Van Yaris hybride naar andere hybride of toch EV?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• mikekiwi
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 24-12 17:58
In mei komend jaar eindigt het Private Lease contract van onze hybride Toyota Yaris (MY21). Alhoewel overname van de Yaris van de leasemaatschappij een optie zou kunnen zijn (€16.000), denk ik dat het toch iets anders gaat worden. Maatje groter/volwassener, niet heel groot. Maar wel ook proberen zo zuinig mogelijk uit te komen qua verbruik/kosten.
In eerste instantie gingen de gedachten uit naar een hybride auto, een maatje groter dan de Yaris. De laatste tijd echter hebben de radertjes in huize Kiwi overuren gedraaid en is er wat meer kennis o.a. over elektrisch rijden verzameld. En zien we dat we zowel hier thuis om de hoek en ook bij mijn vrouw op het werk, met de juiste laadpas kunnen laden voor 42-45 cent per kWh met goed/vaak beschikbare laadpalen. Aan huis laden is helaas op dit moment geen optie.

Met mijn berekeningen kom ik met een elektrische auto iets (paar tientjes) goedkoper uit per maand. En heb ik het vermoeden dat de komende jaren benzine sneller en meer in prijs zal stijgen dan elektriciteit. Onderhoudskosten zijn doorgaans lager bij elektrisch rijden, maar als het mis is, dan is het vaak ook goed mis qua kosten.
En dan is het uiteraard ook nog wel wat schoner. Hoe meer ik er over nadenk, hoe meer het idee me toch wel aanstaat. Maar heb nog geen kilometer in een elektrische auto gereden 😊(behalve uiteraard de km’s die ik met de hybride yaris deels elektrisch rijd).

Extra info: mijn vrouw heeft automaatrijbewijs, tweede auto is nu een handgeschakelde Fiesta. In totaal rijden we ca. 30.000km per jaar, waarvan nu 20.000 in de Yaris, 10.000 in de Fiesta. Vakanties komende jaren: roadtrips in Europa van 4000-6000km in 3 weken hoogseizoen.
Buiten de vakanties rijden we niet vaak echt lange afstanden; het grootste deel zijn ritten van ca 30km enkele reis icm in- en om de stad hier. Incidenteel een tripje van >175km.
Heb hieronder wat scenario’s uitgewerkt en ben nieuwsgierig naar jullie mening! Ik zal jullie (nog) niet vermoeien met de excel-sheet met alle vergelijkingen qua kosten die ik er op los heb gelaten…

Scenario 1: Yaris vervangen door andere (hybride) benzine-auto
- Opties: Corolla, Niro, C-HR, CX3, Captur
- Kosten: ca 17.500 voor aanschaf
- Voordelen: overzichtelijk qua constructie, voordelig qua eenmalige aanschaf
- Nadelen: 1 automaat

Scenario 2: Yaris vervangen door elektrische auto met relatief beperkt bereik(<300km). 2e auto vervangen door automaat voor langere reizen + vakantie
- Opties electrisch: Zoe, i3, MG ZS EV, Mii/E-Up/Citigo, CorsaE/E208
- Opties 2e auto : Auris/CT200h
- Kosten: ca 18.500 voor aanschaf beide auto’s, incl. inruil Fiesta
- Voordelen: 2 automaten, schoner, minder verbruik 2e auto
- Nadelen: Je geeft relatief veel geld aan een tweede auto uit bijna alleen om als vakantiemobiel te dienen

Scenario 3: Yaris vervangen door elektrische auto met groter bereik (350-400km). 2e auto vooralsnog niet vervangen. Op vakantie met de elektrische auto.
- Opties elektrisch: E-Niro, Kona, ID.3, Corsa/E208
- Kosten: ca 17.500 voor aanschaf (E-Niro/Kona), iets minder voor ID.3/Corsa/E208
- Voordelen: Schoner voor grootste deel deel km’s
- Nadelen: beetje avonturen op de langere afstanden, maar niet onmogelijk denk ik als ik de ervaringen lees.

Scenario 4: een private lease contract van een elektrische auto voor korte tijd (1,5 tot 2 jaar) van iemand anders overnemen om in iets langere periode uit te kunnen proberen of elektrisch echt iets voor ons is.
- Opties: afhankelijk van aanbod
- Eenmalige kosten: 0, maar waarschijnlijk wel hogere maandelijkse kosten gedurende de resterende leaseperiode
- Voordelen: mogelijkheid tot evaluatie wat te doen, behoedt ons voor mogelijke foute keuze
- Nadelen: Hogere maandkosten had je ook kunnen investeren in eigen auto

Uiteraard is er bij een elektrische auto ook nog de optie om voor de vakanties een auto te huren, kost ca €1500 per vakantie. Maar vind ik een beetje raar als je zelf al 2 auto’s hebt.

Alle reacties

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Ik zou mij eens verdiepen in het rijden van een EV, kijk eens hoeveel snellader eral zijn?
https://supercharge.info/map
Ik mis een bepaald merk in jouw lijstje; staan bekend om grote range, zuinig en vol gehangen met techniek. En al binnen jouw budget.

• mikekiwi
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 24-12 17:58
Ja, ik ken de kaart met snelladers al uit mijn hoofd bijna. Ik maak me daar zeker niet druk om en heb echt wel het idee dat we qua laden niet in de problemen gaan komen.

En ja, dat merk ken ik. Maar die auto's zijn ons te groot. Max. 440cm lang en met een bruikbare vijfde deur (hatchback/kleine SUV dus) is het uitgangspunt.