Compact mooi ITX-Werkstation tijdens torenhoge DDR5 prijzen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:38
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik ben op zoek naar een gebalanceerd werkstation waarmee ik:
  • fotobewerking kan doen (Lightroom/Photoshop)
  • dagelijkse werkzaamheden kan uitvoeren (o.a. inloggen op een Citrix-omgeving)
  • back-up van foto’s en documenten ( 2x 5-6TB HDD’s in RAID ??) kan regelen
  • in de toekomst ruimte heb om te experimenteren met machine learning modellen (dus uitbreidbaar met een krachtige GPU en vrij veel geheugen).
In de BBG staat een ITX systeem wat vrij vergelijkbaar is. De Fractal design Mood lijkt me echter een stuk mooier op een bureaublad staan dan de Lian Li en CoolerMaster. Ik heb in het verleden systemen gebouwd, maar dat is al 15 jaar geleden (laatste jaren laptops)

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb geen maximumprijs, rond de 1000 euro, maar hoe minder hoe beter. Ik twijfel of ik niet beter tijdelijk een deels tweedehands DDR4-systeem kan bouwen met iets minder performance, maar veel lagere kosten.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik neem een 32 inch 4K monitor mee, evenals toetsenbord, muis. Windows licentie moet wel

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
  • Compacte ITX-build (stil en efficiënt)
  • Nu nog geen GPU maar wel ruimte om die te huisvesten in een later stadium
  • AMD CPU met geïntegreerde GPU (voor nu voldoende, later uitbreidbaar met dedicated GPU)
  • Opslag:
  • 2TB SSD voor OS en applicaties
  • 2x 5-6TB HDD’s voor back-up
  • Betrouwbare voeding met voldoende marge voor toekomstige GPU-upgrade
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
AMD

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
  • Stilte is belangrijk (passieve of stille koeling waar mogelijk)
  • ITX-formaa
  • liefst zo weinig mogelijk vermogen
  • Toekomstbestendig: ruimte voor een krachtige GPU later
  • Back-upopslag geïntegreerd in de build
  • Liefst 0 ledjes, licht en andere fratsen
  • Mooie en compacte case voor op bureaublad
Ga je overklokken?
Nee?

Wat verwacht je van ons?[i]
Ik hoor graag jullie suggesties en verbeteringen op mijn opzet. Vooral advies over:
  • Hoe ik om kan gaan met de hoge DDR5 prijzen. Tijdelijk 1 geheugen module nemen? Of tijdelijk voor flink lager bedrag ook een AM4-DDR4 systeem kan nemen en als de prijzen weer wat normaler zijn over paar jaar overgaan.
  • Of de componenten compatibel zijn (o.a. geheugen, koeling, SFX voeding)
  • Alternatieve componenten
  • gaat het allemaal passen, of past er geen GPU en 2 SSD's hier in[/i]
  • Misschien kan binnen budget toch een Nvidia GPU met ~16GB geheugen?
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 7600X3D Boxed€ 253,99€ 253,99
1MoederbordenASRock B650I Lightning WiFi€ 151,99€ 151,99
1Interne harde schijvenWD Purple (256MB cache, WD64PURZ), 6TB€ 169,-€ 169,-
1BehuizingenFractal Design Mood Lichtgrijs€ 111,88€ 111,88
1WaterkoelingArctic Liquid Freezer III Pro 240€ 71,81€ 71,81
1Geheugen internCrucial CT32G56C46U5€ 259,95€ 259,95
1VoedingenSilverstone SST-SX700-LPT€ 149,-€ 149,-
1Interne SSD'sKingston NV3 M.2 2280 (retail) 2TB€ 124,90€ 124,90
Totaal€ 1.292,52
DDR4 systeem (zonder geheugen nog, ik heb nog 2x32GB SODIMM, maar dat is enkel voor laptops??
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 5700G Boxed€ 159,90€ 159,90
1MoederbordenASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac€ 0,-€ 0,-
1Interne harde schijvenWD Purple (256MB cache, WD64PURZ), 6TB€ 169,-€ 169,-
1BehuizingenFractal Design Mood Lichtgrijs€ 111,88€ 111,88
1WaterkoelingArctic Liquid Freezer III Pro 240€ 71,81€ 71,81
1VoedingenSilverstone SST-SX700-LPT€ 149,-€ 149,-
1Interne SSD'sKingston NV3 M.2 2280 (retail) 2TB€ 124,90€ 124,90
Totaal€ 786,49

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

Alle reacties

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 17:52
SODIMM past helaas niet, behalve met een hamer. Je kan een adapter gebruiken, maar dat geeft prestatieverlies :(.
Ik weet niet of de r5 zoveel beter is dan een gewone r7 7700 tray.
NV3 is QLC, wat niet handig is met fotobewerken. En een HDD gebruik je al helemaal niet voor fotobewerken (enkel voor opslag) van foto's die klaar zijn).

• Vishari Beduk
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12:40

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

We zitten momenteel in een heel bizarre 'storm' vanwege de RAM prijzen. Volgens mij kan je op dit (tijdelijke) moment beter niet iets zelf bouwen. En dan iets kopen waarmee je de huidige storm 2 jaar ofzo kan uitzitten.
Ik denk zelfs dat een 'goedkope' m4 mac interessant is vanwege jouw adobe apps. Normaal gesproken is apple duur, maar omdat prijs aanpassingen traag zijn kan het nu wel interessant zijn.

weet het niet meer

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Nu online

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Ik vrees dat die geheugentekorten nog wel even gaan aanblijven, het is denk ik echt even door de zure appel heen en voor €300 32GB DDR5 kopen. Je wil wel toekomstbestendig blijven. Wat een zachte pleister is, is dat je nu met een 7600X3D voor een workstation een vrij prijzige CPU kiest die weinig toevoegt, een Ryzen 7700 scheelt je als je via AliExpress (uit Frankrijk, dus verder geen zorgen over import) bestelt weer €100. Ook heb je een behoorlijk dure voeding die voor zo'n build echt niet nodig is, dat kan je weer €80 goedkoper doen: uitvoering: Sharkoon Rebel P20 850W, Zwart en is waterkoeling totaal niet nodig, voor €30 heb je een prima uitvoering: Arctic Freezer 36 (Black)

Dan heb je alweer €200 bespaard op dat AM5 systeem en is de €1000 weer in zicht. Zelf zou ik overigens nooit meer voor HDD's gaan met dit werk, dan liever voor ditzelfde bedrag nu één 4TB SSD kopen, en later nog eens een tweede bijprikken als de opslagprijzen ook weer wat gekalmeerd zijn.

youtube.com/@hisrep