid in de Lewis plaat, het is één en al frustratie omdat ze steeds los schieten. Gewoon goedkope netten en knopen met snelstroppen. De vloer laten smeren met zandcement met mortelverbeteraar om een hogere buigtreksterkte te krijgen. Dat kun je het best gewoon uitbesteden.

Dan direct laminaat op een ondervloer leggen. Egaliseren is niet nodig.
Ze hebben bij mij in de offerte van vloerverwarming direct penta rails gespecificeerd, die schroef je direct vast in de lewis platen. á €300 voor de totale 48m2 scheelt niet superveel met netten en snelbinders. Weet niet wat eenvoudiger is, maar voor mij als leek, denk ik dat die pentarails eenvoudiger is om schade aan buizen te voorkomen.

Nog tips voor goede zandcement boeren ?

• tux-87
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 21:30
C. Blonk schreef op woensdag 3 december 2025 @ 22:18:
[...]

Ze hebben bij mij in de offerte van vloerverwarming direct penta rails gespecificeerd, die schroef je direct vast in de lewis platen. á €300 voor de totale 48m2 scheelt niet superveel met netten en snelbinders. Weet niet wat eenvoudiger is, maar voor mij als leek, denk ik dat die pentarails eenvoudiger is om schade aan buizen te voorkomen.

Nog tips voor goede zandcement boeren ?
Ik zou het niet doen. Je moet ook veel bochten maken, dat is met die rails niet eenvoudig. Op netten knopen is veruit het eenvoudigste en het meest flexibel.

Zandcement boeren, welke regio? Er zijn er meer dan genoeg, ik zou gewoon een paar offertes opvragen in de buurt en vergelijken..
Pagina: 1