Overgang Spotify naar Apple Music

Pagina: 1
Acties:

• tweakfdr
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
Graag zou ik willen overstappen van Spotify naar Apple Music. Maar iets weerhoud mij om de overstap definitief te maken. Op spotify luister ik vaak naar afspeellijsten zoals t'Koffiehuis, Itialianse muziek, restaurant muziek of naar Radio John Mayer (automatische afspeellijst met zelfde soort muziek van verschillende artiesten).

Een afspeellijst van een specifieke artiest is het probleem niet maar juist afspeellijsten met een bepaalde soundfeeling kan ik niet echt mijn weg in vinden.

Hoe ervaren jullie de Apple afspeellijsten in vergelijk met Spotify en hoe gaan jullie hiermee om?

[ Voor 20% gewijzigd door tweakfdr op 30-11-2025 15:13 ]

• Jopio
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Ik heb toevallig net zelf de overstap gemaakt, het importeren van de playlist die je al hebt in Spotify kan via Apple Music zelf. Wordt ook gevraagd als je het abonnement geactiveerd hebt en de app opent. Wat me opvalt is dat de match van deze nummers 95% is. Soms wordt er bijv. een live versie van een nummer gekoppeld.

Apple Music heeft zelf ook playlists gebaseerd op bepaalde artiesten of muziek keuze.
Ik ben er al met al erg over te spreken, de shuffle functie is bijv. echt beduidend beter als die van Spotify. Geld toch ook wel voor de audio kwaliteit.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:41
Apple Music heeft ook diverse automatische afspeellijsten. (veranderen 1x per week iirc)

Plus als er bijvoorbeeld een album klaar is dan blijft hij vergelijkbare tracks aanvullen, en die matchen zo goed dat je soms niet eens door hebt dat een andere artiest is.

• Marcel a
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 21:20
Ik heb jaren Apple music gebruikt, maar ben overgestapt op Qobuz. Niet omdat Apple music niet bevalt, maar Apple is nogal eigenwijs en mijn Powernode ondersteunt daardoor geen Apple Music (wel airplay).
Verder vond ik Apple Music helemaal prima. Vooral de integratie van mijn eigen muziek en de muziek die van de streamingdienst is vond ik een pre. Volgens mij is Spotify helemaal van die afspeellijstjes. Apple was dat wat minder, maar daar vindt je je weg wel weer in.
Maar, waarom wil je over? Kennelijk zie je een voordeel in Music?

[ Voor 6% gewijzigd door Marcel a op 02-12-2025 12:27 ]

• combimagnetronn
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 04-12 15:39
tweakfdr schreef op zondag 30 november 2025 @ 14:47:
Graag zou ik willen overstappen van Spotify naar Apple Music. Maar iets weerhoud mij om de overstap definitief te maken. Op spotify luister ik vaak naar afspeellijsten zoals t'Koffiehuis, Itialianse muziek, restaurant muziek of naar Radio John Mayer (automatische afspeellijst met zelfde soort muziek van verschillende artiesten).

Een afspeellijst van een specifieke artiest is het probleem niet maar juist afspeellijsten met een bepaalde soundfeeling kan ik niet echt mijn weg in vinden.

Hoe ervaren jullie de Apple afspeellijsten in vergelijk met Spotify en hoe gaan jullie hiermee om?
Ik denk 2 jaar geleden gedaan en nooit meer teruggekeken. De layout is wat anders ja, maar als je iTunes gewend was vroeger dan is het dikke prima. Geluidskwaliteit word gezegd dat het beter is, kan ik het horen in me airpods? Ik weet het niet zeker. Ik heb het vooral omdat ik gebruik wilde maken van Apple One, alles in 1 bedrag. tot nu toe geen klachten. Heb toen een website gebruikt om mijn playlists over te zetten.

Playlists gedragen zich een beetje hetzelfde als spotify als het gaat om artiesten, ook kan je radio's instellen.

[ Voor 4% gewijzigd door combimagnetronn op 02-12-2025 18:35 ]

• tweakfdr
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
Eén voordeel al ontdekt, de werking met de HomePad mini is perfect. Dit in tegenstelling tot het gebruik van Airplay met Spotify.

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 00:07
Apple Music is best prima, maar ik snap wel dat het even wennen is als je Spotify gewend bent.

Apple Music duwt je steeds naar ‘Radio Stations’, wat in feite gebaseerd is op je luistergedrag. Die stations werken natuurlijk minder goed als je net op het platform bent.

Spotify hangt meer op playlists gemaakt door derden. Geef het minimaal 30 dagen de kans en neem dan nog eens de balans op.

Have you tried turning it off and on again?

• Marcel a
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 21:20
tweakfdr schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 20:29:
Eén voordeel al ontdekt, de werking met de HomePad mini is perfect. Dit in tegenstelling tot het gebruik van Airplay met Spotify.
Die integratie is inderdaad beter. Een tikje op de HomePod en spelen maar.

• Freek1710
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 04-12 16:02

Freek1710

Product Owner
Deze overstap al een paar jaar geleden gemaakt. Primaire reden audio-kwaliteit, merk wel iets verschil met mijn studio-speakers en in-ears (via interface). En kosten; was al onderdeel van Apple One. Integratie over alle verschillende Apple apparaten blijkt een mooi bijkomend voordeel.

Afspeellijsten overzetten is volgens mij redelijk eenvoudig. Apple Music heeft even wat tijd nodig om verder, qua suggesties etc, gewend te raken aan je afspeel gedrag. Maar ik denk dat ik na een maand of 3 hier precies dezelfde ervaring had als daarvoor met Spotify.

Hopelijk kan je er iets mee!

Build The Right Thing and Build The Thing Right

Pagina: 1