Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Zuinige FM noodradio op batterijen.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• riffey#4
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:17

riffey#4

aka Beever#4

Topicstarter
FM radiootje
€100
Ik wil het apparaat gaan gebruiken als nood-radio

Ik heb nog geen apparaat op het oog. Ik kan nergens een overzicht van het stroomverbruik vinden

Ik ben op zoek naar een no-nonsense FM radiootje op batterijen, maar dan wel een zuinige.
We hebben de folder over een noodpakket in de bus gehad, en ik wil een nood-radio. Ik wil geen solar/zwengel radio. Ik wil gewoon een radio die op batterijen werkt, en zo lang mogelijk.

Ik kan heel wat batterijen kopen voor het prijsverschil naar een Solar radio.
"Overbodige" zaken als USB laden, ingebouwde powerbank, zaklamp, AM/DAB+ zijn prima, maar zuinig en op batterijen is een vereiste. Geluidskwaliteit is ondergeschikt.

Dus: iemand een aanrader voor een zuinige FM-radio?

[Edit: met "op batterijen" bedoel ik dat er losse batterijen (AA/AAA/D) in kunnen]

[ Voor 5% gewijzigd door riffey#4 op 30-11-2025 15:03 ]

Alle reacties

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:46

remco_k

een cassettebandje was genoeg

riffey#4 schreef op zondag 30 november 2025 @ 14:39:
FM radiootje
€100
...Ik wil geen solar/zwengel radio. Ik wil gewoon een radio die op batterijen werkt, en zo lang mogelijk.

"Overbodige" zaken als USB laden, ingebouwde powerbank, zaklamp, AM/DAB+ zijn prima, maar zuinig en op batterijen is een vereiste. Geluidskwaliteit is ondergeschikt.

Ik gooi je wens van geen zwengel/solar even overboord hoor;
Ik heb deze: https://www.bol.com/nl/nl...dEPg.4_12.13.ProductTitle
Voor c.a. 50 euro heb je hem.
En dan heb je naast een fm radio meteen een flinke zaklamp (3 verschillende soorten licht) en fungeerde ook als powerbank.
Ik weet niet hoe lang hij het op zijn eigen power doet maar dat zal m.i. wel echt lang zijn. (Meerdere dagen).
Hiernaast heb ik gewoon nog een 2e powerbank klaarliggen om hem of mijn toestellen op te laden.

Alles kan stuk.

• riffey#4

riffey#4

aka Beever#4

Topicstarter
Helaas kan deze niet op losse batterijen.

Mijn bezwaar tegen ingebouwde accu's is dat die natuurlijk leeg zijn als je een keer echt zonder stroom zit.
Een pakje batterijen blijft jaren goed in de keukenla.

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

riffey#4 schreef op zondag 30 november 2025 @ 15:04:

Mijn bezwaar tegen ingebouwde accu's is dat die natuurlijk leeg zijn als je een keer echt zonder stroom zit.
Die noodradio met 10.000mah powerbank blijft jaren goed in die zelfde keukenla ;)

Ey!! Macarena \o/

• riffey#4

riffey#4

aka Beever#4

Topicstarter
Een oplaadbare batterij loopt sneller leeg dan een gewone batterij.

https://www.phone-factory...-een-powerbank-leeglopen/

• remco_k

remco_k

Daarom is het advies ook om je noodpakket elk half jaar even na te lopen (zowel food als non-food). Gewoon even de boel aanzetten, en opladen.

Ik snap je batterij wens wel hoor, overigens. Maar een powerbank is sowieso een handige om te hebben in je pakket.

Alles kan stuk.

• riffey#4

riffey#4

aka Beever#4

Topicstarter
Ik heb een paar prima powerbanks maar in mijn denkbeeldige situatie gebruik je die eerst om je telefoon en zo op te laden, zo van "het zal wel niet lang duren"

Als het dan echt 72 uur duurt wil ik graag op oude techniek terug kunnen vallen.

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 30-11 15:32
riffey#4 schreef op zondag 30 november 2025 @ 14:39:
FM radiootje
€100

Ik heb nog geen apparaat op het oog. Ik kan nergens een overzicht van het stroomverbruik vinden

Ik ben op zoek naar een no-nonsense FM radiootje op batterijen, maar dan wel een zuinige.
We hebben de folder over een noodpakket in de bus gehad, en ik wil een nood-radio. Ik wil geen solar/zwengel radio. Ik wil gewoon een radio die op batterijen werkt, en zo lang mogelijk.

[Edit: met "op batterijen" bedoel ik dat er losse batterijen (AA/AAA/D) in kunnen]
Koop gewoon een klein apparaat met verder geen functies die je niet gebruikt, minder stroom dan dat gaat het waarschijnlijk niet gebruiken toch?

https://www.bol.com/nl/nl...8-2-3cm/9300000249196602/

Toevallig heb ik deze week bij Amazon 48 batterijen voor iets van 10 euro gekocht. Leg het bij elkaar en klaar.

• G33st
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 00:15
Ik heb vandaag voor 29 euro de Philips Tar1609 gekocht. Voornamelijk voor de radio op AAA. Maar de overige functies zijn leuk meegenomen.

https://www.mediamarkt.nl...pDHYJFV3QBXRoCo60QAvD_BwE

• riffey#4

riffey#4

aka Beever#4

Topicstarter
minder stroom dan dat gaat het waarschijnlijk niet gebruiken toch?
Geen idee, daarom vraag ik om advies.
Bevalt die een beetje? Ik heb hier een 30 jaar oud radiootje, maar daar kun je nauwelijks de goede frequentie mee instellen.

• riffey#4

riffey#4

aka Beever#4

Topicstarter
G33st schreef op zondag 30 november 2025 @ 15:28:
Ik heb vandaag voor 29 euro de Philips Tar1609 gekocht. Voornamelijk voor de radio op AAA. Maar de overige functies zijn leuk meegenomen.
Kijk, dat komt in de buurt, tnx.
Powerbank, maar als het nodig is ook AAA batterijen.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 01:10

DukeBox

loves wheat smoothies

Bij de kringloop heb je heel wat goedkope fm/am radiotjes voor < 10.. gezien die veelal 20+ jaar oud zijn gaan die hoe dan ook nog wel een aantal jaren mee. En gaat het stuk, is het meestal ook nog zelf te repareren zonder allemaal SMD spul. Bij al het nieuwe spul is het maar de vraag of die het na paar jaartjes ongebruikt nog werken.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• __R__
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 02:25
Ik heb gewoon een auto. Die tank benzine laad die powerbank wel op als er meer dan een week een stroomstoring is. _O-

• riffey#4

riffey#4

aka Beever#4

Topicstarter
__R__ schreef op zondag 30 november 2025 @ 16:08:
Die tank benzine laad die powerbank wel op
Dat is natuurlijk ook heel erg waar. Ik heb een 70 litertank diesel.

• remco_k

remco_k

__R__ schreef op zondag 30 november 2025 @ 16:08:
Ik heb gewoon een auto. Die tank benzine laad die powerbank wel op als er meer dan een week een stroomstoring is. _O-
Je hebt die auto misschien niet altijd bij je als je je huis met gepaste spoed hebt moeten verlaten, of door een waterprobleempje van een meter of meer, wordt dat ook niets meer.
Een noodpakket is erop ingericht dat je die kan meenemen.

Alles kan stuk.

• __R__
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 02:25
remco_k schreef op zondag 30 november 2025 @ 19:22:
[...]

Je hebt die auto misschien niet altijd bij je als je je huis met gepaste spoed hebt moeten verlaten, of door een waterprobleempje van een meter of meer, wordt dat ook niets meer.
Een noodpakket is erop ingericht dat je die kan meenemen.
Nou, als er meer dan een meter water bij je in de straat staat ga jij niet met je noodpakket en familie het hogerop zoeken. Dan zit je met je noodpakket op de eerste verdieping en wacht je netjes tot of het water zakt of je nummer 9968 bent bij een evacuatie. En dan heb je ook niks aan het feit dat die radio je vertelt dat je overmorgen of de dag daarna aan de beurt bent.

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
hier een kleine FM/DAB+ radio welke op 4x AA kan lopen maar ook een microusb heeft voor externe voeding
dus kan je eigenlijk gewoon kiezen of je hem op 5V (powerbank, AC adapter, autolader) of op interne batterijen laat spelen..

404 Signature not found

• riffey#4

riffey#4

aka Beever#4

Topicstarter
SMSfreakie schreef op zondag 30 november 2025 @ 19:54:
hier een kleine FM/DAB+ radio welke op 4x AA kan lopen
Welke is dat? Ik heb hier een Denver FM/DAB+ radio maar die vreet batterijen. (setje 4AA leeg in 6 uur)

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Muse m100b alleen Hoelang die op een set batterijen loopt geen idee...

404 Signature not found

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
riffey#4 schreef op zondag 30 november 2025 @ 15:04:

Houd je er wel rekening mee dat vooral wat goedkopere gewone batterijen wel eens kunnen gaan lekken en ze dan evenzogoed niet meer te gebruiken zijn. En ja ook in het radiootje zelf kunnen gewone batterijen gaan lekken en je dit probleem niet hebt bij oplaadbare batterijen.

Als je dan batterijen op voorraad wilt pakken die je langer kan laten liggen raad ik je in elk geval NIET Duracell aan, ondanks dat dit een van de beste batterijen zijn. Mijn ervaring met Duracell batterijen is dat die juist na verloop van tijd zomaar gaan lekken, iets wat ik b.v. weer niet heb meegemaakt bij GP batterijen.

• riffey#4

riffey#4

aka Beever#4

Topicstarter
En ja ook in het radiootje zelf kunnen gewone batterijen gaan lekken
Ik weet het, ik haal batterijen er ook altijd uit als ik een apparaat lang niet gebruik. Lekkende batterijen herken je gelukkig snel. Lege batterijen niet.

Ik heb nog nooit Duracell batterijen gekocht. Misschien dat ze iets langer meegaan, maar qua prijs/kwaliteit winnen ze het zelden.
Pagina: 1