Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Advies wanneer onderhoudsbeurt inplannen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• svdv22
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 16:32
Ik heb in mei 2025 een Toyota Aygo uit 2020 gekocht. Ik heb in iets meer dan een half jaar tijd 7000 km gereden. Dat was vooral een weekje vakantie en 1500 km stedentrip, dat staat voor nu niet meer op de planning. Ik rijd in ieder geval 34km per dag, 3 dagen per week naar werk.

APK verloopt in 2026 dus ik dacht misschien handig om nu al een kleine beurt te doen zodat ik in de "december flow" zit. Maar het voelt ook een beetje als geld weggooien. Auto rijdt perfect, geen klachten. Ruitenwissers vandaag zelf vervangen en hoewel ik geen techneut ben zal vloeistoffen aanvullen ook geen probleem zijn.

Wat raden jullie aan? Lekker overslaan en december volgend jaar grote beurt + APK? Ik lees ook veel dat "geregistreerd onderhoud" in je onderhoudsboekje meehelpt als je uiteindelijk de auto wilt verkopen. Maar om het daar nou voor te doen lijkt ook overdreven.

Alle reacties

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:18
Ligt er aan. Heb je nog fabrieksgarantie en wil je deze behouden? Dan zal het volgens het boekje moeten.
Weet je zeker dat er voor de levering nieuwe olie in is gegaan? Als dat niet zo is, dan kan verse olie misschien geen kwaad. Als je bij levering nieuwe olie hebt gehad, dan zal het vast geen kwaad kunnen om tot de apk te wachten. Je mag apk ook al 2 maanden voor de vervaldatum laten doen.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:23
Elk jaar of 15.000km toch, en dan afwisselend kleine en grote beurt? Als je nog niet aan de kilometers of tijd tussen 2 beurten zit zou ik het lekker uitstellen.

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:54
Wanneer was de vorige onderhoudsbeurt?
Maar het voelt ook een beetje als geld weggooien. Auto rijdt perfect, geen klachten.
Dat 'ie goed rijdt moet je niet mee laten tellen, een onderhoudsbeurt doe je juist zodat 'ie goed blijft rijden.

Je moet niet pas aan een onderhoudsbeurt gaan denken als er al dingen misgaan, dan is het geen onderhoud meer, maar reparatie ;)

The devil is in the details.

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:29
Ik weet niet zo goed wat de december flow is maar ik zou je jaarlijks onderhoud gewoon lekker met apk tegelijk plannen.

Vaak is dit ongeveer jaar na aankoop

CISSP! Drop your encryption keys!

• Anakha
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:19
Je krijgt op je Toyota 10 jaar garantie of tot 200.000km - wat er het eerste komt. Dat geldt ook wanneer hij tot nu toe niet dealer-onderhouden is, maar je hem vanaf nu wél jaarlijks door een dealer laat onderhouden. Je Aygo is 5 jaar oud, dus kan nog 5 jaar garantie krijgen (afhankelijk van de km-stand nu). Het onderhoud bij de dealer is uiteraard relatief duur, en dat moet je dan dus ook jaarlijks doen, maar dan heb je wel de zekerheid dat hij nog jaren mee kan zonder onverwachte hoge kosten, ongeacht wat de vorige eigenaar er allemaal mee heeft uitgespookt.

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Als de auto bij aflevering een beurt heeft gehad, dan heeft ie die technisch gezien pas weer na 15.000km of een jaar weer nodig, dus in dat opzicht is december inderdaad wat te vroeg. Ze netjes op tijd uit laten voeren en af laten stempelen helpt inderdaad wel (iets) bij de verkoop.
Anakha schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 15:57:
Je krijgt op je Toyota 10 jaar garantie of tot 200.000km - wat er het eerste komt. Dat geldt ook wanneer hij tot nu toe niet dealer-onderhouden is, maar je hem vanaf nu wél jaarlijks door een dealer laat onderhouden. Je Aygo is 5 jaar oud, dus kan nog 5 jaar garantie krijgen (afhankelijk van de km-stand nu). Het onderhoud bij de dealer is uiteraard relatief duur, en dat moet je dan dus ook jaarlijks doen, maar dan heb je wel de zekerheid dat hij nog jaren mee kan zonder onverwachte hoge kosten, ongeacht wat de vorige eigenaar er allemaal mee heeft uitgespookt.
Dat klopt, maar let er wel op dat er in dat geval de eerste maand na de beurt niks te claimen valt qua garantie. Dus stel je voert nu de beurt uit en na 2 weken blijkt je wiellager defect, dan is die toch voor eigen rekening. Na een maand gaat de garantieperiode wel in. Vanzelfsprekend zijn gebreken die tijdens de eerste onderhoudsbeurt bij de officieel dealer worden geconstateerd ook niet gedekt onder garantie.

Vanaf dat moment is het zaak dat je auto minimaal 1 dag of 1 km (wat het eerste komt) voordat de interval verstreken is weer een beurt heeft gehad zodat het sluitend is en je geen last meer hebt van die maand "overgang". Tijdig een afspraak gemaakt maar niet tijdig in de garage telt niet, dan is de maand overgang ook weer van toepassing.

[ Voor 3% gewijzigd door Denman op 29-11-2025 16:14 ]

Join het GoT Pulse-Team!

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 00:53
_JGC_ schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 15:43:
Elk jaar of 15.000km toch, en dan afwisselend kleine en grote beurt? Als je nog niet aan de kilometers of tijd tussen 2 beurten zit zou ik het lekker uitstellen.
Dat is nu weggegooid geld, bougies en luchtfilter en eventueel brandstoffilter gaan ongeveer 60000 mee in normale omstandigheden. Ik doe meestal 3x kleine beurt en dan een grote. interieurfilter wel elke 15000 vervangen.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:23
Toerq schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 23:41:
[...]

Dat is nu weggegooid geld, bougies en luchtfilter en eventueel brandstoffilter gaan ongeveer 60000 mee in normale omstandigheden. Ik doe meestal 3x kleine beurt en dan een grote. interieurfilter wel elke 15000 vervangen.
Kleine beurt is in principe alleen olie en filter vervangen, verder even de auto nalopen en vloeistoffen aanvullen.
Grote beurt kijkt naar meer punten, maar je hoeft niet per se alles elke grote beurt te vervangen.

Zou idd wel elk jaar je interieurfilter vervangen (en dan actief koolstof of antibacterieel filter plaatsen). Brandstoffilter hebben moderne benzine auto's niet meer. Luchtfilter en bougies gaan idd lang mee.

Bougies en filters kosten overigens niet de hoofdprijs. Ik doe alles zelf, dan word je wat makkelijker :).
Pagina: 1