Woning bekabeling: CAT7 + patchpanel + Reolink PoE-camera’s

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Massri00
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 03-12 12:19
Hoi allemaal,

Ik ben bezig met de netwerkbekabeling van mijn woning.
Ik heb overal CAT7-installatiekabel getrokken (RedStar24 S/FTP). In de kamers komen Rutenbeck Cat6A inbouwaansluitingen.

In de meterkast wil ik het netjes maken:
• Alle kabels op een Cat6A patchpanel
• Korte patchkabels naar router/switch
• PoE-camera’s via patchpanel naar Reolink NVR
• De Reolink D340W deurbel is een WiFi-variant maar kan wél bekabeld worden geen PoE.

Mijn vragen:
1. Is het voor PoE-camera’s prima om via een patchpanel te gaan, of is het technisch beter om camera’s rechtstreeks op de NVR/PoE-switch aan te sluiten?
2. Zijn de Reolink RLC-843A en Reolink Duo PoE goede keuzes voor een Reolink NVR-setup, of zijn er betere alternatieven en dan niet in een prijsklasse veel duurder zoals Hikvision of Dahua. De camera's wil ik gebruiken in combinatie met Home Assistant en Google Home.

Alle praktische adviezen voor de opbouw van de meterkast zijn welkom!

Alvast bedankt!

Alle reacties

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:47

nelizmastr

Goed wies kapot

1. Ja via patchkabels maakt niet uit. Het zal gewoon werken. Het is niets meer dan een doorverbinding van de koperen contacten dus het verlies is verwaarloosbaar.

2. Kan ik niet op antwoorden, ik heb alleen een Unifi setup met een deurbel en één camera :+

Let wel even op dat je de folie om je sftp kabel goed wegwerkt (of aan een van beide kanten netjes aarden), als die op meerdere plekken metalen delen raakt kun je aardlussen krijgen.

[ Voor 5% gewijzigd door nelizmastr op 01-12-2025 16:34 ]

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• Ghostface9000
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09:20
1 Ja geen probleem, is altijd de netste oplossing.
2 Weet niet wat het budget is en wat de reolink oplossing kost maar je kan de unvr instant van unifi misschien eens bekijken. Is een complete recorder met ingebouwde PoE switch.
Moet wel nog een HDD bij.
Als je echt goedkoop wil zou ik de UVC-G5-Turret-Ultra aanraden voor daarbij. Geeft prima beeld met smart detections.

Als je iets meer budget hebt kan je naar de G6 turret/G6 Bullet bekijken.
Worden ook pakketjes van verkocht.

• Asterion
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08:46
Massri00 schreef op maandag 1 december 2025 @ 16:31:
Ik heb overal CAT7-installatiekabel getrokken (RedStar24 S/FTP). In de kamers komen Rutenbeck Cat6A inbouwaansluitingen.
1. Vanwaar de keuze om Shielded te nemen? Je maakt het aansluiten op die manier onnodig ingewikkelder.
UTP is genoeg voor een standaard huis.
2. Cat 6a inbouwdozen gaan niet op cat7 EN je moet nog eens extra aandacht besteden want het moet dan nog eens speciaal voor s/ftp kabel zijn.

• Gieterse
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 03-12 15:47
Asterion schreef op maandag 1 december 2025 @ 21:38:
[...]
2. Cat 6a inbouwdozen gaan niet op cat7
De snelheid van cat6 en cat7 is toch gelijk? Enige verschil is de bandbreedte.
Ik ben op dit moment met hetzelfde bezig in het bedrijfsgedeelte van mijn woning; overal cat7 kabels getrokken en cat 6a wandcontact dozen. Of het werkt weet ik nog niet, installatie is nog niet klaar ;)

• Asterion
Gieterse schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 11:30:
[...]

De snelheid van cat6 en cat7 is toch gelijk? Enige verschil is de bandbreedte.
Ik ben op dit moment met hetzelfde bezig in het bedrijfsgedeelte van mijn woning; overal cat7 kabels getrokken en cat 6a wandcontact dozen. Of het werkt weet ik nog niet, installatie is nog niet klaar ;)
Doordat TS gekozen heeft voor CAT7 welke S/FTP is maak je het ingewikkelder omdat dat ook nog eens goed moet aarden.
S/FTP in een huishouden is eigenlijk ook overkill, tenzij je je kabel naast hoogspanning legt waar veel vermogen doorgaat.

Maar blijkbaar heb je WCD's die geschikt zijn voor CAT6a en CAT7.
Normaal hebben die telkens andere WCD's.

• Gieterse
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 03-12 15:47
Asterion schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 16:22:
[...]
omdat dat ook nog eens goed moet aarden.
Helder! En wat als je het niet goed aardt? Zit er zelf ook mee te prutsen op dit moment.

• Asterion
Gieterse schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 20:54:
[...]

Helder! En wat als je het niet goed aardt? Zit er zelf ook mee te prutsen op dit moment.
Zoals hier wordt gezegd, aan 1 zijde van de kabel.
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/84067294
Pagina: 1