Deelfactuur tuinrenovatie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• snifrrr
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 18-01 20:28
Ik heb een akkoord gegeven op een offerte voor het uitvoeren van een complete tuin renovatie. We zijn een vast bedrag overeengekomen voor de gehele renovatie.

Nu stuurt deze persoon mij een factuur met daarop een gedeelte van het afgesproken bedrag, omdat hij aangeeft dat het werk is voltooid voor dat deel. Bepaalde materiaal kosten en daarnaast grotendeels arbeid.

Ik heb verder geen afspraken gemaakt over tussentijdse facturen of deelfacturen.

Moet ik met deze factuur akkoord gaan en dus betalen?

Ik ben bang dat hij daarna niet meer terug komt om het restant af te maken. Daarnaast is het zo dat hetgeen waar hij nu een factuur voor stuurt, dat dat eigenlijk ook nog niet 100% af is of correct is.

Probleem gaat niet om het klussen => WON

[ Voor 3% gewijzigd door Septillion op 01-12-2025 19:52 ]

Alle reacties

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:54

Qwerty-273

Meukposter

Tja, dit bespreek je normaal vooraf samen en is onderdeel van de daadwerkelijke overeenkomst. Wel komt het bij langdurige projecten vaker voor om dit tussentijds te factureren, zodat je als opdrachtnemer niet 1-2 jaar zit te wachten op enig geld omdat dit pas na oplevering wordt overgemaakt.

De vragen die je kan stellen, welk percentage wordt nu gefactureerd van de totale prijs? En wanneer wordt de rest opgeleverd? Zit daar nog een behoorlijke periode tussen (bijvoorbeeld door weersinvloeden dat er verwacht wordt om pas in de lente verder te kunnen gaan).

Wel kan ik mij voorstellen dat dit handiger is voor het bedrijf om het werk in 2025 ook in 2025 gefactureerd en betaald te hebben. Maar dat is de bedrijfskant en heb jij verder als klant niets mee te maken.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• Stekeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15:01

Stekeltje

Nothing to see here move along

Dan communiceer je exact terug wat je hier typt? In overleg kunnen mensen een deel factuur sturen maar als het werk op factuur niet volledig of slecht is afgerond kun je dat prima met de firma overleggen. Tevens is het ook mogelijk om een deel betaling op de huidige factuur te doen met de opmerking: restant van factuur wordt overgemaakt bij volledige oplevering.

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 10:21
snifrrr schreef op maandag 1 december 2025 @ 12:54:
Ik heb een akkoord gegeven op een offerte voor het uitvoeren van een complete tuin renovatie. We zijn een vast bedrag overeengekomen voor de gehele renovatie.

Nu stuurt deze persoon mij een factuur met daarop een gedeelte van het afgesproken bedrag, omdat hij aangeeft dat het werk is voltooid voor dat deel. Bepaalde materiaal kosten en daarnaast grotendeels arbeid.

Ik heb verder geen afspraken gemaakt over tussentijdse facturen of deelfacturen.

Ik ben bang dat hij daarna niet meer terug komt om het restant af te maken. Daarnaast is het zo dat hetgeen waar hij nu een factuur voor stuurt, dat dat eigenlijk ook nog niet 100% af is of correct is.
Vanuit mijn perspectief vind ik het niet meer dan redelijk om deel facturen te betalen als het om grote langurige projecten gaat. De tuinman dient uiteindelijk ook zijn investeringen te betalen en zijn boterham moet ook betaald worden.

Dat je aangeeft dat het gefactureerde werk nog niet af is, kan inderdaad een discussie punt zijn, anders is het gewoon betalen.

Je geeft aan dat je bang bent dat hij niet meer terug komt. Waarom? Zijn daar redenen toe? Dan geld nog steeds dat geleverd arbeid gewoon betaald dient te worden.

Ik denk dat je deel facturen niet had verwacht en gewoon geen zin hebt om nu al te betalen en nu allerlei redenen gaat aanhalen om in je recht te staan. Dus hup, gewoon betalen voor geleverde diensten!

• vort
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 01-12-2025
snifrrr schreef op maandag 1 december 2025 @ 12:54:

Niet over gesproken, maar staat er ook niets over genoemd in offerte en/of voorwaarden? Bij grotere projecten is het niet heel vreemd om met deelbetalingen te werken.

• Stanzi
  • Registratie: December 2022
  • Nu online
Je kan op tweakers vragen naar advies, je kan ook gewoon de best man opbellen met je verhaal uit dit topic. Dan weet je wat.

Verder, staat er niks in zijn voorwaarde bijv. 10% bij opdracht of 30% bij leveren materialen? Als hij facturen stuurt voor werk dat nog niet is uitgevoerd zou ik niet zomaar betalen.

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Als het opbouwend werk is en het werk prima gedaan is, dan is het niet vreemd om een deel al te betalen, zeker als er meer materialen besteld moeten worden. Ik heb liever een uitvoerende partij die voorzichtig is in de aanschaf van materialen dan een waarbij materialen op mijn oprit gedropt worden en een paar dagen later door de verkoper weer opgehaald wegens wanbetaling omdat het geld van de ene opdracht gebruikt wordt om de andere opdracht te betalen.

Vreemde gang van zaken zonder communicatie, en als er zaken in dit deel zijn die nog niet zijn afgerond zou ik dat zeker als eis stellen, maar eerst bespreken wat nu verder de bedoeling is lijkt me niet zo heel lastig

• swbr
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21-01 16:35
Uit ervaring kan ik je vertellen dat het betalen voor een deel van een nog niet afgeronde opdracht vervelend kan aflopen. In ons geval ging het om een verbouwing, waarbij de aannemer het door ons betaalde geld gebruikte om openstaande rekeningen van een vorige klus te betalen. De rekeningen voor het materiaal en de manuren voor onze verbouwing bleven gewoon openstaan, waardoor uiteindelijk niemand meer voor hem wilde werken of aan hem wilde leveren. Daardoor liep onze verbouwing maanden vertraging op, en is die uiteindelijk niet volledig en vooral ook slecht afgerond. Dat was ook gebeurd als we niet betaald hadden, maar dat had wel een rechtszaak en een hoop ander gedoe gescheeld.

Bij ons stond overigens in de kleine lettertjes van het (standaard)contract wel iets over een maximale aanbetaling, dus misschien de moeite waard om het getekende contract eens heel goed door te nemen.

If you try and take a cat apart to see how it works, the first thing you have on your hands is a non-working cat. -DNA

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 05:07
Lijkt me niet meer dan normaal om in t geval van een grotere klus halverwege al.wat te betalen toch? Of moet de ondernemer als bank spelen.

Dan moet t tot nu uitgevoerde werk wel naar tevredenheid zijn uitgevoerd uiteraard, en ook een percentage betalen wat past bij hoeveel de klus gevorderd is.

Als er niks over afgesproken is is het dus ook niet afgesproken dat je alles na voltooiing betaald.

En bekijk het eens van de andere kant, de hovenier moet anders t risico lopen dat jij helemaal niks betaald na de klus.

[ Voor 27% gewijzigd door Makrolon op 01-12-2025 13:43 ]

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Nu online
Bij ons zijn ze ook met de tuin bezig, ook een eerste termijn gehad voor materialen.
Heel normaal toch? Alle materialen staan in de tuin, de hovenier wil ook niet alles voor financieren.

Met projecten van grotere bedragen is het heel normaal om het in termijnen te doen.

• snifrrr
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 18-01 20:28
Heb deze persoon ook voorgesteld om de materialen ook te betalen, omdat meer dan logisch is, tenminste dan de materialen die door hem geleverd zijn.

Echter wil hij ook het arbeidsloon hebben. het is in totaal 4 dagen werk, heet nu een factuur gestuurd voor bijna 50% en is 1,5 dag hier geweest. Ik wil de betaling opschorten, omdat hetgeen wat gedaan is niet goed is, met een beetje pech moet het helemaal opnieuw, ik heb aangegeven dat ik het werk eerst hersteld wil hebben wat hersteld moet worden en dat het wordt opgeleverd bij wat ik mag verwachten bij oplevering van dat gedeelte.

• K1p
  • Registratie: Maart 2019
  • Nu online

K1p

snifrrr schreef op maandag 1 december 2025 @ 19:06:
Heb deze persoon ook voorgesteld om de materialen ook te betalen, omdat meer dan logisch is, tenminste dan de materialen die door hem geleverd zijn.

Echter wil hij ook het arbeidsloon hebben. het is in totaal 4 dagen werk, heet nu een factuur gestuurd voor bijna 50% en is 1,5 dag hier geweest. Ik wil de betaling opschorten, omdat hetgeen wat gedaan is niet goed is, met een beetje pech moet het helemaal opnieuw, ik heb aangegeven dat ik het werk eerst hersteld wil hebben wat hersteld moet worden en dat het wordt opgeleverd bij wat ik mag verwachten bij oplevering van dat gedeelte.
In zo'n geval sta je lijkt mij in je recht om de betaling even te pauzeren. Werk moet zoals afgesproken of zoals te verwachten is opgeleverd worden. Niet af is niet af. Dan zou ik hoogstens materialen betalen

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Nu online
Als het zo slecht is dat alles opnieuw moet dan zou ik helemaal niks betalen, maar uit je topicstart blijkt dat niet echt.
Je verhaal blijft nu ook een beetje te vaag/algemeen om erover te oordelen.
Pagina: 1