Philips Multiview ook KVM?

Pagina: 1
Acties:

• Vld1989
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 02-12 23:40
Ik ben al een tijdje op zoek naar een nieuwe monitor, aangezien ik alleen een kleine 24" Samsung heb staan die officieel ook nog eens van mijn werk is. Aangezien ik vaak thuis werk, heb ik een KVM waarop mijn privédesktop en werklaptop aangesloten zitten, waarmee ik dus met 1 druk op de knop de source kan verwisselen. Om weer wat extra kabels te kunnen elimineren zou ik het fijn vinden als het scherm mijn werklaptop direct kan opladen en om net als met mijn huidige KVM met 1 druk op de knop te switchen tussen werklaptop en privédesktop. Nou heb ik van een collega van de IT-helpdesk waar ik privé ook mee omga een hele mooie aanbieding voor deze doorgekregen: uitvoering: Philips E-line 346E2CUAE/00 Zwart

Volgens hem voldoet die aan al mijn eisen. Ik ben voor de aanschaf echter even in de handleiding gedoken over het Multiview-systeem en daar zie ik het volgende:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mwtan6Mg-08Ip5r_HWHMarrESz0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sjaUm4PmnUcG07PUc0k3DKFJ.jpg?f=fotoalbum_large

Hieruit leid ik af dat je niet source B stand-alone kunt gebruiken, dus als ik bijvoorbeeld na mijn werk nog even een uurtje wil gamen de werklaptop aan moet blijven? Volgens mijn collega is de omschrijving niet helemaal juist en zou bij het kopje Off moeten staat A or B, maar hij heeft zelf geen Philips in de praktijk gebruikt. Ik kan dat ook niet helemaal op internet vinden, dus de vraag is simpel: kan je dit ook gebruiken bij wijze van KVM?

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Multiview is wat anders dan KVM.

De vraag die je stelt is of de aangesloten USB apparatuur op de monitor wisselt van PC naar laptop wanneer je schakelt tussen bijvoorbeeld HDMI en displayport?

• Vld1989
jadjong schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 10:38:
Multiview is wat anders dan KVM.

De vraag die je stelt is of de aangesloten USB apparatuur op de monitor wisselt van PC naar laptop wanneer je schakelt tussen bijvoorbeeld HDMI en displayport?
Ja, ik wil beide machines ook afzonderlijk van elkaar kunnen gebruiken zonder kabels te wisselen en ook zonder gebruik te maken van PbP of PiP. Niet alleen maar machine A zoals ik afleid uit de gebruiksaanwijzing.

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 02-12 22:22

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Welke laptop heb je? Want de power delivery is maar 65 Watt. Dit kan voldoende zijn (mijn werklaptop, Dell Latitude, heeft hier genoeg aan), maar er zijn laptops die meer nodig hebben.

Ik zie ook bij de connectiviteit dit:
USB:
USB-C x 1, USB 3.2 x 4 (downstream met 1 x B.C 1.2 voor snel opladen)
Dit doet mij vermoeden, samen met de foto's, dat die 4x USB 3.2 downstream is, oftewel, dat is de hub zelf. Maar de uplink naar je systeem is alleen USB-C. Als je dus iets van USB aansluit via het scherm, zoals toetsenbord en muis, zal dat alleen door je laptop gebruikt kunnen worden, want er is geen andere USB aansluiting om naar de pc te gaan.

Als bovengenoemde punten geen probleem zijn, dan is het verders prima om te gebruiken. Je hebt 3 video inputs en het zou wel enorm slecht zijn als het scherm niet in staat is hier tussen te wisselen. Een optie dat al sinds multi-input bestaat! Bij TV's had je vroeger ook de mogelijkheid om te wisselen tussen externe kanalen zoals scart (voor een videorecorder) en normale kabel.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• jadjong
  • Niet online
Vld1989 schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 11:21:
[...]

Ja, ik wil beide machines ook afzonderlijk van elkaar kunnen gebruiken zonder kabels te wisselen en ook zonder gebruik te maken van PbP of PiP. Niet alleen maar machine A zoals ik afleid uit de gebruiksaanwijzing.
PbP gaat uit van een main input en een extra input die je dan er naast/boven/onder kan weergeven. Als je PbP uitschakelt kan je alle inputs ieder voor zich weergeven. Je hebt wel een externe KVM switch nodig want die heeft deze monitor niet.

• Vld1989
Hero of Time schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 11:33:
Welke laptop heb je? Want de power delivery is maar 65 Watt. Dit kan voldoende zijn (mijn werklaptop, Dell Latitude, heeft hier genoeg aan), maar er zijn laptops die meer nodig hebben.

Ik zie ook bij de connectiviteit dit:
USB:
USB-C x 1, USB 3.2 x 4 (downstream met 1 x B.C 1.2 voor snel opladen)
Dit doet mij vermoeden, samen met de foto's, dat die 4x USB 3.2 downstream is, oftewel, dat is de hub zelf. Maar de uplink naar je systeem is alleen USB-C. Als je dus iets van USB aansluit via het scherm, zoals toetsenbord en muis, zal dat alleen door je laptop gebruikt kunnen worden, want er is geen andere USB aansluiting om naar de pc te gaan.

Als bovengenoemde punten geen probleem zijn, dan is het verders prima om te gebruiken. Je hebt 3 video inputs en het zou wel enorm slecht zijn als het scherm niet in staat is hier tussen te wisselen. Een optie dat al sinds multi-input bestaat! Bij TV's had je vroeger ook de mogelijkheid om te wisselen tussen externe kanalen zoals scart (voor een videorecorder) en normale kabel.
Hier ook een Dell Latitude (de 5430) die op kantoor ook aan een voor zover ik weet 65W scherm hangt dus dat zou geen probleem moeten zijn.
jadjong schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 13:23:
[...]

PbP gaat uit van een main input en een extra input die je dan er naast/boven/onder kan weergeven. Als je PbP uitschakelt kan je alle inputs ieder voor zich weergeven. Je hebt wel een externe KVM switch nodig want die heeft deze monitor niet.
Externe KVM-switch heb ik, maar ik wilde die juist elimineren uit m'n set-up. Wat bedoel je trouwens met het dikgedrukte stukje, want dat is in principe precies wat de KVM doet toch?

Maar als @Hero of Time ook al aangeeft dat toetsenbord en muis hoogstwaarschijnlijk niet via het scherm kunnen lopen, dan is het denk ik niet wat ik zoek..

• jadjong
  • Niet online
Vld1989 schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 17:21:
. Wat bedoel je trouwens met het dikgedrukte stukje, want dat is in principe precies wat de KVM doet toch?
Ja. Alleen doet de externe KVM alles switchen en deze monitor alleen de V. :+
Wat wil je doen met de PbP functie?

• Vld1989
jadjong schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 17:37:
[...]

Ja. Alleen doet de externe KVM alles switchen en deze monitor alleen de V. :+
Wat wil je doen met de PbP functie?
Ah, zo, duidelijk!

Eigenlijk is de PbP eigenlijk helemaal niet zo belangrijk dus ik hoef daar niet per se iets mee. Ik wil gewoon zowel de K, de V als de M kunnen switchen en als er bijkomstigheden zijn zoals PbP dan is dat hoogstens mooi meegenomen. Dan denk ik dus niet dat deze monitor iets voor mij is, al dacht m'n IT-helpdeskmaat daar dus anders over :P

• jadjong
  • Niet online
PbP is alleen handig om twee bronnen tegelijk te weergeven of de monitor dubbel aan te sluiten op een enkele PC en windows zo te laten denken dat je twee schermen hebt.
Voor software dat graag fullscreen werkt maar waarvan jij dat niet willt.
Pagina: 1