Toon posts:

[OC] Zware Koeling idee?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Heeft er iemand een idee om mijn proc te koelen? waterkoeling is niet goed genoeg. Ik dacht aan iets met stikstof of extreme waterkoeling of met een peltier. Niemand een idee? Of een site met iets van stikstof ofzo?
PLZ. ik wil iets deftig in een steken.>:)

Verwijderd

Op woensdag 19 september 2001 13:59 schreef Astoc-Marley het volgende:
Heeft er iemand een idee om mijn proc te koelen? waterkoeling is niet goed genoeg. Ik dacht aan iets met stikstof of extreme waterkoeling of met een peltier. Niemand een idee? Of een site met iets van stikstof ofzo?
PLZ. ik wil iets deftig in een steken.>:)
ik zou voor waterkoeling + peltier gaan, dat is nog te doen, stikstofkoeling is niet te doen. je kunt ook fasewisselingskoeling gaan doen, dan moet je maar eens me dabit gaan babellen

• Roman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:15

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Er bestaat vloeistof dat geen stroom geleid. Als je daar de mobo in doet!!! En die vloeistof dan laten koelen met een warmte wisselaar of een ijskast. Moet wel goed koelen....

NOW INTERACTIVE! Joystick controls Fry's left ear.

Verwijderd

Topicstarter
Fasewisselingskoeling? Al van gehoord maar...wat het juist is weet ik niet.(zou het moeten weten volgens mijn studies maarja)

Verwijderd

Topicstarter
Ja, ik dacht ook al aan zo'n vloeistof, lijkt me wel leuk, kan er mischien goudvisjes bij doen. Maar zo'n vloeistof verdampt te snel denk ik.

Verwijderd

Hmm. Wat dacht je van waterkoeling met 2 172W peltiers? Vrij extreem...

Of eventueel een dual-loop systeem. Een waterkringloop die 4 172W pelts koelt. Deze pelts koelen op hun beurt weer een koelwatercircuit, welke een waterblok met daaronder nog een 172W pelt koelt. De laatste pelt koelt direct de proc.
Dit is ook best wel knap extreem..

Als je zelf phase-change wilt gaan doen, kan ik je nog niet echt helpen. 'k ben het zelf nog uit aan het plussen.

Verwijderd

Op woensdag 19 september 2001 14:04 schreef Astoc-Marley het volgende:
Ja, ik dacht ook al aan zo'n vloeistof, lijkt me wel leuk, kan er mischien goudvisjes bij doen. Maar zo'n vloeistof verdampt te snel denk ik.
het probleem van een niet geleidende vloeistof is dat het toch gaat geleiden zodra er vuil en stof in komt. dat kun je vertragen maar noooit voorkomen dus dan moet je elke week je vloeistof vervangen en dat kost een beetje veel $$$$

Verwijderd

FluorInert van 3M.

Verwijderd

Topicstarter
Een watercircuit gekoeld door peltiers? Moet gaan, maar die peltiers met luchtkoeling koel houden? ik zal es gaan rekenen (duurt bij mij wel een dag).
Ik dacht aan stikstof omdat ik via het werk gratis beperkte hoeveelheden stikstof kan krijgen.

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:51
Op woensdag 19 september 2001 14:03 schreef Astoc-Marley het volgende:
Fasewisselingskoeling? Al van gehoord maar...wat het juist is weet ik niet.(zou het moeten weten volgens mijn studies maarja)
ik raad je aan om eerst een HOOP research te doen voordat je begint met kloten, met te weinig kennis mol je dadelijk heel je systeem.

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

• Daan
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:17
Je topictitel veranderd n.a.v. [topic=230714/1/100]

Verwijderd

Topicstarter
Al gezocht in die zaken, niks te vinden.
en euh, research? ik doe niks anders op internet, maar ik moet een idee hebben, dan kan ik erover gaan nadenken.

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-05 10:48
Op woensdag 19 september 2001 14:06 schreef DaBit een prachtig verhaaltje
Krisis.. Van die oplossing zal de pnem/nuon/weetikveel wat voor energie boer best wel blij worden..

5x172W pelt.. Da's een leuke voeding..

En ook een leuk te maken watersysteem >:)

Verwijderd

Topicstarter
Thx, al een paar ideën gekregen. Die waterkoeling met peltiers zie ik zitten, maar iemand mailt mij juist een idee door, mijn mobo in een Diepvriezer of frigo, krijg ik dan geen last van condensatie? enfin, ik blijf zoeken. en over een week begin aan een nieuwe kast voor nieuwe pc, en ik zal het resultaat posten.

Verwijderd

Mjah, ik vind phase-change en absorptiekoeling nog de beste methoden. Als ik voor mezelf spreek, dan kan ik absorptiekoeling wel afschrijven. Zelfs al zou ik de absorptiezouten kunnen krijgen (bijv. lithiumbromide), dan nog krijg ik het nooit goed in elkaar geflanst. Houden we phase-change over, maar da's ook nog niet zo simpel om goed te krijgen....

Als ik het doe, dan wil ik ook naar de -20 of lager ook. Met die peltoplossing die ik gaf haal je dat overigens met gemak. (ik kom met 1 172W pelt al beneden 0 uit)

Verwijderd

www.vapochill.com
www.kryotech.com

Als het toch geld mag kosten
:P

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:21

Epsilon

Op woensdag 19 september 2001 14:23 schreef Twynn het volgende:

[..]

Krisis.. Van die oplossing zal de pnem/nuon/weetikveel wat voor energie boer best wel blij worden..

5x172W pelt.. Da's een leuke voeding..

En ook een leuk te maken watersysteem >:)
5x172 pelts krijg je dan, mwa 250x5=1250watt
dat is uhm ff kijken, 24x1,25=30kW/h
30x0,20=6,- 6x30=180,-

180,- per maand EXTRA stroomkosten :P
en uit welk stopcontact wil je dat halen trouwens?? 1250 watt, is nogal, best linke soep zelfs.

Verwijderd

Uit een dieselaggregaat. >:)

• Epsilon

Epsilon

Op woensdag 19 september 2001 16:02 schreef MrK het volgende:
jammer, heb ik niet staan :D

• Twynn
Op woensdag 19 september 2001 15:44 schreef epsilon het volgende:

[..]

30x0,20=6,- 6x30=180,-

en uit welk stopcontact wil je dat halen trouwens?? 1250 watt, is nogal, best linke soep zelfs.
Tja, en dan ga jij nog uit van een rendement van 100% uit je voeding.. Dat haal je dus ook niet!

Overigens, die 1250W uit een stopcontact is geen probleem.. (da's 6A ofzo.. je kunt er 16A uithalen = 3600W ofzoiets :))

Verwijderd

Op woensdag 19 september 2001 16:02 schreef MrK het volgende:
shit die heb ik net uitgeleent

• Twynn
Op woensdag 19 september 2001 16:05 schreef epsilon het volgende:

[..]

jammer, heb ik niet staan :D
Ow, die kan ik nog wel effe ergens lenen.. Tot de 35KW..
Is wel zo'n lekkere oude 1-cylinder diesel van 40 jaar oud..
Lenen ?? ;)

Verwijderd

Op woensdag 19 september 2001 16:07 schreef Twynn het volgende:

[..]

Tja, en dan ga jij nog uit van een rendement van 100% uit je voeding.. Dat haal je dus ook niet!

Overigens, die 1250W uit een stopcontact is geen probleem.. (da's 6A ofzo.. je kunt er 16A uithalen = 3600W ofzoiets :))
met 16Amp idd 3600W, maar er zijn ook 20Amp zekeringen in de handel. Aluminium folie schijnt ook te werken :+

enne, een gemiddelde friteuze of magnetron trekt ook 1500 - 2000W dus 1250W moet gewoon kunnen

• Twynn
Op woensdag 19 september 2001 16:43 schreef pdb het volgende:
met 16Amp idd 3600W, maar er zijn ook 20Amp zekeringen in de handel. Aluminium folie schijnt ook te werken :+
Mwah, 25A is ook nog zo te krijgen.. Misschien nog wel meer.. (moet je alleen effe die dopjes veranderen)

Aluminium folie gaat ook goed.. En ik wil eigenlijk niet weten hoeveel een gewone spijker kan hebben >:)

Verwijderd

/me heeft een elek kookplaat thuis, das dus 380volt

/me zen pa heeft een kas, daar is pas stroom te halen maar om nou tussen de bloemen te gaan surfen :P

• Acid_Burn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:31

Acid_Burn

uhuh

elek kookplaat op 3 fasen dan wel.. want gewoon op de WCD geeft toch maar 220 ;)

Glass Eye Photography | Zelfbouw wireless fightstick | Mijn puzzel site

• Dala
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:00
gewoon zo doen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
  |----|  3 |---------------------|   1
|-|fans|----|koeling (diepvrieser)|-------| 
| |----|    |---------------------|  |
|                            |
|        |----|   2 |--------|    |
|-----------|pomp|----------|koelblok|----|
        |----|      |--------|

buis nummer 1 komt gekoeld water in combinatie met glycol uit (door glycol komt het vriespunt lager check mijn info over glycol)

dat koelt je peltier, en wordt dus warm, in buis 2 (warm water) pomp geeft er weer wat snelheid aan, buis 3 is warm en gaat weer naar de diepvries waardoor het weer lekker afkoeld, trouwens voor die diepvries kun je beter stalen pijpen gebruiken en daar een paar fans op latten staan zodat de grooste warmte ze al peert, buis 3, al wat meer afgekoeld, dan tot laag punt gebracht.

Dit is een lekker systeem :P

• Epsilon

Epsilon

Op woensdag 19 september 2001 18:44 schreef Dala11of11 het volgende:
gewoon zo doen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
  |----|  3 |---------------------|   1
|-|fans|----|Koeling (diepvrieser)|-------| 
| |----|    |---------------------|  |
|                            |
|        |----|   2 |--------|    |
|-----------|pomp|----------|koelblok|----|
        |----|      |--------|

buis nummer 1 komt gekoeld water in combinatie met glycol uit (door glycol komt het vriespunt lager check mijn info over glycol)

dat koelt je peltier, en wordt dus warm, in buis 2 (warm water) pomp geeft er weer wat snelheid aan, buis 3 is warm en gaat weer naar de diepvries waardoor het weer lekker afkoeld, trouwens voor die diepvries kun je beter stalen pijpen gebruiken en daar een paar fans op latten staan zodat de grooste warmte ze al peert, buis 3, al wat meer afgekoeld, dan tot laag punt gebracht.

Dit is een lekker systeem :P
het is koeling en geen coeling

• Dala
Op woensdag 19 september 2001 19:16 schreef epsilon het volgende:

[..]

het is koeling en geen coeling
sorry,

* Dala is dyslectisch

maak vaak in het zelfde stukje een woord drie keer op verschillende manier fout :(

Verwijderd

Topicstarter
Thx allemeel, ik heb eindelijk wat ideen. Alleen kan ik ze moeilijk gebruiken. Die waterkoeling met peltier en diepvriezer zint mij wel, nu nog een diepvriezer vinden, maar ik heb ooit voorbeelden gezien van mensen die een koker op hun proc plaatsten en er met stikstof werkten, waar kan ik info over dit vinden?

Verwijderd

sla olie :)

Verwijderd

Dat was een deense site en een japanse site, of kijk op OC-tools. Daar dompelen ze het in fluor-inert en gooien er dan droogijs in.

• Dala
http://www.tweakers.net/nieuws/17501

is ook leuk :)
Op vrijdag 21 september 2001 00:11 schreef J.A.M.F. het volgende:
Dat was een deense site en een japanse site, of kijk op OC-tools. Daar dompelen ze het in fluor-inert en gooien er dan droogijs in.
gevonden:
http://www.tweakers.net/nieuws/15110

• Dala
Op donderdag 20 september 2001 19:23 schreef Astoc-Marley het volgende:
Thx allemeel, ik heb eindelijk wat ideen. Alleen kan ik ze moeilijk gebruiken. Die waterkoeling met peltier en diepvriezer zint mij wel, nu nog een diepvriezer vinden, maar ik heb ooit voorbeelden gezien van mensen die een koker op hun proc plaatsten en er met stikstof werkten, waar kan ik info over dit vinden?
mijn idee wordt ook in diepvries cellen gebuikt (ook koel cellen)

dus dat werkt zeker weten rete goed :)

• Luppie
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-03 23:21

Luppie

www.msxinfo.net

Low Cost Oplossing !!!!!1

Koop 1 broodplank en een paar lange Flatcables

Monteer je MoBo op deze broodplank en sluit alles aan, monteer voor de luchtcirculatie een paar ventilatoren op dezelfde broodplank en zet deze in je frieskist met de lange flatcables kan je je drives op de vrieskist zetten (ivm. met condens e.d.)

Moet volgens mij wel werken.

(8>

Evt. 2e oplossing als je je comp. niet in de vrieskist wil zetten zet een vrieskist in je comp.

Hoe ???????

Laatst een 12V mini airco gezien(Mobiel) voor in de auto, volgens mij moet dit ook wel in een big tower passen, de kunst is dan wel om je kast zo luchtdicht mogelijk te maken.

Succes

Heb je iets aan mijn antwoord ? Een thumbs-up wordt zeker op prijs gesteld.

• DaOverclocker
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-05 10:04

DaOverclocker

Overclocker for life...

Op woensdag 19 september 2001 15:44 schreef epsilon het volgende:

[..]

30x0,20=6,- 6x30=180,-

Volgens mij is 1250 watt op 24 of 12 volt wel iets minder als 1250 watt op 220.
(dacht ik hoor)

systeem specs

Verwijderd

Op vrijdag 21 september 2001 13:42 schreef henri het volgende:

[..]

Volgens mij is 1250 watt op 24 of 12 volt wel iets minder als 1250 watt op 220.
(dacht ik hoor)
volgens mij is 1250 watt gewoon 1250 watt maat het voltage niet uit

Verwijderd

P = U x I

Verwijderd

Topicstarter
Yo mensen, ik ben aan het rekenen en testen geweest, een peltier van 170w is te zwaar waarschijnlijk voor de waterkoeling. en het blijkt met een mindere peltier niet zo goed te koelen, mijn kameraad had met een 140W peltier en waterkoeling ongeveer 35 graden, niet zo goed. dus... maar ik ben nu bezig met een waterkoeling te koppelen aan het koelsysteem van ee frigo of diepvries, maar... het ziet er niet zo goed uit, help me, give me inspiration.

Verwijderd

Dan kan jouw kameraad geen waterkoeling bouwen, want ik kom met een 172W pelt al onder 0 ('t is geen 35 graden meer op m'n kamer :) ) uit voor de coldplate, dus een cpu temp van ca. 8 graden. En mijn pelt draait maar op 16V

Verwijderd

Op woensdag 19 september 2001 16:50 schreef Hawk666 het volgende:
/me heeft een elek kookplaat thuis, das dus 380volt

/me zen pa heeft een kas, daar is pas stroom te halen maar om nou tussen de bloemen te gaan surfen :P
Dat is nog eens een kas-mod
Pagina: 1