Trage DHCP Asus Zenwifi XT9

Pagina: 1
Acties:

• darth.75
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08:52
Hallo,

Sinds kort een nieuwe router, een set van 3 ASUS Zenwifi XT9’s, een in router modus, de andere als aiMesh nodes.

Vrijwel al mijn apparatuur werkt op wifi, alleen een Synology NAS, een printer en de TV krijgen een ip via een draad.

Bij de TV levert dat problemen op: het duurt 3-5 minuten voordat deze een ip-adres krijgt. Via wifi gaat het wel “direct”. Kabels zijn goed, dus daar kan het niet aan liggen.

Hiervoor had ik een antieke asus N66U. Daar had ik dit probleem niet. Het is vooral irritant om zo lang te moeten wachten voordat je kunt gaan streamen.

Ik heb de TV al een factory reset gegeven en de asus zo ingesteld dat hij de tv een vast ip geeft obv het MAC adres, maar dit werkt nog niet.

Iemand enig idee? Mijn netwerkkennis is niet zo groot, dus geen idee meer waar ik het zoeken moet.

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Je kunt met Wireshark de DHCP requests afluisteren, dan kun je zien of de Asus überhaupt reageert (en hoe!) op je TV en andere apparatuur.

[ Voor 3% gewijzigd door PD2JK op 30-11-2025 19:50 ]

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

• darth.75
Thanks. Ken die tool niet. Mezelf eens in verdiepen.

• Hathi
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 00:45
Stel op die TV dan gewoon dat statische IP in dat je hem ook het gegeven obv het mac.

• darth.75
Hathi schreef op zondag 30 november 2025 @ 20:56:
Stel op die TV dan gewoon dat statische IP in dat je hem ook het gegeven obv het mac.
Al geprobeerd, maar loste het niet op. Will try again.

• Hathi
Dan is het dus geen DHCP issue

• darth.75
TV op statisch gezet en probleem lijkt opgelost. Blij mee voor nu, maar snap nog steeds niet goed waarom dit gebeurt. In oude situatie was dit niet nodig.

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Je hebt die Asus in router mode staan en dat maakt dus een eigen netwerk aan.
Als devices dus via de kabel aan de router van je ISP provider hangt is je wifi netwerk gescheiden van je bedrade netwerk.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:39

lier

MikroTik nerd

Zou je een netwerkdiagram kunnen maken met alle netwerkapparatuur, inclusief IP segmenten?
Heb je in de logging (van de Asus en van de ISP router?) gekeken of daar iets gemeld wordt?

Eerst het probleem, dan de oplossing

• darth.75
Netwerk zit zo in elkaar:

Glasvezel => mediaconvert => router*

*Dit is de "hoofd" Zenwifi XT9.
Aan de router hangt de tv, en twee satellieten.

Er zit geen router van de ISP tussen. Dus geen NAT achter NAT. Voor de duidelijkheid: de satellieten horen bij de set en zijn ingesteld als access point. Alles is bedraad aan de router aangesloten. De mediaconverter zet alleen glas om naar UTP.

[ Voor 29% gewijzigd door darth.75 op 03-12-2025 12:27 ]

• Hathi
En de TV zit met een kabel rechtstreeks op de router aangesloten? Of zit er nog een switch tussen?
Wat gebeurt er als je een ander apparaat (PC of laptop ofzo) aansluit op dezelfde kabel als waar je nu de TV op aansluit?
Blijft bijzonder dat je TV via WiFi direct een IP krijgt en bedraad niet. Krijgt de TV ook echt geen IP of blijft hij alleen de status geven dat ie z'n IP adres aan het ophalen is? Zou het nog een DNS issue kunnen zijn? Welke DNS server gebruik je. Heb je die nu statisch hetzelfde ingesteld als dat je router via DHCP adverteert?

• darth.75
Op router is geen dedicated DNS ingesteld. Dus die pakt de DNS van de ISP denk ik.

Ik heb de router nu zo ingesteld dat hij obv MAC een vast adres geeft aan de TV en de tv heb ik op statisch gezet met de DNS'en van Google.

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Als je de TV op statisch zet kan hij geen ipadres van de router meer krijgen aan de hand van het mac adres.
Dan moet je een IPadres in de TV zelf ingeven lijkt mij.

En uiteraard heeft DNS er niets mee te maken enkel dat de DHCP server ook een DNS server doorgeeft.

Maar ik denk eerder dat het aan de TV ligt die probeert misschien eerst een tijd met dhcp via wifi een Ipadres te krijgen en als dat niet lukt pas na een timeout de kabel probeert.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• darth.75
Heb het ook als wifi uit staat, dus lijkt me niet. Hoe dan ook: is nu meer nieuwsgierigheid wat er gebeurt, dan dat ik er "last" van heb.

• Hathi
Mijn DNS vraag was vooral voor als hij ook iets als een PiHole/Adguard Home ofzo gebruikt. Dat vinden TV's niet altijd leuk als ze dan een bepaalde dienst niet kunnen bereiken en daardoor denken dat ze geen verbinding hebben. Als je via DHCP dus de PiHole als DNS server opgeeft, maar statisch nu de DNS server van Google opgeeft zou dat het verschil kunnen verklaren waarom het via DHCP niet werkt en statisch wel.
Maar als je gewoon de DNS server van de ISP gebruikt dan is dat niet de hoek waarin je het moet zoeken denk ik.

Daarnaast blijkt het via WiFi dus prima te werken, wat het hele verhaal wel een beetje vreemd maakt. Ik verdenk ook de TV in dit geval. Daarom dus even uitsluiten door een ander apparaat op dezelfde kabel aan te sluiten. Heeft dat andere apparaat ook issues op diezelfde kabel, dan zit het toch ergens in de setup.
Pagina: 1