Draagmuur verwijderen, vergunning?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Justin
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 09:14
Hi, in onze nieuwe woning willen we graag de draagmuur tussen de keuken en woonkamer weg laten halen. Hiervoor hebben we een aannemer gevonden met honderden positieve reviews, offerte ontvangen, prima prijs en goed gevoel bij.

Enig puntje van twijfel is dat wij aangaven de vergunning nog te moeten regelen (en best een lastig iets te vinden), waarop hij eigenlijk adviseert om dat niet te doen maar gewoon het muurtje weg te halen, balk erin, afwerken en klaar. Toen ik vroeg of dat verder mogelijk invloed had als er bijv. iets misgaat constructief gezien, gaf hij aan dat hij een CAR (construction all risk) verzekering heeft en dat dat verder afgedekt is.

Constructieberekening wordt overigens sowieso gedaan, ook om te bepalen dat de juiste balk geplaatst wordt. Bij de 'gratis'/inbegrepen constructieberekening krijgen we dat overigens niet op papier en die kan niet voor een vergunningsaanvraag worden gebruikt. Voor een X bedrag is dat op verzoek wel gewoon mogelijk.

Begrijp me niet verkeerd, hij vindt dat we het helemaal zelf moeten weten of we het vergunningstraject aan willen gaan of niet, maar ziet er in zekere zin eigenlijk weinig reden voor.

Ik begin aan mezelf te twijfelen :+ Los van dat ik de vergunningsaanvraag persoonlijk vrij onzinnig vind, neig ik toch meer naar de volledige constructieberekening en vergunningsaanvraag ook om het gewoon volgens de regeltjes te hebben geregeld en ben eigenlijk wel benieuwd naar jullie mening hierover.

We krijgen eind deze maand pas de sleutel, maar zouden idealiter ASAP de vergunningsaanvraag doen zodat die max 8 weken gaan lopen. De originele bouwtekeningen hebben we al, en voor wat ik begrepen heb voeren ze daar de constructieberekening op uit? Iemand ervaring met alvast het traject ingaan voordat de overdracht is geweest? En hoe dat verliep? Of juist de andere kant; muur weghalen zonder vergunning?

Alle reacties

• SCIxX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:14
Vergeet niet ook je hypotheekverstrekker in te lichten.

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:39
@Justin
Het risico is uiteraard beperkt, maar je kan het beter op safe spelen en gewoon voor de vergunning gaan.

Vul anders hier alles eens in: https://omgevingswet.overheid.nl/checken
Weet je direct of het wel of niet nodig is.

• Justin
SCIxX schreef op maandag 1 december 2025 @ 19:56:
Staat in de verbouwplannen vermeld tbv bouwdepot, dus die zijn in principe op de hoogte :)
chrisborst schreef op maandag 1 december 2025 @ 19:58:
@Justin
Het risico is uiteraard beperkt, maar je kan het beter op safe spelen en gewoon voor de vergunning gaan.

Vul anders hier alles eens in: https://omgevingswet.overheid.nl/checken
Weet je direct of het wel of niet nodig is.
Die heb ik ingevuld en stap 4 geeft aan "Vraag een vergunning aan voor 'Bouwactiviteit (technisch)'"

Dus lijkt me de vergunningsaanvraag nodig, ondanks de relatief kleine ingreep... (een hele uitbouw aan de achterkant mag vergunningsvrij, maar een muurtje doorbreken van 2,5m >:) )

• K1p
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 25-12 23:06

K1p

Gewoon een vergunning aanvragen, incl bouwkundig rapport kost het zon 1000 euro. Maar je slaapt er beter van, zelf ook gedaan en hoewel het veel geld is weet je wel dat het klopt.

Aannemer had er bij geen mening over. Hij had wel de juiste H balken al geregeld.

Hou wel rekening met de tijd die het allemaal gaat kosten. Rapport opmaken, soms daarvoor bouwtekeningen huis bij gemeente gaan halen. Wachten op bouwkundig rapport. Vergunning aanvraag 6-10 weken mogelijk. Succes in ieder geval!!

• Kippie19
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 01-12 20:53
Er is niet altijd een vergunning nodig, maar persoonlijk zou ik wel altijd een constructieberekening laten maken. Wij zelf gaan een grote verbouwing doen inclusief verwijderen van diverse draagmuren en hebben vooroverleg gedaan met de gemeente, zij hebben zelf aangegeven dat het vergunningsvrij kan mits in achtnemening van de regelgeving. Kosten 140 euro met op schrift dat er geen vergunning nodig is.

• Justin
Kippie19 schreef op maandag 1 december 2025 @ 20:33:
Er is niet altijd een vergunning nodig, maar persoonlijk zou ik wel altijd een constructieberekening laten maken. Wij zelf gaan een grote verbouwing doen inclusief verwijderen van diverse draagmuren en hebben vooroverleg gedaan met de gemeente, zij hebben zelf aangegeven dat het vergunningsvrij kan mits in achtnemening van de regelgeving. Kosten 140 euro met op schrift dat er geen vergunning nodig is.
Dat is wel interessant, dat gaat waarschijnlijk ook een stuk vlotter dan de hele vergunningsprocedure aangaan.

In dat geval zou de kortste klap denk ik voor ons zijn constructieberekening (geschikt voor vergunningsaanvraag, dus officiele versie) laten doen en dan in vooroverleg gaan met de gemeente.

Was vooroverleg in jouw geval een kwestie van een belletje en een afspraak maken? Of heb je een volledig conceptaanvraag ingediend?

• Paul Hewson
  • Registratie: Maart 2003
  • Nu online
Heb je geen informele inloop? In mijn gemeente kun je een kosteloos oriëntatiegesprek aanvragen. Ik ben zelf ook bezig met een verbouwing waarbij er alle draagmuren uit gaan., dus dat heb ik gedaan en zodoende heb ik ook een rechtstreeks contactpersoon. Deze gaf ook aan gewoon de tekeningen naar hem op te sturen zodat hij het intern kon bespreken en aan de stadsbouwmeester kon voorleggen (ik pak zowel de binnen- als buitenkant aan). Op deze manier heb ik de kosten voor een vooroverleg uitgespaard.

De technische tekeningen en constructieberekening zijn pas met de vergunningsaanvraag verstrekt, die beoordelen ze bij mijn weten niet bij een vooroverleg vanwege de tijd die het kost.

Nu wachten op de beoordeling van de vergunningsaanvraag, dan kan volgend voorjaar het dak er af. Met het verwijderen van de draagmuren heb ik niet gewacht, de containers met puin zijn al afgevoerd. Het huis staat nog, dus de constructieberekeningen kloppen :+

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Volgens mij heeft de constructeur een originele bouwtekening nodig om een nieuwe constructieberekening te kunnen maken die aantoont dat de nieuwe constructie de krachten op kan vangen die vrijkomen bij het verwijderen van de draagmuur.
De gemeente gebruikt de originele tekeningen om te kunnen zien of hetgeen je samen met de constructeur en aannemer in gang wilt zetten wel veilig genoeg is.
Wanneer het omgevingsloket aangeeft dat een vergunningsaanvraag noodzakelijk is dan is dat ook zo. Dit kan per gemeente verschillen, wat in de ene gemeente wel mag zonder vergunning kan in een andere gemeente anders zijn.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• BlackMonkey
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 03:58
Justin schreef op maandag 1 december 2025 @ 20:58:
[...]

Dat is wel interessant, dat gaat waarschijnlijk ook een stuk vlotter dan de hele vergunningsprocedure aangaan.

In dat geval zou de kortste klap denk ik voor ons zijn constructieberekening (geschikt voor vergunningsaanvraag, dus officiele versie) laten doen en dan in vooroverleg gaan met de gemeente.

Was vooroverleg in jouw geval een kwestie van een belletje en een afspraak maken? Of heb je een volledig conceptaanvraag ingediend?
Let wel op, je komt bij een conceptaanvraag ook op een lijstje. Zelf ook eens iemand van de gemeente langs gehad die aangaf, je hebt hier eerder contact voor gezocht.....dus we komen even kijken. 100% handhaving of je tot uitvoer bent overgegaan, was het beleid. Aan de andere kant hoeft er ook maar 1 buurman te zijn die je puincontainer meldt en ze staan net zo snel op de stoep.

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Het is niet zo moeilijk, een verandering aan een draagconstructie is altijd vergunningsplichtig.
Of een gemeente er iets mee doet is een 2de.

Zie ook Artikel 2.27 Besluit bouwwerken leefomgeving: https://wetten.overheid.n...z=2025-07-01&g=2025-07-01

• achterhoeker
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 24-12 08:53
ja dit is vergunningsplichtig. Nee ik zou dit niet aanvragen maar gewoon doen. Intern ziet de gemeente daar toch niets van en scheeltje mooi wat tijd en leges. Wel een constructeur een berekening laten uitvoeren

Specs: Dingen & Spullen. Alsof iemand dat boeit ;-)

• Murkmans
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 11:19
Eens met @achterhoeker. Bij een uitbouw van max 4meter is dit bijvoorbeeld vergunningsvrij, zelfs als je de constructie aanpast hiervoor. Is een gekke regel eigenlijk. Bij bestaande constructies aanpassen, is vergunning wel verplicht.

Mochten ze controleren, kan je wel aantonen dat de constructieberekening gedaan is. Dat is het belangrijkste onderdeel.

Legt de aannemer de balk in het plafond of eronder? (Eronder krijg je dus een kleine verspringing/koof in het plafond) ligt een beetje aan of je (houten)verdiepingsvloer in de h-balk gelegd kan worden. Maar tegenwoordig is bijna alles beton.

• Justin
Murkmans schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 17:48:
Eens met @achterhoeker. Bij een uitbouw van max 4meter is dit bijvoorbeeld vergunningsvrij, zelfs als je de constructie aanpast hiervoor. Is een gekke regel eigenlijk. Bij bestaande constructies aanpassen, is vergunning wel verplicht.

Mochten ze controleren, kan je wel aantonen dat de constructieberekening gedaan is. Dat is het belangrijkste onderdeel.

Legt de aannemer de balk in het plafond of eronder? (Eronder krijg je dus een kleine verspringing/koof in het plafond) ligt een beetje aan of je (houten)verdiepingsvloer in de h-balk gelegd kan worden. Maar tegenwoordig is bijna alles beton.
Ha ja zelfs gezien dat een draagmuur verwijderen tot 1-1-25 vergunningsvrij kon ivm slechte formulering in de wetgeving. Iets met maximale hoogte 5m boven maaiveld is vergunningsvrij. Dat is helaas inmiddels aangepast waardoor wij daar niet meer onder vallen.

De balk komt eronder met koof.

We blijven continue in twijfel zitten merk ik. Ze vragen bizar veel informatie bij de aanvraag, onwijs lastige materie als je het voor het eerst doet... Tegelijkertijd stel dat er iets gebeurt en de opstalverzekering zou moeilijk doen want je past iets aan zonder juiste vergunningen oid.

Had niet gedacht dat het allemaal zo ingewikkeld zou zijn eigenlijk :> Wel blij met de reacties en visies hier.

• Murkmans
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 11:19
Ik denk dat half Nederland de standaard jaren 50/60/70 huizen waarbij de keuken in het verlegde van de gang ligt, deze verbouwing zonder vergunning doet of heeft gedaan.

Bij twijfel vraag je tot hoever de CAR verzekering dekt en of dit voldoende is voor je herbouwwaarde. De CAR-verzekeringen kijken niet naar vergunningen (dat is een taak van jou als opdrachtgever), wel of een Constructieberekening is gedaan.

Bij ons kwam tijdens de verbouwing (uitbouw en zelfde soort doorbraak als de jouwe) ook een controleur langs. Die vroeg ons ook of we een Constructieberekening hadden, keek er naar en maakte foto, meette uit de losse pols de extra meters van de uitbouw in en ging weer weg. Nooit meer wat gehoord.

Jaar later is het kadaster geüpdatet met de nieuwe m2.

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 24-12 23:39
SCIxX schreef op maandag 1 december 2025 @ 19:56:
Waarom? Had ik zelf niet aan gedacht, ben benieuwd naar de onderbouwing.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

• SCIxX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:14
Freeaqingme schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 19:42:
[...]

Waarom? Had ik zelf niet aan gedacht, ben benieuwd naar de onderbouwing.
Omdat de hypotheekverstrekker je een lening geeft op basis van de waarde van je woning. Als je ingrijpende aanpassingen doet die die waarde kan veranderen dan dienen zij dat te weten.

• JP_S
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:28
Justin schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 18:26:
[...]

We blijven continue in twijfel zitten merk ik. Ze vragen bizar veel informatie bij de aanvraag, onwijs lastige materie als je het voor het eerst doet... Tegelijkertijd stel dat er iets gebeurt en de opstalverzekering zou moeilijk doen want je past iets aan zonder juiste vergunningen oid.

Had niet gedacht dat het allemaal zo ingewikkeld zou zijn eigenlijk :> Wel blij met de reacties en visies hier.
Het is inderdaad vergunningplichtig, en met een vergunning heb je nog een extra constructieve check op het werk van de constructeur. De gemeente behoort namelijk die berekening te controleren. Verder is de hoeveelheid informatie die nodig is voor dit soort vergunningen heel beperkt. Een constructieve berekeningen en een plattegrond van de bestaande en nieuwe situatie zou mijn inziens afdoende moeten zijn.
De vragenlijst op het omgevingsloket maakt het soms wat onoverzichtelijk, om dat deze uitgaat van alle bijna niet voorkomende uitzonderingen ;)

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Nu online
[...]
Vraag een vergunning aan. Daar kan de constructeur / architect je mee helpen. Wat je nodig hebt is al aangegeven in dit draadje: Tekeningen met situatie bestaand, situatie nieuw zowel plattegronden als doorsnedes (oud / nieuw) en details. Natuurlijk een berekening van de oplossing die door de constructeur wordt voorgesteld. De tekeningen moeten afgestemd zijn op de oplossing die de constructeur voorstelt. Dat is de basis wat je zou moeten inleveren. Moet het anders dan hoor je dat wel via de aanvraag. Je krijgt toch de tijd om dat aan te vullen / aan te passen.

Soms helpt het hebben van een vooroverleg ook heel goed. Dan kan je vragen wat allemaal ingeleverd moet worden.

Over het niet hebben van een vergunning die je toch nodig had en je verkoopt je huis: Dan kan dat problemen opleveren. De verplichting vervalt namelijk niet. De koper mag verwachten dat wat hij koopt aan alle geldende (bouw) wetgeving en eisen te voldoet. Het niet hebben van een bouwvergunning kan zorgen dat je alsnog aansprakelijk bent. Het is beter het een en ander op papier te hebben zodat je kan aantonen dat je je aan de (bouw)wetgeving voldoet.
[...]
Dat wordt heel vaak onderschat. Daarom zijn er professionele adviseurs die je kunnen ondersteunen en helpen.

• MikaX
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 09:52
Wij zitten in ongeveer dezelfde situatie. Een draagmuur op zolder verplaatsen waar een dakkapel moet komen. Voor de dakkapel moet een vergunning aangevraagd worden. De muur vragen we ook meteen aan. We hebben sowieso een constructeur voor de uitbouw beneden, die berekent dit ook. Begreep al van de aannemer dat in onze gemeente er vaker iemand op de stoep staat om te controleren of alle papieren in orde zijn dan in een gemeente ernaast.

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Ik begrijp niet helemaal waarom het ineens oké lijkt om een wetgeving niet te volgen?

Dat is gewoon een strafbaar iets.

Stel je hebt een rijtjeshuis waarbij je buurman de draagconstructie aanpast en er iets mis gaat qua constructie waardoor jij schade hebt. Is dan je reactie, nee dat is prima pietje van tweakers zei dat buurman wel een vergunning nodig had maar dat het nergens op sloeg om het aan te vragen.

En dan kun je wel zeggen, maar is een constructeur bij betrokken geweest. Maar waarom zou diezelfd buurman dat laten berekenen als je dat toch alleen maar nodig hebt voor de vergunning. Firma B Haas kon het wel regelen voor 2500 euro minder!

• maubaan
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 24-12 11:47
bel je gemeente, vraag netjes of zoiets in jou gemeente gemeld moet worden wees duidelijk in wat je wil, de balie medewerker bij de gemeente krijgt al genoeg wazige belletjes.
Als het wel nodig is, vraag het of netjes aan en houd de regels aan.
ik heb de muur er gewoon uit gesloopt met mijn aannemer, ik heb nergens gevraagd of een vergunning nodig was, het is overigens binnen daar kan je gemeente niet veel van zeggen volgens mij.

weet je zeker dat het een dragen de muur is?

I9-9900K | Asro Z390 PHANTOM GAMING 9 Z390 | GiBy8GB D6 RTX 2070 Windforce 8G | Corsair RM550X (2018) 550W ATX24 | Cooler Master ML120L RGB | Corsair Vengeance LPX 32 GB | NZXT H500

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 24-12 11:18
maubaan schreef op woensdag 3 december 2025 @ 11:14:
het is overigens binnen daar kan je gemeente niet veel van zeggen volgens mij.
Bij een dragende muur dus wel. Daar moet simpelweg een vergunning voor worden aangevraagd en als de berekeningen en bouwplan etc niet goed zijn, kan dat dus worden geweigerd.

Gek dat je een draagmuur wel vergunningsvrij mag weghalen als het onderdeel is van een verbouwing waarbij je een utibouw realiseert.

• achterhoeker
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 24-12 08:53
Murkmans schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 17:48:
Eens met @achterhoeker.
Als ze langskomen zeg je ich habe es nicht gewußt en laat je de berekening van het staal zien die je boven de opening geplaatst hebt. In het ergste geval moet je het achteraf nog legaliseren.

Ik knal d'r met m'n collega's zon 50 tot 60 vergunningsaanvragen door per jaar en gewoon doen is bij dit soort vragen nog steeds het advies. En ja, bewoner en aannemer krijgt altijd wel het advies een correct constructierapport te (laten) maken.

[ Voor 8% gewijzigd door achterhoeker op 03-12-2025 14:10 ]

Specs: Dingen & Spullen. Alsof iemand dat boeit ;-)

• maubaan
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 24-12 11:47
Pat911 schreef op woensdag 3 december 2025 @ 13:54:
[...]

Bij een dragende muur dus wel. Daar moet simpelweg een vergunning voor worden aangevraagd en als de berekeningen en bouwplan etc niet goed zijn, kan dat dus worden geweigerd.

Gek dat je een draagmuur wel vergunningsvrij mag weghalen als het onderdeel is van een verbouwing waarbij je een utibouw realiseert.
ik heb met een aannemer mijn dragende muur gewoon gesloopt en weer ondersteund met dragen de balk. zonder dat de gemeente hier iets van wist.
Andere buren hebben ook delen van de muur gesloopt (waar een deur zat het gat fors vergroot) zonder dragende balk terug te plaatsen.. wel vreemd dat hier een vergunning voor gegeven moet worden maar er zo weinig van bekend is.

I9-9900K | Asro Z390 PHANTOM GAMING 9 Z390 | GiBy8GB D6 RTX 2070 Windforce 8G | Corsair RM550X (2018) 550W ATX24 | Cooler Master ML120L RGB | Corsair Vengeance LPX 32 GB | NZXT H500

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 18:24

Rzaan

Altijd zoekende

In zijn algemeenheid is het zo dat als jij iets doet dat niet volgens de wet is, dat dan verzekeringen e.d niet thuisgeven mocht er wat fout gaan.

Dat gezegd hebbende: Ik zou geen vergunning aanvragen.
Sterker nog, ik zou - als het een redelijk standaard ingreep is - niet eens een bouwkundige er naar laten kijken. Die maken een berekening en gooien daar voor de zekerheid 20-30 % bovenop. Dat kan een aannemer net zo goed zelf doen.
Maar de laatste alinea is slechts een mening, zeker geen advies.

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Nu online
achterhoeker schreef op woensdag 3 december 2025 @ 14:05:
[...]
Ik knal d'r met m'n collega's zon 50 tot 60 vergunningsaanvragen door per jaar en gewoon doen is bij dit soort vragen nog steeds het advies. En ja, bewoner en aannemer krijgt altijd wel het advies een correct constructierapport te (laten) maken.
Het vervelende is dat een verzekeringsmaatschappij / hypotheekverstrekker daar wel een probleem mee kan hebben. Want als je dingen doet die tegen de wet zijn kan dat aangerekend worden. Het advies dient gewoon te zijn: Vraag het bij de gemeente na, dan weet je het. Of vraag gewoon een vergunning aan. Dan krijg je ook wel te horen of het je wel of niet hoeft te doen.

• Justin
Nogmaals dank iedereen😬

We gaan het vergunningstraject gewoon netjes in. Vinden er wat van, maar willen het gewoon op de juiste manier geregeld hebben. Gaan de gemeente om hulp vragen voor het inhoudelijk aanvragen en zodat we zeker weten wat we bij de constructeur precies moeten aanvragen.

Ik laat wel even weten hoe het hele traject verloopt komende weken/maanden voor wie het interessant vindt.

[ Voor 8% gewijzigd door Justin op 05-12-2025 01:15 ]

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:29
BlueKeenan schreef op woensdag 3 december 2025 @ 11:07:
Ik begrijp niet helemaal waarom het ineens oké lijkt om een wetgeving niet te volgen?

Dat is gewoon een strafbaar iets.
Nee, het niet naleven van wet- en regelgeving is niet altijd strafbaar, maar alleen als er specifiek sprake is van een wettelijke strafbaarstelling, maar zoals door anderen al gezegd: het feit dat het wel moet, kan je in een lastig parket brengen bij bijvoorbeeld verkoop of wanneer je schade hebt die samenhangt met deze verbouwing.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 22-12 10:21
achterhoeker schreef op woensdag 3 december 2025 @ 14:05:
[...]

Als ze langskomen zeg je ich habe es nicht gewußt en laat je de berekening van het staal zien die je boven de opening geplaatst hebt. In het ergste geval moet je het achteraf nog legaliseren.

Alsof onwetendheid je vrijwaart van enkele verantwoordelijkheid; dat doet het niet.
Echter wat hier eerder al geroepen is, er zijn honderden zo niet duizenden woningen uit de jaren 50/60/70 de laatste jaren flink verbouwd waarbij dezelfde ingreep gedaan is.
En mijn inschatting is dat het overgrote deel zonder vergunning gedaan zal zijn en daar kan ik me wat bij voorstellen. Dat zou ik ook gedaan hebben (en misschienook wel gedaan).
Belangrijkste is dat je een goede constructieberekening hebt door een gecertificeerd constructiebedrijf en een aannemer die verzekerd is.

PSN: Flix20-NL

• ConstructiCheck
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 06-12 15:44
Ik ben zelf constructeur en Ik zal ook altijd een constructie berekening laten maken. Kost je rond de 400-600 euro en dan weet je zeker dat het juiste wordt gedaan. Ik heb toch ook vaak gezien dat de ervaring en expertise van de aannemer niet voldoende is. Mocht ik iets voor jullie kunnen betekenen dan hoor ik het.

• Justin
Thanks allemaal,

Constructieberekening is binnen en de vergunningsaanvraag is er vanmorgen uitgegaan. Benieuwd of alles in 1x goed is gegaan en hoe snel het gaat. Spannend wel :D

Nu nog helderheid krijgen over de bovenverdieping en dan zijn we weer blij :-) Daar hebben 2 constructeurs een verschillende mening over. De een vindt de (35-jaar geleden door de vorige bewoners verwijderde) muur tussen de slaapkamers in geen draagmuur, en de ander wel. |:(
Pagina: 1