EV Laadpaal thuis installeren

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• Tasan007
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 15:41
Ik wil binnenkort een EV laadpaal (11KW-AC) laten installeren en vroeg me af hoe dit het beste aan te pakken in de meterkast.

Ik heb 9 groepen + beltrafo verdeeld over 2 aardlekschakelaars.

Ik zit zelf te denken om of de beltrafo weg te laten halen en een nieuwe groep toe te laten voegen en deze aansluiten op de groene groep. Een alternatief is om de laadpaal te verbinden aan bestaande groep 4, want deze is niet in gebruik.

https://www.flickr.com/ph...467/in/dateposted-public/
https://www.flickr.com/ph...472/in/dateposted-public/
https://www.flickr.com/ph...988/in/dateposted-public/

Beste antwoord (via Tasan007 op 29-11-2025 16:09)

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:07
Volgens de huidige Nederlandse norm (NEN 1010) zijn er specifieke regels voor vierpolige aardlekschakelaars. Sinds de NEN 1010:2015 wordt het sterk afgeraden om enkelfasige eindgroepen op een vierpolige aardlekschakelaar aan te sluiten, omdat de lekstromen van de verschillende groepen elkaar kunnen beïnvloeden en ongewenste uitschakeling kunnen veroorzaken. Vierpolige aardlekschakelaars worden nu voornamelijk gebruikt voor driefasige groepen. Wel geldt nog steeds de algemene regel dat er maximaal vier groepen achter één aardlekschakelaar mogen zitten.
Daar zou ik nu gelijk wat aan doen aangezien je toch opnieuw gaan inrichten.
Een alternatief is om de laadpaal te verbinden aan bestaande groep 4, want deze is niet in gebruik.
Gezien 't feit dat je onvoldonde kennis hebt van fases, vermogen en groepen, mijn advies. Laat 't doen, of doe 't samen met iemand die er wat meer in thuis is.

Iemand aanvullingen op deze suggestie?
Boodschappenlijstje:
3x aardlekschakelaar 1fase.
2x 3-fase aardlekautomaat 30mA B 16A
1x 110 x330 ABB HAF "leeg"
kosten circa 400 euro.
Prullenbak:
2x 4P aardlekschakelaars.
1x fornuisgroep
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/3eSGklh.png

De vierpolige aardlek zou je kunnen hergebruiken voor de 3-fase aansluiting van de laadpaal, maar dat vreet ruimte, dus ik zou er lekker een aardlekautomaat van maken.

Je kan ook voor kiezen om twee aardlekschakelaars 2x 4 groepen aan te sluiten, maar met 3 kan je veel beter de last delen over drie fases. En heb je ruimte voor een 3e groep.

[ Voor 9% gewijzigd door PROnline op 29-11-2025 12:47 . Reden: update naar 2x 3f aardlekautomaat. ]

Alle reacties

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:42

JdM

Humbled

De installatieregels stellen: maximaal 4 groepen achter 1 aardlek.
In hoeverre is je installatie daarmee nu al niet juist?
Jouw alternatief:
1- Laat een elektricien er naar kijken en de basis op orde brengen
2- Plaats een extra verdeler naast je huidige verdeler waarin je een nwe aardlek en groepenverdeling kwijt kan.
Je hebt het over 11KW laadpaal op 1 groep, kun je dat eens uitleggen?

• Gwindorian
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 20:23
Wat is het vermogen van de hoofdaansluiting ? (3X25A / 1X35A of anders) dat is toch ook wel redelijk van belang

[ Voor 29% gewijzigd door Gwindorian op 29-11-2025 11:54 ]

Gwindorian's Diablo Profiel

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Je 11kW laadpaal is een krachtstroom aansluiting. Dat is niet 1 groep, maar eigenlijk 3 groepen gecombineerd.

Dus even terug naar de tekentafel.

• Tasan007
Gwindorian schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 11:53:
Wat is het vermogen van de hoofdaansluiting ? (3X25A / 1X35A of anders) dat is toch ook wel redelijk van belang
Ik heb een 3x25A aansluiting.

• Tasan007
TheGhostInc schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 12:00:
Je 11kW laadpaal is een krachtstroom aansluiting. Dat is niet 1 groep, maar eigenlijk 3 groepen gecombineerd.

Dus even terug naar de tekentafel.
Is een nieuwe 16A groep bij een 3-fase aansluiting niet voldoende?

• Tasan007
JdM schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 11:52:
De installatieregels stellen: maximaal 4 groepen achter 1 aardlek.
In hoeverre is je installatie daarmee nu al niet juist?
Jouw alternatief:
1- Laat een elektricien er naar kijken en de basis op orde brengen
2- Plaats een extra verdeler naast je huidige verdeler waarin je een nwe aardlek en groepenverdeling kwijt kan.
Je hebt het over 11KW laadpaal op 1 groep, kun je dat eens uitleggen?
Ik bedoelde hiermee dat een laadpaal op een aparte groep moet komen. Alleen kan die aangesloten worden op één van de twee bestaande aardlekschakelaars (40A). Ik ga sowieso een elektricien inschakelen, maar het is wel handig als je vantevoren weet waar je aan toen bent via dit forum :-)

Acties:
  • Beste antwoord

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:07
Volgens de huidige Nederlandse norm (NEN 1010) zijn er specifieke regels voor vierpolige aardlekschakelaars. Sinds de NEN 1010:2015 wordt het sterk afgeraden om enkelfasige eindgroepen op een vierpolige aardlekschakelaar aan te sluiten, omdat de lekstromen van de verschillende groepen elkaar kunnen beïnvloeden en ongewenste uitschakeling kunnen veroorzaken. Vierpolige aardlekschakelaars worden nu voornamelijk gebruikt voor driefasige groepen. Wel geldt nog steeds de algemene regel dat er maximaal vier groepen achter één aardlekschakelaar mogen zitten.
Een alternatief is om de laadpaal te verbinden aan bestaande groep 4, want deze is niet in gebruik.
Gezien 't feit dat je onvoldonde kennis hebt van fases, vermogen en groepen, mijn advies. Laat 't doen, of doe 't samen met iemand die er wat meer in thuis is.

Boodschappenlijstje:
kosten circa 400 euro.
Prullenbak:
1x fornuisgroep
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/3eSGklh.png

De vierpolige aardlek zou je kunnen hergebruiken voor de 3-fase aansluiting van de laadpaal, maar dat vreet ruimte, dus ik zou er lekker een aardlekautomaat van maken.

Je kan ook voor kiezen om twee aardlekschakelaars 2x 4 groepen aan te sluiten, maar met 3 kan je veel beter de last delen over drie fases. En heb je ruimte voor een 3e groep.

[ Voor 9% gewijzigd door PROnline op 29-11-2025 12:47 . Reden: update naar 2x 3f aardlekautomaat. ]

• Tasan007
PROnline schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 12:36:
[...]

[...]

Dank, ik ga een electricien zoeken die dit kan doen!

Boodschappenlijstje:
kosten circa 400 euro.
Prullenbak:
1x fornuisgroep
[Afbeelding]

Pagina: 1