Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Koelkast om zelf gemaakte kaas te bewaren

Pagina: 1
Acties:

• Jengelsm
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 23:17
Ik bewaar mijn zelf gemaakte kaas in een koelkastje (133 liter) die ik met een ‘externe’ thermostaat’ bestuur. Extern omdat de ik mijn kaas op 12 graden wil bewaren. De draden (temperatuur voeler) zit geklemd tussen de deur. Dat werkte. Ik heb dit koelkastje in 2023 nieuw gekocht.
Omdat het geen fraai gezicht is, heb ik een gat geboord in de zijkant van de koelkast om zo die temp voeler naar buiten te voeren.
Ik weet zeker dat ik geen leiding van de koelvloeistof oid heb geraakt.
Toen ik de boel weer opstarte kwam er direkt veel koude lucht uit dat gat. Ook maakte de setup veel herrie. Na een paar seconden stopte de boel.
Wat zou er aan de hand kunnen zijn?
1. Er zit ruimte tussen de binnen en buiten wand. Staat daar druk op omdat de koelkast compressor dit gebruikt als een soort condensor? Als de druk weg valt schakelt de compressor dan uit?
2. Heeft de compressor het begeven?
3. Enig ander defect? (De binnen verlichting doet het wel.)
4. Kan je eigenlijk wel een gat in de zijkant boren (als je zeker weet geen koelvloeistof leiding of ander onderdeel te raken) ?

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Klinkt toch echt alsof er koudemiddel vrij is gekomen uit het gat.
Welk merk/model koelkast is het?
heb je een foto?

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01:14
is thermostaat vervangen volgende keer geen betere optie? eentje die ook op hogere temperaturen ingesteld kan worden? Die dingen kosten een tientje...

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:57
Volgende keer de draden voor de sensor door het condensafvoergootje (wat op de compressor uitkomt) voeren, dat gat zit er al, hoef je niet te boren.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:50

franssie

Save the albatross

Yaksa schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 11:04:
Volgende keer de draden voor de sensor door het condensafvoergootje (wat op de compressor uitkomt) voeren, dat gat zit er al, hoef je niet te boren.
Dat was ook mijn eerste gedachte, ik weet echter niet of alle koelkasten dat nog hebben. Ik heb net in de mijne gekeken en die heeft dat niet.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Jengelsm
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 23:17
Allen dank voor de reacties !

De koelkast is van het merk Everglades EVCO1013. Het gat (2,5 mm doorsnede) heb ik aan de linkerkant gemaakt. (thermostaat regelaar van de koelkast zit rechts). De koelkast heb ik in juli 2023 (nieuw) gekocht vanwege de 'modificatie' zal de garantie wel vervallen zijn........

Thermostaat vervangen is een optie, maar behalve de externe thermostaat van Inkbird heb ik ook een 'Hygrostaat' van inkbird die ik beide via een app kan instellen / aflezen

Draden door het condenosor afvoergast is lastig. Naast een voeler voor de temp en vochtigheid is er ook een kabeltje voor de luchtbevochtiger...... dat is wel heel krap.

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:57
Jengelsm schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 12:24:
Allen dank voor de reacties !
Draden door het condenosor afvoergast is lastig. Naast een voeler voor de temp en vochtigheid is er ook een kabeltje voor de luchtbevochtiger...... dat is wel heel krap.
Lastig is niet onmogelijk. Misschien kun je het gaatje van de afvoer 1mm opruimen, dan is het minder krap.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• ronnie vd
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 01:00
Tegenwoordig is de condensor best vaak verwerkt in de zijkant van de koelkast.

Vroeger zat deze achter op. Maar jouw koelkast is vlak aan de achterzijde dus ik acht de kans groot dat je door een koel leiding hebt geboord
Nu is het koelmiddel verdwenen en werkt de koelkast niet meer.

Enige optie die ik zie is een andere koelkast aanschaffen.
Pagina: 1