Draagmuur verwijderen, vergunning?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Justin
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23:43
Hi, in onze nieuwe woning willen we graag de draagmuur tussen de keuken en woonkamer weg laten halen. Hiervoor hebben we een aannemer gevonden met honderden positieve reviews, offerte ontvangen, prima prijs en goed gevoel bij.

Enig puntje van twijfel is dat wij aangaven de vergunning nog te moeten regelen (en best een lastig iets te vinden), waarop hij eigenlijk adviseert om dat niet te doen maar gewoon het muurtje weg te halen, balk erin, afwerken en klaar. Toen ik vroeg of dat verder mogelijk invloed had als er bijv. iets misgaat constructief gezien, gaf hij aan dat hij een CAR (construction all risk) verzekering heeft en dat dat verder afgedekt is.

Constructieberekening wordt overigens sowieso gedaan, ook om te bepalen dat de juiste balk geplaatst wordt. Bij de 'gratis'/inbegrepen constructieberekening krijgen we dat overigens niet op papier en die kan niet voor een vergunningsaanvraag worden gebruikt. Voor een X bedrag is dat op verzoek wel gewoon mogelijk.

Begrijp me niet verkeerd, hij vindt dat we het helemaal zelf moeten weten of we het vergunningstraject aan willen gaan of niet, maar ziet er in zekere zin eigenlijk weinig reden voor.

Ik begin aan mezelf te twijfelen :+ Los van dat ik de vergunningsaanvraag persoonlijk vrij onzinnig vind, neig ik toch meer naar de volledige constructieberekening en vergunningsaanvraag ook om het gewoon volgens de regeltjes te hebben geregeld en ben eigenlijk wel benieuwd naar jullie mening hierover.

We krijgen eind deze maand pas de sleutel, maar zouden idealiter ASAP de vergunningsaanvraag doen zodat die max 8 weken gaan lopen. De originele bouwtekeningen hebben we al, en voor wat ik begrepen heb voeren ze daar de constructieberekening op uit? Iemand ervaring met alvast het traject ingaan voordat de overdracht is geweest? En hoe dat verliep? Of juist de andere kant; muur weghalen zonder vergunning?

Alle reacties

• SCIxX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:10
Vergeet niet ook je hypotheekverstrekker in te lichten.

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:04
@Justin
Het risico is uiteraard beperkt, maar je kan het beter op safe spelen en gewoon voor de vergunning gaan.

Vul anders hier alles eens in: https://omgevingswet.overheid.nl/checken
Weet je direct of het wel of niet nodig is.

• Justin
SCIxX schreef op maandag 1 december 2025 @ 19:56:
Vergeet niet ook je hypotheekverstrekker in te lichten.
Staat in de verbouwplannen vermeld tbv bouwdepot, dus die zijn in principe op de hoogte :)
chrisborst schreef op maandag 1 december 2025 @ 19:58:
@Justin
Het risico is uiteraard beperkt, maar je kan het beter op safe spelen en gewoon voor de vergunning gaan.

Vul anders hier alles eens in: https://omgevingswet.overheid.nl/checken
Weet je direct of het wel of niet nodig is.
Die heb ik ingevuld en stap 4 geeft aan "Vraag een vergunning aan voor 'Bouwactiviteit (technisch)'"

Dus lijkt me de vergunningsaanvraag nodig, ondanks de relatief kleine ingreep... (een hele uitbouw aan de achterkant mag vergunningsvrij, maar een muurtje doorbreken van 2,5m >:) )

• K1p
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 23:31

K1p

Gewoon een vergunning aanvragen, incl bouwkundig rapport kost het zon 1000 euro. Maar je slaapt er beter van, zelf ook gedaan en hoewel het veel geld is weet je wel dat het klopt.

Aannemer had er bij geen mening over. Hij had wel de juiste H balken al geregeld.

Hou wel rekening met de tijd die het allemaal gaat kosten. Rapport opmaken, soms daarvoor bouwtekeningen huis bij gemeente gaan halen. Wachten op bouwkundig rapport. Vergunning aanvraag 6-10 weken mogelijk. Succes in ieder geval!!

• Kippie19
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 20:53
Er is niet altijd een vergunning nodig, maar persoonlijk zou ik wel altijd een constructieberekening laten maken. Wij zelf gaan een grote verbouwing doen inclusief verwijderen van diverse draagmuren en hebben vooroverleg gedaan met de gemeente, zij hebben zelf aangegeven dat het vergunningsvrij kan mits in achtnemening van de regelgeving. Kosten 140 euro met op schrift dat er geen vergunning nodig is.

• Justin
Kippie19 schreef op maandag 1 december 2025 @ 20:33:
Er is niet altijd een vergunning nodig, maar persoonlijk zou ik wel altijd een constructieberekening laten maken. Wij zelf gaan een grote verbouwing doen inclusief verwijderen van diverse draagmuren en hebben vooroverleg gedaan met de gemeente, zij hebben zelf aangegeven dat het vergunningsvrij kan mits in achtnemening van de regelgeving. Kosten 140 euro met op schrift dat er geen vergunning nodig is.
Dat is wel interessant, dat gaat waarschijnlijk ook een stuk vlotter dan de hele vergunningsprocedure aangaan.

In dat geval zou de kortste klap denk ik voor ons zijn constructieberekening (geschikt voor vergunningsaanvraag, dus officiele versie) laten doen en dan in vooroverleg gaan met de gemeente.

Was vooroverleg in jouw geval een kwestie van een belletje en een afspraak maken? Of heb je een volledig conceptaanvraag ingediend?

• Paul Hewson
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 02:38
Heb je geen informele inloop? In mijn gemeente kun je een kosteloos oriëntatiegesprek aanvragen. Ik ben zelf ook bezig met een verbouwing waarbij er alle draagmuren uit gaan., dus dat heb ik gedaan en zodoende heb ik ook een rechtstreeks contactpersoon. Deze gaf ook aan gewoon de tekeningen naar hem op te sturen zodat hij het intern kon bespreken en aan de stadsbouwmeester kon voorleggen (ik pak zowel de binnen- als buitenkant aan). Op deze manier heb ik de kosten voor een vooroverleg uitgespaard.

De technische tekeningen en constructieberekening zijn pas met de vergunningsaanvraag verstrekt, die beoordelen ze bij mijn weten niet bij een vooroverleg vanwege de tijd die het kost.

Nu wachten op de beoordeling van de vergunningsaanvraag, dan kan volgend voorjaar het dak er af. Met het verwijderen van de draagmuren heb ik niet gewacht, de containers met puin zijn al afgevoerd. Het huis staat nog, dus de constructieberekeningen kloppen :+

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:38
Volgens mij heeft de constructeur een originele bouwtekening nodig om een nieuwe constructieberekening te kunnen maken die aantoont dat de nieuwe constructie de krachten op kan vangen die vrijkomen bij het verwijderen van de draagmuur.
De gemeente gebruikt de originele tekeningen om te kunnen zien of hetgeen je samen met de constructeur en aannemer in gang wilt zetten wel veilig genoeg is.
Wanneer het omgevingsloket aangeeft dat een vergunningsaanvraag noodzakelijk is dan is dat ook zo. Dit kan per gemeente verschillen, wat in de ene gemeente wel mag zonder vergunning kan in een andere gemeente anders zijn.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• BlackMonkey
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 01:41
Justin schreef op maandag 1 december 2025 @ 20:58:
[...]

Dat is wel interessant, dat gaat waarschijnlijk ook een stuk vlotter dan de hele vergunningsprocedure aangaan.

In dat geval zou de kortste klap denk ik voor ons zijn constructieberekening (geschikt voor vergunningsaanvraag, dus officiele versie) laten doen en dan in vooroverleg gaan met de gemeente.

Was vooroverleg in jouw geval een kwestie van een belletje en een afspraak maken? Of heb je een volledig conceptaanvraag ingediend?
Let wel op, je komt bij een conceptaanvraag ook op een lijstje. Zelf ook eens iemand van de gemeente langs gehad die aangaf, je hebt hier eerder contact voor gezocht.....dus we komen even kijken. 100% handhaving of je tot uitvoer bent overgegaan, was het beleid. Aan de andere kant hoeft er ook maar 1 buurman te zijn die je puincontainer meldt en ze staan net zo snel op de stoep.
Pagina: 1