Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

RTX 50 brand risico

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Braus
  • Registratie: November 2012
  • Nu online
Beste mede-tweakers,

Zelf heb ik al wat gezocht maar kan geen eenduidig antwoord vinden vooralsnog. Ik heb vernomen dat de RTX 50's serie GPU's een risico van brand kan geven door een slechte connector welke teveel weerstand kan krijgen. Dit zou ook al een issue zijn geweest op de 40's serie. Een probleem waar Nvidia van op de hoogte is maar geen oplossing voor geboden heeft.

Nou werd mij geadviseerd vanwege dit issue om te kiezen voor een RX 9070 XT in plaats van een RTX5080. Ze zijn toch even snel werd er gezegd. Alhoewel wat benchmarks laten zien dat de 5080 meer FPS haalt.

Wat vinden jullie?

Alle reacties

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 01:24
Voor zover ik weet was dat met de 40xx reeks. En is dat overgenomen op de 50xx reeks, maar is dit helemaal niet waar.
Daarbij zou dat dan eerder bij de xx90 varianten moeten zijn.

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 00:16
die connector is altijd een risico, doordat de load niet gecontroleerd en verdeeld word,asus heeft no enige vorm van protectie hiertegen in hun astral gpu's.

nieuws: ASUS-software waarschuwt voor stroomkabelproblemen met ROG Astral RTX...

Het feit dat een fabrikant dit toevoegd,zegt wel genoeg naar mijn mening
en er zijn ook genoeg voorbeelden online te vinden dat connectors zijn gesmolten ect.

Wil je op save spelen neem dan een 9070xt zonder deze stekker,ook bij deze kaarten hebben sommige dit gedrocht van een stekker.

ik heb zelf een 4090 maar je zit toch altijd in het achetrhoofd dat de connenctor geen goed contact maakt ect en brand veroorzaakt of dat je kaart beschadigt raakt

[ Voor 33% gewijzigd door freaky35 op 29-11-2025 19:29 ]

• Braus
  • Nu online
Het probleem zou gedeeltelijk zijn opgelost met de vervanger van de oude kabel? Van de 12VHPWR naar de 12v-2x6? Of zit het probleem daadwerkelijk in de connector?

• freaky35
Nee niks is opgelost,de stekker is hetzelfde

Omdat de manier waarop de van de contacten van de connector van de kabel van de voeding ,contact maken(of tis slecht of geen contact maken met de pins van de connector op de kaart ,gewoon dramatisch ontworpen is

Waardoor je veel weerstand krijgt kan krijgen en kabels en connector heet kunnen worden en dus smelten.
En kaarten,zeker een 5090 dan bv zijn zoveel power nodig.En dat gaat allemaal over die connector.

Wil je echt save spelen dan is echt de enige optie neem een 9070xt met pcie voeding connector

Maar er is zoveel over te vinden online,zou dat zeker checken,zeker bv video's als deze zeggen veel vind ik:

YouTube: The real "User Error" is with Nvidia

[ Voor 28% gewijzigd door freaky35 op 29-11-2025 14:32 ]

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:32
Hey Braus, je hebt een 4080 Super toch? Je kan ook niet upgraden. De 9070 XT is een downgrade.
Ik zou me niet druk maken over risico op smelten. Die kans is zeer klein en als er at gebeurt heb je garantie. Met een ATX12V 3.1 voeding minimaliseer je het risico.

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:57
freaky35 schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 14:29:
Nee niks is opgelost,de stekker is hetzelfde
Omdat de manier waarop de van de contacten van de connector van de kabel van de voeding ,contact maken(of tis slecht of geen contact maken met de pins van de connector op de kaart ,gewoon dramatisch ontworpen is
Waardoor je veel weerstand krijgt kan krijgen en kabels en connector heet kunnen worden en dus smelten.
En kaarten,zeker een 5090 dan bv zijn zoveel power nodig.En dat gaat allemaal over die connector.
Wil je echt save spelen dan is echt de enige optie neem een 9070xt met pcie voeding connector
Maar er is zoveel over te vinden online,zou dat zeker checken,zeker bv video's als deze zeggen veel vind ik:
YouTube: The real "User Error" is with Nvidia
Tsja, vooralsnog zie ik bijzonder weinig klachten (eigenlijk geen) op allerlei fora (deze incluis) over wegsmeltende connectoren bij RTX 50XX kaarten.
Ook heeft mijn brandverzekering nog niet de eis gesteld dat ik in de computers die ik bouw uitsluitend nog maar 9070XT GPU's in mag bouwen... >:)

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• freaky35
Yaksa schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 15:03:
[...]

Tsja, vooralsnog zie ik bijzonder weinig klachten (eigenlijk geen) op allerlei fora (deze incluis) over wegsmeltende connectoren bij RTX 50XX kaarten.
Ook heeft mijn brandverzekering nog niet de eis gesteld dat ik in de computers die ik bouw uitsluitend nog maar 9070XT GPU's in mag bouwen... >:)
Dan kijk je niet goed,ze komen zeker wel voor ik heb ze toch wel voorbij zien komen,de feiten zijn er dat die connector niet deugd.
Tis aan jezelf natuurlijk wat je er wel of niet mee doet.

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:57
freaky35 schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 15:49:
[...]Dan kijk je niet goed,ze komen zeker wel voor ik heb ze toch wel voorbij zien komen,de feiten zijn er dat die connector niet deugd. Tis aan jezelf natuurlijk wat je er wel of niet mee doet.
Als je ze voorbij hebt zien komen dan is het natuurlijk voor jou ook vrij simpel om even een linkje naar een betrouwbare bron te plaatsen. En dan liefst meer dan een, anders is het ook maar een uitzondering die de regel bevestigd.
Overigens denk ik eerder dat die berichten over smelten komen door mensen die de connectoren gewoon niet goed genoeg plaatsen, een stekker die er, een beetje schuin geplaatst, maar half of driekwart in zit gaat natuurlijk een hogere weerstand geven dan eentje die wel goed is geplaatst.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Braus
  • Nu online
@Arunia Dank je voor je antwoord, scheelt dat ik de 90 niet heb.

@Dekar Ik heb een RTX 5080. Ik begreep wel dat als je niet de originele kabel gebruikt die Nivida meelevert, je geen aanspraak kan maken op garantie omdat ze het aan jezelf wijten dat je niet de originele kabel hebt gebruikt? Goede tip van de voeding. Nog een advies welke de beste is?

@Yaksa Lekker nuchter bekeken van de brandverzekering, prachtig! 😃. Dat wat je zegt van het verkeerd aansluiten zie ik weleens voorbij, dat het een gebruikersfout betreft. Las dat je echt goed moet zorgen dat je de stekker doordrukt in de connector.

@freaky35 Had je toevallig een link van je bronnen? Ik ben er wel benieuwd naar.

Al met al zeggen jullie over het algemeen niet zo druk maken, goed aansluiten en een goede voeding gebruiken.

• djmuggs
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

djmuggs

I have great jeans

De standaard voor de connector laat ruimte om een goedkopere of duurdere variant toe te passen
Meest fabrikanten kiezen de goedkopere variant welke niet controleert of de load over kabel goed verdeeld wordt.
Dit kan opgelost worden met extra componenten op het pcb van de kaart wat niet goedgekeurd wordt door Nvidia.
Asus gebruikt software welke je waarschuwd dat er iets mis is met de load is.
De juiste voeding kan helpen door er voor te zorgen dat je PC zich uitschakeld bij geen goede verdeling van de load is op de kabel.

Dus de standaard voor de kabel zou gewoon strakker moeten worden vastgelegd zoals die nu is,
Maarja, fabrikanten zijn er bij als een standaard bedacht wordt en moet ook betaalbaar voor ze blijven.

ICE ICE Baby

• Braus
  • Nu online
@freaky35 Dat zijn genoeg linken. Wel een aantal voorbeelden dus.
Jij vermijdt deze kaarten allemaal? Gebruik je zelf AMD?

@djmuggs Welke kabel zou jij adviseren om te gebruiken? Of is het ook een kwestie van hopen dat er ooit een goede kabel gaat komen?

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 01:06

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

@Braus Zelf heb ik naast wat (clickbait?) ophef over de RTX 5090 zonder daadwerkelijk concreet bewijs van uitgebrande connectors met de 50xx serie nog niks gezien. Het probleem is dat de kabel bij de RTX 4090 en RTX 5090 voor 575W belast kan worden en max 600W kan hebben. Bij de RTX 4090 zijn er enkele zeer duidelijke gevallen geweest waarbij dat bij slechte montage niet helemaal goed ging en is ook e.e.a. aan de connector aangepast, hoewel het in de basis er ook daar echt om lijkt te gaan dat als je het rustig en goed monteert er niks mis kan gaan.

Ik zou ook echt niet onderschatten hoeveel meer ik zou verdienen op youtube met "RTX PSU CONNECTOR DRAMA REPEATS AT 5090!!!" in plaats van "RTX 5090 SERIES WORKS FINE (UNTIL NOW!)". YouTube is daarin echt gewoon iets waar we allemaal intrappen, elke nieuwe feature wordt als een AMAZING IMPROVEMENT gepresenteerd WHAT ARE THE HIDDEN SETTINGS en dan trappen we er allemaal toch weer in en wil je wel weten wat die hidden setting eigenlijk is.

Sowieso hoef je je alleen enigszins ermee bezig te houden met een RTX 4090 of 5090 serie want dat zijn de enige die max 575W kunnen trekken, alle andere kaarten hebben fors lager verbruik dus daar speelt het al niet. Maar mijn stelling bij de 5090 is echt "eerst zo'n verbrande connector zien op filmpjes/foto's" met overtuigend verhaal erbij voordat ik geloof dat het ook daar echt speelt. Gewoon voorzichtig en goed monteren, dan kan er sowieso eigenlijk niks mis gaan, en nogmaals: met een RTX 5080 zou ik me hier helemáál geen zorgen maken, die trekt max 360W, dat is echt iets anders dan 575W.

youtube.com/@hisrep

• djmuggs
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

djmuggs

I have great jeans

Braus schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 20:10:
@freaky35 Dat zijn genoeg linken. Wel een aantal voorbeelden dus.
Jij vermijdt deze kaarten allemaal? Gebruik je zelf AMD?

@djmuggs Welke kabel zou jij adviseren om te gebruiken? Of is het ook een kwestie van hopen dat er ooit een goede kabel gaat komen?
Het probleem is niet de kabel, het probleem zit vooral in de connector op de videokaart.

ICE ICE Baby

• Braus
  • Nu online
@DeNachtwacht Heel helder en informatief antwoord, dank je wel. In de links die weggezet zijn zit wel een voorbeeld van een doorgebrande kabel en connector, bij meen ik een 5090, maar ook een 4090. Maar goed dat zijn maar enkele casussen waarvan we nooit zeker weten of het aan de gebruiker lag. Een fout zal iemand niet snel toegeven als je hoopt op garantie.

Tegenwoordig werken clickbait videos op elk social media platform helaas hetzelfde. Elke klik en view is weer extra bekendheid en inkomsten. En dat bereik je sneller met de titels die jij schetst. Zonde is dat.

Ik meen dat jij een 5090 hebt. Maak jij je geen zorgen? Of ben je van mening, ik heb 100% voor de juiste installatie gezorgd dus dat zit goed. Goed om te horen dat het bij een 5080 niet aan de orde is vanwege minder stroomverbruik. Zelf ben jij ook nog wel fan van de 9070xt dacht ik vanwege veel waar voor je geld maar qua performance zou ik er wel iets op achteruit gaan?

@djmuggs Mijn fout inderdaad. De connector is het probleem waardoor juist de kabel zijn stroom (weerstand) niet kwijt kan en daardoor heet wordt. Zo heb ik het juist toch? Dank voor je toevoeging nog.

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 01:06

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Ik heb de 4090 gehad en nu de 5090 en in beide gevallen alles natuurlijk extra rustig en zorgvuldig aangesloten. Maar ik maak me zelf eigenlijk niet echt zorgen, met de vernieuwde kabel die je eenmaal hebt vastgeklikt kan er weinig meer mis gaan denk ik.

@Braus Het hangt verder natuurlijk een beetje van je doel af. Wil je op 1440P gamen, dan is een RX 9070 XT echt een hele mooie kaart en eigenlijk zou ik daar dan voor gaan want je haalt eigenlijk altijd 120+ FPS op Ultra settings (met wat heel zware raytracting games als uitzondering). Een 5070 Ti levert iets betere raytracing, maar als ik heel eerljk ben vind ik dat zelfs met een RTX 5090 allemaal nog wat tegenvallen, goede raytracing kost simpelweg tijd en veel games hebben daarvoor gewoon niet de tijd. Ik denk zelf dat dat echt pas de moeite wordt zodra de nieuwe consoles uitkomen (Playstation 6 dus pas) want pas tegen die tijd is er voor game developers een crossplatform motief om dat heel mooi te implementeren. Wat een 5070 Ti doet is je wat headroom geven voor toekomstige games.

Een RTX 5080 zou ik zelf met een 1440P ultrawide scherm voor gaan, ook voor 4K kom je een heel eind maar de 16GB vram wordt met 4K wel spannend bij games met hoge textures als je 120Hz wil.

Het hangt dus vooral van de resolutie af waarop je hem wil gebruiken wat mij betreft.

youtube.com/@hisrep

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Een 9070XT met standaard PCIe connector is absoluut geen garantie dat de connector niet smelt. De kans is waarschijnlijk wel kleiner ja, maar ook bij die kan het gebeuren.

Ik heb nog geen enkele Tweaker gezien die een 50XX serie heeft met gesmolten connector. Of een AMD kaart met die connector die gesmolten is. (Overigens 40XX ook niet, maar wie weet dat ik die gemist hebt). Het is zeker voor alles onder de 5090 een non-issue. Voor de 5090 zou ik me nog steeds niet snel zorgen erom maken, maar als het mis gaat dan zal hij waarschijnlijk bij die gebeuren. En van smelten naar brand is nog een hele grote stap.

Het is gewoon een hype onderwerp. En ja er is echt wel wat aan te merken op het ontwerp. Maar Tweakers had op een moment meer artikelen over gesmolten 50XX connectoren als dat er wereldwijd gesmolten connectoren bekend waren.
Pagina: 1