Kromme voordeur, opnieuw afstellen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Biggtazz
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 19:51
Onze voordeur lijkt krom getrokken (+-5mm) waardoor er een aardig kier ontstaat waar tocht doorheen komt.
Wanneer de deur in het dievenslot zit, sluit hij wel goed aan. Maar steeds het dievenslot dicht is voor ons geen werkbare oplossing. De deur moet gewoon open en dicht kunnen.

En nieuw deurrubber lijkt niet direct de oplossing, omdat de deur op andere plekken wel gewoon aansluit.

Zijn hier mensen met ideeen over een oplossing? Kan ik de deur wellicht anders afstellen?
Het gaat om een geïsoleerde, houten deur 54mm, met drie kogellagerscharnieren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Be9QMWIzRve4gpWzQyjTB4wWQKU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r5a45avXvLhca9ZTgmF1MyRs.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Is dit een houtendeur?

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 01-12 16:00

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Biggtazz schreef op maandag 1 december 2025 @ 14:23:
Euhhh. ja :)

Als het hout is kromgetrokken gaat het erg lastig worden ben ik bang. Dan is de beste oplossing toch een nieuwe deur.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

• klown
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:05

klown

geek

Biggtazz schreef op maandag 1 december 2025 @ 14:23:
Onze voordeur lijkt krom getrokken (+-5mm) *knip*

[Afbeelding]
:/

MSI K7T266 Pro2|AMD Athlon XP 1800+|512 MB DDR|Leadtek Geforce 2 Ti 64 MB DDR|LG 16x DVD|IBM 60 GB 7200 rpm HD|Creative soundworks DTT3500 speakers|IIyama A902MT|Wacom Graphire 2|Logitech Mouseman Dual optical & MX500|Creative soundbl. Audigy|Trust sp

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

DexterDee schreef op maandag 1 december 2025 @ 14:31:
[...]
Als het hout is kromgetrokken gaat het erg lastig worden ben ik bang. Dan is de beste oplossing toch een nieuwe deur.
Of een héle sterke magneet/deurdranger, maar dan gaat hij ook niet meer zomaar open

• DropjesLover
  • Laatst online: 06:53

DropjesLover

Dit dus ->

Dicht forceren wat krom is lijkt me niet de oplossing. Dan zet je ook die kracht op andere delen van de constructie, oftewel de sloten en de scharnieren.

Hout trekt krom door vocht en verschil in temperatuur. Daarvoor is hij geheel afgelakt.
Dat hij dan toch krom trekt, betekent dat ergens de lak niet goed is...

Nieuwe deur is de enige echte oplossing.
Even offertes opvragen om te kijken wat dat kost voor alleen de deur, zonder kozijn plaatsen.
Of met nieuw kozijn, en dan gelijk voor een zeer goed isolerende constructie gaan.

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Net precies overheen gelezen. Kan gebeuren.

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Als de buitenzijde van de deur een donkere kleur en mat is kan die bij zonlicht (op zuiden bijvoorbeeld) erg warm worden en krom trekken. Dan kan een lichtere kleur en reflecterende (hoogglas) verf helpen.

Ik denk dat je hout als het nat is wel kunt verbuigen, maar of dat met een oude deur ook zo is, daar heb ik geen ervaring mee. Bij hardhout zal dit niet zo makkelijk gaan denk ik.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
stalen hoeklijn ertegen en rechttrekken. is wel minder mooi dan een nieuwe deur.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• DexterDee

DexterDee

Oon schreef op maandag 1 december 2025 @ 14:32:
Of een héle sterke magneet/deurdranger, maar dan gaat hij ook niet meer zomaar open
Onrealistische opties kan ik ook wel verzinnen :P
Maar of de TS daar echt wat aan heeft...

Zo kun je de deur demonteren, volledig tot het blanke hout strippen en in een groot bad met water leggen. Als het hout gesatureerd is met spanners de deur weer rechtbuigen en laten drogen.
No Hands schreef op maandag 1 december 2025 @ 14:40:
stalen hoeklijn ertegen en rechttrekken. is wel minder mooi dan een nieuwe deur.
Daar hebben ze setjes voor:
https://www.meubelbeslago...panner-voor-houten-deuren

Maar ik twijfel hoe effectief die gaan zijn op een massieve buitendeur...

• Biggtazz
DexterDee schreef op maandag 1 december 2025 @ 14:31:
Hmm dat is natuurlijk niet het antwoord waar ik hoopte. Bovendien is de deur nog maar +- een half jaar oud.
Bij vervangen van de deur is mij niet verteld dat hij binnen 6 maanden krom zou zijn ;)
mrmrmr schreef op maandag 1 december 2025 @ 14:38:
Als de buitenzijde van de deur een donkere kleur en mat is heeft, kan die bij zonlicht (op zuiden bijvoorbeeld) erg warm worden en krom trekken. Dan kan een lichtere kleur en reflecterende (hoogglas) verf helpen.
De buitenkant is bordeauxrood. Gericht op het NW, alleen in de latere middag zon.

[ Voor 32% gewijzigd door Biggtazz op 01-12-2025 14:46 ]

• DexterDee

DexterDee

6 maanden? Dan heeft die deur toch nog gewoon garantie?

Sterker nog, als een deur zo snel al kromtrekt dan is 'ie waarschijnlijk van hout gemaakt dat niet goed/lang genoeg gedroogd is. Dat is helemaal reden om garantie te claimen.

[ Voor 61% gewijzigd door DexterDee op 01-12-2025 14:46 ]

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01:48

Reptile209

- gers -

DexterDee schreef op maandag 1 december 2025 @ 14:41:

[...]

Maar is het wel een massieve deur? @Biggtazz heeft het over een geïsoleerde, houten deur. Kan mogelijk ook iets zijn van panelen met isolatie ertussen? Kan de TS daar nog even wat verduidelijking in geven? Want met een niet-massieve deur heb je a) meer kans op kromtrekken, en b) meer kans dat dat setje wel werkt.

En inderdaad wat @DexterDee zegt: in zo'n korte tijd zou ik op z'n minst even contact zoeken met de aannemer voor een oplossing. :)

[ Voor 11% gewijzigd door Reptile209 op 01-12-2025 14:46 ]

Zo scherp als een voetbal!

• Biggtazz
Het gaat niet om een massieve deur. Ik weet niet precies wat de opbouw is, maar er zit inderdaad een isolerende plaat in de deur.

• Biggtazz
DexterDee schreef op maandag 1 december 2025 @ 14:44:
6 maanden? Dan heeft die deur toch nog gewoon garantie?

Sterker nog, als een deur zo snel al kromtrekt dan is 'ie waarschijnlijk van hout gemaakt dat niet goed/lang genoeg gedroogd is. Dat is helemaal reden om garantie te claimen.
Ik zat eerste even te zoeken naar dingen die ik makkelijk zelf zou kunnen doen. Dan heb ik mogelijk minder gedoe. Maar het lijkt er op dat dat ijdele hoop is...

• No Hands
  • Nu online
DexterDee schreef op maandag 1 december 2025 @ 14:41:
[...]

Onrealistische opties kan ik ook wel verzinnen :P
Maar of de TS daar echt wat aan heeft...

Zo kun je de deur demonteren, volledig tot het blanke hout strippen en in een groot bad met water leggen. Als het hout gesatureerd is met spanners de deur weer rechtbuigen en laten drogen.

[...]

Daar hebben ze setjes voor:
https://www.meubelbeslago...panner-voor-houten-deuren

Dat is een lapmiddel voor binnendeuren.

• Biggtazz
Een snelle reactie van de aannemer; 'Dat is niet zo mooi dat de deur wat krom is, maar helaas niet zoveel aan te doen. Een ander rubber voorkomt dit probleem niet en de deur strakker afstellen is helaas niet mogelijk omdat de deur dan gaat klemmen aan de scharnier zijde. Het enige wat ik kan adviseren is de deur altijd dicht te houden met het dievenslot. .'

Niet echt een hoopvolle reactie...

[ Voor 11% gewijzigd door Biggtazz op 01-12-2025 15:19 ]

• DexterDee

DexterDee

Biggtazz schreef op maandag 1 december 2025 @ 15:16:
Die reactie slaat als een tang op een varken. Je mag die aannemer uitleggen dat je je beroept op het conformiteitsvereiste. Dit houdt in dat het product en de dienst deugdelijk moet zijn. Een deugdelijk product is een product dat voldoet aan de verwachtingen die je redelijkerwijs mag hebben bij de aankoop. En ik denk dat iedereen het er over eens is dat een deur die kromgetrokken is en waar de tocht langs naar binnen waait niet volgens verwachting is. Je hebt dus recht op kosteloze reparatie of vervanging volgens de wet, zeker als de deur nog maar 6 maanden oud is.

Volgende stap is dus om de aannemer officieel in gebreke te stellen en hem een redelijke termijn te geven om dit defect te herstellen. Als de aannemer niet meewerkt, mag je onder bepaalde voorwaarden het product door een ander laten repareren op kosten van de aannemer.

Ik hoop dat je rechtsbijstand hebt. Die maken hier hoogstwaarschijnlijk heel snel korte metten mee.

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01:48

Reptile209

- gers -

Biggtazz schreef op maandag 1 december 2025 @ 14:47:
Het gaat niet om een massieve deur. Ik weet niet precies wat de opbouw is, maar er zit inderdaad een isolerende plaat in de deur.
Biggtazz schreef op maandag 1 december 2025 @ 15:16:
Een snelle reactie van de aannemer; 'Dat is niet zo mooi dat de deur wat krom is, maar helaas niet zoveel aan te doen. Een ander rubber voorkomt dit probleem niet en de deur strakker afstellen is helaas niet mogelijk omdat de deur dan gaat klemmen aan de scharnier zijde. Het enige wat ik kan adviseren is de deur altijd dicht te houden met het dievenslot. .'

"Wat krom" lijkt me een understatement. En als het zo kwetsbaar is, dan zou er een stalen frame in moeten zitten dat de boel recht houdt... Ik zou het er niet bij laten zitten en het de aannemer wat moeilijker maken. Een deur hoort gewoon recht te blijven, ook als hij niet in alle sloten hangt.

Zo scherp als een voetbal!

• hansie_k
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 06:07
Volgens mij valt dit zelfs nog binnen de marges, hoe gek het ook klinkt...

Een meerpuntssluiting er in (laten) zetten..?
Die trekt hem dan recht en dicht als ie op slot gaat.

Live from Denmark

• whitedrag152
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 01-12 16:48
hansie_k schreef op maandag 1 december 2025 @ 16:34:
Volgens mij valt dit zelfs nog binnen de marges, hoe gek het ook klinkt...

Een meerpuntssluiting er in (laten) zetten..?
Die trekt hem dan recht en dicht als ie op slot gaat.
Deur van een half jaar oud. mag je toch verwachten dat die er wel in zit. Waarschijnlijk sleutel bedient. Vraag de aannemer dan om hem te vervangen voor een krukbediende, maar zou beginnen met garantie claimen bij de aannemer.

• rickhaha
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 01-12 17:53
Ik heb dit ook gehad of iedergeval het lijkt hetzelfde en een vakkundige bejaarde timmerman (buurman) heeft de scharnieren anders afgesteld en de deur opnieuw ingehangen en het was opgelost.

Ik durf niet met zekerheid te zeggen dat dit bij jou ook werkt natuurlijk.

• mrmrmr
  • Niet online
Kijk ook eens hier naar het grote aantal eerdere berichten over hetzelfde onderwerp:
https://www.google.com/se...te:gathering.tweakers.net

Oplossingen uit de eerste hits zijn o.a.: afstellen scharnieren, andere rubbers, ander sluitwerk, lichtkleurige reflecterende verf, etc.

Oorzaken kunnen zijn: temperatuurverschil, vochtindringing, donkere matte verf, etc.

• hansie_k
whitedrag152 schreef op maandag 1 december 2025 @ 16:45:
[...]

Deur van een half jaar oud. mag je toch verwachten dat die er wel in zit. Waarschijnlijk sleutel bedient. Vraag de aannemer dan om hem te vervangen voor een krukbediende, maar zou beginnen met garantie claimen bij de aannemer.
Daar heb je wel gelijk in, maar dan zou ie toch recht moeten trekken.
Hele goeie om wel een krukbediende te gebruiken, sleutel is snel krom.

Live from Denmark

• Biggtazz
whitedrag152 schreef op maandag 1 december 2025 @ 16:45:
[...]
Er zit geen meerpuntssluiting op. Wel een Inboorgrendel. Als ik die sluit, dan is de kier wel dicht.
Die meerpuntssluiting kan ik wellicht nog voorstellen, die trekt dan mogelijk de deur wel goed in de sponning?

Dat het kromtrekken van +-5mm binnen de marges valt vind ik interessant. Het idee van een isolerende voordeur is toch dat hij isoleert. Door de tocht heeft de isolatie ook minder zin. Het voelt alsof ik half geïnformeerd ben; Ik had dan graag van tevoren willen weten dat het risico op kromtrekken bestaat, wat de marges zijn en wat er aan gedaan kan worden dit te voorkomen. Niemand wil een kromme deur.

• No Hands
  • Nu online
Niemand wil er een maar toch heeft de helft van het land er een.

• hansie_k
Biggtazz schreef op maandag 1 december 2025 @ 18:44:
[...]

Er zit geen meerpuntssluiting op. Wel een Inboorgrendel. Als ik die sluit, dan is de kier wel dicht.
Die meerpuntssluiting kan ik wellicht nog voorstellen, die trekt dan mogelijk de deur wel goed in de sponning?

Dat het kromtrekken van +-5mm binnen de marges valt vind ik interessant. Het idee van een isolerende voordeur is toch dat hij isoleert. Door de tocht heeft de isolatie ook minder zin. Het voelt alsof ik half geïnformeerd ben; Ik had dan graag van tevoren willen weten dat het risico op kromtrekken bestaat, wat de marges zijn en wat er aan gedaan kan worden dit te voorkomen. Niemand wil een kromme deur.
Yep, deels door de stalen strip, maar vooral omdat de extra schoten (boven en beneden) de deur dicht trekken als ze in de sluitkommen in het kozijn komen.
Tochtstrip kan nogsteeds geen kwaad (AIB4G).

Oh, en pas er op hoe de aannemer/timmerman/... de tochtstrip plaatst.
Het zal
a) niet de eerste zijn die een tochtstrip verkeerd om plaatst (ja echt waar) en dan waait de wind alsnog lekker naar binnen.
b) vaak een vervolg op punt a, meerdere tochtstrips gaat plaatsen (in de sponning, opbouw, ...) om het toch tochtvrij te krijgen... 🤔😉

En nog een edit;
Een deur mag een maximale kromming hebben tussen de 6-10mm, vanaf 10mm is het garantie...hoe krom het ook is. Pun intended.
Google zelf nog even zou ik zeggen.

[ Voor 21% gewijzigd door hansie_k op 01-12-2025 19:57 ]

Live from Denmark

• Marcva
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04:42
Ik heb exact hetzelfde. Nieuwbouwwoning van inmiddels 14 jaar oud. Alle opmerkingen over de leeftijd van de deur kunnen de prullenbak in. Net als over de lak. Lak ademt. En een houten deur werkt gewoon vanaf dag één. Blijft dat tot in lengte van jaren doen.

In de zomer sluit de deur goed: luchtvochtigheid is aan beide zijden gelijk en de deur recht. Zodra je gaat stoken is de lucht binnen droger, buiten juist vochtiger. De deur krimpt binnen en zet uit aan de buitenkant. Zie daar: je hoepel.

De driepuntsluiting doet iets, maar niet veel. Ik overweeg ooit nog een deur van vochtongevoelig materiaal. Aluminium, of kunststof. Nu geen prio. Wel koud, want noordoost, dus met vriesweer waai je de hal uit.

• mrmrmr
  • Niet online
Marcva schreef op maandag 1 december 2025 @ 22:30:
De driepuntsluiting doet iets, maar niet veel. Ik overweeg ooit nog een deur van vochtongevoelig materiaal. Aluminium, of kunststof. Nu geen prio. Wel koud, want noordoost, dus met vriesweer waai je de hal uit.
Hoewel het misschien wat minder voorkomt kunnen metaal en kunststof ook seizoensafhankelijk slecht sluiten als de zon er (gedeeltelijk) op staat. Vooral bij een donkere kleur. Afgesteld voor de zomer sluit het niet goed in de winter en andersom. Dat kun je voorkomen door voor schaduw te zorgen terwijl je tegen vocht (mosgroei, vervuiling) het ook goed moet laten doorwaaien.

@hansie_k Metaal met rubber tochstrips (populair in de jaren '90) worden weinig meer toegepast. Het is nu meestal direct rubber bij nieuwbouw of renovatie.

De maximale kromming wordt ten behoeve van garantie meestal door de fabrikant bepaald, maar dat zegt niets over de wettelijke garantie die conformiteit eist. Hoe moeilijk het ook is, een deur moet goed sluiten, afsluiten van een ruimte is het doel, en dat geldt helemaal voor isolerende deuren en bijbehorende programma's. Er moet al in de ontwerpfase van een huis over nagedacht zijn. Dat betekent dus ook dat er meerdere partijen aansprakelijk kunnen zijn bij bouw in eigen beheer. Niet alleen de leverancier of plaatser van de deur, maar ook de architect en wie de deur heeft uitgekozen.

Norm NEN-EN 12219:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V0UZCSHWP0SpZFEeYBXzBEqXO0g=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/LmDvuwjP27q6zx4EdyeKldbn.png?f=user_large
bron (de norm zelf is niet publiek)
Vormstabiliteit klasse 3 zou het beste zijn.

KOMO geeft attesten uit voor deuren waarin je dat kunt opzoeken.

[ Voor 46% gewijzigd door mrmrmr op 02-12-2025 04:15 ]

Pagina: 1