Asus TUF RTX 5080 geeft rood licht en geen beeld

Pagina: 1
Acties:

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04:22

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Topicstarter
Ik heb onlangs een uitvoering: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 5080 16GB GDDR7 OC Edition aangeschaft. Ik heb deze in mijn PC gezet (ter vervanging van een 3070Ti), maar hoewel mijn PC normaal lijkt te booten, heb ik geen beeld, en er brand een rood lichtje naast de powerconnector op de GPU.

De bijgeleverde handleiding is vrij summier, en ook op de Asus site zelf kan ik er niets over lezen. Een google zoektocht leert mij dat het een stroom-ding is: hij krijgt niet genoeg geleverd.

Ik heb een Corsair HX850i, en de bijgeleverde connector zit aangesloten op 3 aparte 8-pins PCI-E kabels op de voeding. Volgens de recommended PSU spec van Asus voldoe ik eraan (GPU icm Ryzen 5 moet minimaal 750W hebben). Ik kan weinig vinden over de levering van vermogen over de verschillende PCI-e rails maar ik heb verschillende combinaties geprobeerd.

Iemand nog suggesties?

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 11:38
As dat lampje brand dan zal er wel een probleem zijn met de voeding of de aansluting bv op de kaart zelf.enigste manier om te testen is een andere voeding dan in dit gevalk en kijken of dat het probleem oplost

Of een andere kabel van corsair zelf proberen,je hebt nog een voeding,waar die kabel niet bijgevelerd is dus?
Je heb nog geen kabel van corsair zelf voor de 12vhpwr?
Zo nee,vind dat wel een aanrader,ik gebruik die zelf altijd

In de verloopstekker kan ook een probleem zitten natuurlijk,wat bij de kaart bijgeleverd is

[ Voor 16% gewijzigd door freaky35 op 01-12-2025 12:58 ]

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Topicstarter
Of een andere kabel van corsair zelf proberen,je hebt nog een voeding,waar die kabel niet bijgevelerd is dus?
Klopt idd. Ik gok dat deze alweer 2 jaar oud is. Het bestaan dit nieuwe type kabels is geheel nieuw voor me :P

Een nieuwe voeding aanschaffen is een optie, ik wil binnenkort een nieuwe PC voor mijn dochter kopen dus er moet sowieso nog een voeding komen.
Je heb nog geen kabel van corsair zelf voor de 12vhpwr?
Zo nee,vind dat wel een aanrader,ik gebruik die zelf altijd
Zijn die dingen tegenwoordig standaard genoeg dat ik er ook een van Coolermaster kan pakken? Zoals uitvoering: Cooler Master 12VHPWR Adapter Cable - Type 1 - 90 graden Zwart. Er staat er wel een van Corsair in de PW maar zonder actuele verkopers.

Deze kabel is wel praktisch want die heeft een haakse connector. Ik ben bang dat ik met de meegeleverde connector mijn kast niet eens dicht krijg 8)7

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• freaky35
De oude corsair heeft alleen pcie, dus je bent dan een kabel nodig van pcie naar de nieuwe stekker, die levert corsair zelf, prima oplossing.

Een kabel van een ander merk is wel echt af te raden,naar mijn mening omdat de bedrading per fabrikant kan verschillen.

Ander optie is inderdaad een andere voeding, waar deze wel standaard bij geleverd is.

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Topicstarter
freaky35 schreef op maandag 1 december 2025 @ 13:12:
De oude corsair heeft alleen pcie, dus je bent dan een kabel nodig van pcie naar de nieuwe stekker, die levert corsair zelf, prima oplossing.
Hmm, dat werkt dan niet met deze, dit zijn male connectors aan de PCI-e kant, dus die steek ik dan direct in mijn voeding. Vandaar dat ik vroeg of dit inmiddels allemaal standaard was. Als iedere fabrikant zijn eigen connectors gaat zitten maken dan is dit idd geen oplossing 8)7.

Zucht. Ik bestel wel weer een nieuwe voeding. Bedankt voor je input :)

[ Voor 4% gewijzigd door .oisyn op 01-12-2025 13:20 ]

• freaky35
uitvoering: Corsair Premium Individually Sleeved 12+4pin PCIe Gen 5 12VHPWR 6...

deze bv moeten werken met je voeding,echter de leverbaarheid en prijs

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Topicstarter
Oh thanks! Maar die gebruikt maar 2 rails, ik zit nu op 3. Denk niet dat dit iets gaat oplossen, tenzij het probleem in de huidige bekabeling zit natuurlijk

• freaky35
klopt, dat gaat met 2 pcie stekkers,die heeft corsair nogal overmeten ook de kabels daarvoor kan dit.
Ik draai zelf al een heletijd met deze kabel al een hele tijd met mijn 4090.

Echter wat jezelf zelft,de vraag is of dat je probleem op lost,dat kan je alleen testen dus met andere spullen.
Als je alles correct hebt aanegsloten dan

Welke kaart zat er hiervoor in en heb je de kaart nog,dan kan je die proberen,werkt die prima met die kabels dan sluit je uit dat de voeding zelf het probleem is,dat kan het niet haast anders of in het verloop het probleem zitten of de gpu zelf

[ Voor 4% gewijzigd door freaky35 op 01-12-2025 13:36 ]

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Topicstarter
Hiervoor had ik een 3070Ti. Deze: uitvoering: INNO3D GeForce RTX 3070 Ti iCHILL X4. Die zat op een enkele kabel (wel gesplit, elke kabel heeft 2x 8-pin pci-e connectors). Ik heb alleen maar de kaart vervangen, mijn PC draaide verder als een zonnetje.

Ik kan even met deze kaart checken of de andere twee pci-e kabels werken.

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Topicstarter
Maar goed, inmiddels heb ik ook deze besteld: uitvoering: Corsair RM1000e (2025) Zwart

Toevallig ook een Corsair, niet specifiek op gezocht maar die was net gezakt in prijs :D

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Topicstarter
Ik kan even met deze kaart checken of de andere twee pci-e kabels werken.
Dat lijkt wel het geval

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Topicstarter
FUCK HIJ WERKT INEENS! :D

Ok ik *denk* dat ik weet wat er mis is gegaan. Dat rode lampje gaat dus branden zodra je de stroom op de voeding zet. Ik gebruikte de eerste keer nog beide connectors van 1 pci-e kabel omdat mijn 3070Ti ook zo zat aangesloten. Voor de derde heb ik een kabel erbij gepakt.

Toen ik daarna verschillende dingen zat te proberen, inclusief 3 aparte kabels, heb ik nooit daadwerkelijk geboot. Dat was gewoon stroom erop -> rood lampje -> conclusie: het werk niet.

Daarnet sluitte de 5080 opnieuw aan nadat ik mijn 3070Ti erin had gehad en even naar het bios was geweest. Weer een rood lampje, maar toen ik daadwerkelijk de powerbutton uitdrukte ging hij uit en werkte de boel gewoon 8)7

• freaky35
en lampje ggaat dus ook uit?

Alleen maar mooi dat het nu wel werkt, :) :)

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Topicstarter
@freaky35 Ja lampje ging uit zodra ik de power button van mijn pc indrukte :).

Voeding staat nog in bestelling, maar ja ik heb binnenkort toch een nieuwe nodig voor de PC van m'n dochter, dus die wissel ik tzt dan wel om.

Bedankt voor het meedenken iig d:)b

• freedzed6
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 01-12 18:19
kijk aub uit met het uitwisselen van de PSU kabels. Ik heb mijn HDD ermee opgeblaxen Corsair<->Seasonic!
Pagina: 1