Vraag

• Paul!
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 02-12 22:28
Wij hebben een aantal ruimteregelaars voor de vloerverwarming in huis. Deze zijn van het type R40203-10N4
(24 volt) van Möhlenhoff. Eén daarvan is nu stuk, die kan ik wel door hetzelfde type vervangen, maar deze fabrikant biedt ook modellen aan met een display met de temperatuurweergave, zoals de RD 40203-10N4. Maar ik wil nog een stap verder gaan. Ik zoek zoiets, maar dan met een zigbee verbinding, zodat ik ze kan integreren in mijn Home Assistant setup. Wifi zou ook kunnen, maar heeft niet mijn voorkeur.

Op aliexpress vind ik verschillende types, maar die zijn 230 volt of via usb.
En ik wil deze regelaar 1:1 kunnen vervangen, zonder verdere aanpassingen aan ons verwarmingssysteem.

Wie heeft hier ervaring mee, of kan mij op weg helpen?

Alle reacties

• Mitch
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17:33
Ik neem aan dat je 24 vac bedoelt. Wat ik heb gedaan is de Amerikaanse nest thermostaten besteld. https://ebay.us/m/uMY0zH
Deze werken op 24 volt, schakelen je zonneklep, wifi en homeassistant integratie via SDM.

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Via Gemini kwam ik ook nog deze eens tegen - ben er alleen niet verder ingedoken.
Namron Zigbee Thermostaat (24V versie): Dit merk (populair in Scandinavië en via import verkrijgbaar) heeft thermostaten die specifiek voor 24V-systemen zijn en Zigbee 3.0 spreken. Ze werken goed met Z2M.

• Paul!
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 02-12 22:28
Bedankt voor de reacties, ik zal me eens in beide systemen verdiepen, of ik ze ook 1 op 1 kan aansluiten op de bestaande bedrading.

Een andere optie die ik nog had, die wellicht iets meer geknutsel / uitzoekwerk kost:
Huidige ruimteregelaar vervangen door dezelfde.
De stekker van de ruimteregelaar in het basisstation loskoppelen en daar iets knutselen met een ESP32 (of iets vergelijkbaars) icm een temperatuursensor in de kamer en het geheel via Home Assistant laten aansturen.
Mocht Home Assistant toch een keer niet goed werken (komt helaas wel eens voor na een update) , dan kan ik de stekkers in noodgevallen weer even terugklikken.