Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Duizenden Airbus A320-vliegtuigen mogen niet vliegen tot…

Pagina: 1
Acties:

• ZwolschBalletje
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 29-11 15:25
Artikel: nieuws: Duizenden Airbus A320-vliegtuigen mogen niet vliegen tot software geü...
Auteur: @YannickSpinner
De titel zou volgens mij scherper kunnen. Het probleem is juist een update waardoor de fout is geïntroduceerd en die op 30 oktober tot een korte onbedoelde duikvlucht van de autopiloot leidde. De opdracht van EASA is juist om die software update terug te draaien, dan mogen de toestellen weer vliegen.

Ik zou de titel dus aanpassen naar iets als 'duizenden Airbus a320 vliegtuigen mogen niet vliegen tot software update teruggedraaid is

• YannickSpinner
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 29-11 13:10

YannickSpinner

Redacteur
Hi! Bedankt voor de feedback :D Ik lees dat inderdaad hier en daar terug, maar ik kon geen primaire bron vinden die dat bevestigt. Waaruit zou blijken dat die update het probleem juist introduceerde? Dan kan ik daarnaar linken in de update

• ZwolschBalletje
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 29-11 15:25
Hi Yannick
Terecht, wat vind je van de Airworthiness Directive van de EASA als bron? :-)

https://ad.easa.europa.eu...8_E.pdf/EAD_2025-0268-E_1

Daarin staat:
Affected ELAC: Elevator aileron computer (ELAC) ELAC B L104.
Serviceable ELAC: ELAC B L103+.
Verder is het naast de versienummers vooral logisch af te leiden: de vliegtuigen vliegen al 30 jaar en zijn nooit kwetsbaar geweest voor zonnevlammen. Nu ineens op 30 oktober wel, en daarna verplichten Airbus en AESA de vervanging door systemen met een lager versienummer. Ik geef toe, geen 100% citaat maar wel een conclusie die bijvoorbeeld ook op airliners.net algemeen als ‘rollback’ gezien wordt.

• Jeoh
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23:42

Jeoh

blaat

geüpdatet en geüpgradet zijn echt twee van de lelijkste woorden in de Nederlandse taal en meestal volstaat bijgewerkt