Ik vond het volgende artikel: http://www.phoenixsailingcharters.com/rainwater.htm waarin heel mooi wordt uitgelegd hoe je je toilet kan voorzien van regenwater aanvoer, waardoor je geen kostbaar drinkwater hoeft te gebruiken ervoor. Super mooi idee!
Ik speel al langer met het idee om de toiletten met regenwater door te spoelen. Ook zou ik graag regenwater of vergelijkbaar gebruiken voor de wasmachine, enz. Je zou ook nog afvalwater van de douche kunnen opvangen.
Maar de klassieker is uiteraard dat het toilet beneden netjes afgewerkt is en voorzien is van tegels enz. Het toilet in de badkamer op de tweede verdieping ook al. Helaas zijn de toevoerleidingen afgetakt van de normale drinkwater leidingen in huis, wat dus betekent dat je daar niet zomaar "tussen" kan gaan zitten.
Je zou ergens kunnen boren / slopen, zonder de tegels te slopen, maar de Geberit inbouwreservoirs hebben een soort "wartel"-aansluiting, daar moet je dan maar bij kunnen. Dat betekent dus naast / achter / boven je toilet een heel groot gat maken om daar fatsoenlijk te kunnen werken.
Ook de afvoer van de douche in onze badkamer is aangesloten op de stamleiding(? heet dat zo?) waar ook de afvoer van de toiletten op is aangesloten. Aka, het is niet makkelijk, eigenlijk zo goed als niet te doen, om daar een dedicated aftakking op te maken, zodat je nog ergens "tussenin" kan zitten om het water af te voeren naar een andere plek, zodat je het weer kan hergebruiken.
M.a.w.: Is het onmogelijk om dit in bestaande bouw te realiseren? Komt hier altijd breekwerk bij kijken, of zijn er nog manieren om dit toch te kunnen doen?
Ik ben niet vies van klussen, boren, enz. Maar ik ga niet opnieuw tegelen.
Een aantal mogelijkheden die ik zie:
Is het een niet-nuttige opdracht die ik probeer uit te voeren? Ik vind het zelf een mooi idee dat we kostbaar drinkwater niet gebruiken voor dit soort doeleinden.
En uiteraard is het voor de eindafrekening ook beter. Misschien nu nog niet zo. Maar ik zie de prijzen van drinkwater zeker omhoog gaan in de komende jaren. In ons geval hebben we Brabant Water. Zij hebben al vaker artikelen gepubliceerd waarin ze schrijven over drinkwatertekorten enz. Nu ben ik nog niet zo mega goed gelovig puur op een artikel, maar het is een feit dat drinkwater soms schaars is en het is ook een feit dat schoon drinkwater gebruiken voor dit soort zaken niet per se zou moeten.
Ik speel al langer met het idee om de toiletten met regenwater door te spoelen. Ook zou ik graag regenwater of vergelijkbaar gebruiken voor de wasmachine, enz. Je zou ook nog afvalwater van de douche kunnen opvangen.
Maar de klassieker is uiteraard dat het toilet beneden netjes afgewerkt is en voorzien is van tegels enz. Het toilet in de badkamer op de tweede verdieping ook al. Helaas zijn de toevoerleidingen afgetakt van de normale drinkwater leidingen in huis, wat dus betekent dat je daar niet zomaar "tussen" kan gaan zitten.
Je zou ergens kunnen boren / slopen, zonder de tegels te slopen, maar de Geberit inbouwreservoirs hebben een soort "wartel"-aansluiting, daar moet je dan maar bij kunnen. Dat betekent dus naast / achter / boven je toilet een heel groot gat maken om daar fatsoenlijk te kunnen werken.
Ook de afvoer van de douche in onze badkamer is aangesloten op de stamleiding(? heet dat zo?) waar ook de afvoer van de toiletten op is aangesloten. Aka, het is niet makkelijk, eigenlijk zo goed als niet te doen, om daar een dedicated aftakking op te maken, zodat je nog ergens "tussenin" kan zitten om het water af te voeren naar een andere plek, zodat je het weer kan hergebruiken.
M.a.w.: Is het onmogelijk om dit in bestaande bouw te realiseren? Komt hier altijd breekwerk bij kijken, of zijn er nog manieren om dit toch te kunnen doen?
Ik ben niet vies van klussen, boren, enz. Maar ik ga niet opnieuw tegelen.
Een aantal mogelijkheden die ik zie:
- Ik zou op de benedenverdieping vanuit de trapkast (of vanuit de trap) bij het toilet kunnen, door een flink gat te maken in de trapkast muur. Het inbouwreservoir staat namelijk met de rug naar de trapkast toe. Dat zou enkel betekenen dat er wat geverfd moet worden in de trapkast. Vanuit de trap zou ook kunnen, ik zou dan goed moeten uitmeten zodat ik precies boven het inbouwreservoir uit zou komen, dan zou ik bij de wateraansluiting kunnen. Dan uiteraard nog een gaatje boren vanuit de kruipruimte zodat ik een waterleiding (flexibele meerlagenbuis, Uponor o.i.d.) naar boven kan steken. Je zou dan een gat moeten maken in het inbouwreservoir, om de tweede leiding naar binnen te kunnen brengen. Dat kun je netjes afdichten. Dan zou je vervolgens op 1 van de 2 een stop kunnen doen, en op de andere de leiding aansluiten die naar het water reservoir zelf gaat. En dat betekent dus ook werken in een heel krappe ruimte.
- In de badkamer heb ik die luxe helemaal niet. Het inbouwreservoir staat met de rug naar de muur van de buren, dus ik kan er enkel vanuit de zijkant bij, ook weer via de trap. Ik zou dan eventueel, als ik dat dan echt open sloop, een gat schuin naar beneden kunnen boren, zodat ik in het verlaagd plafond van het toilet beneden uit kom. Vanuit daar zou ik dan die waterleiding wel richting de meterkast o.i.d. kunnen krijgen. Maar ook dat is geen makkelijke opgave.
- Voor de afvoer van de douche zie ik echt geen fatsoenlijke mogelijkheid. Ik ga geen gat van 40mm diameter of nog groter boren, om dan van onderuit dat aan te sluiten op die afvoer. Want daar krijg ik echt niet zomaar een t-stuk in o.i.d. Lijkt me niet realistisch helaas.
- Voor de wasmachine beneden kan ik wel makkelijk naar de kruipruimte boren denk ik. Dat is nog wel aan te leggen zonder gek te moeten doen.
Is het een niet-nuttige opdracht die ik probeer uit te voeren? Ik vind het zelf een mooi idee dat we kostbaar drinkwater niet gebruiken voor dit soort doeleinden.
En uiteraard is het voor de eindafrekening ook beter. Misschien nu nog niet zo. Maar ik zie de prijzen van drinkwater zeker omhoog gaan in de komende jaren. In ons geval hebben we Brabant Water. Zij hebben al vaker artikelen gepubliceerd waarin ze schrijven over drinkwatertekorten enz. Nu ben ik nog niet zo mega goed gelovig puur op een artikel, maar het is een feit dat drinkwater soms schaars is en het is ook een feit dat schoon drinkwater gebruiken voor dit soort zaken niet per se zou moeten.
PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?