Meer Linux artikelen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• toro
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23-12 08:05
@redactie

Nu Windows 11 alsmaar slechter word, of men wilt zelfs niet eens Windows 11 en mensen overstappen naar Linux, of geïnteresseerd hier in zijn. Is het misschien niet tijd om op Tweakers stukken meer aandacht te geven aan Linux?

Gamers Nexus zegt zelfs: RIP Windows.

Bijvoorbeeld een Linux rubriek die regelmatig terugkomt bijvoorbeeld op Tweakers.

En bijvoorbeeld meer aandacht qua news items omtrent wat er allemaal gebeurt in Linux land.

Alle reacties

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Heb je een (recent) voorbeeld van interessant Linux nieuws?

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 24-12 23:39
Nou, op lwn.net, phoronix.com, https://9to5linux.com, https://itsfoss.com/news/ is genoeg te vinden.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

toro schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 17:36:
En bijvoorbeeld meer aandacht qua news items omtrent wat er allemaal gebeurt in Linux land.
BIjv. dat een repair café zich daar mee bezig gaat houden om niet voor W11 geschikte laptops in gebruik te kunnen houden? -> https://www.weertdegekste...et-het-linux-repair-cafe/

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 00:01
toro schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 17:36:

Gamers Nexus zegt zelfs: RIP Windows.
Dat was natuurlijk wel een enorme clickbait title om aandacht te genereren en niet om daadwerkelijk het 'overlijden' van Windows te duiden.

Of Linux interessant is, is denk ik ook maar de vraag. Ik gebruik het dagelijks, maar ik krijg nu niet echt het idee dat het marktaandeel Windows / Linux daadwerkelijk echt zo aan het verschuiven is dat een focus op Linux nieuws buiten niche sites als Phoronix e.d. echt uit kunnen.

• Mortis__Rigor
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:31
Dat is natuurlijk het "kip of ei" probleem. Als Linux nieuws alleen op niche sites komt, gaat de globale lezer dit ook niet zien en weet die niet dat er alternatieven zijn. Daarentegen zou Tweakers net kunnen bijdragen zodat meer Tweakers hiervan op de hoogte zijn en misschien ook al eens een Linux distro durven uittesten.

• MneoreJ
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 13:17
Het Windows "nieuws" bestaat tegenwoordig hoofdzakelijk uit "bug B treft veel gebruikers". Wat moet het Linux nieuws worden, "feature F werkt eindelijk in Wayland"? "Obscure Distro D heeft een nieuwe minor versie"? Nieuwe major releases van grote distro's als Ubuntu zijn doorgaans al artikelen, en de rest van het landschap is veel te versnipperd en niche om van alles een artikel te gaan maken -- als je dat wil kom je aan je trekken op de Linux-specifieke sites.

Ik gebruik Linux als mijn daily driver (op twee machines) maar om nou te zeggen dat er veel Linux nieuws is dat ook echt interessant is... het meeste zou op Tweakers in de meuktracker terecht komen. Daar kan wellicht hier en daar wat bij, maar als ik zo door de artikels op Linux-nieuwssites blader heb ik bij bijna niks het idee "goh, dat had ik ook op Tweakers willen zien". Niettemin staat het mensen natuurlijk altijd vrij de redactie te tippen met suggesties, ik denk niet dat men daar bewust Linux aan het filteren is.

Linux gebruik onder de aandacht brengen en promoten moet wat mij betreft geen doelstelling van Tweakers zijn. En dat zeg ik als Linux gebruiker die bewust van Windows overgestapt is, dus. Wat wel een keer een idee is is en "stel je wil van Windows af, en dan, hoe gaat dat en wat kom je anno 2025 tegen" artikel. Daar zijn er natuurlijk ook genoeg van te vinden elders, maar nu het einde van Windows 10 support sinds kort een feit is en Windows 11 steeds strenger wordt op accountgebruik mag zoiets ook wel een keer op Tweakers. Kost wel wat moeite, natuurlijk, als je een beetje kwaliteit wil tenminste.

[ Voor 22% gewijzigd door MneoreJ op 30-11-2025 13:49 ]

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

• TijsZonderH
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 13:25

TijsZonderH

Nieuwscoördinator
Ik ga eerlijk zijn, ik kan niet zo heel veel met 'een Linux-rubriek' of 'meer nieuws-items'. Ik heb het idee dat we best goed oog hebben op nieuwe releases van grote Linux-distro's (we hebben ieder half jaar een review van Ubuntu), en dat we nieuws ook wel op de radar hebben. Het probleem met schrijven over Linux is dat er een miljoenmiljard distro's zijn dat het onmogelijk is in te schatten wat je wel en niet op kunt pakken zodat je niet alleen voor een nichepubliek van 5 users schrijft maar toch het nieuws wel spot. Daarnaast komt je wens voort uit je persoonlijke mening over Windows 11. Dat snap ik hoor, maar Windows is nog steeds enorm, Linux nog steeds heel klein, en wij zijn er niet om een bepaalde kant te kiezen, ook niet in distroland.

In het verleden geschreven handtekeningen bieden geen garantie voor de toekomst.

Pagina: 1