• Proview
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08-12 21:16
Aanleiding
Achter onze KPN glasvezel + ONT aansluiting gebruik ik momenteel een FritzBox 4060 + FritzRepeater in mesh mode voor LAN en WLAN. Echter heb ik de wens om in de nabije toekomst een publieke server op te zetten die via het internet is te bereiken, maar helaas ondersteund de Fritzbox geen DMZ. Voor die toepassing heb ik een Unifi Cloud Gateway Ultra (UCG) aangeschaft, maar twijfel over de beste of meest logische setup.

Mijn idee
  • De UCG als primaire router met de Fritzbox erachter in IP client modus. De FritzBox moet dan nog wel WLAN opzetten i.c.m. de FritzRepeater, aangezien wij niet over andere AP's beschikken. Feitelijk is de FritzBox dan in gebruik als een veredelde access point en switch.
  • Via de UCG een DMZ opzetten met daarbinnen de publieke server voor o.a. CalDAV+CardDAV.
  • Daarnaast wil ik uiteindelijk ook nog een IoT netwerk opzetten om alle IoT apparaten gescheiden te houden van de vertrouwde apparaten.
  • Ook wil ik uiteindelijk ook een apart netwerk opzetten voor onze NAS.
RouterNetwerkModusApparaatNetwerkModus
UCGLAN trustedDHCPFritzBoxWLAN (als AP)Client
UCGDMZ untrustedDHCPCalDAV+CardDAV serverClient
UCGIoT untrustedDHCPAll onze IoT apparatenClient
UCGServers trustedDHCPNASClient
Gaat dit werken?
Of is er een betere of meer logische setup voor wat ik wil bereiken?

Overige ideeën/bedenkingen
Je zal bijvoorbeeld de FritzBox ook als cascaded router kunnen instellen i.p.v. als IP client. Dan behoudt die zijn eigen netwerk en kan alles blijven werken zoals het nu werkt. Daarnaast kan ik dan via de UCG een DMZ opzetten voor de publieke server. Ik vraag mij dan af of IPTV (KPN TV+ Box) via de Fritzbox blijft werken als deze als cascaded router wordt gebruikt? Of zal deze dan direct via de UCG moeten worden aangesloten?
Echter denk ik dat het dan uiteindelijk toch anders opgezet moet gaan worden als ik alle IoT apparaten op een eigen netwerk wil gaan plaatsen.

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:09
Proview schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 23:24:
Echter heb ik de wens om in de nabije toekomst een publieke server op te zetten die via het internet is te bereiken, maar helaas ondersteund de Fritzbox geen DMZ.
Een traditioneel DMZ is allang uit de mode en doorgaans ook helemaal niet zo veilig om alle poorten automatisch te forwarden naar een server. Het is veiliger om alleen de poorten te forwarden naar je server die écht nodig hebt.
De UCG als primaire router met de Fritzbox erachter in IP client modus. De FritzBox moet dan nog wel WLAN opzetten i.c.m. de FritzRepeater, aangezien wij niet over andere AP's beschikken. Feitelijk is de FritzBox dan in gebruik als een veredelde access point en switch.
Dat gaat in eerste instantie wel werken voor je wifi.
Via de UCG een DMZ opzetten met daarbinnen de publieke server voor o.a. CalDAV+CardDAV.
Hiervoor zou ik niet meer maken dan alleen een apart VLAN en een port forward voor de poorten die je nodig hebt.
Daarnaast wil ik uiteindelijk ook nog een IoT netwerk opzetten om alle IoT apparaten gescheiden te houden van de vertrouwde apparaten.
Dan ontkom je niet aan extra Unifi hardware als je die IoT devices met Wifi aan wil sluiten.
Ik vraag mij dan af of IPTV (KPN TV+ Box) via de Fritzbox blijft werken als deze als cascaded router wordt gebruikt? Of zal deze dan direct via de UCG moeten worden aangesloten?
Idealiter sluit je IPTV van KPN dan aan op de UCG.

Spel en typfouten voorbehouden

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:36

nelizmastr

Goed wies kapot

Een klassieke KPN ontvanger (dus niet de android boxen van tegenwoordig) moet je direct aansluiten op je UCG als je die aan de ONT hangt en even het Ubiquiti IPTV topic hier op het forum gaan lezen ;) ook als je multicast tv op de nieuwere ontvangers wilt.

Zoals gezegd port forward je alleen wat nodig is en niet blind alle poorten zoals in de ouderwetse DMZ modus. Dit kan een Fritz trouwens ook gewoon via de port sharing functie als ik het wel heb.

Als je ook met extra SSID’s gaat werken ontkom je niet helemaal aan VLAN’s, dat snapt Fritz dan weer niet voldoende. Dan moet je ook over op managed switches en andere access points die met untagged en tagged verkee om kunnen gaan.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Je kan prima portforwarding gebruiken op de FRitzbox er is echt geen reden om over te stappen. En DMZ wordt echt nooit meer gebruikt is gewoon onveilig.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• Proview
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08-12 21:16
FredvZ schreef op zondag 30 november 2025 @ 13:56:
Een traditioneel DMZ is allang uit de mode en doorgaans ook helemaal niet zo veilig om alle poorten automatisch te forwarden naar een server. Het is veiliger om alleen de poorten te forwarden naar je server die écht nodig hebt.
nelizmastr schreef op zondag 30 november 2025 @ 21:40:
Zoals gezegd port forward je alleen wat nodig is en niet blind alle poorten zoals in de ouderwetse DMZ modus. Dit kan een Fritz trouwens ook gewoon via de port sharing functie als ik het wel heb.
Frogmen schreef op maandag 1 december 2025 @ 14:06:
Je kan prima portforwarding gebruiken op de FRitzbox er is echt geen reden om over te stappen. En DMZ wordt echt nooit meer gebruikt is gewoon onveilig.
Ik lees in alle drie de antwoorden dat een DMZ nooit meer wordt gebruikt of zelfs wordt afgeraden. In de Fritzbox kunnen inderdaad portforwarding regels ingesteld worden, maar geen VLAN's. Althans niet dat ik kan vinden.
Maar is het niet veiliger als je een aparte VLAN maakt voor servers die van buiten mijn netwerk bereikt moeten worden? Zo kan je immers firewall regels instellen die verkeer naar andere interne netwerken blokkeren en bijvoorbeeld enkel verkeer via bepaalde/nodige poorten toestaat. Dat is dan wellicht geen klassieke DMZ, maar zo kan je wel een volledig afgeschermd netwerk instellen, toch? In mijn hoofd komt dat veiliger over dan enkel wat port forwardings of ontgaat mij iets?

En wat IoT betreft, de enige IoT WiFi apparaten zijn ESPHome modules die geen internet toegang hebben (afgedwongen via Allow Rules in de fritzbox) en enkel via hun API aan home assistent zijn gekoppeld. De overige IoT apparaten zijn allemaal bekabeld aangesloten en kunnen dus gemakkelijk in een VLAN geplaatst worden. Ik heb al een aantal managed switches, dus dat zal geen grote belemmering moeten zijn. Echter zijn het geen unifi apparaten, dus zal het instellen meer werk zijn.

nelizmastr schreef op zondag 30 november 2025 @ 21:40:
Een klassieke KPN ontvanger (dus niet de android boxen van tegenwoordig) moet je direct aansluiten op je UCG als je die aan de ONT hangt en even het Ubiquiti IPTV topic hier op het forum gaan lezen ;) ook als je multicast tv op de nieuwere ontvangers wilt.
Het is wel een Android box. Ik dacht dat die KPN TV+ box heette, maar kennelijk niet :).
Direct op de UCG aan dus, dat gaat goedkomen en ik zal mij daarvoor eens gaan inlezen op het IPTV topic hier. Bedankt voor de tip!

ps. De UCG is al aangeschaft en die gaat niet meer terug. Veel te leuk om mee te spelen 😁

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Voor thuis zou ik niet beginnen aan Vlans je gebruikt dat echt vooral als je potentieel grote risico's hebt.
UCG is zeker leuk, je kan er echt veel mee dus ja uit hobby zeker doen, is het nodig nee.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Pagina: 1