Groepenkast vervangen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Aphyrnae
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 00:19
Beste tweakers,

Binnenkort wil ik mijn groepenkast vervangen en heb mij een beetje ingelezen.

Situatie nu:

- 3 fasen aansluiting
- hoofdschakelaar is aanwezig
- groepenkast uit de prehistorie
- 6 groepen en 1 krachtstroomgroep (aardlekautomaat?)
- 1 aardlek schakelaar.

Nieuwe situatie:

- 10 installatie automaten
- fornuisgroep (twee modules)
- 3 aardlekschakelaars
- 2 krachtstroom aardlekautomaten (warmtepomp en laadpaal in de toekomst)

Vanwege mijn beperkte ervaring lijkt een voorbedrade groepenkast het handigst.
Alleen verkopen bepaalde webshops ze toch met een hoofdschakelaar als startpunt maar die heb ik al....wat is in mijn geval verstandig? Zijn twee hoofdschakelaars toegestaan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vn1nimL3TBuXA7RT62assnKUhEI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/84uh448HvUWYBUnILV317MhX.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via Aphyrnae op 01-12-2025 12:38)

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 22:51
@Aphyrnae Kun je een foto plaatsen van het deel onder de meter? Als je smeltzekeringen hebt als hoofdzekering, dan kun je inderdaad niet je huidige hoofdschakelaar spanningsloos maken (zoals de meesten boven mij aannemen).
Maar als je automaten hebt, dan kun je wel alles boven de meter spanningsloos maken. In dat geval zou ik de oude hoofdschakelaar zeker vervangen, alleen al vanwege de loze ruimte die er nu zit tussen meter en hoofdschakelaar.

Als je smeltzekeringen hebt, dan heb je een paar opties:
  • De oude hoofdschakelaar laten zitten.
  • De boel laten vervangen door een electricien.
  • Een electricien laten komen voor het verwijderen en eind van de dag weer terugplaatsen van de hoofdzekeringen, terwijl je zelf de nieuwe kast plaatst.
  • Onder spanning werken. Maar doe dit alleen als je de juiste spullen hebt en zeker weet dat je de risico's goed kunt inschatten (en accepteert). Ik zou dit niet aanraden.
En zoals al genoemd: neem een 3P+N alamat voor de kookplaat in plaats van een 2P+2N kookgroep.

Mocht je toch de huidige hoofdschakelaar laten zitten: technisch werkt het prima met 2 hoofdschakelaars in serie, maar het maakt je kast niet overzichtelijker en zou ik daarom niet aanraden. Er zijn diverse webshops die een kast op maat maken, dus dat hoeft het probleem niet te zijn. Mijn persoonlijke favoriet: sandervunderink.nl.

[ Voor 13% gewijzigd door Out.of.Control op 01-12-2025 09:45 ]

Alle reacties

• Soepknook
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 01-12 08:29
Aphyrnae schreef op zondag 30 november 2025 @ 22:51:
Alleen verkopen bepaalde webshops ze toch met een hoofdschakelaar als startpunt maar die heb ik al....wat is in mijn geval verstandig? Zijn twee hoofdschakelaars toegestaan?
Inderdaad zijn ze veelal voorbedraad, gewoon via Elektramat of vergelijkbare sites bestellen. Twee hoofdschakelaars zijn in principe toegestaan, maar waarom zou je dat doen? (afgezien van het plug&play vervangen van de meterkast ;) )

Mocht je de hoofdschakelaar willen vervangen, denk eraan dat je dit onder spanning moet doen. Ik zou hem overigens gelijk meevervangen. Meteen alles nieuw.

• squashedraven
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 20:10
Ik zou sowieso alles vervangen.

Met de hoofdzekering heb je dan 3 opties
1) het uit laten voeren door een elektricien, (gezien de beperkte kennis die je aangeeft zou ik dit van harte aanraden)
2) Zegel verbreken, hoofdzekering eruit en na de werkzaamheden iemand met zegelrecht langs laten komen
3) Zegel verbreken en mocht Liander langskomen hopen op geen boete (ik heb met Enexis deze weg bewandelt. Beste man van Enexis die 3 fase kwam installeren koffie+koek aangeboden gezellig praatje gemaakt etc. Kreeg alleen bij vertrek een standje dat ik volgende keer iemand met zegelrecht langs moest laten komen)

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 19:08
Hoofdschakelaar kan, zou ik niet doen, heb je eigenlijk iemand met zegelrecht nodig.
Kookgroep niet doen op 3 fasen aansluiting, gewoon een 3 fase groep voor die kookplaat.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:11
bij elektramat kun je gewoon je eigen kast samenstellen, zonder hoofdschakelaar dus

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Aphyrnae schreef op zondag 30 november 2025 @ 22:51:
Binnenkort wil ik mijn groepenkast vervangen en heb mij een beetje ingelezen.

Gezien bovenstaande, is het niet verstandiger een elektricien twee uurtjes in te huren om de boel correct en veilig aan te sluiten? Als jij zelf je meterkast installeert en er gaat ooit iets mis in die meterkast dan is de eerste vraag van de verzekeraar welke gecertificeerde elektricien dat ding geplaatst heeft.

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19:11

Snow_King

Konijn is stoer!

hfolkers schreef op maandag 1 december 2025 @ 08:40:
Hoofdschakelaar kan, zou ik niet doen, heb je eigenlijk iemand met zegelrecht nodig.
Kookgroep niet doen op 3 fasen aansluiting, gewoon een 3 fase groep voor die kookplaat.
Het kan onder spanning (ook wel eens gedaan), maar dat vereist wel de juiste beschermingsmaatregelen voor jezelf en dingen om je heen.
pagani schreef op maandag 1 december 2025 @ 08:54:
[...]

Gezien bovenstaande, is het niet verstandiger een elektricien twee uurtjes in te huren om de boel correct en veilig aan te sluiten? Als jij zelf je meterkast installeert en er gaat ooit iets mis in die meterkast dan is de eerste vraag van de verzekeraar welke gecertificeerde elektricien dat ding geplaatst heeft.
Precies. Laat even iemand komen die er echt verstand van heeft. Kost even paar honderd euro, maar dan is het gewoon gedaan door iemand die dit al vaker gedaan heeft.

Acties:
  • Beste antwoord

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 22:51
@Aphyrnae Kun je een foto plaatsen van het deel onder de meter? Als je smeltzekeringen hebt als hoofdzekering, dan kun je inderdaad niet je huidige hoofdschakelaar spanningsloos maken (zoals de meesten boven mij aannemen).
Maar als je automaten hebt, dan kun je wel alles boven de meter spanningsloos maken. In dat geval zou ik de oude hoofdschakelaar zeker vervangen, alleen al vanwege de loze ruimte die er nu zit tussen meter en hoofdschakelaar.

Als je smeltzekeringen hebt, dan heb je een paar opties:
  • De oude hoofdschakelaar laten zitten.
  • De boel laten vervangen door een electricien.
  • Een electricien laten komen voor het verwijderen en eind van de dag weer terugplaatsen van de hoofdzekeringen, terwijl je zelf de nieuwe kast plaatst.
  • Onder spanning werken. Maar doe dit alleen als je de juiste spullen hebt en zeker weet dat je de risico's goed kunt inschatten (en accepteert). Ik zou dit niet aanraden.
En zoals al genoemd: neem een 3P+N alamat voor de kookplaat in plaats van een 2P+2N kookgroep.

Mocht je toch de huidige hoofdschakelaar laten zitten: technisch werkt het prima met 2 hoofdschakelaars in serie, maar het maakt je kast niet overzichtelijker en zou ik daarom niet aanraden. Er zijn diverse webshops die een kast op maat maken, dus dat hoeft het probleem niet te zijn. Mijn persoonlijke favoriet: sandervunderink.nl.

[ Voor 13% gewijzigd door Out.of.Control op 01-12-2025 09:45 ]

• buz
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:45

buz

Waar zit dan bij jou de energiemeter?

Ik dacht dat het standaard was dat je (van onder naar boven) eerst de hoofdzekeringen hebt, dan de energiemeter, dan de hoofdschakelaar en dan de automaten/groepen etc.
De hoofdschakelaar schakelt in dit geval de groepenkast aan of uit.

Zou de netbeheerder de hoofdschakelaar en zekeringen (bij jou nu smeltzekeringen) niet willen vervangen? Geen idee of dat wenselijk is.
Als die dingen nu smelten, mag je er dan zelf een nieuwe indraaien?

Als ik het bekijk zoals het nu is, zou je een extra hoofdschakelaar in de groepenkast kunnen zetten, maar het hoeft niet. De schakelaar onder de smeltzekeringen doet hetzelfde: de groepenkast spanningsloos maken.

• Aphyrnae
Dag allemaal, bedankt voor het meedenken.

- ondertussen in het 2e jaar van de totaal verbouwing en heb zo'n beetje alles zelf gedaan; funderingen/uitbouw, waterleidingen, badkamers, vloerverwarming, tegelen en voegen, binnendeuren/buiten deuren, kozijnen en puien. Alleen het kitwerk en stucwerk uitbesteed). Genoeg stopcontacten verplaatst en nieuwe draden getrokken en nieuwe stelsels aangelegd maar nog niet met de groepenkast geknutseld...en dit wil ik ook graag zelf kunnen.

m.b.t. vervanging groepenkast:

- de smeltzekering zit vóór de energiemeter en is dicht en ik heb zelf geen zegelrecht.
- ik laat de huidige hoofdschakelaar zitten en voeg er gewoon een tweede aan toe; dan zijn er in principe twee hoofdschakelaars in serie en dat kan prima (wellicht niet heel fraai maar wel praktisch)
- installatie van de nieuwe groepenkast ga ik spanningloos uitvoeren, zoals ook in deze topic sterk wordt aangeraden.

Ik ga denk ik voor een 3-fasen groepenkast van ABB, zie afbeelding hieronder:

- 8 1-fase groepen (huidige situatie is 6) -->
- 2 aardlekschakelaars
- 2 1-fase aardlekautomaten
- 1 aardlekautomaat 3 fase (inductie)
- 1 aardlekautomaat 3 fase (warmtepomp in de toekomst)

In de toekomst kan ik altijd nog uitbreiden voor een laadpaal bijv.

- de 4 extra groepen zijn ter voorbereiding op o.a. airco verwarming boven en handig om die alvast in je installatie te hebben.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pJOjayOvRHrBPCmZsZwGt2lG-Is=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/WNzcpaciaYqlT06ktdiMlWnP.png?f=user_large

• jurri@n
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:49
Waarom gebruik je naast de standaard 1-fase groepen nog 2 aardlekautomaten? Is het niet handiger om 10 standaard groepen te gebruiken met 3 aardlekschakelaars? Makkelijker met evt. toekomstige uitbreidingen en een nettere en eenvoudiger verdeling van je groepen over de 3 fasen.

Verder zou je kunnen overwegen de nieuwe groepenkast van een beltrafo te voorzien ipv. van de huidige, losse beltrafo.

[ Voor 17% gewijzigd door jurri@n op 01-12-2025 13:05 . Reden: Typo ]

• Aphyrnae
Ik heb een schuurtje aan de voorzijde van de woning en nog de tuin. Eigenlijk wil ik die op een aardlekautomaat zetten. Lijkt mij handiger, dan ligt er niet een hele cluster aan groepen er uit bij problemen.
Eventueel kan ik die twee ook op een nieuwe aardlekschakelaar zetten...

Een beltrafo heb ik niet nodig; deurbel is draadloos, de huidige doet geen dienst meer.

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 21:26
Aphyrnae schreef op maandag 1 december 2025 @ 12:30:
Dag allemaal, bedankt voor het meedenken.

- ondertussen in het 2e jaar van de totaal verbouwing en heb zo'n beetje alles zelf gedaan; funderingen/uitbouw, waterleidingen, badkamers, vloerverwarming, tegelen en voegen, binnendeuren/buiten deuren, kozijnen en puien. Alleen het kitwerk en stucwerk uitbesteed). Genoeg stopcontacten verplaatst en nieuwe draden getrokken en nieuwe stelsels aangelegd maar nog niet met de groepenkast geknutseld...en dit wil ik ook graag zelf kunnen.

m.b.t. vervanging groepenkast:

- de smeltzekering zit vóór de energiemeter en is dicht en ik heb zelf geen zegelrecht.
- ik laat de huidige hoofdschakelaar zitten en voeg er gewoon een tweede aan toe; dan zijn er in principe twee hoofdschakelaars in serie en dat kan prima (wellicht niet heel fraai maar wel praktisch)
- installatie van de nieuwe groepenkast ga ik spanningloos uitvoeren, zoals ook in deze topic sterk wordt aangeraden.

Ik ga denk ik voor een 3-fasen groepenkast van ABB, zie afbeelding hieronder:

- 8 1-fase groepen (huidige situatie is 6) -->
- 2 aardlekschakelaars
- 2 1-fase aardlekautomaten
- 1 aardlekautomaat 3 fase (inductie)
- 1 aardlekautomaat 3 fase (warmtepomp in de toekomst)

In de toekomst kan ik altijd nog uitbreiden voor een laadpaal bijv.

- de 4 extra groepen zijn ter voorbereiding op o.a. airco verwarming boven en handig om die alvast in je installatie te hebben.

[Afbeelding]
Top, zet er 2 kasten in de breedte in, dus 2x 220x330. Dat kan je veel mooier opbouwen dan een hoge kast. En je hebt de ruimte.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

• Aphyrnae
Overigens is dit begonnen nadat ik afgelopen weekend bij het boren van gaten voor balansventilatie 3 elektra leidingen heb geraakt, zie foto hieronder.

De groepenkast moest ik sowieso vervangen maar doe ik dus nu eerder omdat alles toch open moet...

Stappenplan:

- uitkappen tot dat de buizen weer beschikbaar zijn en ik fatsoenlijk de draden met koper kan zien;
- draden vrij maken en borgen met hendelklemmen
- één groep aanzetten in de meterkast
- met spanningsmeter de nul en fase meten van de draden om te kijken of deze groep er tussen zit;
- alle drie de buizen identificeren bij welke groep ze horen en waar ze heen gaan.
- opnieuw draden trekken en een stukje flexibel er tussen zetten
- groepenkast vervangen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RcGWS-uNubOCQma3VSkSaRAa1_U=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/xW9aYOlWPgb9VOe4rpHiQZai.png?f=user_large

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:34

mjl

Ugh

Aphyrnae schreef op maandag 1 december 2025 @ 13:47:
Overigens is dit begonnen nadat ik afgelopen weekend bij het boren van gaten voor balansventilatie 3 elektra leidingen heb geraakt, zie foto hieronder.

De groepenkast moest ik sowieso vervangen maar doe ik dus nu eerder omdat alles toch open moet...

Stappenplan:

- uitkappen tot dat de buizen weer beschikbaar zijn en ik fatsoenlijk de draden met koper kan zien;
- draden vrij maken en borgen met hendelklemmen
- één groep aanzetten in de meterkast
- met spanningsmeter de nul en fase meten van de draden om te kijken of deze groep er tussen zit;
- alle drie de buizen identificeren bij welke groep ze horen en waar ze heen gaan.
- opnieuw draden trekken en een stukje flexibel er tussen zetten
- groepenkast vervangen.

[Afbeelding]
Man, echte vette pech dat je aan het boren was waar zoveel leidingen zitten 🫣

Kijk ook eens op marktplaats, daar staan doorgaans complete groepenkasten te koop voor de helft van de prijs. Je zou er ook 2 kleinere kunnen nemen en die naast elkaar plaatsen, dan hoef je waarschijnlijk alleen een paar busboard draden om te leggen. (Busboard vind ik zelf prettig werken, alleen aanvoer bij de hoofd schakelaar en verder alleen ‘afvoer’ vanaf de automaten). Onlangs een hele groepenkast voor de schuur gekocht, was goedkoper dan nieuw een distributie punt te bouwen…

-------

• Aphyrnae
Ondertussen even mijn groepenkast geopend, net boven de hoofdschakelaar en daar zit de krachtgroep.

Ik zie dus dat er 3 fasen op deze krachtgroep zijn aangesloten en 1 nul.

Wellicht overbodig om te vragen...maar ik kan toch prima het kapje van de hoofd schakelaar eraf halen en de overige fase en nul draden boven de schakelaar verwijderen zodat ik er 4 unieke overhoud en deze aansluit op de nieuwe hoofdschakelaar?

Ik zie dat de overige groepen (1 fase automaten) gevoed worden door twee fasen (3 groepen op de ene faseen 3 groepen op de andere denk ik )

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lmd3NClt6T0g-v3AS83ZoQoFwyE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nsdBm8vUs3fs85AMe39gepOI.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door Aphyrnae op 01-12-2025 18:36 ]

• jappas
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:12
Dat kan, ik vraag me wel af hoe aanraakveilig dat 40 jaar oude spul is. Ik zou toch eens overwegen of je niet beter een nieuwe kast besteld, aansluitend direct boven het meterbord.

En iemand zoeken in de omgeving die dat ding veilig voor je kan ophangen. Je werkt onder die hoofdschakelaar zonder aardlek met een trage zekering van minimaal 25A...

• Aphyrnae
Ik twijfel of het 40j oud is, waarschijnlijk 10j. Volgens mij is die 3 fase aansluiting pas gekomen voor de inductieplaat in de nieuwe keuken (2015).

Een elektricien met zegelrecht zou inderdaad ook alleen de kast voor mij kunnen ophangen..

[ Voor 23% gewijzigd door Aphyrnae op 01-12-2025 20:14 ]

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22:54
@Aphyrnae persoonlijk zou ik het nog iets anders aanpakken.
Los kastje met een hoofdschakelaar laten plaatsen door electricien met zegelrecht direct boven je meterbord, zodat dat buisje met draden ook weg is.

Zou persoonlijk bijvoorbeeld deze bestellen, en dan die onderste kast in ieder geval laten plaatsen door een electricien met zegelrecht.
Evt kan je naar wens nog een overspanningsbeveiliging plaatsen bij je hoofdschakelaar, maar zo heb je in ieder geval uitbreidingsruimte en je kunt makkelijk spanningloos werken door de hoofdschakelaar in z'n eigen kast.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

• Le Mol
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Je kan bij de netbeheerder aanvragen om je hoofdzekering te laten ombouwen naar automaten, dat doen ze niet gratis, maar je bent wel van het feit af dat je niet zonder zegelverbreking spanningsloos kan werken aan je hoofdschakelaar.

Zo heb ik het bij mij zelf gedaan, (wel in combinatie met een 1 na 3 fase ombouw, maar dat laatste hoeft bij jou niet meer natuurlijk)

Ik zou alle bekabeling vanaf het meterbord dan gelijk mee laten vervangen en gelijk 6mm2 nemen. (Die 4 draden moet je wel zelf aanleveren)

Logic brings you from a to b, your imagination can bring you anywhere

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:34

mjl

Ugh

Aphyrnae schreef op maandag 1 december 2025 @ 18:35:

Wellicht overbodig om te vragen...maar ik kan toch prima het kapje van de hoofd schakelaar eraf halen en de overige fase en nul draden boven de schakelaar verwijderen zodat ik er 4 unieke overhoud en deze aansluit op de nieuwe hoofdschakelaar?
Ja dat kan zeker, let wel op dat de onderkant/aanvoer van de schakelaar uiteraard wel onder spanning staat. Vanaf de oude schakelaar kan je een kast plaatsen er direct boven en aansluiten op de oude schakelaar.
Ik zie dat de overige groepen (1 fase automaten) gevoed worden door twee fasen (3 groepen op de ene faseen 3 groepen op de andere denk ik )

[Afbeelding]
Dat zou kunnen, zal op een gegeven moment het makkelijkste zijn geweest bij de uitbreiding om het zo te verdelen. In je nieuwe kast verdeel je alles uiteraard netjes over de 3 fasen. Zorg voor een beetje gelijke verdeling. Dus niet de vaatwasser, droger, wasmachine en oven op dezelfde fase bijv.

Ik heb zelf bijv een 3 fase aansluiting voor de kookplaat maar die gebruikt er maar 2 ik heb de 1fase laadpaal van de auto dan ook op de 3e fase gezet zodat ik zowel op vol vermogen kan koken en laden :)

-------

Pagina: 1