Vraag

• ams.marc
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 14:21
Beste Teakers forum,

Ik maak gebruik van Proton VPN, geïnstalleerd op mijn Unify Express‑router via WireGuard.

Nu merk ik dat de CPU van de router niet krachtig genoeg is voor normaal thuis‑internetverkeer (geen gaming, geen 4K‑streaming, enzovoort), maar wel voor Teams‑videogesprekken.

Welke thuisrouter zouden jullie in deze situatie aanraden? Ik heb weinig ervaring met het installeren van netwerkhardware, dus het moet zo min mogelijk configuratie vereisen – bij voorkeur een plug‑and‑play oplossing.

Alvast hartelijk dank voor het advies!

Met vriendelijke groet,

Alle reacties

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14:15
4k streaming is nog geen 20 Mbit/s, dat moet die Unifi Express makkelijk aan kunnen.
Kan je probleem ergens anders aan liggen?

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:47
jeroen3 schreef op maandag 1 december 2025 @ 15:53:
4k streaming is nog geen 20 Mbit/s, dat moet die Unifi Express makkelijk aan kunnen.
Kan je probleem ergens anders aan liggen?
Hij maakt gebruik van Wireguard op die router, dan kan de processor nog wel eens een bottleneck zijn, ik lees op diverse fora mensen die VPN gebruiken op dat device en maar 15/20/30mbit halen.

A wise man's life is based around fuck you

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:23

franssie

Save the albatross

@ams.marc wat voor internet verbinding hebt je? PPPOE vreet ook al redelijk wat processor capaciteit bij Unifi dacht ik.

Dat gezegd hebbende, net even getest met speedtest.net vanaf een Klik & Klaar client naar een KPN/Youfone 100/100 site glas over WireGuard, haal ik ca 60 doen (dus up vanaf glaskant) en 80 up (dus down aan glas kant) en daar zit wat latency en instabiliteit in van de 5G K&K oplossing.
Aan de glaskant staat een Unifi Express (6) (aan de K&K Kant ook maar die gebruik ik niet als als VPN client, dat draait op de laptop).

[ Voor 11% gewijzigd door franssie op 01-12-2025 16:16 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

ams.marc schreef op maandag 1 december 2025 @ 15:47:
Beste Teakers forum,

Ik maak gebruik van Proton VPN, geïnstalleerd op mijn Unify Express‑router via WireGuard.

Nu merk ik dat de CPU van de router niet krachtig genoeg is voor normaal thuis‑internetverkeer (geen gaming, geen 4K‑streaming, enzovoort), maar wel voor Teams‑videogesprekken.
Hoe moeten we deze zin nu precies lezen? Heb je problemen bij Teams gesprekken, of juist bij 4K streaming en gaming? En weet je zeker dat het aan de router ligt en niet dat het tunnelen via Proton zelf al voor vertraging zorgt? Hoe en wat heb je precies getest om tot die conclusie te komen?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Orion84
  • Nu online

Orion84

Fotogenie(k)?

franssie schreef op maandag 1 december 2025 @ 16:15:
@ams.marc wat voor internet verbinding hebt je? PPPOE vreet ook al redelijk wat processor capaciteit bij Unifi dacht ik.

Dat gezegd hebbende, net even getest met speedtest.net vanaf een Klik & Klaar client naar een KPN/Youfone 100/100 site glas over WireGuard, haal ik ca 60 doen (dus up vanaf glaskant) en 80 up (dus down aan glas kant) en daar zit wat latency en instabiliteit in van de 5G K&K oplossing.
Aan de glaskant staat een Unifi Express (6) (aan de K&K Kant ook maar die gebruik ik niet als als VPN client, dat draait op de laptop).
Maar dat is dan met de Unifi Express in VPN server mode? Daar kan nog wel verschil in zitten geloof ik?

Op Reddit in elk geval wel meer mensen met lage VPN throughput met de Unifi Express: https://www.reddit.com/r/UNIFI/comments/1894smh/unifi_express_poor_vpn_client_throughput/

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:23

franssie

Save the albatross

Orion84 schreef op maandag 1 december 2025 @ 16:24:
[...]

Maar dat is dan met de Unifi Express in VPN server mode?
Ja dat klopt.
Daar kan nog wel verschil in zitten geloof ik?
Zou best kunnen, mijn werk aanname was even dat het protocol Wireguard dan niet per sé de beperkende factor hoeft te zijn - maar het is inderdaad een andere setup.

Maar daarom dus ook de vraag wat voor een internet aansluiting het is, en ook helemaal eens met jouw aanvullende vragen - TS is iewat onduidelijk.
Op Reddit in elk geval wel meer mensen met lage VPN throughput met de Unifi Express: https://www.reddit.com/r/UNIFI/comments/1894smh/unifi_express_poor_vpn_client_throughput/
Oh de snelheden die ik daar lees (wel twee jaar oud) zijn inderdaad wel fors lager, wellicht in een latere firmware verbetert?

[ Voor 27% gewijzigd door franssie op 01-12-2025 16:32 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• sweetdude
  • Laatst online: 13:16
ams.marc schreef op maandag 1 december 2025 @ 15:47:
Beste Teakers forum,

Welke thuisrouter zouden jullie in deze situatie aanraden? Ik heb weinig ervaring met het installeren van netwerkhardware, dus het moet zo min mogelijk configuratie vereisen – bij voorkeur een plug‑and‑play oplossing.

Alvast hartelijk dank voor het advies!

Met vriendelijke groet,
Ik ken de unify apparaten niet goed genoeg. Maar ik heb zelf een GL.iNet met stock OpenWrt erop. Hier maken ze reclame mee dat je via WireGuard 900 Mbit haalt.
Zelf kan ik dit niet testen, maar ik haal wel 500 Mbit met een eigen WireGuard server op de router geïnstalleerd. Dus dit zou eventueel indien de unfify hardware niet sterek genoeg zijn een optie kunnen zijn.

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11:56

nelizmastr

Goed wies kapot

De express is ook de meest karige router die ze verkopen. Je zou de UCG Max of Fiber kunnen overwegen, die zijn een heel stuk krachtiger. Je maakt een back-up van de express en zet die terug naar de UCG en alles staat zoals het stond. Plug en play.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• ams.marc
Bedankt voor de hulp.

Ik heb een 100 Mbit‑glasvezelverbinding via Odido. Zonder VPN haal ik de volledige 100 Mbit/s, maar met de WireGuard‑setup varieert de snelheid tussen de 10 en 30 Mbit/s en is bovendien vrij onstabiel.

Gisteren kwam ik op de Mikrotik‑website terecht bij de test‑pagina waarin de IP‑/sec‑testresultaten worden getoond: https://mikrotik.com/prod...2hnd_in#fndtn-testresults.

Maar Mikrotik lijkt mij geen hardware voor amateurs ;).

• ams.marc
Ik ga de UCG Max of Fiber optie onderzoeken :)

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Cloud Gateway Ultra gaat ook prima, scheelt direct een bak knaken.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Internet zwijgt een beetje over welke SoC er in die router zit. Maar het lijkt een dual core A53 te zijn. Volgens deze tabel zou dan 300Mbit geen probleem moeten zijn.
Oftewel, je probleem zit waarschijnlijk niet in je router. Heb je wel eens gekeken wat de processor belasting is als hij de maximale doorvoer over wireguard moet presteren?

• Orion84
  • Nu online

Orion84

Fotogenie(k)?

En wat haal je aan snelheden als je de wireguard verbinding direct vanaf je pc/laptop/telefoon opzet, in plaats van op je router?

• ams.marc
Goede vraag, ga ik deze week testen.

• Orion84
  • Nu online

Orion84

Fotogenie(k)?

En wellicht ook goed om even de wireguard config van je router te delen (evt. user/password achtige dingen maskeren). Wellicht dat er iet qua MTU of zo in te stellen is dat verkeerd staat?

Pagina: 1