Redactieblog #19 - Hoe we 'Wi-Fi 7' de Top 2000…

Pagina: 1
Acties:

• Kwastie
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23-12 16:45

Kwastie

Awesomeness

Topicstarter
Artikel: .geek: Redactieblog #19 - Hoe we 'Wi-Fi 7' de Top 2000 in willen stemmen
Auteur: @arnoudwokke

Ik ben teleurgesteld in deze actie. Het is prima om te experimenteren met AI voor een blog of podcast, maar om actief op te roepen de Top 2000 te beïnvloeden, gaat mij te ver.

Kijk ook eens naar het sentiment in de comments. Is dit waar Tweakers als platform graag heen wil?

Waarom mist de optie in poll om tegen deze "ludieke" actie te stemmen? Een beetje ruimte voor tegengeluid had de redactie gesierd. Dus voeg nog even de optie "Ik stem niet voor AI-slop". toe _/-\o_ ?

Ik hoop dat Radio 2 dit soort inzendingen filtert. Tweakers zou beter moeten weten dan mee te doen aan de 'enshittification' van het internet met AI-slop. Uiteindelijk is het ook jullie boterham.

When I get sad i stop being sad and be awesome instead

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:55
Ik vind dit toch wel een flater van formaat. Dat je een grappig AI-liedje maakt, sure, maar om op te roepen dit in de Top 2000 te krijgen schiet bij mij ook wel flink in het verkeerde keelgat.

En dat er geen negatieve optie in de poll opgenomen is, geeft volgens mij ook wel aan dat jullie al hadden verwacht dat niet iedereen hier warm voor zou lopen.

Hopelijk komen jullie tot inkeer en halen jullie zelf de stop (en slop) hieruit...

The devil is in the details.

• arnoudwokke
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 25-12 13:43

arnoudwokke

Redacteur
Kijk ook eens naar het sentiment in de comments. Is dit waar Tweakers als platform graag heen wil?
Tweakers is zéker ook een platform voor discussie en dat is precies wat er gebeurt. En terecht, AI-muziek verdient een volwassen discussie en dat is wat ik ook in de reacties zie Is iedereen er voor? Nee, natuurlijk niet. Dat hoeft ook niet. En als heel veel tweakers er níet op stemmen, is ook dat een mooie uitkomst. Want zoveel is duidelijk: niet iedereen wil dit in de Top2000.
Waarom mist de optie in poll om tegen deze "ludieke" actie te stemmen?
Het is geen referendum over het liedje of het stemmen, het is een telling van de stemmen, zodat iedereen kan zien hoeveel stemmen er minimaal zijn uitgebracht op het liedje. Interessant toch? Er staat in het artikel hoeveel stemmen er bij benadering nodig zijn. Radio 2 is weinig transparant hierover, en ik vond het wel bij Tweakers passen om dat juist wél te doen

Wie er tegen is, en dat zijn veel mensen, kan terecht in de reacties. Een optie aan de poll toevoegen dat je het niet wil voegt daar in mijn ogen niks aan toe, want die mensen stemmen dus niet op het liedje
Ik hoop dat Radio 2 dit soort inzendingen filtert.
Ook dat zou een prima uitkomst zijn, mits Radio 2 dat helder en open communiceert en vertelt op grond waarvan precies Want ook dan kunnen we een breder gesprek hebben over wat wij willen en niet willen met AI in muziek, en dat is precies het doel.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Trek dit artikel terug, dit gaat echt nergens over, en die poll die alleen maar positieve opties heeft. Plank of plaat - beton blijft het.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Wat en waar was het docktersteam ook alweer? Of moeten we een topic inschieten bij een niet DPG krant om de discussie scherp te stellen?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Bundin
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Ik denk dat hier de volgorde verkeerd is. Had eerst de discussie gevoerd op deze site, met het liedje als onderdeel "kijk wat kan tegenwoordig" voor users als ik die generative AI echt niet volgen. Daarna zou gekeken kunnen worden of dit initiatief lekker zou vallen en dan wel/niet doorzetten. Zoals het nu loopt komt het meer over als een verkapte poging tot publiciteit genereren dan een daadwerkelijke actie om discussie los te maken. En dat is jammer, want het onderwerp is prima.

Ik had graag een achtergrondartikel of zelfs een serie artikelen gelezen over hoe techniek (soft- en hardware) een steeds grotere rol speelt in muziek, dus de route van totaal analoog naar synthesizers, midi banks, sampling, muziek in de demo scene van decennia terug zoals Second Reality, EDM, autotune en uiteindelijk ai generated. Met dan de vraag of ai echt erger is dan autotune, drumtracks en dertien in een dozijn popnummers van gecreëerde boy/girl bands die allemaal hetzelfde klinken en zijn geschreven of misschien zelfs 'ontworpen' om maar zo makkelijk mogelijk in het gehoor te liggen? En uiteindelijk de vraag voor eenieder: waar ligt de grens voor je en waarom precies?

Kost veel tijd, geen idee of het redactie/freelance team de kennis eb interesse heeft voor zoiets, maar het zou de discussie op een meer organische manier opgestart hebben (en mensen als ik een basis meegegeven hebben over wat de rol van computers en algoritmes bij (net?)niet-ai muziek eigenlijk is.

Misschien zou dit initiatief dan anders ontvangen zijn (en misschien ook niet).

[ Voor 12% gewijzigd door Bundin op 02-12-2025 03:23 ]

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 15:22
Er is wel vaker actie gevoerd om een nummer hoog te laten eindigen, Avond van Bouwdewijn de Groot weet ik sowieso nog.

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

ramrodwillem schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 04:43:
Er is wel vaker actie gevoerd om een nummer hoog te laten eindigen, Avond van Bouwdewijn de Groot weet ik sowieso nog.
Klopt, en zo zijn er nog wel meer voorbeelden. Liedje van Normaal ook tijdens de boerenprotesten, maar dat zijn 'echte' geproduceerde nummers. Geen AI-gegenereerd spul.

Mocht het lukken om een AI-lied daarin te krijgen vind ik persoonlijk wel devaulatie van de lijst. Al vind ik dat van elke stemactie wel een beetje.

[ Voor 15% gewijzigd door Gunner op 02-12-2025 10:04 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• Mr. Awesome
  • Laatst online: 10:10

Mr. Awesome

Vroeger hyptonize

ramrodwillem schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 04:43:
Zeker. Of het Pokémon-liedje. Maar dat waren geen liederen die met AI gemaakt waren met puur en alleen als doel om het in de Top 2000 te krijgen. Dat het met AI gemaakt is in al triest, dat het enige doel van het nummer is om het in de Top 2000 te krijgen maakt het nog eens 100 maal triester.

• Piggen
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23-12 19:40

Piggen

Lekker bakkie

Ik vind het überhaupt altijd een beetje sneu als er oproepen worden gedaan om ergens op te stemmen - AI of niet. 'Het is al eerder gebeurd' vind ik dan ook geen argument om het ook te doen.

[ Voor 3% gewijzigd door Piggen op 02-12-2025 10:33 ]

• Lampje4life
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22-12 19:29
Beste @arnoudwokke, als fervent podcastluisteraar was ik, als mede Suno-knutselaar, van de overtuiging dat er iets nieuws was ontdekt op AI muziek gebied bij de aankondiging van het Wifi nummer. Maar een goede vergelijking van dit liedje zou zijn een AI gegenereerd plaatje van een persoon, die op elke hand een onnatuurlijke extra vinger heeft.

Het ligt er heel dik bovenop dat dit AI muziek is, met de bekende AI glitches (o.a. op 0:15), terwijl mainstream Nederland al vaker op de hoogte is gesteld van AI muziek door middel van HDFM van Egbert Kanaal in de talkshows (ruim 1,5 jaar geleden) en het AZC lied en de tegenhanger daarvan die bovenaan de streaminglijsten stonden. Daardoor vind ik de verdediging dat het enkel is om een discussie los te laten of te experimenteren niet gepast. Too little, too late.

• JelleDJs
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 25-12 10:06
Dan even wat tegengeluid vanuit mij.

Ik vind het wél een leuk initiatief. Of ik ook ga stemmen is een tweede, omdat ik vrijwel nooit zulke stemlijstjes invul.
Maar ik vind het geen plank misslaan, en ook geen flater. Leuk initiatief!

• noobgrinder
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 13:27

noobgrinder

Prrrr bleep boem!

arnoudwokke schreef op maandag 1 december 2025 @ 21:52:
[...]

Tweakers is zéker ook een platform voor discussie en dat is precies wat er gebeurt. En terecht, AI-muziek verdient een volwassen discussie en dat is wat ik ook in de reacties zie Is iedereen er voor? Nee, natuurlijk niet. Dat hoeft ook niet. En als heel veel tweakers er níet op stemmen, is ook dat een mooie uitkomst. Want zoveel is duidelijk: niet iedereen wil dit in de Top2000.

[...]

Het is geen referendum over het liedje of het stemmen, het is een telling van de stemmen, zodat iedereen kan zien hoeveel stemmen er minimaal zijn uitgebracht op het liedje. Interessant toch? Er staat in het artikel hoeveel stemmen er bij benadering nodig zijn. Radio 2 is weinig transparant hierover, en ik vond het wel bij Tweakers passen om dat juist wél te doen

Wie er tegen is, en dat zijn veel mensen, kan terecht in de reacties. Een optie aan de poll toevoegen dat je het niet wil voegt daar in mijn ogen niks aan toe, want die mensen stemmen dus niet op het liedje

[...]

Ook dat zou een prima uitkomst zijn, mits Radio 2 dat helder en open communiceert en vertelt op grond waarvan precies Want ook dan kunnen we een breder gesprek hebben over wat wij willen en niet willen met AI in muziek, en dat is precies het doel.
Eigenlijk is het schandalig, als jullie met deze slop in de top 2000 komen betekent dat dat een echte artiest deze plek verliest.

Synthpop muziek: https://soundcloud.com/boppeaux

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 25-12 12:26

Qwerty-273

Meukposter

De echte Top 2000 liefhebber zal hier inderdaad van gruwelen. Maar ik vind het wel een ludiek nummer, en ben geen top lijstjes fan. Ik verwacht geen echte impact door dit stukje schrijfsel of een keer genoemd te worden in een podcast. Leven en laten leven zou ik zo zeggen (mijn persoonlijke mening)

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• Kwastie
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23-12 16:45

Kwastie

Awesomeness

Topicstarter
de top 2000 is bekendl https://www.nporadio2.nl/...2-top-2000-lijst-van-2025. Het nummer staat er (gelukkig) niet in.

@arnoudwokke Ga je als nog vragen om een reactie van radio 2 over het stemmen op AI nummers? Of ze nummer bewust geweerd hebben?

When I get sad i stop being sad and be awesome instead

• arnoudwokke

arnoudwokke

Redacteur
@Kwastie leuk dat je er aan denkt!

Vragen heb ik al gedaan en ze zeiden hetzelfde als in de stemweek: dat het de lijst van de luisteraar is. "Het is inderdaad de lijst van de luisteraars. De stemmers bepalen wat er in de NPO Radio Top 2000 staat. Zo eenvoudig is het." Lees daarin wat je wilt; ik zie het als 'er zijn geen regels over wat er in de lijst komt'.

Wat me daarbij opvalt, is dat het anti-AZC-AI-liedje er ook niet in staat, maar het liedje dat als tegenhanger daarbij fungeerde in de toplijst van Spotify, Vrijheid Gelijkheid Zusterschap, nieuw binnen is gekomen op 713 - terwijl het liedje zelf een paar jaar oud is en er vorig jaar niet in stond. Dat vind ik een groot verschil, terwijl het verschil in populariteit in de Spotify-lijst tussen die twee liedjes níet zo groot was.

Ik heb dus gevraagd om aantal stemmen per liedje, van de top2000 en alle andere liedjes waarop gestemd is. We wachten af of daar nog iets van komt :)

• Jorissie87
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 14:21

Jorissie87

No diggity

arnoudwokke schreef op maandag 15 december 2025 @ 14:41:

Vragen heb ik al gedaan en ze zeiden hetzelfde als in de stemweek: dat het de lijst van de luisteraar is. "Het is inderdaad de lijst van de luisteraars. De stemmers bepalen wat er in de NPO Radio Top 2000 staat. Zo eenvoudig is het." Lees daarin wat je wilt; ik zie het als 'er zijn geen regels over wat er in de lijst komt'.

Wat me daarbij opvalt, is dat het anti-AZC-AI-liedje er ook niet in staat, maar het liedje dat als tegenhanger daarbij fungeerde in de toplijst van Spotify, Vrijheid Gelijkheid Zusterschap, nieuw binnen is gekomen op 713 - terwijl het liedje zelf een paar jaar oud is en er vorig jaar niet in stond. Dat vind ik een groot verschil, terwijl het verschil in populariteit in de Spotify-lijst tussen die twee liedjes níet zo groot was.

Ik heb dus gevraagd om aantal stemmen per liedje, van de top2000 en alle andere liedjes waarop gestemd is. We wachten af of daar nog iets van komt :)
Volgens mij houdt Radio2 heel erg goed geheim hoeveel stemmen ieder lied heeft ontvangen, juist om te voorkomen dat mensen massaal nummers (voor de lolz) de lijst in gaan stemmen. An sich voegt het ook weinig toe, tenzij je wantrouwend ben naar de integriteit van Radio2.

Voor wat betreft het AZC lied en de tegenhanger van Sophie Straat snap ik het wel. De gemiddelde Radio2 luisteraar zal veel meer in de categorie tegenstem zitten dan het AZC lied in de lijst te willen stemmen. Denk dat de gemiddelde luisteraar van het AZC lied uberhaupt geen radio luistert

9800X3D | MSI RTX 3080Ti | GigaByte X870 Gaming Wifi | 32GB@6000Mhz | NH-D15 | 990 Pro 2TB | FD Define R6 | Acer 28" 4K 60Hz Gsync | Acer 27" 1440P 240Hz Gsync | KB: Ducky one 2 RGB | HP: HyperX Cloud II | M: Zowie FK1

• arnoudwokke

arnoudwokke

Redacteur
Volgens mij houdt Radio2 heel erg goed geheim hoeveel stemmen ieder lied heeft ontvangen, juist om te voorkomen dat mensen massaal nummers (voor de lolz) de lijst in gaan stemmen. An sich voegt het ook weinig toe, tenzij je wantrouwend ben naar de integriteit van Radio2.
NPO Radio 2 is publieke omroep en publiek betekent dat het van ons allemaal is. Ik vind dit geheim houden daar niet echt bij passen als ik eerlijk ben. Ik geloof wel in de integriteit van Radio 2 hoor, maar je kan én daar vertrouwen in hebben én de data willen hebben.

Bovendien maakt het veel meer mogelijk op gebied van data-analyse en ik denk dat veel fans daar heel blij van worden.
Voor wat betreft het AZC lied en de tegenhanger van Sophie Straat snap ik het wel. De gemiddelde Radio2 luisteraar zal veel meer in de categorie tegenstem zitten dan het AZC lied in de lijst te willen stemmen. Denk dat de gemiddelde luisteraar van het AZC lied uberhaupt geen radio luistert
Als er genoeg mensen naar luisterden om dat lied in de top vijf van Nederland te krijgen (en ook op 5 in de Single Top 100, een heel reguliere hitlijst in Nederland), dan zijn er ook genoeg mensen om hem in de top2000 te stemmen. Geen idee of er een campagne was daarvoor, maar ik vermoed dat er ook weinig fans van Sophie Straat tot het Radio2-publiek horen. Die notering is beide kanten op opvallend.

Daarom zijn cijfers zo belangrijk. Ik vertrouw Radio 2 en tóch doet dit me de wenkbrauwen fronsen. Ik denk dat het goed zou zijn voor Radio 2 om deze cijfers te openbaren, om dat vertrouwen in de maatschappij te versterken.

• Mr. Awesome
  • Laatst online: 10:10

Mr. Awesome

Vroeger hyptonize

arnoudwokke schreef op maandag 15 december 2025 @ 14:41:

Het nummer van Sophie Straat is wel een goed nummer. Echter was dit niet een bekend nummer, en heeft door de actie bekendheid geworven. Die bekendheid, in combinatie met dat het een goed nummer is, heeft ervoor gezorgd dat het in de top2000 is gekomen.

Er zijn dus 2 eisen waaraan een nummer moet voldoen:
- het moet een bekend nummer zijn
- het moet een goed nummer zijn
Pagina: 1