Op dit moment heb ik wat laptops, en een desktop pc, maar het is allemaal oude meuk. Ik ben daarom bezig om een nieuw systeem samen te stellen en ben benieuwd of jullie nog tips hebben.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
1500 maximaal.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb al een paar harde schijven die ik er in wil zetten (4 TB, 1,5 TB en 2 TB). Daarnaast ook wel een SSD (Samsung SSD 840 pro 128 GB), maar ik kan denk ik beter een grotere kopen en dan meteen M.2. Mijn monitor is een Philips 275E, dus 1440p en 75 hz.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zie onderstaande lijst voor wat ik samengesteld heb. Hier moet nog een 'less is more' kast bij, tips welkom.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee, voor AMD gekozen omdat ik dit voorheen ook altijd heb gehad.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Een beetje een stil systeem zou wel fijn zijn. Ik twijfel nog of ik hem altijd aan wil laten staan (scheduled taken en home assistant). Idle verbruik zou dan dus wel laag mogen zijn, maar misschien gaat dit slecht samen met een pc waarop ook gegamed kan worden.
Ga je overklokken?
Nee.
Wat verwacht je van ons?
Passen de componenten een beetje bij elkaar? Kan ik ergens op bezuinigen (of juist voor 50 euro extra een grote verbeteringsslag slaan).
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
- Foto's bewerken.
- LLM / AI modellen draaien.
- GIS taakjes, vooral QGIS en PostgreSQL database.
- Wellicht af en toe een spelletje in de categorie Anno 117.
1500 maximaal.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb al een paar harde schijven die ik er in wil zetten (4 TB, 1,5 TB en 2 TB). Daarnaast ook wel een SSD (Samsung SSD 840 pro 128 GB), maar ik kan denk ik beter een grotere kopen en dan meteen M.2. Mijn monitor is een Philips 275E, dus 1440p en 75 hz.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zie onderstaande lijst voor wat ik samengesteld heb. Hier moet nog een 'less is more' kast bij, tips welkom.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee, voor AMD gekozen omdat ik dit voorheen ook altijd heb gehad.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Een beetje een stil systeem zou wel fijn zijn. Ik twijfel nog of ik hem altijd aan wil laten staan (scheduled taken en home assistant). Idle verbruik zou dan dus wel laag mogen zijn, maar misschien gaat dit slecht samen met een pc waarop ook gegamed kan worden.
Ga je overklokken?
Nee.
Wat verwacht je van ons?
Passen de componenten een beetje bij elkaar? Kan ik ergens op bezuinigen (of juist voor 50 euro extra een grote verbeteringsslag slaan).
| # | Categorie | Product | Prijs | Subtotaal |
|---|---|---|---|---|
| 1 | Processors | AMD Ryzen 7 8700F Tray | € 145,19 | € 145,19 |
| 1 | Moederborden | Gigabyte B650M GAMING PLUS WIFI | € 138,50 | € 138,50 |
| 1 | Videokaarten | Sapphire Pulse Radeon RX 9060 XT 16GB | € 354,99 | € 354,99 |
| 1 | Processorkoeling | Arctic Freezer 36 | € 29,22 | € 29,22 |
| 1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance CMK64GX5M2B5600Z40 | € 341,68 | € 341,68 |
| 1 | Voedingen | be quiet! Pure Power 12 M 850W | € 129,- | € 129,- |
| 1 | Interne SSD's | Lexar NM710 2TB | € 152,99 | € 152,99 |
| Totaal | € 1.291,57 | |||
LG-HM123MR.U34 / LG-WH27S.F5 / 1245 Wp (zuid)