Hoe aansluiting pelletkachel afdichten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Cccasss
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 02-12 00:14
Recent heb ik een huis gekocht met een pelletkachel. Nu heb ik het idee dat er wat rookgas in de woning komt, en dat het te maken heeft met de aansluiting achterop de kachel. Weten jullie hoe je dit goed dicht kan maken?

Natuurlijk zou ik het kunnen kitten, maar het is de bedoeling dat het ook nog los kan.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Een kachelkoord van 14mm dik er omheen gedaan en dan de kachel zo ver mogelijk naar achteren schuifen zodat het wordt aangedrukt. Heb nog niet helemaal het gevoel dat dat de perfecte oplossing is.

Het stuk huisvlijt met de aluminiumfolie heb ik al verwijderd en daar een goed passend stuk pijp tussen geplaatst. De zwarte pijpen dichten af met siliconen rubber ringen; deze heb ik allemaal vervangen inmiddels; evenals het kachelkoord van het deurtje en de pakking onderop van de as opvang bak.

De pakking van de uitlaatgasventilator heb ik nog niet vervangen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sfffCN2dtAyz2Zl5_ZlFE9kLMtE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JqFTrXM1kC5Bnp3sYJ1pfzeb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SBew1SmDZebeq6BJ5-9lwpZ8PH4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Huj1wyRnV8BkAzL1G2IgGv3s.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via Cccasss op 30-11-2025 10:12)

• Tupolev
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05:59
Bovenstaande commentaren over trek in de schoorsteen moet je maar negeren. Een pelletkachel werkt met een ventilator, hierdoor heb je in de schoorsteen meestal overdruk. Voor het rookgaskanaal moet je dan ook de daarvoor geschikte onderdelen kopen. Het is wel duidelijk dat de vorige eigenaar van het type beunhaas was. Goede kanaaldelen hebben ook een afdichting, bv https://www.kachelconcurr...-pelletkachel-100-mm.html

Engineering

Alle reacties

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17:59
Als er rookgas in de woning zelf komt zou ik ook eens goed naar de trek van je schoorsteen kijken. Want ook als de afsluiting niet luchtdicht is zou de rook niet de kamer in moeten komen. En het is natuurlijk leuk om de hele pijp luchtdicht te hebben, maar zoals je kachel nu is zou er al niets in de kamer moeten komen.

[removed]

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16:53
Niet voor niets is er in Duitsland dan ook de verplichting om periodiek de schoorsteenveger langs te laten komen, niet alleen om de verzekeringsmaatschappij gerust te stellen. Dus zelf klussen geeft geen garantie, en hoeveel is je gezondheid je waard?

• Cccasss
Momenteel heb ik de kachel buiten gebruik gesteld.
Ik weet niet zeker of het rookgas betreft, daarom ben ik in ieder geval zaken aan het uitsluiten.

• meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Nu online
Als ik jou was, zou ik aan de vorige eigenaar vragen door welke bedrijf het is geïnstalleerd en bij hun een afspraak maken voor een eenmalig onderhoud.
Zo hebbben wij het gedaan met onze gashaard: deze door een erkende installateur onderhoud geven. Vonden wij wel zo’n veilige gedachte.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 18:55
zoals @redwing al zegt, als je schoorsteen goed trekt dan kiest die rook de weg van de minste weerstand, rechtstreeks de schoorsteen uit. Die gaat niet zijn best doen om een hoekje om te gaan en dan door een kier je woonkamer in komen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • Beste antwoord

• Tupolev
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05:59
Bovenstaande commentaren over trek in de schoorsteen moet je maar negeren. Een pelletkachel werkt met een ventilator, hierdoor heb je in de schoorsteen meestal overdruk. Voor het rookgaskanaal moet je dan ook de daarvoor geschikte onderdelen kopen. Het is wel duidelijk dat de vorige eigenaar van het type beunhaas was. Goede kanaaldelen hebben ook een afdichting, bv https://www.kachelconcurr...-pelletkachel-100-mm.html

Engineering

• basjuuhhh
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 18:54
Ben ook wel benieuwd hoe die afvoer naar buiten gaat, niet gewoon een roostertje toch?

• TheKerremenke
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13:50
Persoonlijk zou ik het laten controleren door een bedrijf/deskundige. Zowel het afvoerkanaal / schoorsteen als de pelletkachel zelf.

Inderdaad is dit al (jaarlijks) verplicht in landen zoals Duitsland en Scandinavische landen. Iets met ervaringen met schoorsteenbranden en co-vergiftigingen.

iPad 12.9 Pro 2021  iPhone Air Cloud White  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

• Cccasss
Ik begrijp de zorgen om veiligheid en gezondheid, daarom ben ik er mee bezig. De kachel is op dit moment buiten gebruik.
En wat Tupolev zegt sluit ook aan bij mijn beeld; er zit een ventilator ná de warmtewisselaar. Dat houdt in dat in het eerste deel sprake is van onderdruk; echter na de ventilator is er sprake van overdruk.

Mijn belangrijkste vraag is; weet iemand hoe de eerder genoemde verbinding afgedicht hoort te worden.

Ik heb eerder wel een schoorsteenveger benaderd, die heeft uberhaupt niet gereageerd. In het verleden heb ik ook wat mindere ervaringen met schoorsteenvegers die druk zijn met bangmakerij en upsell.

[ Voor 18% gewijzigd door Cccasss op 30-11-2025 12:46 ]

Pagina: 1