Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Windows "opslaan als" vertraging icm NAS

Pagina: 1
Acties:

• jaspov
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:14
Ik heb een Ugreen DXP2800 met twee pools, 1 SSD pool en 1 HDD pool.
Initieel gestart met de SSD pool en sinds kort ook twee HDDs voor archief en backup.

Sinds de harddisks zijn geplaatst merk ik dat de windows "opslaan als" functie een irritant lage delay heeft van 5-15 seconden is het scherm bevroren.

Mijn vermoeden is dat de NAS de harddisks uit slaapstand moet halen - energiebesparing op de NAS staat aan. Dit vermoeden wordt versterkt omdat een tweede poging ietsjes later wel snel werkt (schijven zijn dan al uit slaap)

Het hele punt is dat ik bestanden opsla op de SSD pool, dus van mij mogen de schijven lekker blijven slapen - ik heb ze niet nodig. Prima als er een delay komt zodra ik klik op een schijf op de HDD pool om op te slaan, maar deze delay komt eerder - direct nadat ik klik op opslaan als - alsof windows alle mogelijke doelen eerst wil benaderen.

Via chatgpt al wat registry opties bekeken en dat lijkt allemaal goed te staan. Heeft iemand een idee wat hier het probleem is en of/hoe het is op te lossen?

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11:40

nelizmastr

Goed wies kapot

Hoe benader je de share van je NAS?

Met een netwerkschijf en schijfletter?
Zo ja dan houdt Windows die doorgaans “in leven”.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:10

pistole

Frutter

Bij het uitvoeren van 'opslaan als' zal Windows (vermoedelijk) de status van je gemounte volumes controleren. Dus je zou kunnen overwegen om je NAS niet permanent (via een schijfletter) beschikbaar te maken?

Ik frut, dus ik epibreer

• jaspov
Dank, ik heb inderdaad shares gemapt met een schijfletter.

Chatgpt kwam nog met een heel relaas dat van de SSD de metadata op de HDD terecht komt - voelt niet heel logisch omdat alle SSD shares gemaakt zijn toen ik nog niet eens HDDs had.

@nelizmastr Als windows de shares in leven houdt dan zouden ze toch juist niet moeten slapen en geen delay moeten veroorzaken?

Hopelijk is er een optie om windows de "check" of een share beschikbaar is wat later te laten doen - pas als duidelijk is dat ik die share ook wil gaan gebruiken. Zo niet dan zal ik inderdaad de schijfmapping aanpassen.

Eigenlijk is de vertraging irritant, maar ook zonde dat schijven worden gewekt die niet aangesproken gaan worden - voelt voor mijn usecase niet handig.

[ Voor 11% gewijzigd door jaspov op 30-11-2025 08:50 ]

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10:59

dragonhaertt

@_'.'

jaspov schreef op zondag 30 november 2025 @ 08:49:
Dank, ik heb inderdaad shares gemapt met een schijfletter.

Chatgpt kwam nog met een heel relaas dat van de SSD de metadata op de HDD terecht komt - voelt niet heel logisch omdat alle SSD shares gemaakt zijn toen ik nog niet eens HDDs had.

@nelizmastr Als windows de shares in leven houdt dan zouden ze toch juist niet moeten slapen en geen delay moeten veroorzaken?

Hopelijk is er een optie om windows de "check" of een share beschikbaar is wat later te laten doen - pas als duidelijk is dat ik die share ook wil gaan gebruiken. Zo niet dan zal ik inderdaad de schijfmapping aanpassen.

Eigenlijk is de vertraging irritant, maar ook zonde dat schijven worden gewekt die niet aangesproken gaan worden - voelt voor mijn usecase niet handig.
Je hoeft geen mapping te maken naar een schijf letter om de NAS te kunnen benaderen.
Probeer deze schijf eens te un-mounten en de NAS gewoon benaderen door de netwerk naam in Explorer in te typen:
\\NASnaam\folder
Deze kan je gewoon pinnen in quick access.

Is er een reden dat je hier een schijf letter aan wil toekennen?

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

• jaspov
dragonhaertt schreef op zondag 30 november 2025 @ 08:58:
[...]

Je hoeft geen mapping te maken naar een schijf letter om de NAS te kunnen benaderen.
Probeer deze schijf eens te un-mounten en de NAS gewoon benaderen door de netwerk naam in Explorer in te typen:
\\NASnaam\folder
Deze kan je gewoon pinnen in quick access.

Is er een reden dat je hier een schijf letter aan wil toekennen?
Dank, dat ga ik nu proberen.
Nee niet echt een goede reden, meer dat ik gewend ben het zo te doen. Misschien hoog tijd mijn gedrag aan te passen.
Direct gedaan - in eerste instantie alle mappings naar HDD verwijderd en aan favorites toegevoegd zoals je aangaf - nu even kijken of dat voldoende is en anders verwijder ik ze allemaal. Dank!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10:59

dragonhaertt

@_'.'

jaspov schreef op zondag 30 november 2025 @ 09:02:
[...]

Dank, dat ga ik nu proberen.
Nee niet echt een goede reden, meer dat ik gewend ben het zo te doen. Misschien hoog tijd mijn gedrag aan te passen.
Direct gedaan - in eerste instantie alle mappings naar HDD verwijderd en aan favorites toegevoegd zoals je aangaf - nu even kijken of dat voldoende is en anders verwijder ik ze allemaal. Dank!
Mappen met drive letter heeft mij ook wel eens problemen gegeven als de share niet benaderbaar is. Dat is eigenlijk onnodig.
Ik benader thuis mijn nas ook gewoon via de netwerknaam en dat geeft geen problemen.
Zodra je de favoriet aanklikt wordt de nas wakker en blijft Explorer even hangen, maar als je hem niet aanklikt blijft hij lekker slapen.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

• jaspov
dragonhaertt schreef op zondag 30 november 2025 @ 09:12:
[...]

Mappen met drive letter heeft mij ook wel eens problemen gegeven als de share niet benaderbaar is. Dat is eigenlijk onnodig.
Ik benader thuis mijn nas ook gewoon via de netwerknaam en dat geeft geen problemen.
Zodra je de favoriet aanklikt wordt de nas wakker en blijft Explorer even hangen, maar als je hem niet aanklikt blijft hij lekker slapen.
Dank - ik moest even wachten (slaapstand moest weer inschakelen) maar eea lijkt nu opgelost. Zat hem dus in het aanpassen van mijn eigen gedrag. thx!! _/-\o_
Pagina: 1