Vraag

• CJ_Latitude
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21-12 14:49
Waarschijnlijk mis ik iets simpels, maar ben nog niet heel bekend met deze stof.

De kantine van mijn sportvereniging wordt verbouwd, waarbij ik de audio-installatie ga upgraden.
We gaan een aantal verschillende inputs hebben (muziek-pc / mic / streamer / laptop), welke we naar verschillende zones willen combineren. Hiervoor dacht ik een matrix mixer te gaan gebruiken. De Tascam MZ-223 (hierboven gelinkt) lijkt een geschikte. Deze heeft 6 kanalen als output: L + R in alledrie de zones.

Momenteel worden de vier PA speakers die er al hangen (twee binnen, twee buiten, dat zijn de eerste twee zones, de derde met twee speakers komt er dan nog bij) in stereo gebruikt, gevoed vanaf een Yamaha consumenten-receiver. Met de mixer zou ik zeggen dat ik dan een PA versterker als deze Monacar STA-850D kan gebruiken. Toch?

Echter, gezien de positionering van de speakers en waar mensen zich bevinden is stereo gebruiken suboptimaal. Mijn idee is daarom dan ook om iedere individuele speaker het totale signaal van de zone te laten voortbrengen.

Alleen snap ik niet hoe ik dit voor elkaar moet krijgen... Ik kan geen PA rack-versterker vinden die expliciet zegt dat 'ie een stereo input kan combineren tot een mono signaal en dat naar een X aantal speakers kan doorsturen. Ook kan ik geen matrix mixer vinden die een stereo input naar mono omzet.

Wat mis ik? Wat heb ik nodig om dit te laten slagen?

Beste antwoord (via CJ_Latitude op 21-12-2025 13:52)

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:36
Als je alleen aan/uit hoeft te doen en niet per zone per bron een ander volume nodig hebt dan lijkt de ZMX8210 wel een goede optie inderdaad. Let bij kanaal 7 en 8 op dat je daar niet vrij kunt kiezen naar welke kanaal het gaat (wat wel kan bij de eerste 6 kanalen), maar je noemt maar 4 bronnen dus dat hoeft geen probleem te zijn lijkt me.

Zijn je stereobronnen gebalanceerd of niet? Als ze dat niet zijn, of je vind het niet belangrijk, dan is de simpelste manier om van stereo een mono som te maken twee weerstandjes :) https://www.instructables...o-Convert-Stereo-to-Mono/

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Alle reacties

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:50

Jag

Dat kan eigenlijk met bijna elke mixer wel. Je kan mono inputs gebruiken op een mixer en dan beide inputs van één bron naar alle zes de outputs routen (bijv l+r en aux 1-4 of bus 1-4).

• CJ_Latitude
Jag schreef op maandag 1 december 2025 @ 23:36:
Dat kan eigenlijk met bijna elke mixer wel. Je kan mono inputs gebruiken op een mixer en dan beide inputs van één bron naar alle zes de outputs routen (bijv l+r en aux 1-4 of bus 1-4).
Ik wil dus niet dat één bron altijd naar alle outputs gestuurd worden, daar zal variatie in zitten.

• wesleyroy12
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 20-12 19:17
Persoonlijke zou ik eens kijken naar AUDAC zone mixers, deze kun aangeven of outputs stereo of mono zijn.
Houd ook rekening met afstanden, de versterker die je aangeeft is een normale D-class versterker, hoe langer de speakerkabel hoe meer signaal verlies je gaat hebben waardoor je het volume harder moet zetten om geluid uit de speakers te krijgen. Het merk is ook niet het je van het, spaar dan langer door of investeer iets meer om het optimale eruit te halen. Wellicht is een 100v systeem voor buiten en een normaal systeem voor binnen een oplossing?

• Paul
(Bijna) iedere mixer kan wel een stereo signaal op een mono bus zetten; zelfs de kneiteroude Behringer Eurorack UB802 die ik hier nog heb liggen kan line 3/4 of 5/6 op FX SEND zetten. Het is geen matrix-mixer dus voor jouw doel niet geschikt, maar om maar aan te geven dat het een hele basale functie is.

Ik weet niet wat je budget is, maar ik denk dat dit je grootste struikelpunt gaat zijn:
CJ_Latitude schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 11:56:
Ik wil dus niet dat één bron altijd naar alle outputs gestuurd worden, daar zal variatie in zitten.
Iets als een X32 Rack en een goedkope tablet doet dit op zijn sloffen, maar die X32 is wel 2x zo duur als de gelinkte Tascam (maar wel veel beter verkrijgbaar :P ). Knoop inputs aan mixbussen en mixbussen aan outputs, installeer Mixing Station op je tablet (€8 voor 4 tablets/telefoons), en je kunt (door aan de rechterkant links een mixbus te kiezen en rechts de groep met channels) naar hartenlust per output bepalen hoeveel je van een bepaalde input wilt horen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cdrsQYqbn3DzMbh07Hk8m6asydk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GeqSZzFXCg6XLgAjvQlB3Ykq.png?f=fotoalbum_large
In dit voorbeeldje wordt alles behalve Guitar 3 en het geluid van de laptop zelf naar de laptop gestuurd (en hangt de Røde mic in dezelfde ruimte waar het geluid van de laptop momenteel wordt afgespeeld; geen ideale situatie dat die er zoveel van oppikt maar voor mijn use case is dat geen issue).

PC, Laptop en CD zijn in deze stereo inputs (bovenin; ze zijn gelinkt dus heb ik dit overzicht het een van de twee kanalen verborgen), in de linker kolom rechts zijn Laptop, Smartphone, en Racktuner mono outputs. Of eigenlijk, alle kanalen en mixbussen zijn mono, en je kunt per kanaal bepalen naar welke mixbus het moet. Als je zowel een linker als een rechterkanaal naar een mixbus stuurt dan wordt het automatisch mono. Wil je dit stereo houden dan moet je het linker kanaal naar een andere mixbus sturen dan het rechterkanaal. Door de twee mixbussen (of inputs for that matter) te linken kun je zaken als preamps, EQ, faders, etc. voor beide kanalen tegelijk bedienen.

Dat voor een X32; die behandelt vrijwel alles als mono. Er zijn ook andere opties; een Behringer Wing (weer een stukje duurder) bijvoorbeeld behandelt afaik veel meer als stereo maar ook die kan stereo naar mono mixen.

Edit: Ik ben niet heel bekend met de Behringer X Air XR16 of Behringer X Air XR18 maar die lijken iig qua bussen en per bus de sends bepalen hetzelfde te kunnen en zijn een stuk goedkoper, alleen niet rackmounted. Voor jouw doel is het grootste verschil het aantal outputs, de XR16 heeft 4x mono en 1x main (die je als 5e mono-kanaal kunt gebruiken door alles naar links te pannen, of als stereo als het in een van de ruimtes wel uitkomt), de XR18 heeft er 6+1.

[ Voor 10% gewijzigd door Paul op 02-12-2025 14:21 ]

Rhàshan - Aditu Sunlock

• CJ_Latitude
Dank voor alle input.

@wesleyroy12 Die AUDAC spulletjes zien er mooi uit inderdaad, maar gaat wel over het budget heen lijkt me zo (het blijft een vereniging).

@Paul Mooi spul. Het moet alleen wel goed bruikbaar zijn voor novices die toevallig achter de bar staan. Daarom heb ik voorkeur voor iets wat staat en waar mensen alleen simpele draaiknopjes hoeven te bedienen om volumes aan te passen.

Het meerdere-inputs-verschillend-mixen-naar-verschillende-zones is an sich denk ik wel haalbaar, echter zitten er wat randvoorwaarden omheen. De gelinkte Tascam doet het in stereo, maar zojuist kwam ik deze Behringer ZMX8210 tegen, welke mono kanalen gebruikt.

Dus als ik zo'n mono-based matrix mixer heb, hoef ik denk ik "alleen" mijn stereo bronnen te mixen (L+R combineren) naar mono signalen. Ik zie deze Behringer MX883 waar dat mee denk ik mee kan, alleen heeft deze veel meer input kanalen dan ik nodig heb. Zijn deze kleiner te krijgen? Of een variant met 3 stereo inputs en evenzoveel mono outputs?

Acties:
  • Beste antwoord

• Paul
Als je alleen aan/uit hoeft te doen en niet per zone per bron een ander volume nodig hebt dan lijkt de ZMX8210 wel een goede optie inderdaad. Let bij kanaal 7 en 8 op dat je daar niet vrij kunt kiezen naar welke kanaal het gaat (wat wel kan bij de eerste 6 kanalen), maar je noemt maar 4 bronnen dus dat hoeft geen probleem te zijn lijkt me.

Zijn je stereobronnen gebalanceerd of niet? Als ze dat niet zijn, of je vind het niet belangrijk, dan is de simpelste manier om van stereo een mono som te maken twee weerstandjes :) https://www.instructables...o-Convert-Stereo-to-Mono/

Rhàshan - Aditu Sunlock

• CJ_Latitude
Dank @Paul en @wesleyroy12, uiteindelijk met jullie antwoorden de juiste zoektermen kunnen gebruiken.

Uiteindelijk deze Samson S-Zone mixer gevonden, waarmee zowel de inputs als de outputs stereo of mono geschakeld kunnen worden.

Daarnaast deze Extron XPA 4002 gevonden als eerste versterker. We blijven op zoek naar vergelijkbare om de set uit te breiden.
Pagina: 1