Vraag

• Philippe AW
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 30-11 21:04
Renovatie van 80 m2 appartement op 7e verdiep met hele dag zon - raampartijen 2x 8m.
Tweede kamer is een "binnenkamer'.
Ofwel airco in de binnenkamer te zetten, of gezien volledige renovatie vloerverwarming en vloerverkoeling. Of plafondverkoeling...
Warmtepomp nodig, maar mag geen buitenunit zetten op het terras en heb maar op 1 plaats mogelijkheid voor binnenunit met buis naar buiten.

What to do?

Alle reacties

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Sowieso maximaal investeren in zonwering.

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11:44
Koeling met een airco ontvochtigd de lucht ook. En koelt onder dauwpunt zodat je er ook kouder mee kunt koelen. Als koeling belangrijk is dan kan een L/W warmtepomp met vloerverwarming tegenvallen denk ik. Al zal die natuurlijk wel veel beter worden als je ook vloerverwarming in het plafond en misschien zelfs de muren aanbrengt. (zullen de buren ook blij mee zijn)

Een alternatief voor vloerverwarmingbuizen aanbrengen in het plafond is om een of meerdere fancoils te gebruiken voor koelen. Die zien er vaak uit als airco binnenunits, maar dan werken ze op koud water van een L/W warmtepomp. Als de leidingen dampdicht geisoleerd zijn en er condensafvoer op die fancoils zit kun je er erg koud CV water mee aanvoeren waardoor ze net zo goed kunnen koelen en ontvochtigen als een airco. Met die fancoils kun je ook verwarmen maar als je het comfortabeler vind kun je het verwarmen ook gewoon doen met vloerverwarming.
Als je fancoils hebt en er condenserend mee gaat koelen doet de vloerverwarming niet mee.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• Gieliovd520
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 02-12 21:35
Kijk eens naar een watergekoelde airco. Niet heel zuinig, maar wel koel in huis.

Geen buitenunit plaatsen is erg lastig. Hoe kijkt de VvE hier tegenaan qua verduurzaming?

PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

• Tillumen
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 18:57
Gieliovd520 schreef op maandag 1 december 2025 @ 07:38:
Kijk eens naar een watergekoelde airco. Niet heel zuinig, maar wel koel in huis.

Geen buitenunit plaatsen is erg lastig. Hoe kijkt de VvE hier tegenaan qua verduurzaming?
Ik vind een airco nou niet perse verduurzaming.

In hoogbouw is meestal een collectieve voorziening en verduurzaming zal ook daar gebeuren.

[ Voor 12% gewijzigd door Tillumen op 01-12-2025 07:49 ]

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 18:43
Mag je wel een buitenunit van een airco op het terras plaatsen?

• Gieliovd520
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 02-12 21:35
Tillumen schreef op maandag 1 december 2025 @ 07:48:
[...]
Ik vind een airco nou niet perse verduurzaming.
In hoogbouw is meestal een collectieve voorziening en verduurzaming zal ook daar gebeuren.
Nee, ik ook niet. Dat zeg ik ook niet. TS heeft het ook over een warmtepomp en vloerverwarming, dát valt bij mij daar wel onder.

PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Vragen wat de VVE ervan vindt. Ook een gat door de gevel is een gat door eigendom van de VVE.

En zonder kennis over de vloeropbouw en plafondopbouw is het moeilijk te bepalen of vloerverarming/-koeling uberhaupt kan.

[ Voor 40% gewijzigd door pagani op 01-12-2025 13:01 ]

Pagina: 1