Project wandmeubel - tv en audio

Pagina: 1
Acties:

• MJ23
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 03-12 16:47
In mijn nieuwe huis wil ik graag zelf een wandmeubel maken voor mijn tv, audio-installatie (soundbar, platenspeler, versterker, boxen) en LP's. Wat ik namelijk in m'n hoofd heb is niet te koop bij de IKEA en iets op maat laten maken is te duur. Daarom zat ik er aan te denken om zelf een wandkast te ontwerpen en te maken. Mijn eisen hiervoor zijn:
- de mogelijkheid om de tv achter deuren te verbergen zodat je deze uit het zicht kan hebben als je geen tv kijkt. Ik zit te denken aan scharnierdeuren of aan een soort broodtrommel constructie dat je de deurtjes openschuift en deze met een soort rail in een bocht achter de tv komen wanneer je hem open doet (zoals bijvoorbeeld bij dit meubel van Jysk). Ik wil dit graag doen omdat ik een groot zwart vlak in de woonkamer niet mooi vind.
- Ruimte voor mijn audio-installatie met vakken voor mijn platenspeler en boxen. Deze mogen in het zicht staan, zeker omdat ik op termijn mogelijk design speakers zou willen kopen om mijn audio installatie te upgraden. De versterker en soundbar zou ik het liefst in een kastje willen hebben waarbij de deuren dicht kunnen en je de deuren bij gebruik open kan schuiven en aan de bovenkant kan laten rusten, vergelijkbaar met het Stockholm tv meubel dat ik nu heb. Ook zouden vakken gebruikt kunnen worden om de albumcovers van platen te laten zien.
- Eventueel iets van vitrine om Lego in neer te zetten.
Het meubel zelf mag best groot zijn: een kast van vloer tot plafond zou een optie zijn, de woonkamer is hier ruim genoeg voor. Ook hebben we breedte genoeg: denk aan een breedte van 2,5 tot 3 meter. Een idee zoals je vroeger had met boekenkasten van plafond tot vloer vind ik een heel tof idee.

Een aantal zaken waar ik aan dacht om rekening mee te houden is het volgende:
- de afmetingen van het stuk waar de tv in moet komen moet rekening houden met een grotere tv in de toekomst. Ik heb nu (volgens mij) 55 inch, dit zou mogelijk nog wel eens 65 inch kunnen worden.
- de diepte van de kast moet diep genoeg zijn om de platenspeler in te zetten en de platen op te bergen.
Dit zou mijn eerste keer zijn dat ik een meubel ontwerp. Ik heb uiteraard het nodige kastenwerk van IKEA in elkaar geschroefd, maar een eigen kast ontwerpen en bouwen heb ik nog nooit eerder gedaan. Een optie is om IKEA meubels als basis te nemen en dit verder uit te bouwen naar mijn eigen wensen. Ik ben bereid om de kast in een andere kleur te schilderen zodat deze bij het interieur past. Een eerste concept schets moet ik nog maken.

Ik ben benieuwd wat voor adviezen jullie hebben. Dit kan uiteraard design technisch zijn, maar ook op bouwkundig gebied.